Egészen a közelmúltig úgy tűnt, hogy a Volkswagen konszern, azon belül is leginkább az Audi, jelentősebb visszaesés nélkül megúszhatja a válságot. De safe haven az autóiparban sincs, őket is utolérték a gondok. Tavaly még rekorderedményekről számolt be a konszern (6,2 millió eladott autó), az Audi (1 milliós darabszám, 4,1 %-os növekedés) és a győri gyár is. Az Audi Hungaria 1,9 millió motort gyártott tavaly, ebből 13 volt új fejlesztésű. Az autós részleg 6 százalékkal fejlődött 2007-hez képest, tavaly összesen 60 359 darab TT, TT Roadster és A3 Cabriolet készült Győrben.
Egyelőre úgy tűnik, az 5845 fős létszám sem változik – bár az is igaz, hogy néhány határozott idejű szerződést nem hosszabbítanak meg. Eddig a jó hírek, de nemrég jött a feketeleves. 2009 első hónapjában a VW eladásai is visszaestek 20%-kal, majd néhány napja Lőre Péter, az Audi Hungaria kommunikációs vezetője megerősítette, hogy február 23. és 28. között a győri motorgyárban és az autó-összeszerelő üzemben is szüneteltetik a termelést.
Ez persze még nem drámai, hiába volt már egy hosszabb szünet az év végén: a motoros részleg csupán a VW konszern megrendeléseihez igazodik, míg a járműgyártó oldalon a két kabrióra szezonális az érdeklődés hiánya. Vagy legalábbis ebben bíznak a győriek.
A helyzet ugyan itt sem felhőtlen, apró örömökre azért a General Motors szentgotthárdi gyárában is van ok. Méghozzá azért, mert a motorokat és főbb komponenseket gyártó üzem olyan piacra tört be, ahonnan többnyire importálni szoktunk: Kínába. 2009 első négy hónapjában 18 ezer, 1,6 és 1,8 literes, változó szelepvezérléses motort szállítanak az ázsiai országba, amit később ezer 1,6-os Turbo követ majd.
Tavaly közel 400 ezer motort gyártottak Szentgotthárdon, amiket aztán Opel, Vauxhall és Saab modellekbe építettek be. Ezenfelül kétszázezer megmunkált és szerelt hengerfej, főtengelyek, hajtórudak és négyhengeres motorblokkok készültek a GM Powertrain Magyarország üzemében, ahol még így sem kerülhetik el a válság hatásait. A cégvezetés és a szakszervezet megállapodott a négynapos munkahétről, a pénteki pihenőnapra az alapbér felét kapják az alkalmazottak. A közel 800 főt foglalkoztató vállalat így próbál rugalmasan alkalmazkodni a rendelések változásához. Elbocsátásra még nem került sor, de a munkaerő-kölcsönzés keretében foglalkoztatott állomány egy részére (30-40 fő) október óta nem tartanak igényt.
Nagyobb gyáraink közül tehát a Suzukinál a legsúlyosabb a helyzet, de a recesszió elől a beszállítók sem menekülhetnek. Például az egri székhelyű ZF Hungária (ők váltókat készítenek) 130, míg a ZF Lendsysteme (ők kormányműveket gyártanak) 30 dolgozóját kénytelen elbocsátani a válság hatására drasztikusan visszaeső kereslet miatt. Noha az elbocsátások elsősorban a határozott idejű szerződéssel rendelkező munkavállalókat érintik, a többi alkalmazott is fizetéscsökkenésre készülhet, mivel bevezetik a négynapos munkahetet, a pénteki fizetésnek pedig a felét fogják megkapni. Jó hír viszont, hogy egyelőre nem állítják le a tavaly év elején kezdett 8 milliárd forintos kapacitásnövelő fejlesztéseket – ezzel már a válság utáni konjunktúrára készülnek.
Még nagyobb mértékű leépítésekre kényszerültek a szinte szomszédos Robert Bosch Kft.-nél. A hatvani üzemben 250 dolgozó február 15-én hatályba lépő elbocsátásáról döntöttek. A válságot már 2008 végén megérezték, de akkor a karbantartási munkák előrehozásával és átszervezésekkel még sikerült megtartani a főállású munkavállalókat. 2009-re azonban a folyamatosan elmaradó autóipari megrendelések miatt teljesen át kell alakítani az üzem struktúráját. Az idén 2800 alkalmazottal folytatják a termelést, a korábbi 4 helyett 3 műszakban.
Persze a műszakok számának csökkentése, a négynapos munkahét bevezetése és a kisebb-nagyobb mértékű elbocsátások még mindig a kisebbik rosszat jelentik. A nagyobbik a csőd, és sajnos már ilyenre is van példa az autóipari beszállítók körében. Csődbe ment az osztrák Eybl International AG, amely magával rántotta magyarországi leányvállalatát, az Eybl Hungária Kft.-t.
A Vas és Zala megyében (Körmenden, Jánosházán, Lentiben és Nagykanizsán) összesen 1500 embert foglalkoztató vállalat elsősorban személyautókba szánt üléskárpitokat gyártott. Már tavaly decemberben látszott, hogy gond van a megrendelésekkel, ezért kénytelenek voltak 230 dolgozótól megválni. Jelenleg a felszámolás folyik, és csak reménykedni lehet, hogy átszervezésekkel sikerül legalább a cég egy részét megmenteni.
A törökszentmiklósi, elektronikai részegységeket gyártó IEC Kft. is kénytelen volt 400 alkalmazottjának felmondani, de a fentiek még "csak" a nagyobb vállalatok. Az index.hu szomorú hangulatú elbocsátásszámlálójának egyik leggyakrabban előforduló ágazata pont az autóipar, mindenki felsorolására nem vállalkozhatunk, de elég egy pillantást vetni a listára, hogy lássuk: nagy a baj.
A végére azért tartogattam egy jó hírt, mielőtt mindenki végérvényesen súlyos depresszióba zuhanna. Egyelőre úgy tűnik, hogy a Mercedes nagyszabású kecskeméti beruházását nem söpri el a recesszió, a megvalósítás a tervek szerinti ütemben halad. Várhatóan 2012-ben indul a kompakt kategóriás autók, az A- és a B-osztály utódainak gyártása. A térségben várhatóan 2500 embernek ad munkát a 800 millió eurós beruházás keretében felépülő gyár. Ez talán ad egy kis okot a bizakodásra, mielőtt sorra vesszük a környező országok autóiparának helyzetét.
Csak itthon van gond az autóiparban vagy a szomszédos országokban is? Lapozzon, és kiderül!