Pepó busza nem kellett senkinek

2000.08.22. 10:02

A furcsán lemondott környezetvédelmi miniszter, Pepó Pál, szinte hivatalba lépésének pillanatától kezdve botrányt botrányra halmozott. Ezek egyike volt autómániája. Hivatali Audija és az Opel Frontera terepjárók mellé vásároltatott egy Mercedes V280-as tárgyalóbuszt is.

 
   

A jármű 12,7 millió forintjába került az adófizetőknek és még olcsón megúszták, mert ezt a kedvező árat kizárólag a közbeszerzési eljárással érte el a Környezetvédelmi minisztérium(KöM). A kisbusz egyébként 15-16 millió forintot is megért. Pepó arra hivatkozott, azért van szüksége a labrador kék metál tárgyalóbuszra, hogy menet közben is dolgozhasson a környezet- és természetvédelem ügyén. Ez olyan jól sikerült neki, hogy a zöld mozgalmak vezetői szerint legalább két év kell ahhoz, hogy az általa szétzilált környezetvédelmet a miniszterségét megelőző időszak színvonalára tornázhassák vissza.

Az exminiszter mindenestre nem tagadta meg magától a technika áldásait. A megszokott alapfelszerelés, ABS, elektronikus szintszabályzó hátul, transponder indításgátló, elektromosan állítható és fűthető külső tükrök, négyfokozatú automata sebességváltó, zöld hővédő üvegezés, külsőhőmérséklet-jelző, olvasólámpák az utastérben, halogén ködlámpák, integrált hátsó ködlámpák, két oldali légzsák és még lehetne sorolni, mi minden mellett, némi extrát is rendelt a buszba.

Például aeroszürke bőrrel bevont kormányt, amely természetesen állítható magasságú és dőlésszögű, ugyanilyen kárpitozású sebességváltót és utasteret, üléseket, vezető- és utasülés fűtést, légszűrőeltömődés-jelzőt, utastér függönyözést, hűtődobozt, kihajtható asztalokat.

A leköszönt miniszter nem sokat hagyta pihenni a jószerivel csak általa használt járművet. Röpke két esztendő alatt negyvenezer kilométert tett meg a V280-assal. Utóda, Ligetvári Ferenc már június 21-én, az országgyűlés környezetvédelmi bizottsága előtti meghallgatásán kijelentette, elárverezteti a Mercit és a befolyó összeget pályáztatással, környezetvédelmi táborok támogatására fordítja.

 
   

Az árverést augusztus 18-ra hirdették meg, 10 millió forintos kikiáltási áron. Pepó busza azonban legalább is elsőre, senkinek sem kellett. Bedő József, az árverezéssel megbízott Első Budai Árverezőház Kft. vezetője nem lepődött meg a mérsékelt érdeklődésen. Elmondta, összesen hárman érdeklődtek faxon a kisbusz adatai és kikiáltási ára iránt. Egy vevőjelölt személyesen is megtekintette a járművet, de üzlet abból sem született. Ennek oka, hogy az augusztus az autó piacon is holtszezonnak számít. Az árverezőház máskor ebben az időszakban ki sem nyit, most is csak a nemes cél érdekében ügyködtek.

Közölte, tudja, mire szánták a befolyó összeget, ezért a sikertelen kísérletért nem is számlázza ki az árverés megszervezéséért járó brutto 250 ezer forintot. A KöM képviseletében megjelent Fekete Katalin, a tárca kommunikációs hivatalának igazgatója és Rajkai Péter sajtószóvivő nem titkolták, kényszerhelyzetben cselekedtek, hiszen a miniszter, Ligetvári Ferenc ígéretének határideje vészesen közeledett. Nem volt más választásuk, mint az árverés megrendezése.

Azt is hozzátették, a kikiáltási árból nem engedhetnek, mert azzal a jövendő környezetvédelmi táborokat rövidítenék meg. Bedő József és a minisztérium képviselői szóban még az eredménytelenül zárult átverés után, a helyszínen szóban megállapodtak abban, egy hónapon belül megismétlik az árverést. Reményeik szerint az első fordulónál nagyobb eredménnyel. Az Opel Fronterákat egyébként nemzeti parkok kapták meg. A terepjáróknak jó hasznát veszik a természet és környezetvédő szakemberek. A kisbusz jövője még bizonytalan, de valószínűleg valamelyik cég vásárolja majd meg.