A falutól az ötödik elõzni tilos után jobbra, ha beérsz az erdõbe, ott, ahol két oszlop áll. - próbálom eligazítani a látogatókat. Nincs kiírva semmi, egy éve lopták le a táblát. Csak az oszlop meredezik mementóként, rajta a táblatartó bilincs. Jó kis alumínium tábla volt, jó kis újrahasznosítható anyag. Mi megúsztuk ennyivel, de volt, aki rosszabbul járt.
A 2A autóút átadásának elõestéjén az összes közlekedési táblának
lába kélt. Nyomozás és eljárás indult, de szinte reménytelen az
eset. A táblalopás súlyos közlekedési bûncselekmény, és a táblákat
tilos újrahasznosításra felvásárolni. Ezért rutinosan beolvasztva
viszik a felvásárlótelepre.
|
A felelõsségre vonás szinte lehetetlen, ezért jobb híján a
megrendelõk és a gyártók keresik az alternatívákat. Kísérleteztek
mûanyaggal, ami nem nagyon váltotta be a reményeket. Sem árban, sem
tartósságban nem veszi fel a versenyt a fémlemezzel. A
legérdekesebb megoldás a nagyon olcsó, különleges eljárással
készült, kezelt, vékony falapból készült tábla, melyek tartósságát
majd a jövõ bizonyítja.
Országszerte hat közlekedési táblagyártó üzem létezik. Mi
Soroksárra látogattunk, ahol több mint harminc éve folyik
táblagyártás, és a ma leginkább elterjedt,
az alumínium kiváltására szolgáló horganyzott acél táblákat
gyártják. Az acél felvásárlási ára jóval alacsonyabb az
alumíniuménál, ezért ma ezekre a táblákra van a legnagyobb
kereslet, mert ezeket lopják a legkevésbé. Itt igazán a kereslet
irányítja a piacot. Sajnos a kereslet, a szó szoros értelmében.
A téli idõszakban nyugodt körülmények között jártam végig az üzemet. A hajtás a tavasz beköszöntével indul, amikor nem csak az eltulajdonított, hanem a téli korcsolyázásokkal elsodort táblákat is pótolni kell.
A táblagyártás szigorú szabályok szerint mûködik. A Közlekedési Minisztérium szabványban határozza meg a táblák méretét, a rajtuk lévõ piktogramok formáját és az elhelyezésüket. A közlekedési táblákon szereplõ jelek már nálunk is megfelelnek az EU szabványoknak, de a nagyobb, tájékoztató jellegû tábláknál még lehetnek eltérések. Az új utak táblázásánál a zöld táblák helyett sok helyen már az uniós kéket alkalmazzák, és a település neve-táblákat is sok önkormányzat az EU-s, vékony piros szegélyû fehér táblára cserélte.
A táblaüzem megrendelõi legtöbbször útépítõ vállalatok, beruházók, alvállalkozók. Engedélyek alapján helyeztetik ki a táblákat és egyéb forgalomtechnikai elemeket, mint pl. a festett útburkolati jeleket . Megrendelõ lehet magánszemély is, aki is a saját udvarán szeretne közlekedési parkot létrehozni.
|
Tulajdonképpen bárki rendelhet táblát, az üzemnek nincs joga és nincs hatásköre ellenõrizni a meglévõ engedélyeket. De mielõtt heves táblázásba kezdenénk, nem árt tudni, hogy a gyakorta látott - vélhetõen engedély nélkül - garázsajtókra felszerelt megállni tilos tábla is durva szabálysértés.