Kezdődik az árverezés

2003.01.21. 15:02

A parkolási társulások keményen ráálltak a kintlevőségiek behajtására. Súlyos milliókról-milliárdokról beszélnek - elmaradt parkolási díjak, és azok büntető kamatai, mellyel a bliccelő autósok tartoznak. Eddig 34 ezer fizetési felszólítást kaptak azok az autósok, akik az elmúlt években nem egyenlítették ki tartozásukat.

 
   
 







A fizetési hajlandóság ennek ellenére alig javult, bár másfél éve a parkolási társulások által megbízott adatkezelő kft. folyamatosan megkapja a Belügyminisztériumtól a bliccelők adatai - név, lakcím - melyek alapján a feljelentgetések beindulhatnak. Ezt a jogi megoldást a BM is elfogadta, és tavaly egy per során a bíróság jogerősen is törvényesnek ítélte, hiszen így a parkolási társulás nem jut személyes adatok birtokába. Sokan egyszerűen nem reagáltak a fizetési meghagyásra, ezért a bíróság több esetben végrehajtást rendelt el. Ekkor következik, hogy a bliccelők ingatlanjának tulajdoni lapjára meglepő gyorsasággal jelzálogjog-bejegyzés ugrik, utána jön az árverés.

 
   
   

Vannak, aki úgy érzik, jó lépés volt a fizetős parkolási rendszer bevezetése, hiszen végre tudnak parkolni a város(ok) azon területein, ahol eddig esélyük sem volt. Mások pedig, akik ezeken a területeken laknak-dolgoznak felháborododtak, mivel fizetniük kell azért, ami eddig ingyen volt. A lakók ugyan kapnak felmentést, de csak bejelentett lakcímhez, és családonként csak egy autóra. Lakásbérlők, cégautót használók és a burzsuj több autósok mehetnek a sóhivatalba. Ők ugyanis valószinűleg visszaélni próbálnak az ingyenes lehetőséggel.

Parkolási díjat szedni az önkormányzatok törvény adta joga, ezzel harcba szállni nem nagyon lehet. Az alapelv (kevés parkolóhely megosztása a sok jelentkező között) egyik útja a pénzdíj. Lenne persze több más út is, de ez a legegyszerűbb. A többi elmélet kidolgozása vinné a pénzt, nem pedig hozná, ezért nem is töri rajta a fejét, aki megtehetné. A pénzdíj behajtásának, vagyis a törvény végrehajtásának feladata a "Parkolási Társulások" nyakába szakadt.

 
   
 
  "T.Parkolóőrők! Ez egy céges autó, én pedig a Pozsonyi úton lakom. Kérem ne tegyenek újabb mikuláscsomagot a kocsira."

Már a társulások működési formájában is vannak ellentmondások. Mert ugye arról van szó, hogy a parkolási díjat az önkormányzat jogosult szedni. Tehát egyértelmű az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaság létrejötte. Szolgáltatást ne várjunk tőle, nem szolgáltat semmit, hanem végrehajtja a törvényt. A működési költségek levonása után maradó bevételét - nyereségét - teljes egészében átadja gazdájának.

Ezzel nem is lenne baj, ha nem mennénk bele a költségek mibenlétének, és az átadott pénz sorsának kérdéseibe. Mi most nem megyünk bele, tételezzük fel, hogy tényleges kiadásokról van szó, és a pénzből az önkormányzat utat javít, parkolóházat épít. Nem olyat, amiben ismét fizetnünk kell, mert akkor ennek nem lenne értelme, ugye. Pedig de.

 
   
   

A végrehajtó cégek másik formájában magánvállalkozás köt szerződést az önkormányzattal, melyben havi fix összeg fizetését vállalják. A magánvállalkozásnak persze lehet akár seprű- és kefegyártás is a tevékenységi körében, hiszen a parkolási díj bevasalása csak az egyik üzletága. De, hogy milyen szerződéssel veheti át az önkormányzati jogot, és kinek a cége szerződhet ilyen tevékenységre, most ne firtassuk.

