Zűrös lett a hármas kanyar

2016.04.23. 15:52

Nem semmi pillanatban kezdtem neki a cikknek a Hungaroring fülledt sajtószobájából, hiszen éppen ebben a pillanatban nyerte meg a Formula V8 3.5 második futamát Johnny Cecotto Jr., kinek apja egyértelműen egyik legnagyobb motorsport-ikonom mind a mai napig.

Nem kapkodtam el az érkezést, hiszen nagyon nem érdekelnek a betétfutamok, ráadásul a tévében többet is látni belőlük, mint a paddockból vagy az itteni kijelzőkön, na meg ideje tudatosítani a tényt, hogy Michelisz Norbi gyári pilótaként egy dolgot ismer: a visszaszámlálást. Itt így működik minden. Nagy kijelzőkön fut mindenütt a boxban a countdown a szerelők beöltözéséig, aztán a beülésig, a szabadedzésig, a technikai megbeszélésig, majd az ebédig, még ebédidőben is a fejük felett lóg egy óra, ami visszaszámol. Ennyi, ezt el kell fogadnia sajnos minden rajongónak, változnak az idők, a JAS Motorsport nagyon vigyáz Norbira, pláne idehaza, ahol rengeteg az ismerős, rokon és csapódó érdeklődő.

Elég sokat lógtam a boxban ahhoz, hogy lássam, mennyire komoly és szigorú a JAS-nál minden, plusz ugye azt, hogy mennyivel több cuccal vonul ki egy gyári csapat a hétvégére. Hegyekben állnak a féktárcsák, a gumisátor telis-tele abroncsokkal, szerelt kerekekkel, minden autón külön csapat dolgozik, legalább 6-8 ember plusz az adatelemzők. A laptopokon fut a MOTEC ezerrel, a telemetria-átvitel folyamatos, egyszerre két-három mérnök figyeli az élő-adatokat, amint pedig beáll az autó a boxba, azonnal beszúrják a kis antennát a géptető sarkába és máris szívják le a tucatnyi szenzor és érzékelő adatait. Nincs kecmec, mire behúzzák az autót az árnyékba, addigra már egy erre dedikált ember nyitja az ajtót, ráakasztja Norbi kormányára a kis tabletet (direkt ehhez készített állvánnyal), hogy lássa az időket.

Iszonyatosan olajozottan működik a gépezet, de éreztem, hogy meg kell akasztanom ahhoz, hogy elkapjam egy pár szó erejéig. Potom másfél órányi várakozás kellett hozzá, de érdemes volt, mert közben alaposan szétnézhettem a JAS Motorsportnál és bizony profi csapat ide-oda, azért autószerelés folyik itt is: néha előkerül a pajszer meg a kiskalapács, ha kell, a félig leeresztett garázsajtó mögött pedig egy Gianni éppen dremellel igazítja meg a padlóburkolat széleit, majd még rámegy a kézi kis szalagcsiszolóval is az élekre. És ne gondolják, hogy mondjuk a Forma-1-ben másképp van ez. Csak nem látszik. Itt az autónak ki kell bírnia nagyjából egy hétvégét, aztán úgyis szétszedik szinte atomjaira megint.

Közben körbenéztünk a szomszédban, a Zengő Motorsport újjáépítette Ficza Feri autóját, hatalmas mák volt, hogy a szénszálas tető nem kapott lángra, de még csak fel sem hólyagosodott, viszont az autó hátulja odalett a Slovakiaringen, plusz ugye belenyomtak fél tucat poroltót meg némi vizet is még, így volt mit csinálniuk odabent az utóbbi héten. Kész csoda, hogy egyáltalán ott tudnak lenni a mezőnyben.

Közben elkezdődött a szabadedzés, nagy szisszenéssel huppantak az autók a földre, elkezdték rágni az öklüket a családtagok és a könnyekig meghatódtak, amikor rendre üvöltő trombita, vuvuzela és dübögő tamtam hangzott fel a lelátókról, valahányszor Norbi autója feltűnt a célegyenesben.

