Fricc papírforma

2004.08.23. 10:20

A Peugeot csapat mély gyászba burkolózott már pénteken. Grönholm az első gyors első kanyarjában elhagyta az utat. A mutatvány következménye egy leszakadt kerék, és egy kiesett versenyző lett. Ezt nem fogják neki könnyen elfelejteni, az biztos.

csik.jpg

Az elmúlt évek német vb futamain a Citroënes Loeb volt a nyerő. Így idén is sokan voksoltak rá már a futam előtt is, melyet az a tény is erősített, hogy vezeti a vb pontállását, tehát valószínűleg nincs rossz formában idén. Péntek estére nyilvánvaló lett, hogy nemcsak ő nincs rossz formában, de megint sikerült a Citroënnek valamit eltalálnia a Xsara WRC-in, mivel mindkét autó - műszaki gond nélkül- nagyon elhúzott a többiektől.

A több mint 410 kilométert tartalmazó 1075 kilométer hosszú, aszfaltos versenyt 22 gyorsaságira osztották. Ebből nyolc esett az első napra - péntekre - és ahogy azt a versenyző társak elvárták, Loeb iszonyatos tempót diktált. Az elvárást úgy értem, hogy a bajnokság éllovasai előre lenyilatkozták, hogy a szezon második felében - ahol most járunk - nem lesz egyszerű feladat a Loeb-Xsara-aszfalt párosítást legyőzni.

Az első gyors után mindenestre még nem Loeb állt az élen, hanem Sainz. Ez azonban csak a következő gyorsig volt érvényes, ahol Loeb átvette a vezetést, bár a gyorsot Duval nyerte. Ezután Loeb adott még egy gyors győzelmet Duvalnak, és véget is ért a napi jótékonykodása. A továbbiakban megnyerte az összes gyorsot, és elkiabálom előre: az első helyét a második gyors után egy pillanatra sem veszítette el a verseny teljes hosszán. Sainz pénteken 22 másodpercnyire maradt le mögötte, és ezzel a másodikként futott be.

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy amellett, hogy elviccelődök itt Loeb gyorsaságával és jótékonykodásával, ez nem teljesen így történt. Mármint a jótékonykodás. Igenis keményen megküzdött az első helyért, mivel Duval szinte szárnyalt kedvenc aszfaltos gyorsaságijain, és amíg a Focus WRC bírta, izzasztotta is Loeb-öt ahogy befurakodott a két Xsara WRC közé. Aztán megint közbe szólt a technika; a váltója romlott el, majd a kéziféke nem működött megfelelően, pedig elég sok szűk, visszafordítós kanyarral kellett megküzdenie, ahol jó szolgálatot tett volna a kézifék. Ilyen körülmények között csúszott vissza péntek estére a harmadik helyre.

A Ford csapat ásza, Martin valahogy lassacskán kezdett bele az egész futamba. Felmerülnek a kérdések, hogy mi okozta ezt? Talán még a korábbi balesetből nem épült fel teljesen, vagy elszúrta a gumiválasztást, vagy egyszerűen nem aszfaltmenő? De valójában felesleges a válaszokon agyalni, az tény, hogy nem a legjobb gumikat rakatta fel a Focus-ra, a másik tény pedig, hogy a nap végére kétpercnyi távolságból nézett az első helyre. Ennyi.

A Subaru csapatnál Solberg már többször is bemutatta az Impreza WRC04 teljesítőképességét murvás futamokon. Most ugyanezt szerette volna tenni aszfalton is, de a német pályák különösen trükkösnek bizonyultak Petter számára, aki inkább a biztos célba érkezést tartotta szem előtt. Egy újabb kiesés ugyanis katasztrófa lenne a csapatnak. Duval műszaki gondjaival azonban a biztonságos autózás mellett még a dobogó is belebegett Solberg szeme elé. A másik Subarus, Hirvonen aszfalton nem akkora király, mint Finnországban volt. Nem fért bele az első tízbe sem.

A Peugeot csapat pedig mély gyászba burkolózott már pénteken. Grönholm az első gyors első kanyarjában elhagyta az utat. A mutatvány következménye egy leszakadt kerék, és egy kiesett versenyző lett. Ezt nem fogják neki könnyen elfelejteni az biztos. A csapat reménye Cedric Robert személyében öltött testet. Ő most először kapott lehetőséget, hogy élesben 307-est vezessen, és nem is csinálta rosszul. A legtöbbször sikerült az első hatba kerülnie, de végül a kilencedik helyen ért célba pénteken, mindössze 28 másodpercnyire Martin mögött.

Maradt még egy Peugeot, a 307-hez visszatérő Freddy Loix-al a kormánynál. Autójának gyújtása nem volt 100%-os a nap elején, és az ekkor begyűjtött hátrány estére három perc fölé dagadt. Ez a 13. helyet jelentette akkor. És még egy dolog volt ami ha nem is egyértelműen, de biztosan kínos mosolyt csalt a csapatvezetőség arcára. Mindkét "gyári" pilótájuk - minő szégyen - egy magán Peugeot-s versenyző, Alexandre Bengue és az ő 206 WRC-je mögé szorult.

