Forró rudak és más műtárgyak a Rod n'Custom Show-n

2008.05.02. 21:01

Aki egy hot rod, street rod, custom bike, custom car fölött pampog, hogy ne már, meg jaj, már, meg ezekkel nem is lehet közlekedni, bezzeg a Thalia milyen praktikus, az pont a lényeget nem érti. Hogy tudniillik ezek alapvetően nem közlekedési eszközök, hanem mobil szobrok, térplasztikák, alkotóik a benzingőz Rodinjei, a V8 Michelangelói, a top chop Brancusijai.

Egy szépen átalakított amerikai két- vagy négykerekű szépen is működik, megy mint állat, a lényeg mégis inkább a forma, a stílus, az életstílus. Nem állíthatjuk, hogy mindegyik rodder őrült lenne, de hogy kivétel nélkül megszállottak, az egészen biztos. Különben nem tervezgetnének meghökkentőnél meghökkentőbb formákat, nem görnyednének rozsdafoltos roncsok fölött éveken át, nem drótkorongoznának, hegesztenének, homokfújnának, fényeznének, tekernének, csavarnának sok ezer munkaórán keresztül, míg el nem készül a mű, aminek azon kívül, hogy lélegzetelállító, egyedi és nem kicsit feltűnést keltő, nem sok gyakorlati értelme van.

Akárcsak a művészetnek.

Nem is kell hogy legyen: elég ha a látvány és a hang felpezsdíti az emberben a vért, megugrasztja az adrenalint, boldogsághormonokat fakaszt és visszaviszi matchbox-tologató korába, amikor a műperzsa szőnyegen hasalva brummogott, és nemcsak az autók voltak szépek, de az egész világ.

Aki csodálkozó, lelkes gyerek akar lenni újra pár órára, annak a május 3-4-ei hétvégén a második magyar Rod n' Custom Show-n a helye, ahol találkozhat az autó- és motorbicikli-építés Picassóival, Andy Warholjaival, Vallejóival, Paganinijeivel, Liszt Ferenceivel, valamint az ő fémbe formázott alkotásaikkal.

A Hungexpo B pavilonjában 28 ország 14 motorépítője állít ki, továbbá olyan hot rodok is szép számmal láthatók leszek, amelyeket erre az alkalomra fejeztek be a készítőik. Olyan nagy nevek hozzák el a motorjaikat Budapestre, mint Fred Kodlin Németországból, Charley Gregoire Belgiumból vagy a holland Violator Motorcycles. Először lehet közelről szemügyre venni Magyarországon az Orange County Choppers műveit és az idei motorépítő Európa-bajnokság győztes motorját, az Open Mindot. A motorépítő verseny első helyezettjének díja: ingyen utazhat a világbajnokságra, az amerikai Sturgisbe.

Több mint száz autót és motorkerékpárt vehet szemügyre a közönség a csarnokban, a mellette levő szabad területen pedig tovább lehet fokozni az élvezeteket: átépített gépek mellett a gondosan és pontosan restaurált amerikai klasszikusok sorakoznak majd, egy letűnt kor mamutjai. Egy koré, amikor az autózás egyet jelentett a nagy méretekkel, a végtelen kényelemmel és a végtelen utakkal, továbbá a mérhetetlen fogyasztással - egy korszaké, ami más sosem jön vissza.

Én viszont visszajövök majd hétfőn egy alapos tudósítással - aki akkor nem akar szomorkodni, miről maradt le, látogasson ki maga is. (Eszik-e vagy isszák a hot rodot és társait? Az alapfogalmakkal megismerkedhet korábbi cikkünkből itt.