Bár a legnevesebb tanácsadó cégek szakértői is arra tippeltek, hogy a Nissan Franciaországban építi fel azt az üzemet, amelyben az új Micrát fogja gyártani, ezek a találgatások messze nem igazolódtak. Carlos Ghosn, a japán autógyártó cég elnöke alig egy hete Londonban Tony Blair brit miniszterelnök társaságában hozta nyilvánosságra, hogy az új generációjú Micra gyártását az angliai Sunderlandben indítják el.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az új Micra |
A végleges döntést átfogó gazdaságossági
vizsgálatok és a brit kormány képviselőivel folytatott kemény alkuk
előzték meg. A franciaországi alternatíva is azért röppenhetett
fel, mert Angliában köztudomásúan igen magasak a munkabérek és
rendkívül erősek a szakszervezetek - ez utóbbiak
hajthatatlansága például nem kismértékben hozzájárult ahhoz, hogy a
BMW kivonult a Roverből. Abból a patinás cégből, amelyet egyszer
már egy japán partner, a Honda is kikosarazott.
Mindezek ismeretében Carlos Ghosn a döntés indoklásában három tényezőt nevezett meg. Mint mondta, a Nissan bízik abban, hogy Nagy-Britanniában versenyképes terméket tud előállítani, amelyhez kedvező hátteret ad a stabil, versenyképes font-árfolyam. Ugyanakkor nem titkolta, hogy igen csalogató volt az az angol kormány által felajánlott 40 millió font értékű regionális támogatás, amely főképp rövidtávon kamatoztatható. Az is sokat nyomott a latban, hogy a sunderlandi üzem - amelybe a Nissan már eddig is 1,5 milliárd angol fontot ruházott be -, kiváló minőségi és termelékenységi mutatókat produkált az elmúlt évben.
A távol-keleti cég reményei szerint egyébként 2003-ig mintegy 30 százalékos költségmegtakarítást fognak elérni a gyártás során. Ezt a Nissan az euro-zónán kívüli működésből fakadó hátrányok leépítése révén kívánja megvalósítani: a gyár folyamatos üzemben, három műszakban fog termelni, s a pillanatnyilag előnytelen árfolyamkihatások ellensúlyozására a beszállítók többségét az euro-zónából választják majd ki.
Az új Micra gyártásának 2002-es beindítását követően a sunderlandi Nissan-gyár teljes termelése évi 500 ezer gépkocsi lesz, amelyet 5 ezer dolgozó állít elő. Ezzel az üzem a japán cég egyik legjelentősebb külföldi gyártóhelye, egyben Anglia legnagyobb autógyára lesz.
Ami természetesen a Nissan-nal házasságra lépett Renault-nak is hasznot hoz, hiszen a stratégiai együttműködés jegyében itt készül majd az a közös padlóváz, amelyre nemcsak az új Micra, valamint a csak japán piacon forgalmazott March és Cube modellek, hanem a felfrissitett Twingo és Clio is épülnek. Ez a program évente mintegy 1,7 millió közös padlóváz előállítását teszi szükségessé.
Bizalmat szavazott egyébként a briteknek egy másik japán óriás is. A Toyota - amely folyamatosan arról panaszkodik, hogy Angliában a fontnak az euróval szembeni tartós erőssége miatt képtelen nyereségesen termelni - néhány napja jelentette be, hogy közel 30 százalékkal növeli kapacitását a burnastoni gyárban, éppen ezért 2002-ig 300 új munkahelyet létesít.
A Burnastonban előállított Avensis és az ötajtós Corolla mellé imigyen felsorakozik a háromajtós Corolla is: a brit gyártókapacitás így évi 170 ezerről 220 ezerre nő. Mindazonáltal a Toyota legfőbb újdonságai idén is B szegmenst gazdagítják: az év elején megjelenik a francia gyártású Yaris, amelyet kizárólag egyliteres VVT-i motorral szállítanak, tavasszal kerül a piacokra a vérbő Yaris TSport 1,5 literes 105 lóerős aggregáttal, sportos belsővel és futóművel, májusban a Yaris Verso haszonjármű változata debütál, majd az év végén megérkezik a dízel divat hullámain a kisautó 1,4 literes common rail TD-motorral szerelt változata is.
