Senki nem uralkodhat örökké

2007.05.17. 08:20

Kik vagyunk mi, hogy mindent tudjunk minden Toyotáról? Az egész szerkesztőségi flotta mindössze három példányt számlál, az új tesztautókat is csupán pár napig gyötörhetjük. Semmit nem tudunk arról, mennyit eszik egy nálunk nem is kapható hibrid Camry, mi romlik el egy tucatéves Previán, mennyit megy egy huszonéves Supra. Önök viszont mindezt tudják, le is írták nekünk!

Szóval a villanyos Camry 6,5-öt eszik átlagban. A Previán nem romlik el semmi, legfeljebb elkopik a kuplung. A Supra digitális órája pedig 234-et is tud mutatni - legalábbis egy hazai példányé '93-ban még képes volt erre. De nem is ez a lényeg, a lényeg a statisztika.

Amikor a Népítélet számlálója elérte a tízezres, majd húszezres számot, közöltünk egy-egy elemzést a tapasztalatokról. Melyik a legkedveltebb márka, típus, melyik a leggyűlöltebb, melyiket modellt ítélik meghibásodásra hajlamosabbnak, melyiket szeretik leginkább tulajdonosaik.

Az ítéletek összesítésekor a '97- és 2002 között gyártott Corolla ítéltetett a legjobb Toyotának. Megbízhatóságban megverte még eddigi abszolút győztesünket, a Jazzt is, fenntartási költség szempontjából csak a Suzuki Alto-tulajdonosok(!) ítélték autójukat gazdaságosabbnak nála. Szeretni több modellt szerettek jobban; ezt a versenyszámot a régi VW Bogár nyerte, a kettővel ezelőtti Corolla előtt végzett még a Jazz, a Mazda6, kortársa, a kettővel ezelőtti, '95-'01 között készült Civic és a 146-os Alfa. Viszont a jellegtelen Corolláról mondta a legtöbb tulajdonos, hogy összességében megérte megvennie az autót. Egész százalékra kerekítve 100% az elégedettségi arány, a második, a Mazda6 99, a harmadik, az első szériás Avensis 98%-ban érte meg Önöknek.

Mielőtt rátérnénk arra, melyik Toyotákat szeretik leginkább, melyet legkevésbé magyar tulajdonosaik, szögezzük le: ma már két Toyota minősége közel sem biztos, hogy úgy hasonlít egymásra, mint két, egyazon tyúk által toyt toyásé. A Toyota világszerte 52 üzemben, 27 országban készít autókat. Csak Európában van francia Toyota (Yaris), brit Toyota (Avensis), török Toyota (Corolla), sőt, még cseh Toyota (Aygo) is. Hogy a TPS-t, a Toyota Production Systemet, a minőségbiztosítási kurzusokon világszerte oktatott termelési rendszert melyik nemzeti kultúra milyen mértékben képes befogadni - nagyban befolyásolja a végeredményt, a különböző nemzetiségű Toyoták minőségét.

Senki nem uralkodhat örökké. Az ADAC, a német autóklub aktuális hibastatisztikája szerint a Németországban lófráló Toyoták már nem a legmegbízhatóbb autók. Az ADAC azt számolja, hogy az adott típusokból hány elakadt kocsihoz hívtak Sárga Angyalt. Nézzük, az utóbbi hat év évben gyártott autók meghibásodásait összesítő statisztikában kategóriánként hogy szerepel a Toyota, amely bizony a reklám ellenére néha-néha azért csak cserbenhagyta utasait!

A kisautók között a Yaris és a nagyfenekű Yaris Verso csupán az ötödik, az A2-es Audi, a Mini, a Renault Modus, a már nem gyártott VW Lupo és a nagyon is gyártott Polo is kevesebbszer romlott el az elmúlt évben. Az alsó-középkategóriában a Corolla és a Corolla Verso hatodik. Megverte az 1-es BMW, a Mazda 3, az Audi A3, a Golf/Bora páros, és az új VW Bogár is.

Az Avensis/Avensis Verso még szomorúbb helyen szerepel a középkategória mezőnyében: hetedik. Megbízhatóbbnak bizonyultak nála a német presztízshármas kis szedánjai, az A4-es Audi, a C-Merci a 3-as BMW, de kevesebbszer hagyták cserben gazdáikat a Passatok, Mazda 6-ok, Skoda Octaviák is. A terepjárók között a RAV4 a harmadik lett az X3-as BMW és az ML-Merci mögött.

Finomítsuk az ADAC-táblát

A hibastatisztika ömlesztve tartalmazza az egyes típusokat, generációkra, modellfrissítésekre való tekintet nélkül. Ha kicsit benézünk a számok mögé is, azt látjuk, hogy egy-egy modell, ha újkorában nem is kirívóan megbízható, lehet tartósabb, mint mások. Például a középkategóriában tavaly a 2006-os gyártású Renault Lagunák esetében ezer autóra csak 4,7 meghibásodás jutott, míg ezer Avensisre 7,1, de a 2001-es modellek közül már 58,8 Laguna állt meg minden ezerből - míg Avensisből kevesebb, mint a fele, 23,3!

Tehát egy öt-tízéves Toyota általában alighanem még mindig megbízhatóbb, mint egy öt-tízéves nemtoyota. Ha megnézik ezt a korábbi cikkünkben már citált, színkódokkal emészthetőbbé tett megbízhatósági pdf-et , látszik, hogy míg a legtöbb gyártónak van sárgával-pirossal kihúzott évjáratú modellje, a Toyota minden cellája szép zöldben tündököl.

Rendszerezzen márka szerint ítéleteket!

