Nincs menekvés a válság elől

2009.02.09. 16:33

Romániával kapcsolatban elsőre mindenkinek a Dacia ugrik be, de előbb nézzük mi a helyzet a néhai Daewoo-gyárral Craiován. Ezt tavaly ősszel vette meg a Ford, és elég komoly, 675 millió eurós beruházásra készül, hogy 2009 közepétől ott gyárthassa a Ford Transitot és egy másik modelljét. Alkatrészek most is készülnek itt, de ezt a gyárat is leállították. Kihasználva a kényszerszünetet, továbbképzésre küldték az embereket.

2008. október végén az Automobile Dacia vezérigazgatója, Francois Fourmont még azt nyilatkozta, a gazdasági válság ugyan az egész autóipart érinti, de a Dacia gyárat gazdaságos, nagyon jó ár-érték arányú modelljeinek köszönhetően valószínűleg elkerüli. Elég, ha annyit mondok: Dacia, a safe haven.

Az optimista jóslat nem vált be, tavaly év végéig három alkalommal kellett egy-három hetes kényszerszabadságra küldeni az üzem dolgozóit, a január 11-i munkába lépés másnapján pedig meg is jelent az újabb sajtóközlemény: január 26. és február 8. között ismét állnak a gyártósorok. Az intézkedés körülbelül 10 ezer dolgozót érint, akik a leállások alkalmával bérük 85 százalékát kapják meg. Ráadásul január közepétől 20 százalékkal csökkentette termelését a mioveni-i gyár: napi 1360-ról 1085 autóra.

A Dacia az eladások jelentős visszaesésével magyarázza a termelés csökkentését. A válság a romániai autóvásárlókat is sújtja, hiszen az új Daciák 60 százalékát hitelre vásárolják vagy lízingelik. A hirtelen szűkössé váló források miatt a románok inkább az országot szinte elárasztó használt autókat részesítik előnyben. Ez oda vezetett, hogy 2008 októberében 30 százalékkal esett vissza az újautó-eladás az egy évvel korábbihoz képest, s a helyzet tovább romlott a következő hónapokban: novemberben 55, míg decemberben 53 százalékkal estek az újautó-eladások 2007 azonos hónapjaihoz viszonyítva. A Dacia belföldi eladásai is hasonló mértékben csökkentek, viszont tavaly még exporteladásaik jelentősen növekedtek 2007-hez képest.

A gazdasági válság áldozatai a Dacia beszállítói is. Az egyik legnagyobb, a Subansamble Auto, amely 4 gyárat működtet, decemberben 800 dolgozójától volt kénytelen megválni. Arges megye 272 ezer lakosából 40 ezer dolgozik különböző autóipari vállalatoknál, amelyek közül 12 már bejelentette tömeges elbocsátási szándékát. „Egyelőre 2300 dolgozóról van szó, de az autóipari válság elmélyülése komolyabb szociális problémát okozhat” – nyilatkozta a Megyei Foglalkoztatási Hatóság illetékese tavaly decemberben. Egyébként az ország autóipari alkalmazottainak száma több mint 175 ezer fő, az iparág éves forgalma pedig 2008-ban meghaladta a 10 milliárd eurót, ami Románia GDP-jének 8,3 százalékát teszi ki.

Északon sem több a vidám napsütés, mint déli szomszédainknál. A cseh autóiparban például közel 130 ezer ember dolgozik, a válság hatására várhatóan 10 százalékuk marad majd állás nélkül. A Skoda gyáraiban a tervek szerint az idei első félévben péntekenként nem lesz munkavégzés. Már tavaly is voltak leállások, december 19-től például három héten keresztül, főleg a nyugat-európai kereslet visszaesése miatt. Ez a kis szünet 2009. január 13-ig tartott, majd a futószalagok újraindításával átálltak a négynapos munkahétre, amiben a péntek a szabad. A Roomster gyártósora kivétel, ugyanis az hétfőnként mozdulatlan. A kényszerszünnapokon a munkások bérük 75 százalékát kapják.

