Partnercsere autókkal: C4 és Jazz

2006.04.12. 08:24
Mi lenne, gondoltuk, ha a Totalcar autótulajdonosi véleménygyűjteményének egyik legelégedettebb és egyik legelégedetlenebb szerzője belekóstolhatna abba, milyen érzés szeretett helyett gyűlölt, gyűlölt helyett szeretett autót használni? Ez lett.

Tizenhárom és fél hónapja gyűlnek az autókritikák, rémtörténetek és tündérmesék, szervizértékelések, hibalisták a Totalcar magazin Népítélet rovatában. Kedves Író Olvasóink : köszönjük szépen a lelkesedést és a szorgos munkát! Eddig tizenöt és félezernél is több autókritikát fogalmaztak meg és töltöttek fel hozzánk, 16,2 millió karakter terjedelemben szóltak általánosságban autóikról, 2,8 millió karakterben gyűjtötték össze a hibákat. Ez összesen mintegy 1900 darab átlagos hosszúságú cikket jelentene magazinunk teszt rovatában, ami munkanaponként egy megjelenéssel számolva csaknem nyolc évre elegendő olvasnivalót jelent. Borzongató.

És hogy ezt a jubileumi örömhírt miért nem negyvenkét napja közöltük? Hát mert kitaláltunk valamit, hogy érdekesebb legyen a dolog. Korábbi elemzésünkszerint 2005 decemberéig a Citroen C4 tulajdonosok alkották az ítélkezők legelégedetlenebb, a Honda Jazz-esek pedig a legboldogabb csoportját. Arra gondoltunk, kapja meg két tulajdonos keresztbe egymás autóját egy próba erejéig. Na persze nem valóban egymásét, hanem kértünk két tesztautót az importőröktől. A szervezés némi időt vett igénybe.

A jelenlegi első és utolsó

Legutóbbi ítélethirdetésünk óta sok víz lefolyt a Dunán, sőt, sok ki is folyt belőle. Azóta számos felháborodott, ugyanakkor rendkívül elégedett C4-tulaj korrigálta az arányokat, igaz közülük sokan igen kis futásteljesítményű autókra büszkék. Majd elválik. Mindenesetre ma, cikkünk publikálásakor a már minimum 15 ítéletet kapott autók közül a leggyűlöltebb a 2000-től gyártott Peugeot 607 , a legszeretettebb pedig továbbra is a Jazz . A C4 időközben a 61 soros listán a 58-ik helyre kapaszkodott fel. A lista végét a Peugeot 307 és a Alfa Romeo 147 tölti ki.

A C4

"Szia, Nóra", mondtam a Citroen Hungária igen kedves, zaklatott sorsára soha rá nem szolgált PR-munkatársának. "Szeretnénk kérni egy C4-et, mert azt találtuk ki, hogy egy Jazz-tulaj, a Népítélet szerint választásával legelégedettebb autós megkapná egy hétre, mint azt a kocsit, melyet leginkább gyűlölnek a gazdik, és utána megkérdeznénk, mit tapasztalt, hogy tetszett neki."

És alig telt el másfél hét, alig kellett kétszer-háromszor megerősítenünk, hogy igen, tényleg ezt akarjuk, és nem, nem kell félni tőlünk, máris megkaptuk az időpontot a tesztautóra. Ugyanazt az 1,6 literes, 110 lóerős, háromajtós dízelt sikerült hosszas győzködések árán újra megszereznünk, melyben szerkesztőségünk tagjai korábban rettenetes áramütéseket szenvedtek, Winkler kolléga pedig sikertelenül próbálta elhelyezni CD-it. Újraolvasva a cikket nem is csodálom a CH főnökeinek húzódozását.

Citroen C4 VTR 1,6 HDI

Fekete, háromajtós VTR. Sportos, izgalmas külsejű, jól felszerelt, szép alufelniken gonoszul lapuló autó. 1,6 literes Ford-PSA fejlesztésű dízelmotorja remek konstrukció, takarékos és elég erős, nem csoda, hogy belepakolták például a Volvo S40-be, a Peugeot 407-be és a Mazda 3-ba is. Megy, mint a veszedelem, nehéz elhinni, hogy nincs kétezer köbcentis.

Teljesítmény 110 LE/4000
Nyomaték 240 Nm/1750
0-100 km/h 11,2 s
A vég 192 km/h
Ár 5,4 millió forint

A Jazz

A Hondánál más jellegű problémába botlottunk. Nagyon jól fogy a Jazz, már az összes tesztautót is eladták, nem tudják, hogyan tudnának felszabadítani egy kocsit egy hétre. Végül a Honda Hungary egyik munkatársa alól húzták ki egy hétre az autót, nem is akármilyet: egy 1,4 literes, minden földi jóval felszerszámozott, fokozatmentes automata váltóval szerelt jószágot.

