Három ínséges hónap, aztán...

2004.02.02. 10:06

Nincs információ

Januártól májusig elméletileg újként és használtként csakis Euro 3-as környezetszennyezési besorolású személygépjárművek hozhatók be Magyarországra. Arra vonatkozóan viszont nagyon nehéz bármilyen információt szerezni, hogy egy gépkocsi adott évjárata és kivitele Euro 2-es vagy Euró 3-as besorolású, vagyis engedik-e illetve mennyiért engedik forgalomba helyezni. A külföldön elismert besorolást a tapasztalatok szerint itthon könnyen felülbírálják, például a 74 dB-es elhaladási zajszintet nem teljesítő autókat még Euro 3-ból is Euro 1-be sorolják vissza.

A Közlekedési Felügyeletek honlapján csak a tavaly év végéig használatos táblázatok érhetők el. Bár ennek a cikknek nem témája, ezekről a korábbi táblázatokról annyit érdemes tudni, hogy a frissítésük évekkel ezelőtt leállt, sőt az eredeti összeállítást készítő adminisztrátor a felügyelet egyik vezetőjének elmondása szerint azóta meg is halt. Ennek ellenére sokan még tavaly is szentírásként kezelték a listát, sőt inkább idősebb autót választottak, mert rajta volt, vagyis biztosan megfelelt a hatóságnak.

De vissza jelenbe: számításaink szerint a nagy lökettérfogatú gépjárművek után fizetendő közterhek 2004. februárja és májusa között jelentősen megugranak, de a változás a kisebb használt autókat sem kíméli. Ugyanis érvényben maradnak a vámterhek (ez a legrosszabb esetben 78 százalék, EU-gyártmányok esetében viszont kortól függetlenül 0 százalék), az eddig százalékos értékben kirótt fogyasztási adó pedig a regisztrációs adó fix összegére cserélődik, az egész tetejében pedig májusig ott marad a 25 százalékos ÁFA.

Amíg például idén januárban egy kétmilliós számla alapján gond nélkül levámolt, 1998 köbcentiméteres lökettérfogatú, európai gyártású, EU-ból hozott benzines autó után egymillió forintot (nem EU-gyártmánynál 1,574 millió forintot) kellett a költségvetésbe befizetni, februártól májusig ez az összeg átmenetileg 1,3 millió forintra (értsd: a 2 millió áfája plusz 640 ezer és annak áfája), nem EU gyártmánynál pedig 1,875 millió forintra emelkedik, május után pedig egyaránt 640 ezer forintra csökken.

Ugyanígy egy 2,2 millió forintos számlával vett 4 éves Nissan Maxima 3.0 után decemberben és januárban 2 281 400 forint a befizető, függetlenül attól, hogy az EU-ból, vagy az EU-n kívülről hozzák. A február és május között azonban 2 532 500 forintot követelnek az importőrtől.

Május után EU-s státusú autó esetében mindez megúszható 640 ezer forintból (még egyszer: magánszemély május után nem fizet ÁFÁ-t, még a regisztrációs adó után sem). A nem EU-s státusú Maxima a csatlakozás után 1 625 000 forintból hozható be. Ezért javasolt, hogy mindenki tájékozódjon előre, mielőtt autóért indul külföldre.

Sovány vigaszt jelenthet, hogy a januárban (fogyasztási adóval) és februárban (regisztrációs adóval) kiszámított összeg aránya elég magas értékről szóló importszámlánál megfordul. Így például benzines, Euro 3-as besorolású EU gyártmányok esetén 1400 cm3 lökettérfogat alatt és egymilliós számla felett februártól kevesebbet kell fizetni (de azt is érdemes tudni, hogy használt autó esetén május után még kevesebbet: típustól, ártól, állapottól, törések és tulajdonosok számától függetlenül 90 ezer forintot).

A nagyobb lökettérfogatú autók esetén ez a fordulat egyre magasabb összegnél következik be. Így az 1400-1600 cm3 közötti benzines autóknál csak 1,5 millió forint feletti számla esetén lesz februártól kevesebb a "befizető", majd ugyanez töredékére (1,5 milliós értékű Euro 3-as autó esetén a januári negyedére) csökken a csatlakozás után.

