Amerikában a sportos hobbiterepjárók kategóriája fogy a legjobban. A SUV-okat rengeteg kritika éri, de hiába olajválságok és borulásos balesetek, egyre újabb és sikeresebb modellek jelennek meg, európai és japán gyártóktól is.
A kategória mindmáig sikeresen fejlődik. Ugyanakkor
az utóbbi időkben ez kapta a legtöbb kritikát Amerikában,
ahol már-már népautó. A világban sem túl jó a SUV-ok helyzete, ha
az árukból indulunk ki. Egyes gyártók megpróbálták a kisautók
vonalához közelíteni őket , de egyelőre nem hoztak átütő piaci
sikereket - sem a Suzuki Jimny, sem a Daihatsu Terios.
Renault Kangoo |
Pár éve újabb irányzat indult: az olyan személyautóké, melyek
egyazon térben próbálnak helyet teremteni mindennek, kisebb vagy
nagyobb karosszériával. A nagyobbak között említhető a Renault
Kangoo, a kisebbek között a Suzuki Wagon R. Ezek azonban
alig rokoníthatók a SUV csoporttal. Persze sosem lehet
tudni, hiszen az Ignis gyakorlatilag a WagonR-ből kifejlődött mini
SUV.
A SUV-ok is átmentek egyfajta metamorfózison, a szaksajtóban sokan CUV-ról beszélnek, ami annak a crossover-SUV betűszava. Hagyományos autó alapú haszonjármű, amit legjobban öszvérnek lehetne keresztelni, ha nem egy teherszállító állatra asszociálnánk. A crossover inkább egy menő autó dzsipesítése, bár ez utóbbiból láthatóan egyre kevesebb van benne; jószerével már a terepet sem bírja, pedig nem utolsó sorban arra találták ki.
A legutóbbi detroiti autós seregszemlén már több crossover és
terve szerepelt a bemutatott anyagban, Nemrég
Irak is bizonyos mértékig belekeveredett az amerikai
autópiaci fejleményekbe. A Detroit Project nevű amerikai szervezet
már a háború előtt kis spotot adatott az amerikai tévékben: ahol
egy muki, bizonyos George a SUV-ját tankolja, majd a kép fegyveres
iszlám milicistákat mutat, akik a sivatagban dumcsiznak. A
kísérőszöveg: íme egy ország, ahonnét az üzemanyag jön, George
pedig a terroristáknak juttat pénzt.
Az ötleadók persze nem csak a terroristák és az olajat adó arab rendszerek ellen érvelnek, mert George-féle pasasok elleni harc fő jelszava, hogy ne ezeket a 4X4-es benzinfalókat töltögessük. Lehetőleg semmit, maximum valami kisebb fogyasztásút.
Ők a SUV-ot támadták, még nem a CUV-ot. A SUV kategória azonban nincs veszélyben, mert folyamatosan kompromisszumokat köt. Az egyik, hogy az amerikai piacon oly népszerű kisteherkocsik és kisbuszok bizonyos erényeit is integrálta, azaz megmaradt sokat tudó családi jellegű, jól hasznosítható autónak.
Audi Allroad Quatro |
A másik kompromisszum inkább a gyártók bizonyos körében jelentkező
szándék:
a Volvo, a BMW vagy az Audi is elérkezettnek látta az időt,
hogy szakítson hagyományos sportos vagy kevésbé sportos úri
jellegével és elkezdjen SUV-szerű járgányokat építeni. Ma már a
luxuskategória és a sportautó világ számos reprezentása SUV-ozik.