A Mercedes-Benz nyomában

2007.03.25. 17:58

Grand folly. Ezzel a kifejezéssel illeti az angol a világot megváltani kívánó, de szükségszerűen elbukó terveket. Nem is lehetne jobb kifejezést találni a megújult Totalcar TV első adására. De nézze meg ön is és döntse el.

Töltse le az egész adást!

Ha megnézné a teljes adást itt a böngészőben, akkor görgessen az oldal aljára és azonnal nézheti. Ha letöltené későbbre, válasszon formátumot és kattintson:

H.264 (640x390, 500,8 MB)
WMV (640x390, 560,1 MB)
DivX (320x195, 184,1 MB)

Minden új volt, persze. Adva volt egy gyors, szerethető, kissé gerillamód készülő, de négy év után fáradni tűnő műsor. Valami újat kellett belőle csinálni. És amikor úgy lett, hogy az új formátum sokkal grandiózusabb dolgokat enged majd megvalósítani, egy kicsit mindenki fejét elöntötte a bódulat.

Képzeljék csak el. Stúdió! Rendes, nagy stúdió, lámpákkal, személyzettel. Rendező! Gyártásvezető! Elképesztő dolgok mind. Szerintem dolly grip is volt. (volt – N.K.)

Zenebona

Ezek a számok hangzottak el a műsorban. Ha a címe link, bele tud hallgatni a last.fm-en. Ha tetszik, vegye meg pénzért!

És persze élőben a stúdióban a Wackor:

Úgyhogy kitaláltuk, hogy a műsor tematikus lesz, és az első adás szóljon arról a vállalatról, amely az első autót készítette: a Mercedes-Benzről. Utólag mulatságos visszanézni a Karotta első ötletlistáját a műsor tartalmáról, ami egyrészt úgy 17 évnyi műsorra elegendő tételt tartalmazott, másrészt ilyen elemek voltak benne:

  • Zöldséges 200D vs. CL55 AMG: a legnyomorultabb és a leggyorsabb autó egymás ellen. Dízelfüst vs, gumifüst, versenyzés közben mindkettőben rántottát sütünk hátul, ameddig jutunk, elfogyasztjuk.
  • Hívunk Merci-tulajokat: bűnözőt, pénzembert, mindenfélét. Végignézzük a bejátszásokat, a közönség reagál, röhög, megsértődik.

Amire Kari első reakciója ez volt: hány órás adás lenne ez?

Nagyjából itt követtük el az első hibát. Akkorát markoltunk, mint egy nyíltszíni exkavátor, leforgattunk hét darab teljes anyagot, köztük sokhelyszínes körképeket, aztán ezt kellett belegyömöszölni 48 percbe. Ami korábban hátborzongatóan soknak tűnt, az a vágószobában ülve másodpercekké alakult. Mert annyi, de annyi csodálatos hülyeséget rögzítettünk. És értelmes információt! És a javát meg kellett gyilkolni. Potyogtak a könnyek.

A második hiba pedig az volt, hogy a hét anyagból bennehagytunk ötöt, és nem csak például hármat. Vagy kettőt, szépen, gazdagon kibontva. Ezt az ötöt pedig emiatt annyira meg kellett vágni, hogy a legtöbbnek elveszett az értelme és a rengeteg apró finomsága. És ott volt még a stúdió, három darab külön történettel, zenekarral, és a tündéri Fain Mercedesszel, aki a titokzatos kislány, és ez neki az igazi, anyakönyvi neve. Ezért volt ott.

Aztán mégis elkészült. A reagálásokat köszönjük, értjük, megértjük. Tekintsük az egészet jelmezes főpróbának! A következőnél már sokkal okosabbak leszünk. A mercis adás meg könnyen lehet, hogy egy szép napon kultusszá válik, ha valaki megtalálja hozzá a megfelelő hallucinogént. Talán egyszer még a véletlenszerűen felbukkanó méhész is értelmet nyer.

Na de elég a lamentálásból, nézzünk tévét.

