Megtört a jég!

2003.06.10. 12:32

Ez a rali VB szezon is úgy kezdődött ahogy azt már évek óta megszoktuk. Jöttek a Peugeot-ok (aztán a Citroënek), és győztek. Néha volt egy kis megingás, de a végén megint csak a franciák jöttek ki jól. De idén történt valami más is. A Ford csapatnál az észt származású Markko Martin egyre jobban szorongatta ezeket a nagymenő fiúkat. Aztán a jubileumi görög futam szinte teljes egészében róla szólt.

 
 

Az Akropolisz ralit általában Colin McRae nevéhez kötik ami nem is csoda hiszen ő nyert itt tavaly, meg az előtt, meg az előtt is, és még1998-ban is (1999-ben Burns). Bár a tavalyi futamon - mikor még a Fordnál dolgozott - láthattuk, hogy a Martin fiú is érzi a görög murvát. A második nap közepéig állt az élen a Fordnál maradt srác végül a 6. helyen végzett. Ekkor még nem is sejtettük, hogy mi lesz egy év múlva.

 
   
   

Pedig nem történt semmi meglepő idén. Csupán csak annyi, hogy a Ford készített egy új Focus WRC-t, és a verseny előtt meghizlalta a bankszámláját a BP pénzével. Ez aztán annyira jót tett a versenyzők moráljának, hogy az első gyorsot mindjárt a két Focusos - Duval és Martin - nyomta le a leggyorsabban (mögöttük harmadik McRae lett). Ekkor még Duval volt a sebesebb kettőjük közül, de a következőn már Martin átvette a vezetést és meg is tartotta a pénteki célig. Még az sem hátráltatta (na jó azért igen, csak nem nagyon), hogy az 5. gyorson felcsattant a motorháztetője, és a betört szélvédőre tapadt, így kellett kievickélnie a gyorsról. A belga Duval továbbra is tágra nyílt szemek előtt versenyzett, ragaszkodva Martin mögött a második helyhez, egészen addig míg kicsit le nem csúszott az útról, és így elszállt az addigi keservesen megszerzett előny. Meg minden, mivel nem tudta folytatni a versenyt. A harmadik Fordos, Hirvonen a törött felfüggesztéssel kínlódott, így közelébe sem tudott lépni az élmezőnynek.

 
   
 

De mi a rák van a Peugeot-kkal? És McRae-vel? Kérdezgettük egymástól, miközben azért persze örültünk, hogy ez a verseny nem a grönholmi dögunalomról szól. Pedig nem volt velük semmi gond. Burns és Grönholm - akik jelenleg a bajnokság élén állnak - takarította a poros utakat a mezőny előtt, e miatt lépték le őket a többiek. Alig várták a nap végét, hiszen tudták, hogy nekik legkorábban csak másnap juthat babért. Ám nem alhattak nagyon, sorsukba beletörődve, mivel nem lett volna előnyös, ha túl nagy hátrányt szákolnak be. Ebbe az ellentétes helyzetbe Burns aztán bele is fáradt és megperdült a harmadik gyorson (a negyediken Grönholm is fordult egyet), később pedig a váltója kezdett ellenállni az akaratának. Mindenesetre a 10. helyre még becsoszogott este, ahogy Grönholm is a harmadikra.

 
   
   

A harmadik gyári 206 WRC-vel Rovanpera hasított, aki a bajnokságban elfoglalt szerényebb helyezésének köszönhetően jóval nagyobb előnyt élvezett. A magasabb rajtszámnak köszönhetően már tiszta úton tudott repeszteni, és több gyorsot megnyerve, mindössze 4 másodperccel szorult Martin mögé estére. Szóval az első háromban azért még mindig volt két Peugeot. De Citroën legközelebb csak az 5. helyen. Sainz volt a legszerencsésebb a Xsara WRC-vel, mert míg Loeb egy sziklával való ütközés után kiesett - még az első gyorson -, McRae pedig a második gyors a rajtjánál előadott késlekedése miatt kapott 50 másodperc büntetést. Mikor sikerült végre beindítani a verdát beleadott apait-anyait, hogy hatodszor is elsőként lássa meg az 1443 km-es, 22 gyorsaságit tartalmazó verseny után a lamiai szervízparkot. De azért közben még a harmadik gyorson letépte az első lökőst a Xsaráról...

 
   
 

De nem mindenki volt enyire gyors a hátrébb indulók közül. A subarusok például nagyon is óvatoskodtak, mivel az előző futamokon előadott attrakciók után fontosabb lett számukra a higgadt célbaérés. Ezek fényében Solberg, és Mäkinen maximális teljesítménye arra szorítkozott, hogy az élmezőny közelében tartsák magukat az első napon. Ez Solbergnek a 4., Mäkinennek a 6. helyet jelentette. A kisebb csapatoknak még ez is túl nagy feladat volt. Gardemeister a turbó miatt kiesett, így Auriol maradt egyedül a Skoda képviseletében, és a 9. helyig jutott az Octavia WRC-vel. A Hyundainál pedig mindkét versenyző, Loix, és Schwarz is kiesett műszaki gondok miatt. Volt ugyan még egy Accent WRC, de Valimaki mindössze a 13. hely körül poroszkált vele, ami neki ugyan igen nagy eredmény, de a csapat számára nem sok vigaszt jelent. Aztán szombaton ő is kiesett.

