Kevesen választják a közeli strandot nyaralásuk helyszínéül, az
emberek zöme ilyenkor inkább messzi, messziségében pedig néptelennek
idealizált természetes fürdőhelyekre vágyik, melyeken csak megérkezése
után konstatálja: lehet, hogy a Paskál strandon mégsincs ennyi német
turista hétfő délelőtt?
Erről többet talán a
www.hurra-nyaralunk.hu portálon , mi maradjunk az adott nyaralóhely autós megközelítésénél.
Pontosabban, hogy
miként tudjuk megelőzni a legnagyobb eséllyel az ismeretlen
nyelvterületen bekövetkező elromlást, és annak következtében a
horrorisztikus árakon, garanciamentesen történő javíttatást, rosszabb
esetben jókedvű családi hazatrélerezést.
Winkler Róbert - Mazda MX-5
|
Amíg csomagtartós autóm volt,
valósággal szórtam a litereket;
külön ládám volt a fél-értelmetlen
potyadékok számára. Egy MX-5-ösben
viszont minden beszögellést
megbecsül az ember. Vontatókötél
mindig van nálam, igaz, katasztrófa
esetén ki kell venni a pótkereket,
mert mögötte találtam neki üreget.
Magában a pótkerékben fér el a
vészvíz - akár nekem, akár Morzsa
kutyámnak jól jöhet valamikor. Ha
nincsenek nagy szállítási
feladatok, illetve gyakoribb
feladat a csajozás, mint a
kutyaszállítás, az ülésvédő
kutyapokróc is itt kap helyet.
Ugyancsak a pótkertékben tartom a
tartalék izzókészletet és egy
kutyalabdát. Utolsóként említem
állandó tartozékaim közül az
esernyőt. Nem látható, de a kárpit
mögött van egy szerszámkészletem és
elakadásjelző háromszögem is.
Az MX-5-ös csomagtartója
egyébként a közhittel
ellentétben alkalmas egy
kétszemélyes, egyhetes nyaralás
lebonyolítására. Még a plusz
króm-rátét nélkül is. Tavaly
legalábbis sikerült, igaz, a
nagy dolgok csomagoláskor
dőlnek el - természetesen
mértékletesnek kell lennünk és
kedvesünket is ebbe az irányba
kell terelni. Nekünk tavaly még
két pár békatalp is
befért.
|
|
|
Első és legfontosabb a fékrendszer ellenőrzése. Ilyenkor számtalan
olyan autó keveredik nagyobb sebességeket megengedő autópályákra,
autóutakra, melyek év közben nem hogy többsávos sima aszfaltot, de
ötödik sebességi fokozatot sem látnak. Ez két szempontból is veszélyes:
egyfelől sok városi sofőr nincs hozzászokva a lakott területeken kívül
szükséges nagyobb tempóhoz, így nagyobb a vezetői hibák előfordulásának
esélye. Másrészt a fékrendszeren belül lehetnek olyan apró
rendellenességek, melyek a mindennapi használatban nem okoznak gondot,
magasabb átlagsebességgel megtett hosszabb úton, nagyobb terhelésnél
azonban balesetveszélyessé érlelődhetnek.
Legcélszerűbb a fékeket próbapadon beméretni, így egy füst alatt több
problémára is fény derülhet. A fékcsövek állapotát, a vezetékek
minőségét,
a fékbetétek kopásának mértékét és a fékfolyadék szintjét
azonban mindenképpen ellenőrizni kell. Különösen fontos ez annak
fényében, hogy bármi legyen úticélunk, szomszédaink fekvésének
köszönhetően az autópályák mellett nagy valószínűséggel fékgyilkos
szerpentinekkel is számolni kell. Különösen igaz ez a horvátországi
utakra: azok között, akik megjárták a dalmát tengerpartot autóval,
szinte nincs olyan ember, aki legalább egy halálközeli élménnyel ne
gazdagodott volna az út során.
Füzi Gergely - Saab 99
|
Zseblámpa és egy köteg
cérnakesztyű autószereléshez vagy
sima kerékcseréhez elengedhetetlen.
Teamécses minden rendes sátorozónak
ott lapul a csomagtartójában.
Hólánc nélkül még nyáron sem
érdemes nekivágni, hátha beköszönt
egy hirtelen jégkorszak. Esernyő a
kalaptartón, tartalék esernyő a
csomagtartóban. Vontatókötélből
rögtön kettőt javaslok, hátha
konvojban kell vontatni, vagy
elszakad az egyik.
Rongyok, régi ágyneműhuzatok
és régi törölközők autó alá
fekvéshez vagy
kutyaszállításhoz.
Benzineskanna nálam a hátsó
ülés alatt van, hogy tele
csomagtartónál is egyszerűen
elérjem. Útonállók leküzdésére
sportszereket (például rugós
erőnlétfokozó bot) tarthatunk
magunknál. Tengerpartra nagyon
fontos napernyőt is vinni,
könnyen elfér a csomagtartóban
keresztben, közvetlenül a
szivargyújtóról működő
kéziporszívó mellett.
|
|
|
Szintén az úton maradás problémájához tartozik a gumik állapotának
ellenőrzése.
