2021.09.07. 16:36

36 év után tért vissza az F1-es mezőny Hollandiába, ahol egy vérbeli régi vágású pályán, közel 80 ezer Verstappen drukker előtt hozták az év eddigi legparádésabb hangulatú versenyét.

Státusz:

13. futam, Holland Nagydíj Zandvoort

  • A koronavírus egy évvel eltolta a tavalyi visszatérést, de 36 év után ismét volt Holland Nagydíj. Érthető módon hatalmas érdeklődés övezte a hétvégét, nem csak az 1985 óta kiéhezett hollandok, hanem Max Verstappen szereplése miatt is, akiért amúgy is a fél világot átutazza a narancssárga hadsereg elszántabb része. Zandvoort ikonikus F1-es helyszín, 1952 óta szerepelt a naptárban, és a homokdűnék közt kanyargó vonalvezetése leginkább Suzukáéhoz hasonlít. Vagy inkább fordítva, ugyanis az 1948-ban épült pálya egykori igazgatója, John Hugenholtz maga is F1-es pályákat tervezett, és az ő nevéhez fűződik az 1962-ben épült Suzuka, de Zolder, Nivelles, Jarama és a hockenheimi pálya stadionrésze is. Zandvoort és Hugenholtz felfogásának közös alapeleme a döntött kanyarívek használata, éppen ezért volt zseniális ötlet és tisztelgés is a 3-as és a 14-es kanyar átépítése amerikai oválpályákra hajazó 18-19°-os meredekségűre. A pálya a legtöbb részén megtartotta az eredeti, ma már szűknek számító szélességét, és versenyzői kihívás szempontjából az egyik legkomolyabb feladat volt eddig idén. Nem véletlen, hogy a versenyzők egyöntetűleg imádták a körözést, a közönség meg igazi koncerthangulatot varázsolt mindhárom napon. Soha rosszabb versenyhétvégét.
    Kép: Dan Istitene / Getty Images
    Kép: Dan Istitene / Getty Images
  • Kimi Räikkönen a verseny hetében jelentette be év végi visszavonulását, ami senkit nem ért meglepetésként, mert 2007 világbajnoka érezhetően már csak levezetett az elmúlt 2-3 év során az Alfánál. Voltak még villanásai, de ennél több már nem igazán. 103 dobogó, 21 futamgyőzelem, 18 pole pozíció, 46 leggyorsabb kör és 1 világbajnoki cím. A számokat és a tehetségét látva is sokkal többre volt hivatott, de belülről tökéletesen megelégedett egy vb címmel, így a maga útját járva versenyzett végig két évtizedet, közte némi ralis szünettel. A helyére azóta Valtteri Bottas érkezett immár hivatalosan is, aki pont azt adhatja majd hozzá az Alfa Romeo teljesítményéhez, ami Räikkönenben és Giovinazziban csak együtt volt meg: győzelmi tapasztalatot és rutint, erős egykörös tempót és sikeréhséget.
    Kép: picture alliance / Getty Images
    Kép: picture alliance / Getty Images
  • Räikkönen aztán szombat reggelre koronavírusos lett, így Kubica ugrott be a helyére, de egy szabadedzéssel a háta mögött nem sok esélye volt a lengyelnek, ellenben Giovinazzi a 7. helyre kvalifikálta magát, tehát lett volna pontszerző potenciál az Alfában Kimi számára ezen a hétvégén. Pech.
  • Péntek délben Vettel Aston Martinja, délután Hamilton Mercedese állt meg motorgondok miatt, és már aznap estére azt beszélték a Paddockban, hogy a németek erőforrásai kenési problémákkal küzdenek a hosszú, nyújtott és rengeteg döntött kanyar miatt. Végül további meghibásodás nélkül lehozták a hétvégét, de mind a 8 Mercedes motoros autóba a legutolsó, legfrissebb verziót építették be a Mercedes központi utasítására.
  • Kép: Dan Istitene / Getty Images
    Kép: Dan Istitene / Getty Images
  • Erőforrások terén egy másik téma is a Mercedes körül forgott, a Red Bull ugyanis állásfoglalást kért az FIA-tól a motorba jutó levegő külön hűtése miatt, amit a szabályok nem engednek meg, de a Mercedes motor karakterisztikáját vizsgálva a kigyorsítási fázisokban az ellenfelek turpisságot gyanítanak. Az idén a légbeömlők előtt testes levegőkamrát használ a Mercedes, aminek a kialakítása alkalmas lehet az FIA szenzor jelenléte mellett is a levegő rövid ideig tartó túlhűtésére. Ha lesz reakció, esetleg új technikai direktíva, az Monzára úgyis kiderül.
  • Amióta Sergio Perez 2022-es szerződésén megszáradt a tinta, valahogy nem megy a mexikóinak, pedig ez már a 13. hétvégéje volt Red Bull színekben. A szabadedzéseken javuló formát mutatott, de az időmérőn kiesett a Q1-ben – forgalom ide vagy oda, ez a hétvége leggyorsabb autójában nem lehet kifogás. Így legalább túlestek az elkerülhetetlen motorcserén, hogy a szezon későbbi részében ne kelljen, de a versenyen is hibázott, elfékezve a jobb elsőjét, korai cserére kényszerítve magát. Ugyan feljött 8.-nak, de a csapat szempontjából hasznavehetetlen volt a Mercedes elleni stratégiai csatában. Ennél több kell.
    Kép: Kenzo Tribouillard / AFP
    Kép: Kenzo Tribouillard / AFP
  • Sokáig nehéz volt belőni az erőviszonyokat a hétvége piros zászlós megszakításai miatt, de az időmérőn Verstappen nem hagyott kétséget afelől, hogy mit tud a Red Bullal. Hatalmas fölénye volt az időmérő első két fázisában, ám a Q3-ban Hamilton kis híján elcsípte előle az első rajtkockát, 0,038 mp-re megközelítve a holland addigi legjobb körét. Utólag kiderült, hogy Hamilton járt közelebb a 100%-hoz, mert nem csak a DRS-e nem nyílt ki Verstappennek az utolsó köre végén, hanem a 3-as kanyar kijáratán kettőt váltott felfelé amikor a kerékvetőn megcsúszott kigyorsítás közben. Ezek miatt úgy 0,25-0,3 mp maradt a körében.
  • Ez a különbség nagyjából a másnapi versenyen is érezhető volt, még úgy is, hogy a Mercedes két autóval ment egy ellen, ami stratégiailag erős fegyver, ha jól használják. Ezúttal azonban semmi nem használt, egyszerűen nem voltak elég gyorsak ahhoz, hogy tőrbe csalják Verstappent, illetve Bottas versenytempója hiányzott hozzá leginkább. Hamilton még csak-csak tartotta magát, de ez erős kapaszkodás volt csak, mintsem valós lehetőség bármilyen támadásra. Utólag az is kiderült, hogy – ahogy azt sejteni lehetett – a Red Bull kizárólag Hamiltonhoz képest futotta a versenyt, akár a győzelmet is beáldozva, ha kell, de előtte végezzenek. Logikus döntés a világbajnoki cím szempontjából, de végül nem kellett ezzel foglalkozniuk, mert Verstappen gond nélkül behúzta az idei 7. győzelmét.

Javaslat:

(Sebesség)kontroll 1 hét múlva, Monzában.