A magyar autóvásárlók kétharmada vesz igénybe hitelt

2000.12.08. 10:39

Majdnem biztos, hogy az elmúlt években tapasztalható - többek között könyvelési megfontolások gerjesztette - karácsonyi autóvásárlási láz idén elmarad. Ezt a szakemberek főként a hazai újautó-piac kiegyenlítettségével és csökkenő mértékű bővülésével magyarázzák.

 
   
   

A tavaly előtti és tavalyi 30 százalékos növekedéssel szemben még az ezévi 20 százalék is veszélyben van - állítja a hazai autófinanszírozásban új szereplőként megjelenő PostabankLeasing Rt. vezérigazgatója.

A zsugorodó piac és az egyre élesebb verseny mindazonáltal korántsem vezet az árak stagnálásához. A trend 2000-ben is változatlan volt: az inflációt meghaladó mértékben, mintegy 10-15 százalékkal emelkedtek az autóárak. Érthető tehát, hogy a magyar autóvásárlónak még mindig - és egyre inkább - az ár a legfontosabb az autó kiválasztásakor. (Felmérések szerint második szempont a fenntartási költség, s csak ezután következik a márka.)

Némiképp előrevetíti az EU-csatlakozás árnyékát, hogy a hazai autópiac lendülete éppen az uniós csatlakozás realizálódása tájékán fúj majd ki és áll be a közösségben prognosztizálható bővülési ütemre, azaz 4-5 százalékra. Feltehetően egyébként az idei évre várt hazai 160 ezer újautó eladás sem teljesül: ez sajnos nem csak az autókereskedőknek okoz gondot, de éppenhogy csak szinten tartja a magyar utakon futó, átlagban 12 éves, 2,2 milliós személygépkocsi-állományban elért 10 százalékát.

A nyugat-európai gyakorlathoz hasonlóan a hazai vevők kétharmada valamilyen finanszírozási hitelkonstrukciót vesz igénybe - szakértők szerint ez az esetek 90 százalékában bankhitel. Az autófinanszírozásban tapasztalható erős verseny természetesen egyre rugalmasabb, testre szabottabb fizetési konstrukciókat indukál.

A lakosság körében idén a legsikeresebbnek a magas maradványértékkel befejeződő, de kisebb havi részletet feltételező banki konstrukciók bizonyultak. Jól tartja magát a tartós bérlet, de ezt inkább nagyobb cégek veszik igénybe, ami érthető, hiszen ez a konstrukció teljes körű szervizszolgáltatást is tartalmaz, a költségleírás is kényelmesen, számlázásos módszerrel történik.

A becslések szerint mintegy 150 milliárd forintos magyarországi lízing és részletfizetési piac jórésze a kis- és középkategóriában realizálódik. A tíz legnagyobb autóhitelező cégnek október közepe óta új szereplővel kell megosztoznia a finanszírozási tortán: a Postabank leányvállalata, a PostabankLeasing Rt. mintegy 6 hét alatt országszerte 12 megyében franchise-rendszerű képviseletet épített ki, amelyek ezidő alatt 100 márkakereskedéssel közel másfél milliárd forintos forgalmat bonyolítottak le.

Az immáron 5 százalékos piaci részesedéssel rendelkező cég folyamatosan bővíti tevékenységét, amely felöleli a forint -és devizaalapú gépjárműhitelezést, az operatív lízingként emlegetett tartós bérleti konstrukciót és újdonságként a magyar piacon a márkakereskedések által igényelhető készletfinanszírozási hitelnyújtást.

Mint azt Mészáros György, a cég vezérigazgatója a TotalCarnak elmondta, különösen nagy reményeket fűznek a devizaalapú hitelezéshez, hiszen amíg a forintkamatok ilyen magasak a nyugat-európai kamatlábakhoz képest, ez mind az ügyfeleknek, mind a lízingcégnek jó üzlet.

A reményeik szerint három éven belül a lízingpiac 10 százalékát birtokló PostabankLeasing Rt-nek az elkövetkező hónapokban egy rajtuk kívül álló kockázati tényezővel kell szembesülnie: ez pedig a Postabank privatizációja, amelyet nagy valószínűséggel az OTP vezényel majd le. Mészáros cégének átvilágítását márciusra várja, s csak reménykedik abban, hogy a megmérettetés után az új tulajdonos bizalmat szavaz júniusban elhatározott három éves tervükhöz. Ennek a rizikója igen nagy, hiszen az OTP csoport már rendelkezik hasonló profilú pénzintézettel, az autófinanszírozásban igen jó eredményeket produkáló Merkantil Bankkal.

A PostabankLeasing Rt. mindenesetre csak december 31-ig hirdette meg akciós finanszírozási kampányait, amelyek közül nyilván a kamatmentes hitel és a Casco-mentes akció lesz a legfelkapottabb. A Postabank privatizációjától függetlenül azonban a legkeményebb versenyt az olyan bankok jelentik majd, amelyek mögött egy-egy tőkeerős multinacionális autógyártó áll.

A General Motors-t maga mögött tudó Opel Bank illetékese például arról számolt be a TotalCar-nak, hogy a fix illetve flex hitelkonstrukciójuk mellett idén olyan újdonságot is piacra dobtak smart buy néven, amely akár 20-30 százalékkal kisebb havi törlesztőrészletet eredményez az ügyfelek számára.