2002-től terepjáró is

2000.11.14. 11:16

A stuttgarti sportautógyár egyre jobb üzleti eredményeket ér el, a nyereség a termeléssel és a bevétellel együtt nő, hamarosan indul a Carrera GT és a korábban elképzelhetetlen Porsche terepjáró gyártása.

 
   
   

A Porsche esetében az üzleti év nem esik egybe a naptári évvel, hanem augusztus 1.-én kezdődik, és a következő év július 31.-én ér véget. Az előző, 1998/1999-es üzleti évben is születtek rekordok, akkor a bevétel 25 százalékkal 6.1 milliárd márkára emelkedett. Az adózás előtti nyereség megduplázódott, vagyis 325 millió márkáról 698 millió márkára nőtt. Az adózás előtti nyereség tehát a bevétel 11.3 százaléka volt, ezzel az autógyárak között a Porsche érte el a legjövedelmezőbb eredményt. ( A BMW-nél ez 8.8 százalék, a Hondánál ugyanez 7.1 százalék volt.) Az ezt követő, idén nyáron befejeződött üzleti évben is sikerült a cég 52 éves történelmének néhány legjobb eredményét elérni. Összesen 48.800 sportautót készítettek, ami nemcsak 11 százalékos emelkedés az előző évhez képest, hanem új rekord is, hiszen korábban még soha nem készült ennyi Porsche egy év alatt. A 911-esből 23.050 darabot, a Boxster-ből 25.750 darabot gyártottak.

 
   
 

A Boxster esetében az új és drágább Boxster S aránya meghaladja a negyven százalékot. 1997 szeptembere óta a Boxster-ek nagy részét Finnországban, a Valmet Automobile üzemében szerelik össze, itt készül még jelenleg a Saab 9.3 Cabrio és Viggen is. A Valmet korábban többek között 90.000 darab Opel Calibra, illetve 1996 és 1998 között 14.000 darab, Nyugat-Európába szánt Lada Szamara összeszerelését végezte. A Boxster összeszerelése Finnországban 13.460-ról 16.800 darabra nőtt, így jelenleg minden harmadik Porsche összeszerelése Finnországban történik.

Az 1999/2000-es üzleti évben elért hétmilliárd márkás bevétel is új rekord, ami 13.3 százalékos emelkedést jelent. Ugyanakkor az adózás előtti nyereség 21.5 százalékos növekedéssel 848 millió német márka lett. Eközben a terepjáró Cayenne fejlesztésének oroszlánrészét, vagyis közel egymilliárd márkát ebben az üzleti évben fordított fejlesztésre a gyár. A Porsche mindig sportkocsikat gyártott, korábban a terepjáró Porsche elképzelhetetlen volt

 
   
   

A Cayenne a negyedik modellsorozat lesz a 911-es, a Boxster és a hamarosan gyártásra kerülő Carrera GT mellett. A Cayenne számára új üzemet építenek Lipcsében, és már az előzetes érdeklődés hatására 25.000 egységre emelték a terveket a korábbi 20 ezer darab helyett. A Porsche Cayenne 2002-ben jelenik meg az utcákon. Wendelin Wiedeking, Porsche-főnök szerint a terepjáró mind kezelhetőség, mind útfekvés tekintetében felülmúlja majd a vetélytársakat. Az Audi Allroad Quattro tapasztalatait is felhasználva, egy magasság-állítós futóművet fejlesztenek a terepjáró részére.

A Cayenne mozgatására egy új 4.5 literes V8-as készül, aminek alapváltozata 340 lóerős szívómotor, erősebb verziója 450 lóerős turbómotor lesz. Ezenkívül szerepel majd az Audi Steppenwolf-ból, illetve a Volkswagen New Beetle RSI-ből ismert 3.2 literes hathengeres motor is, amely a Cayenne esetében 240 lóerőt teljesít. Ez a V6-os motor nem azonos a Boxster S 3.2 literes boxermotorjával. Terepjárójával a Porsche utolsóként jelenik meg ebben a piaci szegmensben, de komoly vetélytársa lesz mind a BMW X5-ös Alpina-verziójának, mind a Mercedes M 55 AMG típusnak. Ráadásul amíg a másik két terepjárót Amerikában szerelik össze, addig a jóval erősebb Cayenne teljes gyártása német földön történik.

 
   
 

A Cayenne-t a választható Top-Country felszereltségben nagyobb kerekekkel és acél aláfutás-védővel szerelik fel, így az erdők-mezők leggyorsabb sportterepjárója lesz. Ezenkívül a Cayenne megkapja a VW-konszern legújabb, hatsebességes Tiptronic váltóját. A Cayenne részben külső megjelenésében, részben a belső tér kialakításában is eltér a testvérmodell Volkswagen Colorado-tól, és kettejük közül csak a Cayenne fut majd nyolchengeres motorral.