Technikai megjegyzés: a videók böngészőben közvetlenül nézhető Flash videóban vannak. Az oldal aljára görgetve az egész műsort is megnézheti egyben. Ha letöltené későbbre, mindegyik videó alatt talál egy ablakot a letölthető változatokkal: 640x390 febontású WMV és H.264, valamint 320x195 felbontású DivX.

Kommunális Mercedesek

Azok az autók, amik csendben dolgoznak a háttérben. Ők viszik el a szemetünket, ők szippantják fel a kakánkat, ők visznek kórházba. Azt találtuk ki, hogy végigkövetünk egy napot a karbantartó Mergák különös világában, szemetet szállítunk, szennyvízcsatorna- dugulást oszlatunk , mentőautóval versenyzünk a forgalomban, és hatalmas Combino villamost vonszolunk egy Unimoggal. Sőt locsolóautót is teszteltünk, az mindenestül kimaradt. Ahogy egy csomó gyönyörű oldtimer is. Ezeket majd szépen megmutatjuk itt, a weben.

H.264 (640x390, 154,3 MB) | WMV (640x390, 199,7 MB) | DivX (320x195, 59,5 MB)

A villamoshúzás talán nem volt teljesen világos az adásból: a Combino nem volt beteg, sőt. Újszülött volt. A gyártó Siemens nem adta még át a megrendelőnek (a BKV-nek), és ilyenkor nem gurulhat önerőből. Erre kellett a gyönyörű és erős Unimog: határozott mozdulattal csatlakoztatta párzótüskéjét és átcibálta a magatehetetlen villamost a remízbe, ahol majd levizsgázik és forgalomba áll.

Mercedes-Benz ML500 vs. BMW X5

A nagy városi tankok erőpróbája. Azt a kérdést tettük fel, hogy vajon ezek közül a járművek közül melyik cirógatja jobban tulajdonosa önbecsülését. A végleges anyag tragikusan rövid lett, persze a kihagyott jelenetek között több szupervicces is volt. Például amikor a Karotta egy sötét parkolóházban akart az X5-tel a falig tolatni, bekapcsolt a tolatókamera, de a kamera fényereje maradt bágyadtan, így a világon semmit nem lehetett látni rajta. Bezzeg a Nissan Primera 2002-ben! Az látott! Mondjuk most így leírva ez nem hangzik túl viccesnek, de élőben nagyon is az volt. És értékes információ!

H.264 (640x390, 40,2 MB) | WMV (640x390, 48,6 MB) | DivX (320x195, 15,2 MB)

Az meg már a mi (szándékos) módszertani hibánk volt, hogy terepjárásra teljesen alkalmatlan abroncsokkal kíséreltünk meg (könnyű) terepet járni. Úgyhogy nem derült ki, hogy mire képesek ezek a nagy dög kockák járatlan utakon. Azaz kiderült, amit akartunk: hogy aki utcai SUV-ot vesz, az ne higgye, hogy hazajut a saras dombon át, mert nem. Viszont pergett a sár szanaszét, és az jó.

A koncepció része volt még, hogy az egyes feladatok után előugró, péniszeket formáló grafikonokon értékeljük az autókat. A tévéadásba ez már nem fért be, de íme, készítettem belőlük egy tornasort. A legkisebb 10, a legnagyobb 26 (!) centiméter hosszú, vasárnap hajnalban rajzoltam őket, remek kis feladat volt.

Brabus Smart, Mercedes-Benz Actros Black Edition, Mercedes-Benz S500, Mercedes-Benz E63 AMG

A repülőtéri blokk nagyjából kétszer ennyi autóval indított. Ha végignézik a galériát, láthatnak benne G osztályt, CLS-t, R osztályt, egy egész kamionnyi Mergát, amik aztán mind kipotyogtak az ujjaink között. Viszont legalább elrettentő, impozáns borzalmak maradtak a végére.

