Kötelezõ haladási irány

2003.01.28. 08:25

A falutól az ötödik elõzni tilos után jobbra, ha beérsz az erdõbe, ott, ahol két oszlop áll. - próbálom eligazítani a látogatókat. Nincs kiírva semmi, egy éve lopták le a táblát. Csak az oszlop meredezik mementóként, rajta a táblatartó bilincs. Jó kis alumínium tábla volt, jó kis újrahasznosítható anyag. Mi megúsztuk ennyivel, de volt, aki rosszabbul járt.

 
   
 







A 2A autóút átadásának elõestéjén az összes közlekedési táblának lába kélt. Nyomozás és eljárás indult, de szinte reménytelen az eset. A táblalopás súlyos közlekedési bûncselekmény, és a táblákat tilos újrahasznosításra felvásárolni. Ezért rutinosan beolvasztva viszik a felvásárlótelepre.

 
  Alumínium árak
 
  A színesfém-felvásárlóhelyeken az alumínium kilós ára 130-250 Ft 130 Ft-ért az edényeket és a háztartásban fellelhetõ alumínium tárgyakat vásárolják. 250 Ft-ot a tisztább alumíniumért - például a nyomdai nyomlemezekért - adnak. A tömbbe olvasztott alumínium kilós ára 200 Ft.
A felvásárlótelepen elmondták, hogy ma már nem gyakori, hogy valaki közlekedési tábláért szeretne pénzt kapni. Mindenki tudja, hogy nem érdemes egészben leadni, mert úgysem veszik át. A tömbbe olvasztott alumínium eredete után nem érdeklõdnek.

 
   
   

A felelõsségre vonás szinte lehetetlen, ezért jobb híján a megrendelõk és a gyártók keresik az alternatívákat. Kísérleteztek mûanyaggal, ami nem nagyon váltotta be a reményeket. Sem árban, sem tartósságban nem veszi fel a versenyt a fémlemezzel. A legérdekesebb megoldás a nagyon olcsó, különleges eljárással készült, kezelt, vékony falapból készült tábla, melyek tartósságát majd a jövõ bizonyítja.

 
   
 

Országszerte hat közlekedési táblagyártó üzem létezik. Mi Soroksárra látogattunk, ahol több mint harminc éve folyik táblagyártás, és a ma leginkább elterjedt, az alumínium kiváltására szolgáló horganyzott acél táblákat gyártják. Az acél felvásárlási ára jóval alacsonyabb az alumíniuménál, ezért ma ezekre a táblákra van a legnagyobb kereslet, mert ezeket lopják a legkevésbé. Itt igazán a kereslet irányítja a piacot. Sajnos a kereslet, a szó szoros értelmében.

A téli idõszakban nyugodt körülmények között jártam végig az üzemet. A hajtás a tavasz beköszöntével indul, amikor nem csak az eltulajdonított, hanem a téli korcsolyázásokkal elsodort táblákat is pótolni kell.

 
   
   

A táblagyártás szigorú szabályok szerint mûködik. A Közlekedési Minisztérium szabványban határozza meg a táblák méretét, a rajtuk lévõ piktogramok formáját és az elhelyezésüket. A közlekedési táblákon szereplõ jelek már nálunk is megfelelnek az EU szabványoknak, de a nagyobb, tájékoztató jellegû tábláknál még lehetnek eltérések. Az új utak táblázásánál a zöld táblák helyett sok helyen már az uniós kéket alkalmazzák, és a település neve-táblákat is sok önkormányzat az EU-s, vékony piros szegélyû fehér táblára cserélte.

A táblaüzem megrendelõi legtöbbször útépítõ vállalatok, beruházók, alvállalkozók. Engedélyek alapján helyeztetik ki a táblákat és egyéb forgalomtechnikai elemeket, mint pl. a festett útburkolati jeleket . Megrendelõ lehet magánszemély is, aki is a saját udvarán szeretne közlekedési parkot létrehozni.

 
  Tábla árak
 
  A közlekedési tábla ára nagymértékben függ a rajta lévõ jelzéstõl és a gyártási technológiától. Egy számítógéppel egyedileg készült gyalogátkelõ tábla nagyságrendekkel drágább, mint festett, behajtani tilos társa. Közlekedési táblák esetén 2500-8000 Ft között változik az ár. A nagy zöld tájékoztató táblák jóval többe kerülnek. Az ábrától függõen 12-30 ezer forint négyzetméterenként. Természetesen ehhez az oszlopok, a szerelvények, és a kihelyezés költsége hozzáadódik.

Tulajdonképpen bárki rendelhet táblát, az üzemnek nincs joga és nincs hatásköre ellenõrizni a meglévõ engedélyeket. De mielõtt heves táblázásba kezdenénk, nem árt tudni, hogy a gyakorta látott - vélhetõen engedély nélkül - garázsajtókra felszerelt megállni tilos tábla is durva szabálysértés.