Tehát nekilát a pénzek beszedésének, és ha már úgy tűnik, hogy a minimálterv - amit le kell tejelni - megvan, jön a kasza. Amit ezután szednek be, már az övék, senki és semmi nem veheti el tőlük, rá is hajtanak rendesen. Nem is nagyon keresgélik az érvényes jegyet a szélvédők alatt. Szórják a piros zacsikat mindenfelé, még oda is, ahol a KRESZ tiltja a parkolást, tehát nem lehet fizetős a hely. Ha esetleg becsúszik egy olyan büntetés, ami nem valós, akkor szkúzi.

 
   
 

Olyan is előfordult már, hogy az önkormányzat fizetett a cégnek egy rosszul sikerült hónap után, mivel a parkolóhelyek üzemeltetése - útjavítás, tisztítás, stb. - az ő feladata lenne, de ennek költségeit a szerződés szerint levonják a bevételi oldalból, mert ezek a feladatok is megférnek a kefegyártás mellett. Ez már nem a parkolóhely-teremtésről szól, ne is próbálja senki bemagyarázni. Hogyan jöhetett létre két ilyen ellentétes érdekű társaság egy helyen, egy cél - a parkolóhelyek elosztása az autósok között - miatt, azt talán a választott képviselők tudnák elmesélni választóiknak.

Ráadásul maga a rendszer sem jó, ezt érzi mindenki, aki parkolni szokott a főváros fizetős területein. A problémát az okozza, hogy nagyon is megszoktuk az előző, ingyenes rendszert, és a mostani fizetősből csak azt érezzük, hogy lehúznak rólunk egy újabb bőrt, mondhatni a semmiért. És nemcsak hogy fizetnünk kell a semmiért, de nem is maradhatunk annyi ideig, ameddig szeretnénk, mivel maximum 2 óra időtartamra kapható jegy.

 
   
   

Ha lejárt, mehetünk isten hírével, vagy bármilyen tevékenységünket - tárgyalás, titkos randevú a szeretőnkkel, vásárlás, stb. - megszakítva hanyatt-homlok rohanunk, és veszünk egy újabb jegyet, újabb két órára. Valójában ez a megoldás sem megfelelő, mivel a két órás parkolás egy adott helyre engedélyezett, a következő két óra megkezdéséhez át kellene állni egy másik helyre. Ha lenne...

Mert a pakolási rendszert - állítólag - azért vezették be, mivel nem volt elég parkolóhely a belvárosban. Most az a helyzet, hogy hely még mindig nincs, de most már a belvárost körülölelő területeken sem. Ugyanis ha valahol kijelölnek egy zónát - amit csak a határain kell táblával jelölniük, nem kötelező minden sarkon felhívni rá a figyelmet - akkor közvetlenül a zóna határain kívül eső területeken is redukálódik a szabad parkolóhelyek száma. Ezért aztán előbb-utóbb azt is belevonják a zónába, és ez egészen addig tart, amíg az autósnak nem lesz kedve fél órát sétálni, és inkább a zónában benne parkol.

 
   
 

Ott pedig ugyanúgy leáll egész napra, mint amikor még nem volt kötelező fizetnie. Jobb esetben rendesen kifizeti a díjat, a rosszabbikban a parkolóőröket megvesztegetve mentesül a büntetés alól. A legrosszabb esetben pedig senkinek sem fizetve gyüjtögeti a mikulás csomagokat, és abban bízik, hogy ha egyáltalán eljut a bíróságig az ügy (ügyek), valamilyen módon mentesül majd a büntetés alól.

Bíróság pedig lesz, mondják a parkolási társulások. Miért is ne lenne? A parkolási díjat nem fizetők nem szabályt sértenek, így csak sima polgári per útján követelhetik pénzüket a társulások. Ott azonban bizonyítani kell. Hogy kinek-mit, és persze mivel, az csak ott fog eldőlni, előre találgatni felesleges. Így marad a parkolóőrök rendszabályozása az egyik oldaról, és a fenyegetőzés az árverezéssel a másikról. Amíg azonban a pénz gyűlik, ne számítson az autós új rendszerre.