Németország francia csatlós

2002.08.27. 07:22

Szombaton úgy nézett ki a mezőny, mintha a magyar harmadosztály egy esős versenyét néztük volna.

 
   
   

Ezek a franciák fura figurák. A raliban egyre nagyobb fölényre tesznek szert; szinte bármilyen pályán hatalmasak az esélyeik a győzelemre. Már-már ott tartunk, hogy olyan unalmas egy raliverseny, mint a Forma-1. Na jó, ez egy talán túlzás, addig mégsem fog süllyedni, de azért az mégiscsak tűrhetetlen, hogy mindig győzzenek, miközben utcára meg nem képesek rendes autót csinálni_ (a szerző természetesen viccel - a szerk.)

 
   
 

Bár a hétvégi németországi ADAC ralin nem a szokásos Peugeot-s ünnep volt, de nem álltak messze tőle most sem. A győztes ugyanis az a Sebastien Loeb lett, aki korábban tornászként gyűjtötte a babérokat, mostanság pedig a Citroën csapat erősségeként immár második VB futamgyőzelmét aratja le. Állj-állj, nem kell rögtön a versenynaptárt lapozgatni, hogy mikor is volt az első győzelme, mert azt bizony elvették tőle és a csapattól a verseny végén, egy tiltott szervizelés miatt, idén Monte-Carlóban. Ezt a mostanit is megpróbálta a Subaru csapat semmissé tenni, de nem sikerült. Így szorult a Peugeot a szokásos első-második helyről a második-harmadikra. Viszont a pontozást nézve abszolút maximálisak, mivel a Citroënek csak jövőre fognak számítani ezen a téren. De különben ne szaladjunk mindjárt a végére, mert a három nap folyamán volt izgalom bőven. Ebben a tekintetben jócskán a fürdőkádas (F-1) sorozat előtt jár a rali VB.

 
   
    Ez itt Solberg!

Szóval ez a német rali kicsit más, mint az eddigiek. Ezek aztán teljesen új pályák a fiúknak, hiszen utoljára 1973-ban volt itt VB futam, azóta csak az EB menők jártak erre, így estek-keltek rendesen a versenyzők, amibe az eső is besegített kicsit. A Subaruhoz szerződött Achim "Destroy" Mörtl - aki becenevét a magyar szurkolóktól kapta, mivel Janika váltótársaként jó néhány álmatlan éjszakát szerzett a Schmidt csapatnak, hogy az általa romosra tört 206 WRC versenyképes legyen a magyar bajnok számára - mindjárt az első nap első gyorsaságiján bemutatta a csapatnak, mire is képes. Baleset nélkül haladt nagyjából 50 métert, csak aztán jött az a fránya bal kanyar - a pályán az első kanyar - ahol leszakította a jobb hátsó kereket. Így még tovább tudott ugyan evickélni, és az autót is gatyába szedték a szerelők, de később nagyon levágott egy jobbos kanyart, ami az autót az átellenes oldalra dobva már kieséshez vezetett.

 
   
 

Mäkinen sem járt sokkal jobban. Ő kezdésnek először is letörte a kézifékkart, amire most különösen nagy szüksége lett volna a szűk visszafordítók miatt. Nagyobb baj nem történt, csak az időeredménye maradt el jócskán az élbolytól. Ott ugyanis a Citroënek tanyáztak. Sebastien Loeb a Xsara WRC-vel a napi hét gyorsságiból hatot megnyert. Nyomába férkőzni csak a PSA-s társai tudtak, Grönholm és Burns a Peugeot 206 WRC-kkel. Grönholm azonban küszködött egy kicsit a váltóval, így a délutánra már kissé hátrábbról szemlélte az eseményeket. Burns viszont Peugeot-s pályafutása során most állt legközelebb a győzelemhez. Másodikként zárta a napot, beékelődve az első Loeb és a másik Xsara WRC, Bugalski közé. A harmadik Citroënes, Puras, elektronikai hiba miatt kiesett. Ráadásul még a tűzoltó készülék is elárasztotta anyaggal az utasteret.

 
   
   

A negyedik helyre a jó öreg skót, Colin McRae gurította be a Ford Focus WRC-t. Remek kezdés, hiszen az összetettben előtte álló Grönholm jelenleg mögötte, az ötödik helyen állt, és mind egyéniben, mind csapatversenyben kedvező végeredmény is lehetett volna számára. A másik Fordban Sainz a szokásos higgadt versenyzést mutatta be a szép számú nézőseregnek, akik miatt egy gyorsot még törölni is kellett, mivel szinte ellepték az utat. Delecour a Mitsubishi WRC Evo2 volánja mögött viszont inkább a tájban gyönyörködött. A pénteki pályák a német borvidék, Mosel közepén lettek kijelölve, amit Francois így nyugtázott: "Olyan közel mentünk a szőlőkarókhoz, hogy láttam rajtuk, hogy Rizling." A csapat másik versenyzője, Alister McRae turbó hiba miatt kiállni kényszerült.

