A HVG múlt heti számában Adrenaline-kampányának újabb állomásához érkezett a Seat. A hirdetésben annyira közvetlenül veszik célba néhány konkurensüket, hogy a márkák felháborodott hazai képviselői szinte azonnal reagáltak, jogi útra terelve az eseményeket. Riportunk a helyzet jelenlegi állásáról tudósít.
A Heti Világgazdaságban megjelent képes hirdetésen egy Seat Leon R-sorozatú személygépkocsi oldala látszik, rajta - a vadászrepülőgépeken szokásos jelöléshez hasonlóan - hat konkurens márka logója, mellettük ötösével áthúzott strigulák. A Seat alapállása szerint a reklám nem minősül összehasonlításnak, hiszen a márkajelzések, és egyáltalán a kép, nem tartalmaz semmilyen további utalást, így minden szemlélő saját vérmérsékletére és egyéni belátására bízzák, mit látnak a képen.
Amennyiben valaki nem elégedne meg a "mindenki döntse el, mit lát" hozzáállással, a Seat azért tud magyarázattal szolgálni: vegye úgy, hogy a képen az Adrenaline-csapat elsőszámú versenyzője, a Seat Leont kormányzó Zengő Zoltán által a gyorsasági idény közben megelőzött autókat látják. Eddig tart a hivatalos magyarázat. Hogy a konkurensek min kapták fel a vizet, nézzük a hat megjelenített márkából panasszal élő négy cég, a Honda, az Opel, a Peugeot és a Renault képviselőinek nyilatkozatai alapján.
Elsőként Nagy Károlyt, a Honda Hungary Kft. marketingmenedzserét sikerült telefonvégre kapnunk. A Honda hivatalos álláspontja szerint a hirdetés elsősorban a konkurens márkák inkorrekt megjelenítése miatt etikátlan, és kissé félrevezető is. Ennél azonban súlyosabb problémának tartják márkajelzésük, az általuk is csak szigorúan meghatározott körülmények és keretek között felhasználható Honda-logó bitorlását.
Annyira, hogy amennyiben a Magyar Reklámszövetség vagy az ominózis hirdetéssel jelenleg foglalkozó Önszabályozó Reklámtestület nem marasztalja el, illetve valamilyen formában nem kényszeríti a Seatot a hirdetés közlésének beszüntetésére, még azt is elképzelhetőnek tartja, hogy anyacégükhöz, a Honda Motor Tokyóhoz fordulnak a megfelelő jogi lépésekért.
Kapcsolatba léptünk a Peugeot Hungária Kft.-vel is, de csak szűkszavú információkat kaptunk a cég PR-menedzserétől. Náluk a felsővezetés egyik tagja észlelte, hogy a hirdetésben szerepel a Peugeot logója is, és szinte azonnal utasítást adott a cég egyik jogi képviselőjének az azonnali intézkedésre. A Peugeot negatív befolyásolás esetének minősíti a hirdetést, és a Hondához hasonlóan etikailag is kifogásolhatónak találják. Kifogásolják márkajelzésük engedély nélküli reprodukálása is, de egyelőre óvatosan nyilatkoznak, bíznak abban, hogy jogi lépéseik megteszik hatásukat.
Dános András, a hirdetésre elsőként reagáló Opel Southeast Europe Kft. ügyvezetője érdeklődésünkre elmondta, hogy őket reklámügynökségük figyelmeztette, aggályos lehet a Seat hirdetése. Különösen, hogy a cég marketingberkeiben kifejezetten kerülik az ilyesmit, amolyan etikai alapszabályként tartják magukat ahhoz, hogy hirdetéseikben sohase jelenjen meg utalás a konkurencia termékeire, inkább saját portékájuk pozitív tulajdonságait hangsúlyozzák.
Mivel az Opelnek már korábban is volt hasonló tapasztalata konkurens importőrrel, a marketingesek gyakorlottan fordultak az Önszabályozó Reklámtestülethez. A testület csütörtökön eljuttatta a Seathoz az importőrök egyesített panaszlevelét. Ez öt nap haladékot jelent a spanyol márka importőrének, hogy eldöntse: elfogadja a konkurencia etikai kifogásait, és eltekint a hirdetés további közlésétől, avagy kitart eredeti álláspontja mellett, és várja a reklámtörvénnyel felszerelkezett, összesített jogászok szuronyos rohamát.
A Totalcar megszólaltatta a negyedik érintett, a Renault Hungária Kft. képviselőjét is. Kis Valéria megerősítette, hogy a Renault-nak is főként etikai kifogásai vannak a hirdetéssel kapcsolatban, és szubjektív, inkorrekt összehasonlításnak tartják a reklám által sugallt üzenetet. Ezen kívül azt is kifogásolta, hogy a képen helytelenül, a színek megcserélésével tüntették föl a Renault márkajelzését.
|
Mivel szerkesztőségünkben nincs jogi végzettségű munkatárs, és egyébként sem lenne különösebben szerencsés állást foglalnunk, csak annyi következtetést engedünk meg magunknak, hogy a reklámot - az etikusság vizsgálata nélkül és függetlenül a benne szereplő márkák érintettségétől - jónak találtuk, ugyanakkor már a saját bőrünkön is számtalanszor tapasztaltuk, hogy amit mi viccesnek tartunk, az nem biztos, hogy a poénnal érintetteknek is hasonlóan boldog pillanatokat szerez.