Szombati beszámoló a Hungaroringről

F1 NAPLÓ – 36. MAGYAR NAGYDÍJ

2021.08.01. 21:43

Szombat

A péntekinél valamivel elviselhetőbb időjárás (27-29°C) és nagyjából félház fogadta a versenyzőket szombaton, ám ez a pohár félig tele volt a tavalyi zártkapus verseny után. Az M3-as kivezető szakasza már az M0-ás magasságától szinte lépésben haladt, de az elmúlt két évben történt átalakítások a pályához vezető bekötőutakon sokat gyorsítottak a forgalmon, mégha csodát nem is lehet elvárni nagyjából egyszerre érkező több tízezer ember esetén. A csapatok a 3. szabadedzés előtt szokás szerint a kerékcseréket gyakorolták, rendesen bemelegítve hozzá, akár egy tornaóra előtt, épp csak az indiánszökdelés-magaslábemelés kombó maradt ki a repertoárból.

A kora reggeli eső kicsit csökkentette a tapadást, de hamar visszagumizták az íveket, az egyetlen említésre méltó eseményt pedig Mick Schumacher falazása jelentette a 11-es kanyarban, amit a versenyzői folklór csak Alesinak hív a egykrori Ferrari pilóta emlékezetes 1995-ös balesete óta. A „kis” Schumacher ezzel az akcióval le is maradt az időmérőről is, mert a Haas annyira összetört a 31G-s becsapódástól, hogy hiába dolgoztak az ebédszünetben is a szerelői, nem készült el az autója a Q1 végéig.

Az ideőmérőn aztán újabb Hamilton győzelem született, megint egy jókor odapakolt, erős első körrel megszerezve az első rajtkockát, miközben Bottas és Verstappen nem tudták összerakni a legjobb köreiket. Összességében papírforma eredmény született, a szabadedzéseket látva ugyanis érezhető volt, hogy a Mercedes valamivel jobban mozog a Hungaroringen, mint a Red Bull. A meglepetést az eltérő gumistratégia jelentette, ugyanis csak a két Mercedes rajtolhat az ideálisabbnak tűnő közepes keverékű gumikkal a versenyen, Verstappen meglepetésre a lágy gumikkal jutott a Q3-ba, pedig a közepeseken is elég lett volna a tempója hozzá. Hogy egy szándékos, vagy kikényszerített döntés volt, azt csak holnap látjuk majd, mindenestre a csapattól érkező infók alapján a Red Bullnál a 3-4. hely ellenére is bíznak benne, hogy a futamgyőzelem lehetősége még nem úszott el.

A dobogósoknak általában különleges, Herendi porcelán serlegek járnak a Magyar Nagydíjon és ez idén sincs másként. A kínai motívumokkal díszített, piros-fehér-zöld nemzeti színekben pompázó trófeák több lépcsőben, maximum 1400°C-on hőkezelve nyerik el jellegzetes csillogásukat, amit a platina díszítések tovább erősítenek. A bekerülési áron is több milliós Herendi serlegek tetejét gondosan rögzítik a díjátadó előtt, hogy egyben maradjanak a magasba dobva is – habár egy összetört trófea híre még nagyobb reklámot jelentene a különleges kupáinknak.

A szabadedzések közvetítése alatt érdekes közelképen akadt meg a kamera, amikor is a Red Bull szerelői folyadékkal tölötték fel Sergio Perez autójának orrkúpját. A furcsának tűnő procedúra oka prózai: a Red Bull az utasfülke helyett orrkúpba helyezi el a pilóták italtartóját, hogy így is javítson az autó súlyelosztásán, miközben az innivaló is hidegebben tartható legelöl. És hogy mit kortyol Perez menet közben? Kapaszkodjanak meg: kókuszvizet!

És itt még nincs vége a természetes anyagok használatának, Lando Norris versenyülése ugyanis egy újfajta technológiával és alapanyagból készül az elmúlt hétvége óta. A normál esetben karbonszálas kompozitból gyártott habkönnyű, de nagyon erős ülés mostantól természetes rostszálak használatával, lenből készül! A McLaren a karbonszálas technológia F1-es bevezetésének úttörője volt a 80-as évek elején, most pedig a Bcomp-pal karöltve a természetes alapú rostszálak használatának az előnyeit keresik. Norris ülése esetén ez 5x jobb rezgéscsillapítást, kisebb tömeget és 75%-kal csökkentett ökológiai lábnyomot jelent, na meg a megszokott fekete szín helyett csokibarna színű üléshéjat.

A Paddock területén minden csapatnak fix helye van a boxutcában elfoglalt sorrendjük szerint, amit egyébként mindig az előző évi csapatverseny sorrendje határoz meg, vagyis a Mercedes legelöl, a Williams pedig a boxkijárathoz legközelebb foglal helyet. Ami viszont a boxutcából nézve nem látható, hogy a Paddock elrendezésben található két kakukktojás is, mégpedig a Pirelli és a Honda motorhome-jai. A japánok kizárólag motorszállítóként vannak jelen még idén, a Pirelli viszont tulajdonképpen a Forma–1 tizenegyedik csapata, közel akkora csapatlétszámmal, mint az F1-es istállók. A motorhome ráadásul nem is a központi része a hétvégéjüknek, az sokkal inkább a Paddock elején található gumis sátortábor, ahol az összes csapat, beleértve a betétfutamok résztvevőinek abroncsait szerelik. A kézi kocsikon négyesével érkező garnitúrákat a csapatok kérései alapján és azok saját keréktárcsáira szerelik, ha kell centírozzák és szárított levegővel fújják fel. Ugyanitt ellenőrzik a visszaérkező használt abroncsokat is, kopásképet elemzve, esetleges sérüléseket keresve rajtuk.

A szombati nap végére maradt a meglepetés, ugyanis már most elkezdődött a Magyar Nagydíj szerződéshosszabbításának előkészítése, pedig a mostani szerződésből is van még hátra bőven, hiszen a tavalyi COVID hosszabbítás óta 2027-ig biztosan lesz futamunk. A Liberty új F1-es főnöke, Stefano Domenicali viszont már tegnap miniszteri szintű egyeztetést tartott Palkovics Lászlóval és a Hungaroring felsővezetésével a jövőbeni tervekről, aminek eredményeként akár 2037 végéig garantált lenne a Magyar Nagydíj helye a versenynaptárban. Ehhez egyértelműen szükség lesz újabb felújításokra, de a szándék mindkét fél részéről megvan, igazából már csak az a kérdés, hogy 5+5 év, vagy egyből 10 szerepel majd az aláírásra kerülő papírokban. Akárhogy is lesz, a jelek szerint legalább 52 Magyar Nagydíjig meg sem állunk!

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.