A TT coupé kezdeti stabilitási problémái után az Audi ismét magyarázkodásra és visszahívásra kényszerülhet: több bejelentés is érkezett, miszerint a 380 lóerős sportkombi könnyűfémötvözet felnijei minimális ütődés hatására is hajlamosak elveszíteni eredeti formájukat, írja a brit EVO magazin.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A 18 colos, kilencágú kerekek a tapasztalatok
szerint rendkívül gyengék. A tulajdonosok nagy része akkor fogott
gyanút, amikor autójuk kereke
normális vezetési körülmények között eldeformálódott. Mivel
az Audi visszautasította a vádakat, a tulajdonosok egy független
intézethez fordultak a kerekek tesztelése ügyében, hogy
bebizonyítsák, a felnik nem alkalmasak közúti használatra.
A teszteket a Bath-ban található SMS Consultants nevű cég végezte, szoros együttműködésben a Bath Egyetem kohómérnöki tanszékével. Harry Reiter, az SMS munkatársa megállapította, hogy az Audi által a kerekek gyártásához választott eljárás a kerekek formatartási stabilitásának csökkenését eredményezte.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az ötvözet felnik anyaga normális esetben
'T6'-os kategóriájú. Ez egy különleges eljárás eredményét jelöli,
melynek során az ötvözet szilárdságát növelik. A vizsgálat
megállapításai szerint az Audi által alkalmazott munkafolyamat
eredménye 'T5' kategóriájú ötvözet, ami
jóval lágyabb anyag, mint a szokásosan alkalmazott, így
például négyszer gyengébb, mint amit a jóval kisebb teljesítményű
Audi S4-esre szerel a gyár.
A gyártás megkezdése előtt bemutatott RS4-eken ötágú felnit láthattunk, ezeket az utolsó pillanatban cserélték le a jelenleg is futó kilencágúakra. Az illetékesek magyarázata szerint a cserére azért volt szükség, hogy megvédjék a felfüggesztés lengőkarjait az ütődések következményeitől, ezt hivatott az alacsonyabb szilárdságú ötvözetből készülő felni biztosítani.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az eredmény egy anyag, ami az ütést követően a
Terminátor 2 T1000-esének módjára visszaugrik eredeti állapotába -
viszont
előbb éri el elasztikusságának határát, azaz a pontot,
ahonnan már nincs visszaút a szabályos körformához. Amikor ez
megtörténik, megnő az esély, hogy a gumi lesodródik a felniről, és
ez már balesetveszély a javából.
Egy levélben, amit az Audi angol képviselete néhány RS4 tulajdonosnak küldött, ezeket a sorokat olvashatjuk: "A felni szándékosan olyan anyagból készült, amely egy bizonyos jellegű akadályon történő áthajtás során deformálódik. Ennek a deformálódásnak a célja, hogy kímélje a sérülésektől a felfüggesztést, a kocsi futóművét és a karosszéria struktúráját."
![]() |
|
![]() |
![]() |
Eddig nem történt komolyabb baleset a kerék
deformálódásából eredően. Mégis,
az Audi már több mint 100 ilyen felnit kicserélt és már most
két hónapos várólistára kerül, aki új kereket szeretne autójára. A
tulajdonosoknak azt tanácsolták, ne cseréljék ki a felniket más
típusúakra, mivel egy keményebb anyagból készült kerék használata a
felfüggesztés veszélyes sérüléséhez vezethet.
Őfelsége Járműfigyelői (HM Vehicle Inspectorate) már nyomoznak. Ha a független vizsgálat eredménye megszületik, az RS4-ek jó eséllyel pályáznak egy globális visszahívásra. Amennyiben, és ez nagyon valószínűnek tűnik, a probléma összefüggésben áll az autó egész felépítésével, az akció elég sok pénzt és időt vehet igénybe, amit valószínűleg másra is fordíthatnának a konszern húzómárkájánál.
