Az út szélén, összetörve

2005.02.17. 08:59

Hétköznapi rémálom: az Ön egészen új autójába belehajt egy kisteherautó. Személyi sérülés nem történt, a bűnös elismeri felelősségét, de hogyan tovább. Négy népszerű típus márkaszervizeit teszteltük, adnak-e trélert, csereautót, milyen gyorsan javítanak, de legfőképpen: szeretnek-e minket, kenyéradó gazdájukat, az ügyfelet.

Módszertan

Hangunkat elváltoztattuk, álbajuszt öltöttünk , fiatal, tudatlan, az autót használati tárgynak tekintő yuppie-nak álcáztuk magunkat és felhívtuk négy elterjedt autótípus négy fővárosi és négy vidéki márkaszervizét: mit mondanak, ha féléves autónkat lezúzta egy majom. Képeink illusztrációk, nem a megkérdezett szervizeket-kereskedéseket ábrázolják.

Képzeletbeli autónk bal elejét kisteherautó törte rommá, bal első kerekünk sajnos kitört. A képzeletbeli teherautósofőr elismerte felelősségét, képzeletbeli kárbejelentőnket lelkiismeretesen alá is írták. Pesti szervizek esetén Bicskén (a fővárostól 35 km-re), vidéki városok esetén közeli kisvárosban történt a baleset.

A kárt nem csak a vétkes fél kötelező biztosításának terhére rendezhettük, cascónk is volt. Hogy melyik biztosításunkat vesszük igénybe a kár rendezéséhez, annak megítélését a szervizre bíztuk. Minden esetben feltettük a kérdést: igaz, hogy nincs felelősségünk, de azért kell-e valamit fizetni.

Rövid, szakszerű tájékoztatást és teljes körű szolgáltatást vártunk. Azaz: kötelezőre érdemes csináltatni az autót, hiszen akkor nincs önrész - de így is kell fizetni valamennyit az alkatrészek avultatása miatt. Természetesen azonnal küldjük a trélert, lehet menni a csereautóért, a javítási idő legfeljebb egy hét, intézzük a kárfelvételt is, welcome to Utopia!

A póruljárt mégane-os

Renault Dél-Pest, Budapest

Kollégám épp egy Mégane-nal járt kanosszát, kezdjük hát ezzel, egy féléves 1,6-ossal. Elsőként a Renault Dél-Pestet hívtuk, péntek délután, első csörgésre fel is kapták a kagylót. A kedves hölgy első pár szavam után azonnal kapcsolta a kárfelvevő kollégát, aki szintén azonnal felvette. Kissé hektikusan, csapongva futottunk végig a témán, de minden szükséges információt megkaptam a szorult helyzetből való gyors kilábaláshoz.

Hívjam fel az Assistance-t, ők betrélerezik az autót a Renault Dél-Pest telephelyére. Este hétig vihetjük, nekem is vele kellene mennem, de ha éjszaka érünk oda, akkor is beguríthatjuk a romot az udvarba. Azt is gyorsan sikerült tisztázni, hogy kötelezőre megy a dolog, eszembe ne jusson a casco, hiszen feleslegesen buknám az önrészt.

Hétfőn, akár már nyitáskor, reggel hétre kellene visszamennem, elintézzük a kárbejelentést, nekem csak a javításra kell várnom. Ennek időtartamát a kárfelvevő úr legkevesebb egy hétre becsülte, felső határt nem kaptam. Csereautót tudnak adni, de csak bérelni lehet, ennek térítését utólag a biztosítóval rendezhetem, tapasztalataik szerint magánemberként a bérleti összeg 60-70 %-ára vagyok esélyes, ha cégautóról lenne szó, más helyzet volna.

Összességében határozott, céltudatos instrukciókat kaptam, viszonylag kulturált hangnemben. A beszélgetés légköre valahogy nem volt olyan meleg és szívélyes, mint pár másik szerviz esetében, de hát ez igazán nem objektív kategória, a Renault Dél-Pest megtette, amit megtehetett. Nem volt figyelmeztetés az avultatásra: négyes.

