Laposabb és kisebb

2003.06.19. 12:53

 
   
  Ford Explorer

A kocsik e népes családját több kihívás érte az elmúlt időkben. Itt volt mindenekelőtt a Ford Explorer borulásainak és halálos baleseteinek ügye. Igaz, akkor a Bridgestone gumigyártó vitte el a balhét, de később az amerikai SUV-ellenes lobbi két fronton is támadást indított: az egyik a benzintakarékosság volt. Azzal érveltek, hogy jelenleg ezek a többieknél nagyobb munkára fogható erőgépek eszik meg az amerikai benzintartalékokat.

A másik vonal a felépítményt bírálta: a legtöbb haláleset nem az ütközéses, hanem a borulásos baleseteknél fordul elő, s a borulásos balesetek többsége a magasabb építésű SUV-ok számlájára írható.

A támadásoknak egyelőre nincs komoly hatása. Az amerikaiak továbbra is a SUV-okat szeretik, de azért megjegyzik, hogy nem tartanák hátrányos fejlődésnek, ha a nevezett öszférféleség még jobban rokonítható lenne az igényes és dinamikus családi autókkal. Magyarul az erő, a méret és a jó menettulajdonságok maradhatnak, de a terepre termettségből esetleg vissza is lehet venni valamicskét.

Ezen igények kielégításánek szándéka is tükröződik a SUV-család újabb tagjainál, főképp hogy már minden luxus- és sportkocsigyártó kísérletezik ebben a szegmensben, légyen a neve Posche vagy Volvo. A SUV-ok új generációja azzal teszi magát vonzóvá, hogy még korcsabb megjelenést vesz fel. Nagyjából úgy néz ki, hogy elöl rendes kocsinak indul, hátul SUV-ként fejeződik be. Emellett, vagy épp ezért egyre komolyabb járművé növi ki magát, bár a 40 ezer dollár körüli ár bőven sejteti, hogy nem népautókról van szó.

 
   
    Lexus RX 300

A Lexus RX 300 az új SUV-ok jó példája, a Chrysler Pacifica pedig Amerika egyik válasza a japánokéra. Utóbbiaktól a Nissan Murano is feltörekvő modell. A lényeg: emberből és csomagból sok férjen el benne. Ne alvázas legyen, hanem személyautós megoldással készüljön. Akkor tán a felborulást is el lehet felejteni.

Hasonlítsanak a többi rendes autóhoz? Igen, ha a biztonság megkívánja. Ez lett az egyik legfontosabb kérdés a balesetek óta, s felmérések bizonyítják: ma az autóválasztás egyre fontosabb szempontja a biztonság, míg korábban az erő, a műszaki megbízhatóság és a jó forma uralta a motívációs listák első helyeit.

 
   
  Chrysler Pacifica

Ezen a ponton a gyártók dilemmája: ha a haszonjárműveknél jellemző alépítmény marad, akkor a biztonságot elsősorban az adja, hogy a kocsik ütközésnél nyerők a laposabb és kisebb személyautókkal szemben. Ez viszont azt is jelenti, hogy maradni kell a hagyományos jellegnél, amire sokan a dzsipes jelzőt veszik elő.

A biztonság más vonalon is jelentkezhet: megfelelő légzsákokkal kell ellátni az autót. Olyanokkal, amelyek a felborulásnál is védelmet nyújthatnak. Ma van már a piacon olyan SUV, amelyiknek egyik párnája a vezető térdeit védi.

Más technikai törekvések arra irányulnak, hogy a kocsi üveggel borított felülete azzal együtt se legyen túl nagy, hogy karosszériája általában magasabb, mint a hagyományos személyszállítóké. A megoldás, hogy nagyobb felületet igyekeznek fémmel borítani, érdemben nem csökkentve a kilátást.