Minőségi behízelgés

2007.07.25. 08:52

Fél óra szobrozás egy sajtpapírért -
BMW 3-ast a Budapest Motorstól

Ugye milyen rossz érzés, ha ül az étteremben, rendelne vagy fizetne, de a felszolgáló rá sem hederít látványos figyelemfelhívó akcióira? Így jártam a Budapest Motorsnál, ebben a hatalmas, új szalonban. Szemkontaktust kerestem bárkivel, eladóval, üvegfal mögött trónoló, de laptopjáról egy tizedmásodpercre el nem kalandozó tekintetű kereskedelmi vezetővel, a végén már a bejárati ajtót szerelő lakatossal is, de hiába.

A legjobb lett volna sértődötten távozni, keresni egy másik szalont, és a különbségeket hosszasan taglalni. De hátha csak szégyellősek, nem szeretnek kezdeményezni? Így odaléptem a hölgyhöz, és kifejeztem érdeklődésemet a 3-as felé. Kaptam árat, nem mondhatom, hogy nem. Még azt is elismerem, eléggé ismeri az autókat, bár hogy azért lenne jobb a dízel, mert a nagy nyomaték miatt könnyebb a váltás, kicsit zavaros. Abban viszont profi, hogyan kell a vevő kedvére konfigurálni az autót. Kapott a mama tolatóradart és gerinctámaszt, ülésfűtést és automata váltót.

Összegzés: ez volt a legdrágább ajánlat, itt fordították a legkevesebbet a presztízs árából rám, a vevőre. Érthetetlen, ugye? Kerülném őket, mint ördög a tömjénfüstöt.

Magabiztos fellépés, pazar szalon, hiányos konfiguráció -
Lexus IS-t a Reálszisztémától

Az ország jelenleg egyetlen Lexus szalonja. Itt nincs olyan, hogy megsértődök, és átszaladok a szomszéd kerületbe/városba. Olyan sincs, hogy egymás ajánlataival zsarolom a kereskedéseket. De olyan se, hogy egyesével válogatom össze a szükséges opciókat. Sőt, a legolcsóbb IS-hez, a dízelhez továbbra sincs automata váltó. Vicces arra hivatkozni, hogy a 400 Nm nyomatékhoz nehéz megbízható váltót kifejleszteni. Másoknak sikerült, erősebbhez is.

A szalon viszont gyönyörű. Hatalmas üvegbura borul fölé, tökéletesen bevilágítva a teret. 5 lépést sem teszek, máris ügyfél vagyok, nem pedig tébláboló idegen. Az értékesítő vagy Lexusban született, vagy agymosáson ment keresztül: a világ legjobb autójáról beszélünk, ezt a többi márkánál (pl. Mercedes) tapasztalható problémák említésével támasztja alá. Azért persze tényszerű is, amikor a vásárlók makacs hűségét, a 93%-os ügyfélmegtartást említi. A konfigurálás gyorsan megy, van az igényes alapcsomag, lehet bőrt, bőrt és tiszta felesleges napfénytetőt, illetve ezeket és a Mark Levinson csomag sok drága izéit rendelni.

Mivel az is220d Comfort metálszínben majd' 8,9 millió forint, így maradunk az alapoknál. Ajánlatot kapok, hitelkalkulációt nem. Az előbbiben sincs köszönet, kiderül, hogy egy dízel BMW-t akarok beszámíttatni. Pedig szó sem volt ilyenről. Pici slendriánság, vagy tudatos hiba, hogy megmutassák, ők sem robotok?

Összegzés: iszonyúan profi, iszonyúan steril környezet. Csodálkozom, hogy nem látni nagy molinókon japán feltalálók képeit. (Vagy nincsenek is ilyenek?) Sokkal elvakultabban kéne utálnom az európai konkurenciát, hogy feltegyem az életemet a Lexusra. Tudják, egy szalon, és soha többé nem fogok mást venni.

