Nagy bottal

2007.03.21. 07:43

A minimotorok mérete 1 köbcentinél kezdődik, a legnagyobbak 3,5-4 köbcentisek. Méretük a modell méretével arányosan nő, a komolyabb gépek köbcentinként egy teljes lóerőt teljesítenek. Mivel a kisautók tömege elenyésző, a modell-versenyautókban nagyjából 1 lóerő jut az autó minden kilójára. Ez olyan, mintha egy Volkswagen Golfban 1300 lóerő lapulna, vagyis felfoghatatlanul sok. A kicsiny motorok többségéhez indítószerkezet jár, de olyan is van, amit be kell rántani, mint a motorcsónak motorját.

Némelyik komolyabb modell motorjának főtengelye akár a 60 ezres percenkénti fordulatot is elérheti - a nem kifejezetten versenycélokra gyártott modellek motorjai is bőven elérik, sőt meg is haladják a percenkénti 30 ezres fordulatot. Egy komoly RC versenyautó 0-100-ra 2,5 másodperc alatt felgyorsul, végsebessége elérheti a 120-130 km/h-t. Nem csoda, hogy ezekkel a modellekkel rendes világbajnokságot, többféle kupasorozatot rendeznek. Magyarországon is komoly mezőny gyűlt össze, mind aszfalton, mind off-road pályán.

Karbantartás, szerelés

Az elektromotoros távirányítós autók általában remekül megvannak különösebb karbantartás nélkül. A kicsik, melyek kifejezetten gyermekjátéknak készültek, ha tönkremegy valamelyik alkatrészük, mehetnek a kukába, jobb esetben a polcra. A nagyobbaknál már természetesen van lehetőség gyorsszervizre, de erre általában csak akkor van szükség, ha valami drasztikus fizikai behatás következményeképpen mondjuk eltörik egy műanyag lengőkar. Ilyenkor az előrelátó gazdi kibányássza a pótalkatrészt a műanyag szerelőládából, és két perc múlva már újra önfeledten játszhat.

A robbanómotoros változatok karbantartása már komolyabb feladat. Mivel a motorok nagyon picik, vigyázni kell, hogy mindig tiszta legyen a légszűrő, hiszen ha eltömődik, nem megy rendesen a gép, ha pedig véletlenül átenged valami szemetet, az jó eséllyel a motor halálához vezet. Ilyenkor sem kell elájulni, a generál (dugattyú, hüvely, hajtókar) 15-20 ezer forintba kerül, és gyakorlott kézzel tíz perc alatt meg is van. A csúcsgépeknél természetesen minden drágább, egy teljes motorgenerál ára akár 60 ezer forintra is rúghat.

Mivel ezek a motorok borzasztó nagy fordulaton pörögnek, nagy rezonanciát keltenek, ezért érdemes minden használat után meghúzni a csavarokat, zicher, ami zicher. Ha a légszűrőre és a csavarozgatásra odafigyelünk, egy kisautó simán elmegy egy teljes évig anélkül, hogy hozzá kéne nyúlni. Évente egyszer azért mindenképpen érdemes alaposabban átvizsgálni, ha nem értünk hozzá, megmutatni egy szakembernek.

Tuning

Autózás nem létezik tuning nélkül, versenyzés meg aztán pláne nem. Az RC autók világa ebből az aspektusból semmiben sem különbözik a nagy autókétól. A móka a gumiknál kezdődik, hiszen mintázat van bőven, terepre, aszfaltra egyaránt sokféle abroncs létezik; természetesen slick gumit is vásárolhat bárki, többféle keménységben.

És itt folytathatnám a listát, de nincs értelme. A sajtótájékoztatón csak annyi hangzott el: ha valaki szeretné, kis túlzással akár a gatyáját is elköltheti tuningra. A motoron, a futóművön egyaránt lehet változtatni, ugyanarra az alapra többféle kasztnit rakhatunk, satöbbi. Csak a pénztárcánk vastagságán múlik, hol állunk meg.

Árak

Távirányítós autó

Elektromotoros modellt már 4000 forintért is kaphatunk, igaz, ezek csak gyermekjátékok, nem az a dolguk, hogy szimulálják az igazi autók viselkedését, csak az, hogy mosolyt csaljanak a kicsik arcára. A komolyabb elektromos modellek ára 30 ezer és 90 ezer forint között mozog. Előbbiek már élvezetes, viszonylag gyors, jól használható modellek, utóbbiakkal pedig akár versenyezni is lehet.

A robbanómotoros RC autókért már mélyebben a zsebünkbe kell nyúlni. A legolcsóbbak 70 ezer forintba kerülnek, igaz, ezek is mindent tudnak, gyorsak és izgalmasak, végsebességük meghaladja a 60 km/h-t. A komolyabbak, nagyobbak természetesen egyre drágábbak, egy csúcskategóriás versenygép nagyjából 400 ezer forintból áll össze. Átlagos fenntartási költséget nehéz számolni, hiszen mindenki másképpen használja modellautóját, de nagyjából elmondható, hogy egy 70-100 ezer forintos RC autóra évente kábé 100 ezer forintot fogunk elkölteni. Üzemanyagra, gumira, esetleg alkatrészek cseréjére. Hogy a modellautókázás megéri-e az árát, nem tudom, egy azonban biztos: nagyon szórakoztató.

Sajtógaléria

Aki további részletekre kíváncsi, ne hagyja ki sajtófotó-galériánkat.
Kattintson ide!