Kalydi Kft., Debrecen

Következzen egy debreceni márkaszerviz, a Kalydi Kft. Műhelye, úgy is, mint az egyetlen hajdú-bihari, weboldallal is rendelkező Renault-dealer. A központi számon egy kedves, náthás hangú lány vette fel a telefont, szomorú bejelentésemre (kerekét vesztett Mégane a határban) megadta a szerviz számát: egy huszas mobilt.

Ötödik csengésre egy kizökkenthetetlen nyugalmú, kedélyes férfihanggal sikerült kapcsolatot teremtenem. A Renault Kalydi csak Hungária biztosítós ütközőpartner esetében tud kárfelvételt szervezni, más biztosító embereit nekem kell értesítenem és egyezkedni velük. Itt mondták először, hogy nem számíthatok a javítás költségének teljes térítésére, mindenképp kell úgy tízszázaléknyi (nincs egyéves az autó) avulásra készülnöm.

"Nahát, felháborító, rohadt magyar jogrendszer, nekem jönnek és még én fizessek" kezdetű tirádámra a szaki együttérző hümmögéssel válaszolt. Aztán kiderült, hogy trélerük nincs, autómentőt kell hívnom - ő ismert egyet, de sajnos nem találta meg a névjegyét. Pech.

A javítás idejét egy héten belülre tette, csereautót, azaz bérautót tudnak adni, de ennek költségét a biztosító csak indokolt esetben (cégautó, munkavégzéshez kell, egészségügyi ok, stb.) téríti, általában 70-80 % erejéig. Jó hangulatú beszélgetés, alapvetően megnyugtató, segítőkész hozzáállás, sok mindent csak kérdésre tudtam meg, a konkrét javításhoz kapcsolódó szolgáltatások listája legalábbis hiányos, gyors javítás (legalábbis az ígéret szintjén): hármas.

Az astrás áldozat

Opel Duna, Budapest

Féléves ötajtós 1.6-os Astránkat Bicskén törte össze egy ámokfutó kisteherautó. A kárbejelentőt helyben kitöltöttük, a kisteher elismerte a felelősséget. Egy kedves automata rögtön felkapta a telefont, végigmondta a menüt (meglepő módon új Daewoo-értékesítőt is kérhettem volna), megvártam a kezelőt. Egy kedves női hang tulajdonosa vette fel a kagylót, kétségbeesett bejelentésemre reagálva vidáman közölte: kapcsolja a munkafelvételt, legyek türelmes, mert ebben a cudar időben mindenki tör-zúz.

Pár másodperc múltán kulturált, kellemes férfihang mutatkozott be. Nyugtázta a problémát és azonnal gyakorlatias instrukciókkal szolgált. Megadta egy tréleres telefonszámát, aggodalmaskodó kérdésemre közölte: bárhonnan, vidékről is bevitethetem az autót, a biztosító káronként egy trélerszámlát fizet. Megkérdezte, mennyi idős a kocsi, mert ha öregebb és a kis koccanás dacára előállhat gazdasági totálkár, felesleges vonszolni az autót, hiszen ha később kérném a roncsot, vissza is kell szállítani.

Innentől kezdve nekem egy dolgom van még az ügyben, mondta a munkafelvevő úr: lehetőleg délután négyig (péntek volt) fáradjak be hozzájuk, hogy elrendezhessük az adminisztrációt. A biztosítóval nem is kell találkoznom, legközelebb elég a kész autóért bemenni. Még a kárfelvétel idejére sem kell bemennem. A forgalmit - kulcsot a tréleres majd beviszi.

Két héten belüli javítási időt tippeltek. Mivel nem maradhattam autó nélkül, azt javasolta, konzultáljak a biztosítóval, keressem őket levélben. Ilyen esetekben ugyanis a biztosító a javítás időtartamára állja a csereautó költségét, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha autót bérlek (amire az Opel Dunánál volt is lehetőségem), a biztosító nem a teljes autótlanság idejére, csak az effektív szerelés pár napjára fizeti a költségeket - utólag.

Jöttek az ostoba kérdések. Casco-ra, vagy kötelezőre javíttassak? Korrekt, cseppet sem lekezelő, vagy hülyének néző válasz: természetesen kötelezőre, hiszen így megspórolom a casco önrészét. Másik kérdés: mivel garanciális az autó, elvész-e a garancia, ha nem márkaszervizben javíttatom, hanem Bicskén keresek gyorsan egy szakit? Szintén udvarias, informatív válasz: nem javasolja, hiszen egy ennyire új autónál kár lenne nem igazoltan gyári alkatrészekkel javítani a kocsit.