Most pedig nézzük a magyar rendszámos Toyotákat. Statisztikai táblázatunkat tovább finomították ügyes kezű programozók, így immár semmi akadálya márkákra letisztítani a csillagrendszert. Letisztítottuk hát Toyotákra, azok közül is csak azokra a típusokra, melyről legalább tízen elmondták már véleményüket. Aztán mellétettük még egy francia és egy német tömeggyártó adatait, és összevetettük őket a fontosabb személyautó-kategóriákban.

Szeretet

A Toyotákat általában kimondottan szeretik tulajdonosaik, tízes skálán 8,4-9,7 között szórnak az átlagos pontszámok. A Volkswagennél már 7,2-es osztályzatot is találunk, méghozzá épp egy nagy, sokak által irigyelt típus, az előző generációs Passat neve mellett. A citroenesek között még nagyobb az elégedetlenség, itt 7-től 9,2-ig szórtak az átlagok.

Vicces, hogy mennyire igazodik a szeretet az egyes márkákkal kapcsolatosan felmerülő általános asszociációkhoz. Mert milyen egy jó Toyota? Megbízható, olcsó fenntartani, egyszerű, jellegtelen. És íme: a legszeretettebb Toyota a tökéletesen szürke, ám az örökkévalóságig elketyegő, '87 és '93 között készült Carina II. Szerethető Volkswagen, mi az? Ugye, hogy a Bogár! És valóban, a '49-től 2003-ig gyártott legendát imádják legjobban tulajdonosaik. Legszerethetőbb Citroen? Kényelmes, nagy, puha. És melyik nyert? Az XM!

Érdekes, hogy az utálatosság fő vezérelve a megbízhatatlanság. Sokan csalódtak új, nagy, drága autóikban, az aktuális Avensis, a C5, az előző szériás Passat kapja a legkevesebb szeretetet.

Fenntarthatóság

A fenntartási költségekkel a három márka közül a Volkswagen esetében legkevésbé elégedettek az ítélkezők, az új Beetle-re kell a leginkább költeni. Rosszul szerepelnek a páréves tömegmodellek is, a Golf IV, a Bora, a Passatok. A legspórolósabb VW a '84-'92 között készült Jetta (strapabíró II-es Golf-technika, amit nem tuningoltak szét), az új modellek közül a Touran, de a III-as Golfra és a Ventóra sem kell szórni a pénzt.

A citroenesek a C5 miatt szívják leginkább a fogukat, viszont elégedettek a Saxo egyszerű technikájának csekély gondozásigényével. A Toyotánál is egy új modell, az Avensis szervizelésekor kell otthagyni a legtöbb forintot, alig-alig kell költeni viszont a Carina II-re és a Yaris Versóra.

Megbízhatóság

Na, itt majd tarol a Toyota, gondoltuk. És tényleg, két tízpontos, soha meg nem álló modelljük is van, a Yaris Verso, és - mi más -, a Carina II. A legmegbízhatatlanabb Toyota az új Avensis, de 8,4-es pontszámával ez is csak annyira problémás, mint az a Citroen, amiben a leginkább bíznak tulajdonosaik.

Ez pedig a ZX: egyszerű, nem romlik el. Elromlik viszont sok új Citroen, a C3, C4, C5 modellek végeztek a lista alján, 6,5, 6,9, 6,7 pontra értékelt megbízhatóságukkal. A Volkswagennél a Touareg a legidegtépőbb modell, megbízhatóságát hét pontra értékelték a tulajok. A legtutibb VW a Golf Plus, és a majd' hatvan éves történelemre visszatekintő Bogár.

Szerviztapasztalat

5,3 és 8,5 pont közé értékelik a szervizhálózat, alkatrészellátás minőségét a VW-tulajdonosok. A citroenesek jóval szűkebb tartományban, de lejjebb, 5,7 és 6,7 között szórnak. A toyotások hozzájuk képest messzemenőkig elégedettek, 7,2 és 9,1 pont között értékelték a hazai szerelőgárdát, a karbantartás minőségét.

Teljesítmény

Tömeggyártók, átlagos teljesítmény, kevés izgalom: a három nagy márka modelljeinek tulajdonosai nagyon hasonlóan ítélik meg autóik erejét. Golf-Corolla-C4: 7,3, 8,0, 6,9. Passat-Avensis-C5: 8,3, 7,7, 7,5 (a PDTDI jól húzza a nagy testet). Polo-Yaris-C3: 6,9, 7,5, 6,8 (VVT-i, kis kasztni).

Kényelem

A VW: 5,4-től 9,5-ig kapott pontokat. Legfapadosabb modelljei az idősebb Polók-Golfok, legkényelmesebbek a nagy, exkluzív modellek, a Sharan és a Touareg. A Toyota 6,6 és 8,6 között szór (ha nem vesszük figyelembe az 5,4 pontra értékelt, '89-ig gyártott Hiace furgont), a legkényelmesebb a tágas Yaris Verso és az Avensis. A Citroen-tulajok 6,4, 6,6 pontra értékelték az idős kisautókat, az AX-et, Saxót, viszont 9,8-re az XM-et, 8,9-re a C5-öt. Meglepődtek? Mi sem.

Megérte-e?

A legtöbbet mondó oszlop a legegyszerűbb. Megérte-e, kérdezzük minden egyes ítélkezőtől. 1, ha igen, 0, ha nem. A két tizedesre kerekített átlag a Toyota táblázatában nyolc modellnél 1,00. A VW-nél, Citroennél egynél sem.

Fejezzük is be ezzel. Aki németet presztízst, francia kényelmet akar, megkaphatja, de kompromisszumok árán. Aki viszont úgy véli, egy Toyotával járna jól, mert nem az izgalmat, luxust, hanem a megbízhatóságot keresi az autóban, általában nem csalódik.