A Cayenne arca a 911 Turbo stílusjegyeit hordozza, a fényszórók és a háromrészes levegő-belépőnyílások formája is innen származik. Apró részlet, a Porsche hagyományainak megfelelően a Cayenne esetében a gyújtáskapcsolót a bal oldalra tették. A Cayenne Lipcsében készül, mindössze 125 kilométer távolságra a drezdai VW-üzemtől, ahol a Colorado-t gyártják.

 
   
   

Az új 911 Turbo esetében is növelték a termelést 2500-ról évi 4000 darabra, miközben a korábbi 911-es Turbókból az első 25 év alatt, 1974 és 1998 között 32.200 darabot gyártottak. Az új 911 Turbo június óta kapható, és máris elkelt belőle 1605 darab. Német ára 237.000 márka. A 911 Turbo legfontosabb piaca az USA, ott már 900 darabot - ebből 160-at Tiptronic váltóval - adtak el. Az Egyesült Államok egyébként is jelentős a Porsche-eladások tekintetében, hiszen az amerikaiak 2000 első tíz hónapja alatt 19.100 stuttgarti sportkocsit vettek. A tengerentúlon a Boxster esetében a Tiptronic-váltós modellek eladása az 1999-es hasonló időszakhoz képest (2444 darab) nem változott jelentősen, csak megoszlott a Boxster és az újonnan megjelent erősebb Boxster S között.

Ugyanakkor a manuális váltós Boxster-ek esetében 7900 darabról 9150 darabra nőtt az értékesítés az idei év első 10 hónapjában, ebből 4100 darab volt a drágább Boxster S. Az USA-ban októberig ezenkívül még 7600 darab 911-est vettek, ezek között 4000 darab Cabrio volt. A tengerentúli exportra kerülő Porsche gépkocsik a korábbi kamionos szállítás helyett vonaton utaznak a kikötőig. A hatszáz autónak helyet biztosító központi raktár a Stuttgart melletti Kornwestheim-ben található, innen a sportkocsik speciális vagonokban éjjel indulnak Emdenbe, ahol a behajózás történik. A vasúti kocsik visszafelé sem jönnek üresen, akkor a Finnországban elkészült Boxstereket szállítják Stuttgartba.

 
   
 

A Párizsban bemutatott, sorozatgyártásra érett Carrera GT prototípus hamarosan realitássá válik, a hírek szerint a párizsi kiállitáson 60 előszerződést kötöttek az 558 lóerős, V10-es középmotorral hajtott sportautóra. A gyártás tehát hamarosan elkezdődik, valószínüleg a tervezett 500 darab kevés lesz a vásárlóknak. A pozitív fogadtatásban részesülő Carrera GT ára 700.000 német márka.

Augusztusban nyílt az új Porsche Zentrum Stuttgartban, ami az első, és a cég tervei szerint Németországban az egyetlen, a Porsche gyár tulajdonában álló kereskedelmi egység. Bár hosszú évek óta szokás a vásárlók körében, hogy Stuttgartban, közvetlenül a gyárban veszik át az új Porschéjukat.

Az új Porsche képviselet 6.000 négyzetméteres teljes területéből 2.000 négyzetméteren a teljes modellválasztékot, illetve történelmi Porsche gépkocsikat, versenyautókat állítanak ki. A stuttgarti gyár a használtautó-vásárlók érdekében létrehozott egy internetes adatbázist, ennek segítségével az összes - Porsche-kereskedő által árult - használt Porsche paramétere, felszereltsége lekérdezhető, illetve a vásárló igényei alapján keresni is lehet a rendszerrel.

Az amerikai Industry Week gazdasági magazin 850.000 olvasójának szavazata alapján a Porsche a világ 100 legjobban vezetett vállalata közé tartozik, és Németországban is hasonló elismerésnek örvend: 2000 elején a német gazdaság 2.500 prominens személyisége a Porschét választotta a legjobb imázzsal rendelkező vállalkozásnak. A stuttgarti sportautógyár tervei szerint három éven belül a jelenlegi 49.000 darabról 75.000 darabra növelik az eladásokat.

Ez a Cayenne megfelelő fogadtatása esetén egyértelműen teljesülhet, 2005-re pedig 100.000 eladott Porsche a cél. További bevételeket jelent a Porsche Engineering Services. Ez a kifejlesztett csúcstechnológiák, például a kerámia-kompozit fékrendszer licence-ét adja tovább más autógyáraknak. Ugyanakkor a Porsche mindent megtesz azért, hogy továbbra is önálló maradjon.