A Mitsubishinek ez a futam volt az utolsó előtti lehetősége bármire is, a saját elhatározású korai szezonzárásuk előtt. Bár előre bejelentették, hogy a Lancer WRC-t csak a következő szezonra szánják ellenfélnek, és az idei fellépések csak információ-gyűjtések az autóról. Ezek alapján nem hiszem, hogy az aszfalt koronázatlan királya, Gilles Panizzi keresett volna magának motivációt, vagy akár ellenfelet a mezőnyből. És mivel a Lancer egyelőre nem kiforrott, a hatodik hely egyértelműen azt bizonyítja, hogy Panizzi reflexei még nem macskásodtak el. Dani Sola a másik Lancerral leesett az útról, és befejezte a versenyt már az első nap.

A Skodánál továbbra is a fiatal tehetséges versenyzőket cserélgetik. Jani Paasonen a Finn versenyen kapott lehetőséget - meg egy Fabia WRC-t -, és élt is vele. Erre a futamra pedig a cseh Roman Kresta-t vetették be a harmadik autóba, és döntésük ismét helyesnek bizonyult. Kresta a hetedik helyen fejezte be a napot, úgy, hogy az ötödik gyorsaságin a harmadik időt futotta. Gardemeister a másik Fabiával a tizedik lett, míg az első számú versenyző Armin Schwarz műszaki gondokkal - főleg a fékkel - bajlódott.

A második nap a változékony időjárással, és a baleseteivel alkotott maradandót. Loeb próbálta távol tartani magát a csapdáktól, és így sikerült megőriznie az első helyet, míg mögötte elég sok minden átrendeződött. Sainz például a második helyéhez ragaszkodott foggal-körömmel, és hatalmas csatát vívott Duvallal. Saizn számára nagyon fontos volt ez a második hely, mert ez egyben a bajnokságban is a második helyre való fellépést is jelentette. A nap legutolsó gyorsaságiján azonban megperdült, és Duval így megelőzte.

Martin viszont nagyon megnyugtató helyezést kapott szombaton. Nem ajándékba, de nem is sokat tett érte. Az történt, hogy Solberg kiesett, így Martin a negyedik helyen találta magát előtte-mögötte 1 perces távolságban a többiekkel. Ha az utolsó napot megússza műszaki gond nélkül, akkor valószínűleg ez a pozíciója megmarad a futam végére is.

Visszatérve Solbergre: a 12-es gyorson - ami a futam leghosszabbja, 40 km - hatalmasat bukott. Egyik versenyző sem sérült meg komolyan, de az éjszakát mindketten kórházban töltötték megfigyelés alatt. Ennek az esésnek köszönhette Martin a negyedik helyét, és a Subaru, hogy a Peugeot-hoz hasonló cipőbe került. Solberg kiesett, Hirvonen nem valami fényesen szerepel, így Stephane Sarrazin került a legjobb Subarus versenyző helyre, és nagyon úgy nézett ki, hogy élete első vb futamát mindjárt pontszerző helyen fejezi be.

És nem Solbergé volt az egyetlen baleset. Panizziék is iszonyatosat estek a Lancerral. Szerencsére nem sérültek meg ők sem, de ez a két baleset is mutatja, hogy mennyire nem az számít, hogy versenyen mennyi az átlag sebesség - ebben a kérdésben a svéd, havas futam vezet -, hanem, hogy egy adott pályán mennyire tudnak felgyorsulni az autók. Ezért szoktak mind kanyargósabb, technikás pályákat választani. (Ezt nálunk Magyarországon inkább lassítókkal oldják meg.) A Mitsubishi pedig lehúzhatta a rolót, mert Sola is kiesett, egy korántsem annyira súlyos esés után mint Panizziék, de ahhoz pont elég volt, hogy ne tudja folytatni a "tesztelést"

A Peugeot-nál is változott a helyzet. A péntek nagymenője, Bengue egy baleset következtében négy percet, és sok-sok helyezést elveszített. Robert, és Loix viszont tök jó időket autóztak, így az ötödik, és a hatodik helyre tornázták fel magukat. A Skoda pénteki ásza, Kresta is pórul járt. Ő a szombati első gyorson esett le az útról, és ki a versenyből. Gardemeister magabiztosan hozta a hetedik helyet, de mit sem számít mikor a nap legnagyobb száma Schwarz volt. A 13. gyorsaságin legyártotta a Fabia WRC első gyorsasági győzelmét. A korábban összeszedett hátrány azonban kitartott, és a 13. helyen ért célba szombaton. Schwarznak nem lehet egy rossz szava sem a 13-as számra.

Vasárnapra - ahogy az korábbi futamokon is bevált - már nem sok izgalom maradt. Loeb megszerezte zsinórban a harmadik Német Rally vb győzelmét. Duval begurította a Focust a második helyre, Sainz pedig elcsípte a dobogó harmadik fokát, amivel nagy örömet szerzett magának, és a csapatnak is. A pontversenyben így Loeb előnye tovább nőtt, Sainz pedig már csak egyetlen ponttal áll Martin mögött a harmadik helyen. A gyártók versenyében a Citroën kezd elhúzni az élen a Ford elöl. A harmadik helyen álló Subaru és a többiek már szinte behozhatatlanul lemaradtak.

Következő futam két hét múlva Japánban várható.