Az Opel Duna nem siettetett, nem volt lekezelő, lenyúlási, kihasználási szándéknak nyomát sem vettem észre, telefonon ennél kellemesebben talán nem is lehet segíteni a pórul járt Opel-tulajon. Sajnos nem tájékoztattak arról, hogy a biztosító nem állja a teljes kárt: négyes.

Opel Hámor, Miskolc

Furamód nem volt telefonszám a cég weblapján, az Opel Hámor az on-line kommunikációra helyezi a hangsúlyt, így vissza kellett navigálnom az Opel központi lapjára, hogy találjak egy számot. Géplány vette fel a telefont, egy kettes lenyomásával eljutottam a szervizbe, egy másik kettessel pedig a balesetes kárfelvevőhöz. Vigyázat, a név csalóka, hiszen ahogy a segítőkész úr elmondta, az Opel Hámor egyelőre nem foglalkozik kárfelvétellel, mindenképp nekem kell egyezkednem a biztosítóval. De még ha foglalkoznának is, március 7-ig teljesen le vannak kötve, nem tudják megcsinálni szegény Astrát.

Azt a javaslatot kaptam, keressek egy autómentőt és vitessem be hozzájuk az autót, a trélezés költségeinek megtérítéséről nem esett szó. Biztosítási kárügyintézésre az Opel Hámor az Opel Sajót javasolta, telefonszámot nem tudtak adni, de megkaptam a Providencia biztosító számát, ahol majd megadják nekem a Sajóét. Huh.

Ha a bizonytalan javítási idő és a kárfelvételi szolgáltatás hiányának dacára mégis hozzájuk tenném le a töröttet, adnak csereautót, de csak bérleti konstrukcióban, amit - úgy tudják - nem fizet a biztosító. Hiába a segítőkész személyzet, a törött Opelre Miskolcon hosszú rozsdásodás várna, ha a helyi márkaszerviz kapacitására támaszkodnánk. Kettes.

Kárszakértőnk véleménye

Nincs igazság. A törvényi szabályozás alapelve, hogy kártérítés vagyongyarapodáshoz nem vezethet. Ennek értelmében új, vagy majdnem új autónál gyakorlatilag nem számítanak le avulást a kártérítésből - öreg autónál viszont nehogy már jól járjon az önhibáján kívül balesetet szenvedett nyerészkedő egy új doblemezzel vagy rugóstaggal. A balesetes autó eurotax-értéke a mérvadó a kár enyhítésének megállapításánál.

Kárszakértőnk szerint a probléma feloldására ilyenkor a biztosítóval kötött egyezség szolgál: adjatok háromszázezret és majd megcsináltatom valahol egy öreg szakival a romot. A technokrata, szociopata kárvallottak hátrányban vannak, a legtöbb részletkérdés a biztosító emberével folytatott személyes egyezkedés során dől el. Ennél a megoldásnál célszerű előre megállapodni a megbontás utáni pótszemle lehetőségének fenntartásában, hátha a javítás során rejtett károkat is találunk a törött autóban.

Különleges esetekben, egyedi autóknál, ahol az Eurotax nagyon nem tükrözi a valós értéket, esetleg lehet a casco alapján (ha van) a mi biztosítónknál próbálkozni, perelni a kárt okozó felet - és lehet alapozni a magyar igazságszolgáltatás közmondásosan gyors munkájára. Szumma szummárum: balesetet szenvedni nem érdemes. Kivéve azoknak, akik ebből élnek - de ez már másik történet.

A javítás idejére csereautót általában nem szívesen fizet a biztosító, a törvény sem rendelkezik erről. Indokolt esetben (vállalkozó munkaeszköze, egészségügyi okok) a bérleti díj egy részét térítik, szintén egyedi megállapodás alapján. Akkor járunk a legjobban, ha sérült autónknál egy-két kategóriával kisebb bérautót választunk, ilyenkor akár százszázalékos is lehet a térítés. Tanulság: megéri haverkodni a biztosító ügyintézőjével.