Zeneileg talán ez lett a legjobb rész. A rendőrségi Brabushoz sokáig keresgéltünk, felmerült az oszlatás alá bejátszott nyugodt, andalító zene. Amit szörnyű klisének gondoltam, egész addig, amíg a Karotta elő nem szedte a Sony első Bravia reklámából ismert Heartbeatst , amit ráhallgatva csak egy dolgot lehetett mondani: tökéletes. Magát a Smartot is kipróbáltuk, de sajnos az is kimaradt. Azt tudtuk meg róla, hogy vidáman erős (110 ló), a váltója szörnyű, lassú, bólogatós, és hogy egy ekkora gombóc se alul-, se túlkormányzott nem tud lenni ennyi elektronikával. Legfeljebb nem ott kanyarodik, ahol akarjuk, hanem kijjebb. De befordul. És 120 felett félelmetes.

H.264 (640x390, 77,6 MB) | WMV (640x390, 87,5 MB) | DivX (320x195, 26,4 MB)

A műsor legkisebb autóját rögtön a legnagyobb követte, az Actros Black Edition nyerges vontató. 612 lóerős, ami 14 híján annyi, mint a Mercedes-Benz SLR McLaren szupersportautó, de a Black Editionben nem holmi 5,5 literes fűnyírómotor van. V8-asának minden hengere két liter, nyomatéka összesen 2700 Nm. De nem is ez a lényeg, hanem tulajdonosa, a fantasztikusan szórakoztató Géza, aki egész nap, és utána a stúdióban is történeteket mesélt. Ja és ezzel jár a presszóba. Szép.

A nagy fekete Actros orrán a Betelgeuse méretű csillagot a zenével is próbáltuk megragadni: a dallamos tinglitangli a The Presidents of the United States of America Death Star című száma, ami természetesen a Csillagok Háborújából ismert Halálcsillagnak állít emléket.

Az Actrost az új S-Merci követte, méghozzá a Mercedes-Benz Magyarország vezérigazgatójának saját példánya, amibe műsorvezetőink mikroprocesszorgyári alkalmazottként szálltak, és menedzseri feladatokat végeztek: a Winkler a hátsó ülésen köszönetnyilvánító emailt fogalmazott egy 0–100 alatt. Nem jutott messze! Aztán gépelt vészes, cikázó száguldás közben. és szinte sose ütütt mellé. Az S lenyűgöző.

Feltűnt a filmben, hogy a műsorvezetők védőruháinak színe tökéletese megegyezik a Winkler által használt Apple MacBook színével? Ez nem véletlen.

Az elnöki hajó után az elnök fiának játékszere zárta le a repülőtéri blokkot, az E63 AMG. Ami olyasmi, mint a BMW M5, csak kerek lámpái vannak, és V10-es helyett V8-asa. És sokkal puhább és civilizáltabb. Az M5 váltója vagy lassú, vagy üt, a Merci simogatóan gyors. Az M5 izgat és megrémít, az AMG pihentet és uralkodik. Mindkettő csodás a maga módján. Az efféle csúcssportszedánok csikorgó karakteréhez Venetian Snares velőtrázóan disszonáns, de mégis harmonikus Hajnal című számát illesztettük (amire az utcán sétálni is remek). Venetian Snares a kanadai Aaron Funk előadói neve, a szám pedig a magyar albumként is ismert Rossz csillag alatt született ről van. A számot egyébként kolléganőnk, Hudák Hajnal ihlette.

Mercedes-Benz C osztály (2007)

Winkler Róbert feltalálja a blitzautóbemutatót mint műfajt. A már-már YouTube-osan szikár két perc huszonöt másodpercben a következő dolgokat tudhatjuk meg, azon kívül persze, hogy az autós újságíró az élet császára:

  1. Az új C osztály elég jól néz ki
  2. A hátsó lámpáján a lyuk tényleg nem csinál szívóerőt
  3. Félmeztelenül a tengerparton rohangálni állat

H.264 (640x390, 22,5 MB) | WMV (640x390, 32,9 MB) | DivX (320x195, 9 MB)

Amennyiben furcsa ürességet érezne ezek után, például azt, hogy a világon nem tudott meg semmit erről az autóról, pedig már számolná ki rá a pénzt, ne csüggedjen. Winkler eleve sokkal gondolatgazdagabb felvételeket hozott haza, csak megint kicsontoztuk az értelmet belőle kínunkban vágáskor. De sebaj, nem véletlenül vagyunk autós médiacsoport, nem kell mindent a tévében: írtunk róla szép bemutatót is, valamint rituálisan elbúcsúztattuk az előd kerek lámpáit.