Elbocsátások is voltak, ezidáig 1500 kölcsönzött, ügynökségi munkásnak intettek búcsút a mlada-boleslavi főnökök, február végéig pedig újabb 2500 külsőst küldenek majd el. A Skoda gondjai persze magukkal rántanak sok beszállítót. Míg 2006-ban 109, majd 2007-ben 120 milliárd korona (4,1 milliárd illetve 4,5 milliárd euró) értékű részegységet vásárolt tőlük a cseh gyár, addig a 2009-es előrejelzések a rendelésállomány 30 százalékos visszaesésével számolnak. A tavalyi mennyiséghez képest az idén várhatóan 13 000 darabbal kevesebb Skodát gyártanak majd.

Hatalmas pofon a Skoda számára a VW azon döntése, miszerint az UP! és egy másik kisautó gyártását Pozsonyba viszik, ahol 282 millió eurós beruházással alakítják át a gyártósorokat. Csehországban, Vrchlabíban ugyanez háromszor ennyibe került volna, ráadásul sokat javít Szlovákia megítélésén, hogy csatlakozott az euróövezethez, így az itteni termékek előállításakor a gyártó nem fut felesleges árfolyamkockázatot.

Már rég nem a Skoda az egyetlen cseh tömegautó-gyártó: a Hyundai üzemével kapcsolatban például friss hír, hogy ők is átállnak a négynapos munkahétre. A pénteki szünnapra 68 százalékos bért kapnak az alkalmazottak. A Toyota-PSA művekben nem terveznek csökkentett munkanapú heteket, sőt. Tavaly 324 289 autót gyártottak a C1-Aygo-107 trióból, 2009-re pedig ötszázalékos növekedéssel számolnak.

Oroszországban sem kicsi a baj, itt elsősorban a kőolaj alacsony világpiaci ára okoz problémákat, mivel a kitermelés Moszkva bevételeinek jelentős részét teszi ki. Ami az autópiacot illeti, a 2009-re prognosztizált 2,7 millió darabos eladások még mindig igen jelentősek, bár a tavalyi 3,2 millióhoz képest ez a várhatóan 20 százalékos visszaesés sem lesz kicsi. Az ágazatot érintő hír, hogy a Renault 25% plusz 1 részvényes, szavazattöbbségi részesedést szerzett az AvtoVAZ-ban, ahol a közeljövőben Lada néven készülnek majd Daciák. Az egymillió dolláros bevásárlás eredményeként a Logan MCV gyártása költözik az orosz üzembe.

Szlovákiában egyelőre úgy néz ki, hogy több a jó hír, mint a rossz. Igaz, a Kia zsolnai gyárában a 240 ezres kapacitás ellenére csak 170 ezres darabszámmal terveznek az idén. Ezt úgy érik el, hogy a két műszak munkaidejét nyolcról hat órára csökkentik, a kiesett órákra pedig 60 százaléknyi bért adnak a munkásoknak. A konszern tervei szerint nagyszabású beruházás is készülődik Zsolnán, egy motorgyárat létesítenének itt, ami nemcsak a helyi gyártású Kia modellekbe, de a Hyundai csehországi üzemébe is szállítaná a motorokat.

A Volkswagen pozsonyi gyárával kapcsolatban a legérdekesebb hírről már esett szó: ide telepítik az UP! és egy másik, egyelőre szupertitkos kisautó gyártását is. Ami leépítés vagy csökkenő kapacitás helyett új munkahelyeket és növekvő bevételeket jelent. Leállás persze itt sem kizárt, hiszen a Győrben is meghirdetett februári szünetet például Lengyelországban, a VW poznani gyárában is megtartják. A 6000 főt foglalkoztató üzemben február 23. és 27. között lesz az egereké a főszerep, aztán újra beindulnak a gyártósorok.

Világpiaci jelentősége ugyan elhanyagolható, de ki nem hagyhatom palóc kollégáim kedvencét, a Tatrát, amely szintén gondban van. 569 részmunkaidős munkást – ez majdnem a teljes létszám fele –, és adminisztratív dolgozót küldenek el. Az elbocsátási hullám tavaly júliustól már 1400 áldozatot szedett.

És még párat fog is, nemcsak a Tatránál, hanem az egész régió autógyáraiban, beszállítói üzemeiben és márkakereskedéseiben. De aki túléli, az utána erősebb és életrevalóbb lesz, mint valaha. Addig pedig csak a remény marad és a kemény munka. Ha marad.