A három hónapos átmeneti időszakban a megfelelően drága autóknál a januárban esedékes összeghez képest akár 60 százalék alá is csökkenhet a teher. Például ha egy Euro 3-as 1.9-es dízel Sharan után 1,5 milliós számlával januárban 975 000 forint volt esedékes, február és május között már csak 562 ezret követelnek az importőrtől. De egy ilyen autóval mégsem érdemes sietni, mert a csatlakozás után 150 ezer forintból megúszható a művelet. (A környezetvédelmi díjat egyik számításnál sem vettük figyelembe, leginkább azért, mert a vámkezelési formaságokat és például az áfát mellőzni kénytelen csatlakozás utáni alteregójáról még semmit nem lehet tudni.)

A regisztrációs adót rengeteg félreértés kíséri. A PM sajtóosztálya arra kért, mindenképpen fűzzem bele a szövegbe, hogy új és használt autókra egyaránt kivetik ezt az adónemet. Viszont csak az első forgalombahelyezés esetén, tehát az átírásnál már nem kell ilyet fizetni.

Megkavarodó újautók

Bár a törvény előkészítésénél igyekeztek hangsúlyozni a fogyasztási adóról a regisztrációs adóra történő zökkenőmentes átállást, és hogy senkit nem ér hátrány, a három hónapos átmeneti idő rendes fejtörést okoz a márkaimportőröknek. Például az EU-n kívülről származó új autók esetében, májusi bevezetés esetén számolhattak volna az egyidejűleg 10 százalékosra csökkenő vámteher hatásával. Így viszont februártól májusig sok esetben a korábbinál többet kell fizetni, ami az új autók árában is megjelenhet.

Az EU-s gyártmányok esetében az új autók között máris megkezdődött az átrendeződés. Az ilyen státusú új autók importőrei már februártól a csatlakozás utáni feltételekkel hozhatnak be autókat. Ez sarkallhatta például a Porsche Hungáriát, hogy bejelentse a drága dízel típusok néhány százalékos árcsökkenését. A kisautók esetében viszont sok típus esetében drágulást jeleztek a kereskedők, bár ez a lépés a forint árfolyamának romlásához és az EU-n belüli árharmonizációhoz köthető.

Az új autók esetében a drágulás vagy árcsökkenés valódi mértékének kiszámítását akadályozza, hogy nem ismert - sőt az importőrök féltve őrzött titkának számít - a vámkezelésnél bevallott ár. Néhány elejtett nyilatkozatból és háttérinformációból viszont arra lehet következtetni, hogy a szalonár 25-30 százalékát is elérheti az importőr és a kereskedő közös árrése.

 
  Néhány Euro 3-as példa
 
 
Típus, ár Januárban (vám, fogyadó, áfa) Feb.1-Ápr.30 (vám, regadó, áfa) Májustól (regadó)   
Fiat Seicento 0.9
899 cm3
01/99
EUR 4145
407 000 384 000 90 000  
Nissan Micra
999 cm3
10/99
EUR 4000
562 000 544 000 90 000  
  Lada 21093i
1499 cm3
új autó
EUR 4300
590 000 641 000 600 000  
  Renault Megane 1.6 (balesetes)
03/99
EUR 2.000
196 000 318 000 150 000  
  Opel Astra TD
1689 cm3
06/99
EUR 4.599
780 000 412 000 150 000  
  Opel Astra G 1.8
balesetes
01/99
EUR 4.650
609 000 492 000 150 000  
VW Golf Variant TDI
1896 cm3
01/01
EUR 10 200
1 736 000 855 000 150 000  
  Kia Clarus 2.0<
1998 cm3
07/99
EUR 4690
1 753 000 1 997 000 640 000  
Alfa Romeo 166 3.0
05/00
EUR 7 900
1 035 000 1 317 000 640 000  
Fiat 124
1189 cm3
EUR 1000
05/64
137 000 315 000 200 000  
Rover P6B
3495 cm3
10/71
EUR 3000
511 000 447 000 200 000