Mercedes-Benz S600 AMG (W140)

Bazsó Gábor szociográfiai tanulmánya a kilencvenes évek, a kopasz tulkok, és az S osztályú Mercedesek szentháromságáról. Az autó a kilencvenes évek királya: V12-es, gyárilag tuningolt S600 AMG kupé (ugyanaz a motor, mint ami a Pagani Zondában van!). Autó és ember szenvedélyes táncát kilenc percen keresztül kísérhetjük, alatta pedig a Harcosok Klubja filmzenéjének vége szól, a This is your life , amiben Brad Pitt elmondja nekünk, hogy életünk percről-percre a végéhez közeledik és nem vagyunk gyönyörű, egyedi hópihék.

Ha óriás tintahal ( Architeuthis dux) lenne, Bazsó talán ellen tudott volna állni az uralkodó mechanikus bálna sziréndalának. A filmben azonban az autó megkóstolja, magához édesíti, majd elemészti sofőrjét, hogy saját képére formálva köpje vissza. Azért így is szeretjük.

H.264 (640x390, 84,3 MB) | WMV (640x390, 114 MB) | DivX (320x195, 31,8 MB)

Mivel az internet szabályozatlan, erőszakkal és pornóval teli valami, ahol az ORTT-t csak hírből ismerik, a kisípolt részt is elárulhatjuk: a büdös gecibe.

Miért volt a stúdióban egy méhész?

Valójában nem méhész, nem festő, és nem Stig-klón. A fehér ruhás ember Rudolf Caracciola kísértete, korabeli autóverzenyzőruhában. Én alakítottam, és az lett volna a szerepe, hogy bemutassa a Mercedes-Benz autóversenycsapatának hőskorát, a harmincas éveket. Amikor leigázták a világot és szárazföldi sebességrekordokat döntöttek.

Mindezt egy almás pite készítésén keresztül: a történelem fázisai a pitesütés fázisaihoz kapcsolódtak. Például amikor almát hámoztam, akkor beszéltem volna arról, hogy a Mercedes-Benz versenyautókról súlytakarékosságból lehántották a festéket, és ezért lettek fehér helyett ezüst színűek. Egy-két másodperc után a képre úszott volna 10–20 másodperc archív videófelvétel, amit a Mercedes-Benz küldött is nekünk.

Aztán nem lett az egészből semmi, csak egy értelmetlen hülyeségeket beszélő ember, méhésznek öltözve. Az anyám írt egy emailt, miszerint ha nem mondtam volna, hogy előző este miért is varr nekem ruhát este 11-ig, akkor fogalma nem lett volna, hogy miről van szó. A pite viszont tényleg elkészült és a nomád stúdiókörülmények ellenére nagyon finom lett.

A stúdióban pimpelt még egy jót az East Block brigád. Megint csodálatos munkát végeztek, egészen elképesztő részletmegoldásokkal, amilyen a beépített patkány, a névre szóló üdítőital, egyedi dobozban (répalé és Szabi szörp), és így tovább. És tényleg 7 órájuk volt az egészre, fényezéssel egy közeli kamrában, lapszabászattal, flexeléssel. Nem csalás, nem ámítás. A szerszámok mellé kamerát is pakoltak, nézzék meg új filmjüket a stúdióban készült Mercedes buszról!

Tetszett?

Ez volt hát a TCTV új formátumának első adása. Sokkal jobbak jönnek.

A következő adás április 16-án lesz, szintén este 11-kor, szintén a TV2-n. Addig is: viszont – látásra!

Ha megnézné az egészet stúdióstul, íme: