Válság van? Ökörség

2009.01.06. 15:06


Itt van ez a Mazda nevű hirosimai autógyár. Most, hogy a hitel- (és a hozzá kapcsolódó gazdasági) válság lassacskán túljut a bimbózási stádiumion, és színpompás virágba borul, nos a Mazda most éppen ficánkol örömében.

Vegyünk néhány adatot, amelyek röppályáját látva Ferihegyen már készítik elő a kettes kifutót a landoláshoz: az összeurópai autóeladások 2007 novemberéről 2008 novemberére 25,3 százalékot estek, ugyanekkor Magyarországon 28,7-et, éves szinten pedig nagyjából 10 százalék volt a csökkenés. Nem szép számok. Az adatokért köszönet a JATO Dynamics-nak.

Mindeközben az autógyárak (lényegében az Audi kivételével) kisebb-nagyobb veszteségeket könyveltek el, nyilvánvalóan. És inkább nagyobbakat, mint kisebbeket. Akadnak azonban kivételek. Például a Jaguar (+13,3%), a Smart (+12,1%), a Subaru (+10,5%) és a Nissan (+9,9%). Gratula. Hozzájuk képest a Mazda a szerényen tapsikolók csapatát gyarapítja a maga 2,4 százalékával, ami a helyzetet ismerve még mindig lottónégyes.

Na de, mi történik ilyenkor turáni átok (és most már válság-) sújtotta kis hazánkban? A Mazda éves szinten 28,6 százalékot, 2007-2008 decemberi összehasonlításban 21,7 százalékot nő. Egy olyan modellpalettával, amely nem szenved olcsóautó-túltengésben, tehát a pánikból downgrade-elő autóvevők észre sem veszik. Egy olyan modellpalettával, amely nem tartalmaz luxusautókat – márpedig a gazdasági elemzők azt jósolják, hogy talán csak a szuperluxus-kocsik piaca nem szűkül majd jelentősen.

Ez nettó számokban 3566 eladott autót jelent. Egyben a Mazda eddigi legsikeresebb évét hozta el Magyarországon. És ezek az adatok a 2000 darabon túli eladásokat felmutatni tudó márkák között a legnagyobb fejlődést is biztosították a márkának.

Persze, persze, friss a termékpaletta, sok az új modell. És egy elemzés szerint a Népítéletbe írók is a Mazda-szervizeket szeretik a legjobban. De akkor is: válság van, történelmi rekordeladás van. Jó vicc, mi?