Kontrolláltan durrogatni

2008.05.31. 08:38

A ma használatos szöges útzárat soha nem használják, mert egy üldözéses szituációban kicsit sok az az egy óra, mire megkapnák rá az engedélyt.

A kamerák kedvéért először tréningszettes bemutatót tartanak; Pesóth Ferenc, aki a rádióban szokott vezetéstechnikai tanácsokat adni, átmegy a Vectrával a Terminator szögmentes változatán. Kérdem a forgalmazót, milyen statisztikák vannak azokról az amerikai autósokról, akiknél egy izgalmas és fordulatos igazoltatás során az autója alatt felejtették a szúrósbotot. Azt mondja, ilyen nem fordulhat elő: a bot egy madzagon van (hivatalosan egyelőre póráz a neve), amit a feledékeny rendőrre erősítenek. Így aki szépen megvárja, hogy a rendőr el is csoszogjon az autójától, ahogy tán Amerikában szokás, annak nem felejthetik az autója alatt. Nálunk meg szerintem simán igen, ha valaki emlékszik esetleg, milyen volt, amikor utoljára igazoltatták.

A másik változat a kivetőzsákos Stop Stick, amit egy karcsú sporttáskából kap elő a rendőr. A lényeg, hogy könnyű, és öt perces gyakorlatozás után kihajítható az útra. Illetve tulajdonképpen az út túloldalára kell hajítani, miközben egy madzag nálunk marad. Megvárjuk, míg az Ártatlan Autósok áthaladnak a madzagon, majd behúzzuk a menekülő bűnöző elé. (Motorok, illetve négy keréknél kevesebbel rendelkező járművek elé zakózási veszély miatt nem húzogatjuk!)

A boton külön cserélhető kazettákban vannak a tüskék, amik igazából inkább üreges, ferdén metszett csövek, penne-stílusban. Ezek áthajtáskor benne maradnak a gumiban és egyenletesen eresztik le. Durrdefekt veszélye tehát kizárva, a menekülő ember óvatosan lassít, miközben fél perc alatt leereszt az abroncs, majd udvariasan leparkol és megbilincseli magát. Az út közepére hajigálás természetesen ahhoz képest érdekes, hogy a régi, a vas és acél országa számára készült útzárat legfeljebb Fekete László tudná csak úgy áthajítani. Amíg gyakorolják, megkérdezem a rendőröket, nincs-e nálunk véletlenül klasszik szett. De igen, van, két kék doboz a csomagtartóban.

- Használtatok már ilyet?
- Én még nem.
- De hallottatok már olyanról, aki használt?
- Ismerek olyat, aki látott olyat, aki hallotta, hogy használták a szöges útzárat.

Ezen ez igazából a gyári olaj, ahogy nézem, még szűz.

- De miért nem használjátok?
- Olyan bonyolult a szabályozás, hogy mire a rendőr megkapná az engedélyt, eltelik legalább egy óra. Namármost egy üldözésnél gondolhatod, milyen hatékony ez így.

Nem egészen tiszta, hogy megy ez egy ilyen rendőrségi termékbemutatón, a csapatban van mindenféle rendőr, különböző megyei kapitányságokról. Általában persze a főkapitányt hívták meg, csak ő delegált valakit, nézze meg a cuccot, amit eredetileg az amerikai határőrség számára fejlesztettek, aztán a rendőrség is rákapott.

Közben megkérdezem az egyik vidéki delegált rendőrt, ő például mit mond majd a főnöknek, vegyenek-e ilyeneket.

- Persze, jó, ezt legalább technikailag lehet használni. De nem csodaszer, mert mit ér már például egy defektmentes abroncs ellen? Semmit, ugye. És az összes BMW-t alapban ilyen gumival forgalmazzák.

Videó: a kazettás Terminátor akcióban

 

Meg persze a bűnözőktől sem áll távol a barkácsolás. A keleti határ közelében például bevett drogdíler szokás, hogy épp a szöges útzár esetleges felbukkanása ellen kifújják a gumit purhabbal, amitől persze romlik a kocsi futása, viszont a defektet meg se érzi. És megállni, vagy az ellenőrzés közben nagy gázzal elhajtani a bűnözők szoktak, hiszen húsz kiló droggal a csomagtartóban már esetleg egy életfogytot kockáztatnak, ahhoz képest egy elporzás nem tétel.

Egy szakújságíró kolléga nem egészen így tudja, szerinte nem csak a bűnözők menekülnek elhajtásos módszerrel, hanem a kisfogyasztók, meg általában a diszkóbalesetes társaság is. Azt mondja, a Fót-Budapest szakaszon havonta történik ilyen. Kiscsávó pár csík szpíd után meggondolja magát és rálép a gázra, persze a rendőrök se hülyék, és két ellenőrzőpontot állítanak fel, a másodikon aztán elkapják és jól elverik. Ez persze szigorúan városi legenda, hiszen a testületnél kizárt az efféle önkényeskedés, pedig volna rá igény, hogy megfékezzék az ilyen kis köcsök embereket. Van viszont Újpesten a Váci úton, az északi vasúti híd után egy S-kanyar, ahol rendszeresen elszállnak a menekülő boyracerek.

A forgalmazó a korrupciós részt alaposan eltaktikázta, például nem kaptak az újságírók ajándék Terminatort, hogy a lakótelepi parkolóban tesztelgessék a szomszéd autóján. Viszont a sajtóanyag azt írja, az előnyök messze túlmutatnak a sikeres elfogásokon, mert a sikeres Terminátor-használatok kapta nyilvánosság érezhetően csökkenti a menekülési hajlamot. Nyilván nem a kemény bűnözők és a defektmentes abronccsal szerelt menekülők körében, de minél kevesebben szaladnak el autóval, annál jobb.

"Szoktad nézni a Reality TV-t? Tudod, amiben azok az üldözések vannak. Na, és láttál már ilyen szöges útzáras üldözést. Na, és amikor átment az autó a szöges útzáron, aztán üldözték még vagy negyedórát? Persze, mert összkerekes az autó, és ha nem akar, nem áll meg."

Tényleg, üldözés! A rendőrségi törvény igazából azért nehezíti a szöges útzár használatát, hogy ne lehessenek ártatlan áldozatok. Például a régi Swiftjével a telekről hazatérő Pista bácsi véletlenül odakeveredik, ahol fatális módon épp az alvilág feje, a somsabátonyi John Dillinger tartja évi rendes menekülését. Pista bácsi nem lépte túl a szabályos, óra szerinti 90-es tempót, de a négyes defekttel nem tud úrrá lenni a káoszon, kisodródik, fának ütközik, meghal. Na ezért, az ártatlan áldozatok veszélye miatt – elvileg – nem szabad Magyarországon autósüldözni.

- Nahát, pedig rendőrautós üldözésekről mintha elég gyakran lehetne hallani, nem?
- Üldözés nincs – mondja neve elhallgatását kérő rendőrségi forrásom.- Az papíron mindig követés. Követni pedig lehet.