Luxusautós tüntető a MOM Park előtt

2005.08.09. 13:21

Július 5-én, tehát a FM által elismert szavatossági határidő előtt 11 nappal a Thesis tönkrement. Az SPQR szétszedte, és látta, hogy oda az összes főtengelycsapágy. Az óra 63 000 kilométert mutatott. A horrorisztikus költségekkel járó javítást a szerviz nem vállalta, mert a Fiat Magyarország szerint nem bizonyítható, hogy a 40 ezres szerviz valóban megtörtént.


Ez sem szentírás

Csiki úr ekkor különböző hivatalos és kevésbé hivatalos fórumokon utánanézett az autó előéletének. Kiderült, hogy a szervizkönyv, hát, nem teljes részletességgel közölte a garanciális javítások listáját. Szemben az ott említett egyszeri átvizsgálással (mindössze ennyi állt a füzetben) a gyári nyilvántartás szerint a Thesis korábban többször lett csapágyas, főtengelyt és szelepeket is cseréltek benne, az automata váltót és a kormánykapcsolót is javították, mindösszesen 13 289 euró értékben. Sikerült telefonvégre kapni a korábbi tulajt, egy német orvost is, aki megerősítette az adatokat.

A Thesis Németországban is csak hivatalos márkaszervizben járt, a garanciális javításokat minden esetben hivatalosan regisztrálták. A móka kedvéért még egy olyan szervizszámla is előkerült, ami igazolja, hogy korábban az egyik nagyobb hiba kijavításakor igenis megtörtént a 40 ezres karbantartás. Nahát. Csiki úr mindezek fényében úgy gondolja, hogy a Fiat Magyarország nem jár el helyesen, amikor megpróbálja őt lerázni és nem teljesíti garanciális kötelezettségeit egy nagyértékű presztízsautóval kapcsolatosan. Én is így gondolom.

A másik oldal

Deák Tibor, a Fiat Magyarország vevőszolgálati képviselője

-Az ügyfél a gépkocsit Németországban vásárolta használt, sérült állapotban. Az a probléma, hogy a szervizkönyv szerint a német márkaszervizben nem végezték el a 40 ezres szervizt, és nem tüntették fel a garanciális javításokat. Ebben egyértelműen ők hibáztak, ugyanakkor ezt tudhatta az ügyfél, amikor megvette az autót.
-De a Fiat Magyarország márkaszervizénél elvégezték a 40 ezres szervizt.
-Igen, 55 ezer kilométernél. Mi csak javasoltuk, hogy csináltassa meg, mert a mai autós világban eléggé ki vannak hegyezve az olajcsereperiódusok. A motor plusz 15 ezer kilométertől könnyen tönkremehet.
-Ha már nem volt érvényes a garancia, miért cserélték ki mégis garanciálisan, ingyen a 700 ezer forintos navigációt?
-A prémium márka vásárlására, valamint arra való tekintettel, hogy a navigáció elektronikai hiba, tehát nem lehet köze az elmaradt olajcseréhez, ítéltük meg a díjmentes javítást. Ebből kiindulva vonta le tévesen azt a következtetést , hogy az autója újra garanciálissá változott, holott ennek ellenkezőjéről tájékoztattuk . Az ügyfélnek alapvetően a német márkaszervizzel van problémája , és mivel társaságunkkal jogi kapcsolatban nem áll, valamint garanciális jogai elévültek, elhatározta, hogy lejáratja a márkát.

Két dolgot kell hozzátennünk a fentiekhez. Egyrészt Csiki úr birtokában van egy német márkaszerviz számlamásolata, melyen az épp aktuális súlyos motorhiba javítása mellett szerepel egy időszakos szerviz 33000 kilométernél. Másrészt Csiki úrnak nem a németekkel, hanem a Fiattal van baja. Miért ne orvosoltathatná ezt a bajt a Fiatnál, Magyarországon? Erre való az EU.


A FM-ot nem hatották meg a bizonyítékok, Csiki úr pereljen Németországban, mondják. Csiki úr az ügyet mindenképp jogi útra tereli, valószínűleg tényleg a német kereskedőt fogja majd perbe, hiszen a kocsihoz mellékelt szervizkönyv és a gyári nyilvántartás adatai közti különbség létrehozása (a szervizfüzet "kimosása") kizárólag neki állt érdekében. De elszánt, fejlett igazságérzettel rendelkező jellem és idejével többé-kevésbé szabadon rendelkező személy lévén nem elégszik meg ennyivel.

Szerinte - és ezzel nem tudok nem egyetérteni - ebben a hatalmas, egy és oszthatatlan EU-ban, a nagy, egységes piacon, ha egy vállalat elad valamit, azzal kapcsolatban mindenütt ugyanolyan felelősségek terhelik. Egy tizenegy és félmilliós autó a garanciaidő alatt vagy elromlik, vagy nem. Ha elromlik, az is épp elég szégyen.

De ha már elromlott, a gyártónak - függetlenül attól, hogy a vásárló, vagy az aktuális tulajdonos magyar vagy német - jogi és erkölcsi kötelessége mindent megtennie azért, hogy minél kevesebbet szívjon a vevő, aki bízott benne annyira, hogy nem kevés pénzt fizetett a termékért. Nehogy már az egyszeri ember járkáljon EU-tagállamról EU-tagállamra ügyintézni, pereskedni, vitázni, amikor a mamutnak mindenhol van vezérképviselete, ahol az adott ország, az adott ügyfél nyelvét beszélik és elvileg ugyanazt a céget és ugyanazokat a célokat, érdekeket képviselik. Jó hírnév, elégedett ügyfelek, márkahűség megalapozása, ilyenek.


Élt a gyülekezési joggal

Ezért hát Csiki úr sima kézírásos levélben bejelentette a BRFK-nak a Fiat Magyarország, a hazai vezérképviselet irodája előtti tüntetést. A demokrácia működik, a gyülekezési törvény szent, a véleménynyilvánítás szabad: annak rendje s módja szerint megjött a rendőrség válasza: rendben, a járdára nem állhat fel az autó, de a parkolóban mehet a móka.

Augusztus 21-ig szól a rendőrség területfoglalási engedélye, de ez kérésre meg is hosszabbítható, Csiki úr pedig mindenre elszánta magát. Úgy tervezi, napernyőt és székeket is hoz majd az autó mellé, barátokkal beszélgetve mégis gyorsabban telik a demonstráció. Hogy meddig tart kis tüntetése, még nem tudja, de ha a FM elismerné garanciális igényét és megjavíttatná autóját, elégedetten távozna.

Ön mit tenne?

Hogy így lesz-e: ki tudja. A Lancia, vagyis a Fiat Magyarország, de tágabb értelmezésben a Fiat mindenképp kínos helyzetbe hozta magát. Akárhogy is, de a Fiat szervezete, a márkaképviseletekből, kereskedőkből, szervizekből álló hálózat termelte ki ezt a jókora selejtet, aminek most Csiki úr a szenvedő alanya. De ő nem szeretne szenvedni. Zajlik a türelemjáték.