Lerohadás, pánik, szomjhalál

2004.07.21. 12:04

Mire észbe kapunk, már vége is a jó harminc fokban izzadásnak. Itt az ideje, hogy megpróbáljunk néhány hasznos tanáccsal szolgálni azoknak, akik amúgy nem mindennapos vendégek autószerelőjüknél.

Kevesen választják a közeli strandot nyaralásuk helyszínéül, az emberek zöme ilyenkor inkább messzi, messziségében pedig néptelennek idealizált természetes fürdőhelyekre vágyik, melyeken csak megérkezése után konstatálja: lehet, hogy a Paskál strandon mégsincs ennyi német turista hétfő délelőtt?

Erről többet talán a www.hurra-nyaralunk.hu portálon , mi maradjunk az adott nyaralóhely autós megközelítésénél. Pontosabban, hogy miként tudjuk megelőzni a legnagyobb eséllyel az ismeretlen nyelvterületen bekövetkező elromlást, és annak következtében a horrorisztikus árakon, garanciamentesen történő javíttatást, rosszabb esetben jókedvű családi hazatrélerezést.

 
  Winkler Róbert - Mazda MX-5
 
  Amíg csomagtartós autóm volt, valósággal szórtam a litereket; külön ládám volt a fél-értelmetlen potyadékok számára. Egy MX-5-ösben viszont minden beszögellést megbecsül az ember. Vontatókötél mindig van nálam, igaz, katasztrófa esetén ki kell venni a pótkereket, mert mögötte találtam neki üreget. Magában a pótkerékben fér el a vészvíz - akár nekem, akár Morzsa kutyámnak jól jöhet valamikor. Ha nincsenek nagy szállítási feladatok, illetve gyakoribb feladat a csajozás, mint a kutyaszállítás, az ülésvédő kutyapokróc is itt kap helyet. Ugyancsak a pótkertékben tartom a tartalék izzókészletet és egy kutyalabdát. Utolsóként említem állandó tartozékaim közül az esernyőt. Nem látható, de a kárpit mögött van egy szerszámkészletem és elakadásjelző háromszögem is.

Az MX-5-ös csomagtartója egyébként a közhittel ellentétben alkalmas egy kétszemélyes, egyhetes nyaralás lebonyolítására. Még a plusz króm-rátét nélkül is. Tavaly legalábbis sikerült, igaz, a nagy dolgok csomagoláskor dőlnek el - természetesen mértékletesnek kell lennünk és kedvesünket is ebbe az irányba kell terelni. Nekünk tavaly még két pár békatalp is befért.

Első és legfontosabb a fékrendszer ellenőrzése. Ilyenkor számtalan olyan autó keveredik nagyobb sebességeket megengedő autópályákra, autóutakra, melyek év közben nem hogy többsávos sima aszfaltot, de ötödik sebességi fokozatot sem látnak. Ez két szempontból is veszélyes: egyfelől sok városi sofőr nincs hozzászokva a lakott területeken kívül szükséges nagyobb tempóhoz, így nagyobb a vezetői hibák előfordulásának esélye. Másrészt a fékrendszeren belül lehetnek olyan apró rendellenességek, melyek a mindennapi használatban nem okoznak gondot, magasabb átlagsebességgel megtett hosszabb úton, nagyobb terhelésnél azonban balesetveszélyessé érlelődhetnek.

Legcélszerűbb a fékeket próbapadon beméretni, így egy füst alatt több problémára is fény derülhet. A fékcsövek állapotát, a vezetékek minőségét, a fékbetétek kopásának mértékét és a fékfolyadék szintjét azonban mindenképpen ellenőrizni kell. Különösen fontos ez annak fényében, hogy bármi legyen úticélunk, szomszédaink fekvésének köszönhetően az autópályák mellett nagy valószínűséggel fékgyilkos szerpentinekkel is számolni kell. Különösen igaz ez a horvátországi utakra: azok között, akik megjárták a dalmát tengerpartot autóval, szinte nincs olyan ember, aki legalább egy halálközeli élménnyel ne gazdagodott volna az út során.

 
  Füzi Gergely - Saab 99
 
  Zseblámpa és egy köteg cérnakesztyű autószereléshez vagy sima kerékcseréhez elengedhetetlen. Teamécses minden rendes sátorozónak ott lapul a csomagtartójában. Hólánc nélkül még nyáron sem érdemes nekivágni, hátha beköszönt egy hirtelen jégkorszak. Esernyő a kalaptartón, tartalék esernyő a csomagtartóban. Vontatókötélből rögtön kettőt javaslok, hátha konvojban kell vontatni, vagy elszakad az egyik.