Megtűrt mostohagyerek, szívvel kell képviselni -
Saab 9-3-ast a Polár Mobiltól

Sok rosszat hallottunk már a Saabról. Visszafogott fejlesztések, az anyacég hamvába holt próbálkozása a svéd presztízsmárka Cadillacre cserélésére, látható Opel-rokonság, ilyenek. A borongók vigasztalására elmondanám, hogy az Audi is erősen VW-s, az alfások is visszasírják a Fiat nélküli korszakot, a Volvo számára meg a Ford a mumus.

Mennyire látszik mindez a még mindig gyártól független importőrnél? Kívülről nem nagyon, vannak csillogó tesztautók, üvegportál, bőr ülőgarnitúra. A kereskedő ügyes. Nem a műszaki adatokkal kápráztat el, hanem korrekten jelzi, hogy raktári kifutó vagy módosított 2008-as modellévű autókat is tud ajánlani. Ezért az ajánlat két 9-3-asról szól, a finanszírozás is részletes, sőt, prospektust is tartalmaz a levél.

A Saab viszont nem nőknek készül. Vagyis dehogynem, ha szorult beléjük némi férfigén. Nincs bababordó, krémfehér, se bugyikék. Belülről hasonlóképpen, inkább a fekete és a szürke dominál. Anyámnak persze tetszene bármely árnyalatban, mert minden új autóban elsősorban a megbízhatóságot látja, utána sem nézi meg alaposabban a külsejét. Még soha egy tesztautóra nem mondta, milyen visszataszító, ez akkor sem kéne, ha ingyen adnák.

Összegzés: szegény Saabot az ág is húzza, de elég jól leplezik. Mernék venni a Polártól, persze előtte kérdezősködnék, a vállalt határidőket rendesen betartják-e.

Reménytelen próbálkozás -
Cadillac BLS-t a Polártól

Vagy lehet, hogy jogilag mástól, de a névjegykártyáról vagy az árlistáról ez nem derül ki. Lehetne nyomozni, de olyan márkánál, ahol nincs magyar honlap, elmegy tőle a kedvem. A sarki drogériát is megtalálom a világhálón, a nagy reményekkel érkező amerikai presztízsmárkáról meg csak angolul vagy németül olvashatok?

Bevallom, a BLS az, amit nem vennék meg édesanyámnak. Ha kardot nyelt, merev arcélű, mérges természetű asszony lenne, akkor biztosan, de egyáltalán nem ilyen. Dízelmotorral végképp nem, ilyen eleinte döglött, aztán kétezernél nagyot rúgó blokkot nem adnék alá. Nem is beszélt rá a kereskedő. Elmondása alapján a magyarországi példányok aránya elenyésző, a csalással kombinált szürkeimportot képtelenség legyőzni. Technikákat is említ, a pár autó behozatala után sokmilliós adótartozással felszámolt cégek módszereiről. Kapok ugyan árat, de a finanszírozást már nem küldi utánam. Jól teszi, felesleges fáradság lenne.

Összegzés: a márka sikertelensége visszaköszön a forgalmazó kedvében. Vagy a forgalmazó kedve határozza meg a márka sikerét? Azt hiszem, itt nincs marketingeszköz, amivel ezeket a tankszerű járműveket el lehetne adni Mercedes, Audi, BMW és a többiek helyett.

Hol vásárolna?

Végszó

Nem tagadom, többre számítottam. Általában elég jól felkészült kereskedőkkel találkoztam, de egy kivételével az összes a tucatmárkák módszerét használja: ülnek a szalonban, és ha én nem keresem őket, ők biztosan nem fognak engem. Pedig tudják a telefonszámom, levélcímem. Felfoghatnám a diszkréció jeleként, de én inkább az iparágat jellemző tohonyaságot látom. Van még hová fejlődni, a személyre szabott ajánlatokat és kommunikációt a jövő tartogatja. Addig viszont megértem kollégámat, aki megvette a presztízsmárka helyett az új Ford Mondeo kombit. Pedig további kétmilliót rászánt volna, ha azt érzi, megtérül a 4-5 év alatt.