 
   
 

A meglepetésember Armin Schwarz, aki német származása miatt hazai pályákon versenyzett, és elég szépen tartotta a Hyundai Accent WRC-t az első tízben. Egészen a második napig, amikor is saját bevallása szerint élete - eddigi - legnagyobb bukását adta elő. A első napi esőzések áztatta pályák még a második napra is eléggé vizesek voltak, és Schwarz kissé elszámolta magát fékútügyileg. Nagyjából 120 km/h sebességgel csapódott a fák közé, és bordatörése - valamint navigátora és az autó ugyancsak romos állapota - kiállásra kényszerítette. Loix, a másik Hyundai-os motorhiba miatt állt ki. A harckocsi gyakorlóterep csúszós betonkockái persze a többieket is meglepték. Szombaton ugyanis úgy nézett ki a mezőny, mintha a magyar harmadosztály egy esős versenyét néztük volna. Elszámolt fékutak - jó adag aquaplaninggel -, túlcsúszások, pályatévesztések, stb.. Mindenkinek volt kisebb-nagyobb kalandja.

 
   
   

Mindezek ellenére Grönholm a mezőnyben egyedülállóan találta el a megfelelő gumikat, és a rendbehozott váltóval laza 20 másodperccel leosztotta a mezőnyt egyetlen gyorson, amivel rögtön átvette a harmadik helyet. Közben eltávozott a futamból Bugalski, miután egy megperdülés során eltalált egyet abból a sok sziklából, ami az utat szegélyezte. Nemcsak a hajtása sérült meg végzetesen, hanem az olajpumpa is eltört, a motor megállt. Finító. Loeb viszont rettentően haladt. Előnyébe még egy megperdülés is belefért, bár utána a maradék másodpercek már igencsak kimerítették az izgatás fogalmát Burns szemszögéből nézve. Ismét elérhetőnek látszott számára a futamgyőzelem. Ütötte-vágta a 206 WRC-t - meg a mezőnyt is -, de Puras is résen volt, és nem engedte magához közelebb Richardot, sőt a nap végén kicsit még vissza is szerzett az elvesztegetett időből.

 
   
 

Tehát az első három helyen PSA, mögöttük pedig a két Ford, McRae-Sainz sorrendben várták a befejező napot. A napi szenzációt Delecour szolgáltatta, aki virított egy abszolút második időt a 13. gyorson -lassan egy éve nem nyert még csak gyorsaságit sem Mitsubishi-, és Mäkinen, aki szintén kezdett magára találni, de hátránya túl nagynak tűnt. Solberg a kettes számú Subaruban szintén egy esés következtében búcsúzott. Ja, és volt még egy aprócska történet a nap végén. Az utolsó gyors, egy prológszerű, autópálya-csomóponti forgolódás jellegű esemény volt. Loeb itt tévesztett el egy kanyart, amit a Subarusok végül megóvtak (érthető a dolog, mivel Mäkinen a végén hetedik lett, pont lecsúszva a pontszerző helyről), de igazából nem előnye származott Loebnek a dologból, hanem hátránya, mert 180°-ot fordulva visszatalált a helyes útra, nem pedig levágta a kanyart. Ezért aztán a Subaru óvását el is utasították.

 
   
   

A harmadik napi hat gyors, plusz a prológszerű dolog már nem hozta lázba a pilótákat. Igazából előrébb lépni csak hatalmas kockázat árán tudott volna bármelyikük is, így a jelenlegi pozíciók megtartása volt a cél. Ez nem sikerült a maradék német versenyzőnek, Armin Kramernek. A fordított sorrendű rajtolás miatt elsőként rohanhatott neki a pályáknak, és akkorát esett mindjárt az elsőn, hogy öröm volt nézni. Szerencsére nem sérült meg egyik bent ülő versenyző sem, de ezt javarészt a Ford Focus WRC - amiről még az ajtó is leszakadt - robosztus bukóketrecének köszönhetik. Kikászálódásuk után néhány perc múlva az autó kigyulladt, és le is égett.

 
   
 

A mögöttük érkezők nem hittek a szemüknek, ahogy az egysávos úton, épphogy elférve a lángoló roncs mellett elhajtottak. Sainz számára akkora sokkhatást jelenthetett a dolog, hogy a következő gyors rajtjában lefulladt a Focus motorja, és be sem akart indulni. Moya, a navigátor néhány sportbíró segítségét kérte, hogy félretolják az útból az autót, a szemfüles Sainz azonban a tolás közben beröffentette a verdát, és így tetemes időveszteséggel ugyan, de tovább tudtak menni. Így vette át a változatlan első négy hely mögötti ötödiket a végig remekül szereplő Bruno Thiry, aki egy privát Peugeot 206 WRC kormányát tekergette. A hatodik helyre a Ford csapat másik pontszerzője (mivel Sainz a nyolcadikig csúszott le) Markko Martin esett be, Mäkinent utasítva maga mögé.

 
   
    Skoda is volt, de nem sok vizet zavart, 10. lett Eriksson

A VB következő futama a szintén aszfaltos San Remo rali lesz, de az biztos, hogy a germánok isteneit a pilóták jó darabig emlegetik majd. Egy évig biztos, hiszen gondolom jövőre is lesz német rali VB futam, bár a versenynaptár még nem készült el...