Dr. Wéber elemez: Belga diagnózis

2021.08.31. 16:36

Négy hét nyári szünet után az egyik kedvenc pályáján találkozott az F1-es mezőny, hogy minden idők legrövidebb versenyét teljesítsék, ami csak papíron számított annak. Pedig a felvezetés izgalmasra sikerült.

gr

Státusz:

12. futam, Belga Nagydíj, Spa-Franchorchamps

  • A szokatlanul hűvös nyár vége a belga versenyhétvégét sem érintetlenül, mindhárom napra jutott az esőből, ráadásul napról napra növekvő intenzitással. Spa-Francorhamps amúgy is külön kihívás a mérnökök számára, mert a gyors kanyarokkal teli középső szektora és az ultragyors padlógázas szakaszokat tartalmazó első és utolsó harmad miatt muszáj valamilyen kompromisszumot kötni a beállításokkal, nem lehet mindenre ideális autót faragni. Az egész péntek és a szombat délelőtt pont ezekről a próbálkozásokról szólt, akár csapaton belül is eltérő méretű és meredekségű szárnyakkal, ahogy a Mercedes is tette. Bottas szinte monzai beállításokkal próbálkozott, míg Hamilton jóval több leszorítóerővel; majd másnapra a Red Bull is átment végsebesség hajhászásba a harmadik szabadedzésen, szinte alig látszó hátsó szárnyelemmel. Az egyre esősebb időjárásjelentést látva a legtöbb csapat a meredekebb szárnyakat választotta, kivéve a Mercedest, aminek végül döntő fontossága lett.
  • Esőben ugyanis minél több a leszorítóerő, annál jobb, hiszen nem csak az autó stabilitását növeli, hanem a versenyző magabiztosságát is, ráadásul a nagyobb terheléssel gyorsabban elérhető és tartható a gumik ideális hőmérséklete. Az átmeneti és az extrém esőgumik működési tartománya alacsonyabb a slickeknél, de a 60-80°C-os tartomány elérése sem olyan magától értetődő 13-15°C körüli pályahőmérséklet mellett. Akik mégis a nagyobb végsebességet nyújtó beállításra szavaztak, azok a vasárnapi versenyt tartották szem előtt, de száraz körülményeket várva, hiszen ott egyértelmű előnyben lehet az, akinek 8-10 km/ó végsebesség tartaléka van a többiekkel szemben. Ez a pénteki szabadedzésen is jól látszott, amikor a felszáradó íveken szinte semmi különbség nem volt a két beállítási variáció között. A vasárnapi esőnek viszont olyan nagy volt az esélye, hogy túlzott kockáztatásnak tűnt ez a beállítási irány, ami be is igazolódott.
  • Az esőistenek már a szombati időmérőn tiszteletüket tették, ahol Bottas nem igazán tudta, hogy merre van előre, 2,5 másodpercet kapva Hamiltontól és közel hármat a rajtelsőséget megszerző Verstappentől. Tulajdonképpen az volt a meglepő, hogy az alacsony leszorítóerő ellenére Hamilton ennyire közel tudta tartani magát az akkor már rendesen szakadó esőben. A legjobb eséllyel a pole-ra hajtó Lando Norris viszont az Eau Rouge-ban óriásit bukott egy vízátfolyáson, amivel a hétvége addigi leggyorsabb autója szállt ki a meccsből, mert meglepetésre a McLaren mozgott legjobban vizes pályán, addig mindkét edzésszakaszban 3-4 tizeddel verve Verstappenéket. De nem is a köridő, hanem Norris magabiztossága volt leginkább beszédes.
  • Ez a magabiztosság aztán az egyre jobban rákezdő esőben visszaütött, de ezért cseppet sem lehet Norrist hibáztatni, a Q3-ban már nem lehet pályát tapogatni, és ilyen körülmények között az aquaplaning, azaz a felúszás jelensége kivédhetetlen helyzetet teremthet. Vettel ezért rádiózott a baleset előtt egy perccel a túl sok víz miatt, de annak ellenére nem reagáltak rá a versenyirányításban, hogy minden addiginál több víz volt a pályán. A Pirelli extrém esőgumijai percenként 85 liter vizet is képesek elvezetni 300 km/órás tempónál, ám mindezt egy tenyérnyi felületen kell elképzelni, laboratóriumi körülmények között. Spában, különösen az Eau Rouge-ban pedig nem azok uralkodtak, így a korábban kisebb intenzitású esőben az időmérő kezdetét halasztó versenyigazgató itt egyértelmű hibát követett el. A pályára kerülő víz mennyiségét és az átfolyások mélységét versenyzőként nem lehet reálisan megbecsülni, amikor egy-egy időmérős körről van szó mindig van benne szerencsefaktor és kockázat, és látva az Eau Rouge-ban történt korábbi és hétvégi baleseteket ezt az aspektust nem lehetett figyelmen kívül hagyni – mégis sikerült.
