Végkiárusítás Bécsben

2008.01.21. 01:00

Robbantott hibridek, eladó Veyron, érdekes Volvo-féklámpa és szép, de többnyire inkább okos hostesslányok.

Flottul szervezett parkolás és beléptetés, néhány perc alatt startrakész állapotban, fényképezőgéppel a kézben állhattam be a rövidke sorba. Apák fiúkkal balra, anyukák kislányokkal jobbra - az autókiállítással egy időben és majdnem egy helyen zajlott egy szabadidős kiállítás is, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy a 46 gyártó 400 kiállított autóját egyre fogyatkozó lelkesedéssel mustráló családtagok egyéb elfoglaltság után nézhessenek, és ne menjenek apa idegeire...

A szervezők rögtön tesztelni akarták a látogatók elszántságát; egyébként biztosan nem engedték volna hogy a Volkswagen SpaceUp tanulmánya legyen az első, amivel szembetalálja magát az emberfia. Ez a kiállítás kétségkívül legcsúnyább autója.

Nem vagyok benne biztos hogy ezt ellensúlyozni képes majd a meglepően tágas belső térrel és az olyan praktikus megoldásokkal, mint a hátsó üléslap megfordításával és a háttámla kis átalakításával a semmiből elővarázsolható gyermekülés. Érezték a VW-sek is, hogy nem hagyhatják annyiban a dolgot: a dakaros Tuareg jóvátette, amit lehetett: mindenkit megállított egy pillanatra.

Már a második standnál - az Audik között bóklászva - nyilvánvalóvá vált, hogy itt a gyártók részéről első számú cél az értékesítés, a közönség elbűvölésére csak a legszükségesebb mértékben áldoznak a kiállítási területből - szerencsére azért ez sem volt kevés.

Mutathatja-e valami ékesebben a vásári jelleget, mint hogy árcédula díszelgett az egyik gyöngyszem, a féltve őrzött Bugatti Veyron mellett. No, de vajon mit írtak a sziporkázó marketingesek egy 400 millió forintos négykerekű rövidke árcédulájára? Nagyon azért nem kellett magukat megerőltetni, engem ennyivel is teljesen meggyőztek:

Bugatti Veyron 16.4

  • W16 Quattro-Turbo, 7993 ccm
  • 1001 PS, 1250 Nm
  • Fényezés: fekete metál
  • Grenadine színű bőrkárpitozás és szőnyegek
  • Új ár: 1 531 200 euró (Ausztriában, áfával és környezetvédelmi adóval)
  • Exportár: 1 100 000 euró (adók nélkül)
  • 3 év gyári garanciával.

Van valakinek további kérdése? Szívesen segítenek a jól fésült méregdrága öltönyös úriemberek, akikről egyből Nicky Hayden mosolya jutott eszembe, amikor egy gumiabroncsreklámban teleshopping stílusban suvickolta a konyhapultot.

A kettőség végigkísérte a kiállított autókat: kényelem, racionalitás, környezetvédelem az egyik - megvásárolható - oldalon, a tanulmányok erőteljes, friss dizájnja a másikon. A Toyota hófehér standja a félbevágott Priusszal és a Skoda kiállítási területe is a klímaváltozás elleni küzdelemre próbált összpontosítani, de mit ér mindez ha a másik oldalon a Volvo XC60 Concept vagy a Ford IosisX áll. A tanulmányok közül a Honda Accord Touring Concept (ragyogó drágakő lámpákkal), és a Renault Fluensce mutatott némi kompromisszumkészséget a zöld út és az érzelmek között.

Az XC60-as hátsó lámpája - ennél a pontnál egy kicsit meg kell állni. Biztosan ez is megosztja majd az emberiséget, de engem teljesen elvarázsolt. Csak álltam, néztem. Szép. Remélem hogy nem fog sokat változni a sorozatgyártásba kerülésig, akkor ilyet szeretnék a garázsomba. Csak üldögélek majd egy mögé állított karosszékben, és megkérek valakit, hogy nyomkodja a fékpedált.

Az álmodozásból egy román néptáncegyüttes zsibongása rángatott vissza, akik a szomszédos utazási kiállításról tévedtek át. Nagyon bízom benne, hogy csak véletlenül a másik oldalról keveredett át az a tollas kalapos fiatalember is, aki a Minik között lófrálva villantotta ki lábszárát a klasszikus, vállpántos, térdig érő, barna bőrgatyóból.

Kia, Fiat, Alfa Romeo, Ferrari, Lancia - vajon mi a közös az öt autómárkában? A fényképek talán már segítettek a megfejtésben. Igen, ők gondolták úgy, hogy a szép autók mellé csinos hölgyek is tartoznak. Ebből a szempontból volt a legnagyobb a kontraszt a szöuli és a bécsi autókiállítás között a kiállított autók átlagos mérete mellett - errefelé inkább az kell, hogy okos legyen a hosztesz, mint hogy tökéletesen pózoljon a kamerák előtt. Legalábbis a marketingguruk véleménye szerint talán megérne egy népszavazást a dolog. Mondja még ezek után valaki, hogy a koreai nem egy macsó nép.

Akinek pedig még mindezek után is szüksége volt egy kis segítségre a leginkább megfelelő járgány kiválasztásában, annak a Lada munkatársai siettek segítségére: a motortérbe "rejtett" pótkerékkel erősített biztonsági rendszerű Lada Tajga 1.7 AWD-n (magyarul Niván) büszkén hirdette a szlogen: Die richtige Wahl! - azaz a helyes választás. Ezek után nem csoda, hogy alig akadt valaki, aki a szomszédban tündöklő kék-fehér retró Suzuki Swift iránt érdeklődött volna az összességében elégedetten mosolygó nézőseregből.