Rongyok, régi ágyneműhuzatok és régi törölközők autó alá fekvéshez vagy kutyaszállításhoz. Benzineskanna nálam a hátsó ülés alatt van, hogy tele csomagtartónál is egyszerűen elérjem. Útonállók leküzdésére sportszereket (például rugós erőnlétfokozó bot) tarthatunk magunknál. Tengerpartra nagyon fontos napernyőt is vinni, könnyen elfér a csomagtartóban keresztben, közvetlenül a szivargyújtóról működő kéziporszívó mellett.

Szintén az úton maradás problémájához tartozik a gumik állapotának ellenőrzése. Profilmélység, guminyomás, kopottság: aki nem biztos benne, hogy önállóan is meg tudja ítélni a helyzetet, nyugodtan kérdezze meg indulás előtt Gumidoktorunkat, inkább tűnjünk tudatlannak, mint súlyosan sérültnek. Akinek nincs ideje levelezni, guruljon el a legközelebbi gumishoz, és a fentiek mellett ellenőriztesse a légnyomást is, ott valószínűleg pontosabb mérőműszert használnak, mint amikkel a kutakon találkozunk. A guminyomás ellenőrzését a pótkeréken se mulasszuk el. Van Önnek pótkereke, emelője és kerékkulcsa? Ide tartozik a futómű-ellenőrzés/beállítás is, a lengéscsillapítók állapotát is érdemes megnézetni.

 
  Égő Katalin - Égő Ákos - OG Saab 900 Convertible
 
  Mivanha Lajos régi ismerősünk (valódi neve és címe a szerkesztőségben) csomagtartójához képest a Saab raktere szegényes képet mutat. Lajbó ugyanis mindig mindenre gondol: Mi van, ha hideg lesz? Mi van, ha meleg lesz? Mi van, ha elromlik? Mi van, ha kilyukad? Mi van, ha rosszul lesz? Mi van, ha ellopják? Mi van, ha éhes lesz? Vagy éppen szomjas lesz? Mi van, ha álmos lesz? Mi van, ha nem egyedül jön haza? Mi van, ha egyedül jön haza? Mi van, ha lesz egy tó, egy hegy, egy város? De a legnagyobb félelme mégis mindig az volt, hogy mi van, ha valamire nem gondolt?

Ránk inkább a probléma helyzet adta megoldása jellemző. Tehát csak néhány megszokott holmi állandósult a kocsiban. A WC papírt nem kell magyarázni, a popsitörlő kendő eredeti rendeltetésén kívül tisztálkodásra is szolgál. Tű-cérna még a tető javítására is alkalmas lehet, a maci kötelező tartozék (ha jön Rozi kutya, neki is kell hozni egyet). Akad térkép, egy rongy, sapka a kabriózáshoz, zseblámpa, a mérőszalag, ami nem tudom miért maradt bent, napszemüveg, CD. A rossz floppylemez a Saab speciális gyújtási problémájának megoldásához, régebben mindig volt rá szükség, mostanában szerencsére már nem. Ja és a gyorskötöző szalag, ami mindenre jó, anélkül egy tapodtat se.

A következő a Látni és látszani témakör, ahogy annak idején Kutyus és Cicus is felhívták rá a figyelmet. A kettő közül, ha egyáltalán lehet ilyen megkülönböztetést tenni, a látszani a fontosabb, mégiscsak könnyebb feldolgozni az önhibából viselt nyaktámaszt, mint megbocsátani az ellenünk vétkezőknek. Nézzük át a világítótesteket: helyzetjelzőt, fényszórót, ködlámpát, irányjelzőket (jó-nem jó-jó-nem jó), féklámpát, ennél többet már csak egy mosással tehetünk a láthatóság érdekében. A teljes tisztánlátásért az ablaktörlőlapátok ellenőrzését, szükség esetén cseréjét, valamint az ablakmosó folyadék tartályának feltöltését kell elvégeznünk.

Feltéve, hogy semmilyen komolyabb gond nem akadt, eddig pár forintból megúsztuk az egész felkészítést, van egy autónk, ami előreláthatólag bírja az utat fékekkel, nem büntetnek meg a világítás hiányosságai miatt, jól kilátunk belőle, és ha igazán szorgosak voltunk, jó ránézni, mert tiszta.

 
  Nino Karotta - Datsunok, Nisssan 200SX, Alfa 145 QV
 
  Reménytelen káosz

Ha valakinek az az ostoba hobbija, hogy számtalan - de valamilyen szempontból rendszeres használatra alkalmatlan - autóval veszi körül magát, nehéz biztosítani, hogy mindegyikben legyen rendes túlélőkészlet. Hosszú útra több személlyel csak az Alfa alkalmas - amennyire egy Alfa egy hosszú útra egyáltalán alkalmas lehet. Vannak labdák, kutyapokróc és kutyavíz Kovácsnak, motorolaj, három készlet ismeretlen eredetű és rendeltetésű kerékőr és nyomtávpogácsa, a kresz által előírt cuccok, jégoldó. Mindez egy szétszakadt nejlonban, szerteszét, csörögve-zörögve.