  • Az időmérőt így Verstappen nyerte, de az igazi hőse George Russell volt, aki élete körét rakta össze a körülményekre tökéletesen belőtt Williamsszel. Kellően meredek szárnyakkal és végig jó gumiválasztással a második helyet szerezte meg, 13 századdal Lews Hamilton előtt a mezőny 2. leggyengébb autójában. A telemetria adatok tanúsága szerint Russell tényleg mindent egy lapra tett fel, és ezúttal bejött ez a kockáztatás, a gyors kanyarokban szinte más dimenzióban autózott a többieknél. Ezután a teljesítmény után meglepő lenne, ha nem őt látnánk Bottas helyén jövőre a Mercedesben, és Toto Wolff utalt is rá a hétvégén, hogy a Mercedes már döntött, de addig nincs bejelentés, amíg a másik versenyző jövője nem rendeződik. Magyarul Bottas új csapatára várunk. Alfa Romeo vagy Williams?
  • Mivel a naptár 22 futamosra szűkült, így már a szezon második fele kezdődött az Ardennekben, ilyenkor pedig már van értelme megnézni, hogy abszolút tempó szempontjából hogy állnak egymáshoz képest a csapattársak. Az időmérős összevetésben két páros esetén van teljes dominancia, Gasly és Russell nullázza eddig Cunodát és Latifit, mind a 12 eddigi edzéspárharcot megnyerve ellenük. Döntő fölény látszik a Verstappen-Perez (11:1) és a Schumacher-Mazepin (10:2) páros esetében is. Csapattársaikoz képest egyértelmű előnyben van Hamilton, Leclerc és Giovinazzi is (9:3), hiszen Bottas, Sainz és Räikkönen csak az időmérők negyedén tudott gyorsabb lenni náluk. A Vettel-Stroll párharc már 8:4 a magára találó négyszeres világbajnok javára, és ugyanígy áll Norris Ricciardóval szemben. Egykörös tempó szempontjából a mezőny legkiegyensúlyozottabb párosa az Alonso-Ocon kettős, akik 6:6-ra állnak egymással.
  • Az időmérős párharcoknál tovább aztán nem is jutottak vasárnap, mert a folyamatosan és egyre nagyobb intenzitással szakadó eső lehetetlenné tette a versenyzést. A felvezető körön minimális tempónál hibázó Perez esetében is látszott, hogy mennyire mostohák a körülmények, a hűvös idő és a nagy mennyiségű állóvíz a gumik képességeinek a határát feszegette, azonban a mezőny által felvert esővíz olyan látási viszonyokat teremtett, mintha csak ködben kellett volna versenyezni. Az élen álló, és ezért valamivel tisztább képet kapó Verstappen kivételével senki nem érezte versenyre alkalmasnak a körülményeket, és ez sajnos nem változott a kora estig órákig sem, így bő 4 óra várakozás után vége lett annak, ami igazából el sem kezdődött. 2x2 tapogatózó körre azért kiment a mezőny a biztonsági autó mögött, ám a hivatalos kommunikációs csatornákon nem sok minden derült ki a dolgok állásából, és jó ideig nem látszott a már futó versenyóra sem. Pedig a verseny időmérése hivatalosan 15.00-kor elindult, a szabályok szerint pedig innentől kezdve 3 óra áll rendelkezésre a verseny megtartására ha törik, ha szakad. A naplemente viszont 20:28-kor jött volna, így a toronyban gyorsan felütötték az összes FIA szabálykönyvet, és a Sportkódex egyik pontjára hivatkozva találtak egy kiskaput, aminek a segítségével vis maiorra hivatkozva 17.00-kor megállították a visszaszámlálást, hátha javulnak az előrejelzések naplementéig. Hiába.
  • Hivatalosan 3 perc 27 másoperccel minden idők legrövidebb futama lett a 66. Belga Nagydíj, mert a biztonsági autó mögött megtett két kör után leintve a szabályok szerint már értékelhetővé vált, az eredményt viszont az 1. kör állása alapján számítják. A Forma–1 történetének hatodik félpontos futama igazából az időmérő sorrendet pontozta, amire sosem volt még példa, és arra sem, hogy egyetlen méter sem versenyezve hirdessenek győztest. A döntést ekkor már anyagi szempontok is vezérelték, hiszen a szerződések szempontjából nem mindegy, hogy hivatalosan volt-e verseny vasárnap, vagy sem. A hétfőre végül több okból sem jöhetett szóba: a 7 km hosszú pályán 31 bírói poszt található, posztonként 3-4 versenybíróval, további gépi beavatkozókkal és háttérszemélyzettel, akik mind önkéntesként, az autósport szeretete miatt végzik a feladatukat, és hétfőn ugyanúgy munkába mennek, mint bárki más. Másrészről pénteken már Zandvoortban versenyez a mezőny, ami ugyan a szomszédban található, viszont egy teljes napos késéssel együtt már nem lett volna idő minden, a versenyzéshez szükséges dolgot lebontani, átszállítani és újra felállítani a holland tengerparti dűnék között. A körülmények ezúttal mattot adtak az F1-nek, de akármilyen nehéz dolga volt a versenyigazgatónak, a hétvége versenyirányítási és kommunikációs fejetlensége nem maradhat változtatások nélkül.

Javaslat:

Gyors felejtés, kontroll 1 hét múlva.