Honda Jazz 1,4 ES CVT

Világosszürke, ötajtós kis ékszer, a kategóriában nagyon nívós felszereltséggel. Az 1,4 literes a Jazz nagyobbik motorja a kettő közül, 83 lóerejével azonban csodákat ez sem tud művelni az 1143 kilós saját tömeg terhe alatt. Különlegessége a kettős gyújtórendszer. A fokozatmentes váltó gombnyomásra hét fix áttételt is felkínál, a kapcsolás F1-stílusú fülekkel a kormányról zajlik. Teljesítmény 83 LE/5700
Nyomaték 119 Nm/2800
0-100 km/h 14,5 s
A vég 160 km/h
Ár 3,9 millió forint

A boldog Jazz-tulaj

Horváth Péter 1976-ban született, egyidős az Apple Computerrel (és mellesleg velem is). Péter feleségével Szegedről költözött a fővárosba, majd újkeletű kisgyermekükkel továbbmigráltak egy dunántúli faluba, mostanában a családfő innen ingázgat be Budapestre szoftvert, méghozzá játékprogramokat fejleszteni. A falusi házon volt mit felújítani, mielőtt beköltöztek, így az autóválasztás szempontjai között nagy betűkkel, aláhúzva szerepelt a viszonylag nagy belső tér. Tavaly júliusban befizettek egy 3,08 milliós listaárú 1,2-es Jazzre. Autójáról Péter itt nyilatkozik . Itt meg egy másikról:

- Július? Akkor már volt Népítélet; nézted autóvásárlás előtt?
- Nem, nem, de akkor volt a kisautó-összehasonlító teszt , azt néztem, jó is volt, mert pont a Swift és a Jazz között dilemmáztunk. Azért nem a Swift lett, mert abban lényegesen kisebb a hely.
- Milyen autóid voltak korábban?
- A Jazz előtt egy 1,4-es automata váltós Renault Clio, azelőtt egy Suzuki; mármint anyáméké volt, de én használtam.
- Ezeknél jobb a Jazz?
- Jobb, jobb, fényévekkel. Erősebb is, meg hát minden szempontból jobb.
- A C4 milyen volt? A motorja hogy tetszett?
- Szerintem kiváló. Nagyon jó. Azt tudom mondani, hogy amikor mentünk vele hárman, itt az M1-es emelkedőjén simán ment 160-170-nel. Jól gyorsult, ugrott, lehetett vele előzni, nem volt vele probléma. Jó az útfekvése, nagyon tetszik, bátran lehet menni a kanyarokban is. Nagyon stabil, jobb, mint a Honda. A fogyasztása pedig remek. (A 600 kilométeres próbán 6,1 liter jött ki Péternél a 160-okkal meg a gyors kanyarokkal.)
- Ergonómiai problémák? Valami, ami máshogy van, mint ahogy neked jólesne?
- Egy-két bosszantó dolog van, például hátul az ablaküveg osztása. Ha belenézek a tükörbe, a képet pont félbevágja az a csík; jó, látom hátul az autókat, de hogy ki ül benne, azt már nem. A gyereküléssel kicsit szenvedtünk, amikor beraktuk hátra; hogy elférjen, előrébb kellett tolnunk az ülést.
- A Jazzben ilyen nincsen?
- Nem, á, nem. Oda simán befér. De mondjuk jó, az ötajtós, ez meg csak három.
- Ettől függetlenül a hely ugyanannyi az ötajtós C4-ben is. Mi van még?
- Az átlátszó központi kijelző tetszik. Az nem tetszik, hogy oda kellett volna mindent rakni. A fogyasztást nézem, ott keresem, és idő, amíg rájövök, hogy itt van. Ez, hogy háromfelé kell mindig figyelni... A fordulatszámmérő viszont jó helyen van a kormány mögött. Ja, és sajnálom, hogy nincs középen könyöklő.
- A Jazzben van?
(Nevet) - Nincs, ott sincs.
- Külső dizájn? Valami, ami megragadott?
- Tetszik. Csinos. Főleg az eleje nagyon szép. A szomszédok is nézték, kérdezték, hogy új kocsid van? Mondom nem, csak kölcsönbe; mondták, hogy szerezzek nekik is.
- Az otthoniak mit szóltak hozzá? A feleségednek mennyire tetszett?
- Editnek is tetszett a kocsi. Tetszett, nem merte vezetni, néha mondta, hogy lassabban egy kicsit, de kényelmesnek találta ő is. Egyedül a babaüléssel volt gond. Hátul szokott ülni a gyerekkel, a gyerekülés mögöttem szokott lenni, de most helyet kellett cserélniük, hogy előretolhassák az első ülést.
- A kicsi (másfél éves) nem vette észre a változást?
- Nem, suhantak a fák gyorsabban, mint szoktak, de ennyi.
- 5,4 millió. Mit mondasz?
- Sokallom. Ötmillió forint fölötti kocsi: nem ér ennyit szerintem.