Mint disznó a jégen

2004.11.02. 11:11

Minden ősszel eljön az idő, amikor az autós magazinoknak át kell esniük a csontig rágott, ugyanakkor túlbeszélhetetlen témán. Lássuk hát, miért is lenne fontos, hogy minél többen gondoskodjanak téli gumiabroncsról még az első nagy hó- és árokbaesés előtt.

Rendkívül pajzán eseményre invitálta a TotalCar szerkesztőségét a Gumiabroncsgyártók Magyarországi Egyesülete, az Országos Balesetmegelőzési Bizottság, a Média a Jövőért! alapítvány és a Hungaroring Vezetéstechnikai Centrum. Téli Óvszer 2004 néven indul ugyanis útjára az a kommunikációs kampány, ami a téli gumi intézményét hivatott népszerűsíteni.

Persze egyből felszínre tört bennem a rosszindulat, ahogy elolvastam: "Példaértékű, hogy a társadalom széles rétegeit érintő probléma kommunikálása ez évben is egymással konkurens gyártók összefogásával valósulhat meg." Persze, hogy összefognak, hiszen így hatásosabban tudják növelni a piacot, a forgalmat - és a profitot. Aztán szégyenkezve be kellett látnom, hogy kár volt a demagóg mondatra demagóg módon reagálnom, hiszen - némi demagógiával - elmondható, hogy a téli gumi vásárlásával a vevő sem jár rosszul: amíg a téli abroncson gurul, a nyári nem kopik.

A lényeg - ha Ön nem használ téli gumit, kötelező elolvasni!

A téli gumi nem újkori hóbort, nem értelmetlen luxuscikk és semmiképpen nem felesleges pénzkidobás. 50 km/h sebességnél a nyári gumikkal közlekedő autó fékútja akár kétszerese is lehet annak, amin téli gumival állna meg! Ha nem hiszi, vagy ha úgy hiszi, kellő előretekintéssel, óvatos vezetéssel feleslegessé tehető a gumicsere, szánjon rá egy kis időt és kérje kölcsön az apu / a gyerek / a szomszéd / a főnök téliesített autóját, a lényeg, hogy hasonló méretű legyen, mint az Öné és fékezzen vele egy kiadósat havas, jeges, vagy akár csak nulla fok körüli vizes aszfalton. Szárazon ne, nehogy kockára kopjon a kölcsönautó kereke.

Meg fog döbbenni. Téli gumival havas, jeges, latyakos időben sokszor még épp megállhat a lámpánál hirtelen fékező majom mögött, még épp kikerülheti a kis nyavalyást, aki kiszaladt az útra, még épp lefékezhet a hirtelen Ön elé kiforduló barom orra előtt, vagy még épp megmentheti a semmirevaló életét annak a bunkónak, aki átszaladt a zebrán a pirosban. Nyári gumival is lehet erre esély - de jóval kevesebb.

A másik nagy előny induláskor jelentkezik. A téli gumival olyan jeges parkolóhelyekről fog tudni kiállni és olyan lefagyott emelkedőkön felkapaszkodni, amiknél nyári abronccsal biztos a kudarc. Persze a téli gumi sem óv meg minden bajtól,azzal is el lehet esni - de jóval kijjebb tolódnak a lehetőségek határai és jelentősen csökken a balesetveszély.

A kampány három kifejezett céllal indul. A lényeg ugye, hogy minél több autó kerekén legyen ott télen a Winter felirat. 2002-ben az autósok 36%-a használt téli gumit, tavaly 38%, ez a javulás részben a 2003-as, hasonló kampány javára írható. Hogy mégis milyen rosszul állunk, akkor látszik igazán, ha megemlítjük, hogy az osztrákoknál ez az arány 94%. Hoppá.

Fontos lenne az is, hogy - rossz beidegződéssel - ne az első hó leszállingózása után rohamozzák meg a gumisokat, hanem már idejében, késő ősszel cseréljék le a kerekeket. Kevesen tudják, hogy a téli abroncsok nemcsak mintázatukban térnek el a nyáriaktól, hanem összetételükben is. A téli gumiabroncs - hozsánna az anyagába kevert szilikonszemcséknek - ugyanis nagy hidegben is rugalmas marad, míg a nyári már +7 Celsius fok alatt keményedni kezd, tapadási képessége jelentősen romlik.