Lett volna ez sokkal jobb és hangosabb is, de amint megnéztem, hogy mennyibe kerülnek a jegyek, hamar rájöttem, miért nincs itt annyi ember, amennyi kéne. 4900 forint egy szimpla belépőért egyszerűen sok, nem beszélve arról, ha netán a paddockba is be szeretne jutni az ember, az még 4900, kerekítsünk tízezerre és akkor még csak egy személlyel számolunk. Nem tudom, miért gondolta azt az Ostermann Forma 1 Kft., hogy több így a zseton, mint ha mondjuk 2500-ért kijön háromszor ennyi ember, de valami oka biztosan van. Én túlzónak találom, de ne legyen igazam és kívánom, hogy legyenek tele a lelátók holnap, azaz vasárnap.

A műszakiak tettek-vettek, úgy látszik, sikerült jól beállítani Norbi autóját, mert az új szett abronccsal szinte azonnal az élre került, de a két Volvo hamar megelőzte, a szabadedzés végére az ötödik helyre csúszott vissza, de még mindig a legjobb hondás volt így is. Feltűnt, hogy mindenki nagyon alacsony szárnybeállítással megy, úgy látszik, fontosabb a tempó az egyenesekben, mint a leszorítóerő a pálya középső részén. Huff hamar kiállt, nem is ment vissza csak pár körre, valami nem volt kerek az autójával, mert nagyon hamar kikerült belőle a váltó és a brit is csak a fejét csóválta.

A pálya szélén állva azonban feltűnt még egy dolog, ami bizony nem csak a WTCC-mezőnyt érinti, hanem szinte minden betétfutamot és valószínűleg holnap is okoz majd kellemetlenségeket. Az amúgy szuperül újraaszfaltozott pálya harmadik kanyarjával ugyanis nincs minden rendben. A Mansell-kanyar felé tartó egyenesre ráfordító jobbos eddig is dobbantós volt, ez volt az a hely, ahol az aszfalt elkezdett felfelé ívelni, itt egy enyhe, de érezhető vályún huppantak át eddig az autók. Most, hogy a rázókövek alacsonyabban lettek, a pilóták még inkább vágják a kanyaríveket (ezért is kellett több helyen gumibálákat kihelyezni) ezt a jobbos törést még inkább rövidítik, ám a rekonstrukció során itt nem hogy sikerült volna síkba hozni, hanem ellenkezőleg: még jobban elmélyült és megsüllyedt keresztben a burkolat, így szemmel láthatóan és füllel is hallható, hogy szinte repülnek a levegőben. Több pilóta is észrevette már, a formaautók emiatt más íven is autóznak, de ezt minden valószínűség szerint hamar helyre kell majd hozni.

Hiszen holnapra 98 százalékos eséllyel esőt jósolnak és az eső bizony a friss aszfaltból kimos még olyan anyagokat és emulziót, amely sokkal-sokkal csúszósabbá teszi majd a ringet. Norbival erről is beszélgettünk, amikor végre elkaptuk egy szóra.

- A Volvók elképesztően gyorsak, 3-4 tized a hátrányotok, hogy érzed, tudsz még gyorsulni az időmérőre?
- Nem tudom, szerintem már nincs benne sok. Meg fogom próbálni, de nem hiszem.

- Nagy eséllyel esős versenyünk lesz holnap, te pedig szereted az esőt, most jól jönne...
- Igen, nem bánnám, sokkal közelebb tudnánk lenni, készülünk is rá amúgy, jó lenne, szeretek esőben menni idehaza.

- Mi a helyzet a hármas kanyarral? Elég mély lett ott a törés, látom, hogy keményen kap ott az autó, és egy-egy pillanatra szinte teljesen elveszíti a tapadást.
- Igen, az ott nem sikerült valami jól, szerintem hamar orvosolják majd.

- Az eső jól jönne, de ha a friss aszfaltra lehullik, az most bizony elég trükkös lehet.
Igaz, de egyformán trükkös lesz mindenkinek, az jön ki jobban a buliból, aki hamarabb képes alkalmazkodni ezekhez a körülményekhez. Bízok magamban.

Rohanunk, hamarosan időmérő!

Frissítés:

Michelisz Norbi hatodikként zárt az időmérőn. Ennek megfelelően az első futamon az ötödik, a másodikon a hatodik helyről rajtolhat. Az eredményekről bővebben itt olvashatnak.