Profilmélység, guminyomás, kopottság: aki nem biztos benne, hogy
önállóan is meg tudja ítélni a helyzetet, nyugodtan kérdezze meg
indulás előtt
Gumidoktorunkat, inkább
tűnjünk tudatlannak, mint súlyosan sérültnek. Akinek nincs ideje
levelezni, guruljon el a legközelebbi gumishoz, és a fentiek mellett
ellenőriztesse a légnyomást is, ott valószínűleg pontosabb mérőműszert
használnak, mint amikkel a kutakon találkozunk. A guminyomás
ellenőrzését a pótkeréken se mulasszuk el. Van Önnek pótkereke, emelője
és kerékkulcsa? Ide tartozik a futómű-ellenőrzés/beállítás is, a
lengéscsillapítók állapotát is érdemes megnézetni.
Égő Katalin - Égő Ákos - OG Saab 900
Convertible
|
Mivanha Lajos
régi ismerősünk (valódi neve és
címe a szerkesztőségben)
csomagtartójához képest a Saab
raktere szegényes képet mutat.
Lajbó ugyanis mindig mindenre
gondol: Mi van, ha hideg lesz? Mi
van, ha meleg lesz? Mi van, ha
elromlik? Mi van, ha kilyukad? Mi
van, ha rosszul lesz? Mi van, ha
ellopják? Mi van, ha éhes lesz?
Vagy éppen szomjas lesz? Mi van, ha
álmos lesz? Mi van, ha nem egyedül
jön haza? Mi van, ha egyedül jön
haza? Mi van, ha lesz egy tó, egy
hegy, egy város? De a legnagyobb
félelme mégis mindig az volt, hogy
mi van, ha valamire nem gondolt?
Ránk inkább a probléma helyzet
adta megoldása jellemző. Tehát
csak néhány megszokott holmi
állandósult a kocsiban.
A WC papírt nem kell magyarázni,
a popsitörlő kendő eredeti
rendeltetésén kívül tisztálkodásra
is szolgál. Tű-cérna még a tető
javítására is alkalmas lehet, a
maci kötelező tartozék (ha jön Rozi
kutya, neki is kell hozni egyet).
Akad térkép, egy rongy, sapka a
kabriózáshoz, zseblámpa, a
mérőszalag, ami nem tudom miért
maradt bent, napszemüveg, CD. A
rossz floppylemez a Saab speciális
gyújtási problémájának
megoldásához, régebben mindig volt
rá szükség, mostanában szerencsére
már nem. Ja és a gyorskötöző
szalag, ami mindenre jó, anélkül
egy tapodtat se.
|
|
|
A következő a Látni és látszani témakör, ahogy annak idején Kutyus és
Cicus is felhívták rá a figyelmet. A kettő közül, ha egyáltalán lehet
ilyen megkülönböztetést tenni, a látszani a fontosabb, mégiscsak
könnyebb feldolgozni az önhibából viselt nyaktámaszt, mint megbocsátani
az ellenünk vétkezőknek.
Nézzük át a világítótesteket: helyzetjelzőt, fényszórót, ködlámpát,
irányjelzőket (jó-nem jó-jó-nem jó), féklámpát, ennél többet már
csak egy mosással tehetünk a láthatóság érdekében. A teljes
tisztánlátásért az ablaktörlőlapátok ellenőrzését, szükség esetén
cseréjét, valamint az ablakmosó folyadék tartályának feltöltését kell
elvégeznünk.
Feltéve, hogy semmilyen komolyabb gond nem akadt,
eddig pár forintból megúsztuk az egész felkészítést, van egy
autónk, ami előreláthatólag bírja az utat fékekkel, nem büntetnek meg a
világítás hiányosságai miatt, jól kilátunk belőle, és ha igazán
szorgosak voltunk, jó ránézni, mert tiszta.
Nino Karotta - Datsunok, Nisssan 200SX,
Alfa 145 QV
|
Reménytelen káosz
Ha valakinek
az az ostoba hobbija, hogy
számtalan - de valamilyen
szempontból rendszeres
használatra alkalmatlan -
autóval veszi körül magát,
nehéz biztosítani, hogy
mindegyikben legyen rendes
túlélőkészlet. Hosszú útra több
személlyel csak az Alfa
alkalmas - amennyire egy Alfa
egy hosszú útra egyáltalán
alkalmas lehet. Vannak labdák,
kutyapokróc és kutyavíz
Kovácsnak, motorolaj, három
készlet ismeretlen eredetű és
rendeltetésű kerékőr és
nyomtávpogácsa, a kresz által
előírt cuccok, jégoldó. Mindez
egy szétszakadt nejlonban,
szerteszét,
csörögve-zörögve.
|
|
|