A kampány harmadik célja az, hogy minél részletesebben elmondja az autósoknak a téli gumi használatával kapcsolatos tudnivalókat, ismereteket. Mik is ezek?

Minden kerékre illik felszerelni a téli gumit, nem elegendő a hajtott kerék átszerelése. Sőt: hajtástól függetlenül jobb, ha a hátsó tengelyen vannak a jobban tapadó kerekek, így kisebb a stabilitás elvesztésének veszélye. Ezért két új és két régi téli gumi felszerelése esetén az új abroncsok kerüljenek a hátsó tengelyre! A használt téli gumik pozícióit - akár a nyáriakét - érdemes időnként megváltoztatni az egyenletes kopás érdekében.

A mintázat legkisebb ajánlott mélysége 4 mm. Ha a gumi profilmélysége négy milliméter alá kopik, már nyári abroncsnak tekintendő - Ausztriában, ahol a biztosítási kártérítés kritériuma télen a téli gumi, a kopott abroncs nyárinak számít. A téli gumik üzemi levegőnyomása jellemzően 0,2 barral nagyobb, mint az azonos méretű nyári abroncsoké.

Érdemes figyelni arra, hogy téli gumink megengedett sebességhatára, sebességindexe eltérhet a nyári gumiétól. Ezt vásárláskor ellenőrizni kell, és ha a gumi sebességindexe alacsonyabb, mint az autó legnagyobb sebessége, a műszerfalon erre utaló figyelmeztetést, matricát kell elhelyezni. Nyilván nem azért, mert esetleg elfelejtjük, hogy M5-ös BMW-nkre T-s, 190 km/h-ig jó gumit vettünk olcsón - vagy a szabályok keretein belül gondolkodva 100 km/h sebességre alkalmas Trabinkhoz F-es, azaz 80 km/h-s téli gumit választottunk, ha van olyan egyáltalán.

Akkor lehet baj, ha kocsink az apu / a gyerek / a szomszéd / a főnök kezébe kerül, aki ha tartósan (ez lehet mindössze egy perc is) jóval a gumi indexe feletti sebességtartományban kínozza szemünk fényét, komoly életveszélyben van. Tehát ha erős autónkra gyenge gumi került, ragasszuk ki az erre figyelmeztető matricát bátran a műszerfalra. Németországban ez például kötelező is.

A Hungaroring vezetéstechnikai pályáján rendezett bemutatón szerezhettünk némi gyakorlati tapasztalatot a téli gumi hasznosságával kapcsolatban. Sajnos még Pártai Lucia, a rendezvény egyik díszvendége sem tudta elintézni a hóvihart, a metsző északi szelet és a farkasokat, így csak azt figyelhettük meg, hogy a téli gumi lamellás kialakítása milyen jó szolgálatot tesz vízzel locsolt műanyag úton.

Ahogy Kala Stive, a Vezetéstechnikai Centrum munkatársa érzékletesen elmagyarázta, a lamellák, tehát a futófelületbe metszett " ezernyi apró karom" derekasan kapaszkodik a jégbe, míg a sima felületű nyári gumival csak " csúszkálnánk, mint disznó a jégen".

És valóban, a téligumás Astra és Zafira megállt hamarost, befordult a kanyarban, lassult a lejtőn és elindult az emelkedőn. Így írásban nehéz a vizuális élményt érzékletesen közvetíteni, de higgyék el, meggyőző volt, ahogy a karmos Astra megáll a húszméteres vonalon, míg a másik autó a másik díszvendég, ifjabb Tóth Janika vezényletével megy, megy, még mindig megy és valahol az 50-es számnál fékez le nagy keservesen.

Téli gumi

A kampányt országosan 320 darab óriásplakát támogatja, a tavalyról már talán ismert izélős-riasztós-belerugós klippet az RTL Klub, a Cool TV, a F+ és a HÍR TV adják, 150 000 darab szórólapot dobálnak szét az autósok körében, és egy weboldal is elindul majd. De Önöknek, akik végigolvasták ezt a cikket, ezek már semmi érdekeset nem fognak tudni mondani, hiszen addigra régen téli gumival járnak majd. Ugye?