A golfos áldozat

Porsche Buda

A Mégane-unk és Astránk bal elejével elbánó ámokfutó teherautó tavalyi 1,6-os Golf V-ünket sem kímélte. Elsőként a Porsche Budának jelentettük a kárt. Ötödik csengésre veszik fel a kagylót, kimért női hang kapcsol gyorsbeszédű, kelletlen férfihangot a szervizből, miután tisztázzuk az autó típusát. Trélerük nincs, oldjam meg, a biztosító majd fizeti. Az autót bármikor be lehet vinni, a biztonsági őr nonstop üzemel.

Meg kellett mondanom, milyen biztosítója van a gyilkos teherautónak, a Generalit improvizáltam. Megtudtam, hogy minden hétfőn és szerdán van kárfelvétel és nem kell ott lennem. Kifejezetten rákérdeztem, kell-e számolnom avultatással, kell-e fizetnem valamit, a válasz: nem.

Látatlanban nem tudtak várható javítási időt mondani. Csereautóként bérautót tudnak adni, amit a biztosító - szerintük - általában nem szokott téríteni. Megkérdeztem, elvész-e a garancia, ha nem márkaszervizben javíttatok. Azt a választ kaptam, hogy a biztosító ezt eleve nem is engedi.

Rendkívül kelletlen, enyhén utálkozó hangnem, ami bennem, szegény kárvallottban gyorsan kibontakozó kisebbrendűségi érzést, egyfajta meztelencsiga-öntudatot gerjesztett. Akadozó információszolgáltatás, csináld magad-hozzáállás: kettes.

Porsche Győr

Második csengésre vette fel egy lány, egyből a kasztniműhelybe kapcsolt. A műhely vezetője előtt majdnem lebuktam, mert azonnal küldte volna a trélert - amit természetesen fizetett volna a károkozó biztosítója. Nekem is mindenképp be kellett volna mennem a kárfelvételre a papírokkal.

Megtudtam, hogy ha ilyen fiatal az autóm, nem kell avulással foglalkoznom, tízezer kilométeres futással a biztosító (Melyik is? Generali? Az jó.) mindent fizet. Igen, a csereautót is: Golfot úgy 80 %-ban, de ha beérem egy Polóval, a teljes bérleti díjat megtérítik. És ha Generali, akkor a kárfelvételt is elintézik bent a szervizben. Hogy mikor lesz kész, látatlanban nem merték megmondani, de még egyszer megerősítettek, ha minden úgy van, ahogy elmondtam, semmit nem kell fizetnem. Nagyon gyors reakció, kellemes ügyfélkezelés, profizmus: ötös.

Szegény corollás

Mire alig egyéves 1,6-os ötajtós Corollámat törettem össze a vérszomjas teherautóval, meguntam, hogy minden simán megy. Elhatároztam, hogy a Corollát a teherautósok körében népszerű KÖBE, a Közlekedési Biztosító Egyesület egyik ügyfele zúzza le. Egy pesti Toyota szervizben kezdtem.

Toyota Sakura

Kedves, fülledten érzéki női hang adta meg készséggel a karosszériatelep telefonszámát. Nem kell megijednem, mondta a hölgy, a karosszériaműhely a szalon közelében található. Negyedik csengésre gyors beszédű, segítőkész urat kaptam. A szerviz nem tudott trélert küldeni, de megkaptam egy autómentős telefonszámát - érdekes módon pont azét, akit korábban az Opel is ajánlott. Bármikor mehetek az autóval és a papírokkal. Számlát a trélerestől kérjek, azt a biztosító utólag nekem fizeti majd ki.

Mivel nem létező Toyotám a KÖBE védőszárnyai alá került, a kárfelvételt nem tudják azonnal megoldani, 3-4 napba telik a móka. A javítási költségeket látatlanban nem tudta megbecsülni, de a féléves, 10 000 km-es autóra tíz százalék körüli avulással, azaz befizetéssel kell készülnöm. Minimum egy, maximum két hétre kell nélkülöznöm az autót.

Csereautót bérautó formájában tudnak adni, egy Carina áll nálunk rendelkezésemre. Ennek finanszírozását szintén a biztosítóval kell levajaznom, úgy tudja, hogy ha nem cégautóm veszett oda, mindenféle papírokkal kell majd igazolnom a bérautó jogosságát - és olyan 15-20 %-ot biztosan kell majd fizetnem.

A Sakura szervizes kollégája volt az első, aki normális felvilágosítást adott esetleges sufniban javíttatás és garanciavesztés ügyében: állítása szerint a nem márkaszervizben javított elemekre elvész a gyári garancia. Ezen kívül azért sem javasol ilyesmit, mert a szaki spórolna az alkatrészeken, ami - főleg futómű esetében - nem szerencsés. Értékelés: nagyon pozitív hozzáállás, szűkös viszont a kapcsolódó szolgáltatások köre: hármas.

Toyota Strasszer, Székesfehérvár

Trélert nem tudnak küldeni, ezt teljesen nekem kell intéznem. A biztosítóval is nekem kell felvennem a kapcsolatot, nekem kell bejelenteni a kárt. Annyi jótanácsot kaptam, hogy a törött autót nem kellett volna kint hagyni a határban, még eltűnik róla ez-az.

Javítási idő minimum három hét, viszont nagyon határozottan állította a szervizes, hogy semmilyen költségem nem lesz az üggyel kapcsolatban, a vétkes fél biztosítója mindent fizet. A javítás idejére bérautót fizettethetek magamnak a biztosítóval. ha akarok - azt, hogy nekik van-e alkalmas autójuk, pillanatnyilag nem tudja megmondani, "ezt a Gábor tudja, de úgy látom, nincs itt".

Megtudtam, hogy nincs értelme nem márkaszervizbe vinni az autót, hiszen sérülne a garancia és különben is: nekem semmibe nem kerül a javítás. Kissé lerázós ügyfélkezelés, javítást kísérő kapcsolódó szolgáltatások teljes hiánya, végtelenbe nyúló javítási távlatok: kettes.

Összegzés

A VW fővárosi szervizesén kívül egyetlen telefonbeszélgetés sem volt kellemetlen, mindenhol azonnal tudták, mi a teendő. Nagy volt a szórás az "ésmostmileszvelem?" jellegű kérdésekre kapott információk magvassága tekintetében. Sehol nem érzékeltem, hogy nagy lenyúlás venné kezdetét a javítással, ellenben rosszul esett, hogy néhol nem tájékoztattak az esetleges avulásról és az ezzel járó majdani befizetési kötelezettségről.

Mivel volt a legtöbb gondja?

Fura, hogy kevés helyen csaptak le a munkalehetőségre azzal, hogy már küldik is a trélert, inkább kiszervezik a mentési feladatot. Kiderült, hogy jobb, gazdaságosabb új autót törni, mint öreget, hogy nem márkája, inkább szervize válogatja, mivel kellemesebb balesetet szenvedni - és az is, hogy minden autókereskedés telefonját nő veszi fel. Ezt azért nem gondoltam volna.

Balesementes közlekedést! Olvasóink szerint a szervizek egy dologról elfelejtettek beszámolni: mégpedig a biztosító részéről a károsultnak fizetendő értékcsökkenésről. Egy exbiztosítós olvasónk leveléből:

"Mint volt biztosítós nem tudom megállni, hogy ne szóljak cikkük avultatással kapcsolatos részéhez. Az alapmegfogalmazás, miszerint a káron szerzés tilalma miatt a használt autóba történő új alkatrész beépítése értéknövelő és ezért nem eshet a károkozó terhére, helyes. Azonban az avultatás csak bizonyos kort és/vagy futásteljesítményt elérő gépjárműveknél kezdődik. A példabeli autók egyikét sem lehet avultatni az állandó bírói gyakorlat alapján. Sőt, mindegyik gépjármű esetében a kárt okozónak (illetve felelősségbiztosítójának) a javítási költségen túl ún. értékcsökkentést (écs.) is kell fizetnie, ami abból adódik, hogy az új(szerű) gépjármű piaci értéke a törés következtében nem éri el a hasonló korú, futásteljesítményű stb. sérülésmentes autók értékét. A konkrét écs. számításra szakértői módszerek vannak. Az igazsághoz az is hozzá tartozik, hogy az écs. (mint ahogy minden kárelem) önkéntes, felszólítás nélküli megtérítése a károkozótól (és így biztosítójától sem) várható el, azt külön kérni kell. De jár!"