 
   
   

A pénteki utolsó gyorsot törölték, ezért a hatodik gyors utáni szervizpark felé haladtukban már örültek a versenyzők a villáskulcsoknak, és a puha ágyaknak, mikor robbant a bomba. A gyorsasági teljesítése után (a leggyorsabb volt ráadásul) Grönholm autója megállt. Az üzemanyag szállítás rendszerében történt valami hiba, és még a szerelőkig sem tudtak eljutni. Kiestek a harmadik helyről. Ezzel Rovanpera nyakába szakadt az oroszlánok teljes terhe, mivel Burns már messze járt.

 
   
 

Szombaton aztán Martin kissé álmatagon kezdett. Az első gyorson Solberg lenyomta a mezőnyt, mint a bélyeget. Mögötte Sainz érkezett, majd Rovanpera, Martin csak a 4. lett. És még a következő gyorshoz is Solberg nevét kell írnunk, ami egyáltalán nem baj. Nagyon szeretjük a szőke srácot, és persze a Subarut is, és annak is örülünk, hogy kezdenek magukra, és egymásra találni. Martin a harmadik gyorsot aztán már megnyerte, és a nap folyamán még további három győzelemmel próbálta biztosítani vezető pozícióját. Ennek talán csak a csapatnál örültek jobban, hiszen az előző három McRae-s győzelem is Forddal született, és úgy tűnik csak a pilóta neve változik az Akropolisz ralik történetében.

 
   
   

Pedig az ébredező Citroënek szorongatták a fiút rendesen. Főleg Sanyibá repesztett iszonyatosan. A második gyors után (ami valójában a 10. volt) már a harmadik helyen állt, a következőn még egyet feljebb lépett, és az utolsó gyorson még odapattintott Martinnak 4 tized másodpercet. A nap végén stabilan állt az öregedő matador a második helyen. A másik, egyáltalán nem elfeledett Xsarás, McRae a kissé lecsúszó Solberggel csatázott nagyokat, és tapasztalat ide vagy oda, a 95-ös világbajnok nem tudta legyőzni a norvég srácot, aki nyíltan vállalta, hogy csak az első hatba szeretne beférni, többre nem vágyik. Ráadásul a 11-es gyorson a váltó miatt egy perc hátrányt is begyűjtött, és még az ötödik helyig is lejjebb csúszott. Aztán támadó álláspontott vett fel, és visszaelőzött mindenkit, akit csak tudott. Így Mcrae épp, hogy felzárkózott mögötte a negyedik helyre, ami a Citroën csapatnak (a pontverseny tekintetében) igancsak szívmelengető érzés lehetett.

 
   
 

Mäkinen számára megintcsak tartogatott némi meglepetést az Impreza. Mikor Solberg váltója elromlott, BigMak a harmadik helyen állt, és már kezdett volna örülni, mikor a kipufogója eltört, és simán átadta a helyét Colinnak, majd Solberg is megelőzte. Ja, és közbe' meg majdnem megfeledkeztem a Peugeot-król. Szóval az történt, hogy Rovanpera autójából elfogytak a sebesség-fokozatok. Először csak a kettes tűnt el, aztán már csak a hármas és az ötös maradt neki. Így vánszorgott el a szervízig, de addigra már a 9. helyen állt, több mint három perc hátrányban. Közben Burns váltója sem teljesített 100%-osan, és a csapat félt, hogy elhasználja az engedélyezett számú váltó cserét. Így aztán snóblival döntötték el, hogy kinek az autóját fontosabb megjavítaniuk. Ez ugyan nem bizonyított tény, az viszont igen, hogy estére a 6-7. helyeken állt a két Peugeot.

 
   
   

Vasárnapra nem maradt más, mint jól megünnepelni Martin győzelmét, amit már senki nem tudott tőle elvenni, pedig még a stabilizátorja is eltört. Ekkor Mäkinen ment egy abszolút időt. Az utolsó gyorson aztán McRae motorja kezdett elhalálozni (szerencsére azért még bevitte a célba), és ez Solbergnek is nagy fejtörést okozott, mivel Colin porában alig látott valamit az útból. Ezek már a végjáték percei voltak és a lényegen nem is változtattak. Egyértelműen bebizonyosodott, ami már néhány verseny óta a levegőben lógott, hogy Martin a Forddal kemény ellenfele a PSA-knak. Ahogyan Solberg is a Subaruval, és nem kellenek a szkeptikus megjegyzések, mert az igaz, hogy Grönholm kiesett, McRae 50 másodperc büntit kapott, a többieknek elromlott az autója.... És akkor mi van....?

A VB következő futama két hét múlva Cipruson lesz.

 
  A verseny végeredménye
 
  1. MARTIN-PARK FORD 4h53'40"500
2. SAINZ-MARTI CITROËN 4h54'26"500
3. SOLBERG-MILLS SUBARU 4h54'33"200
4. BURNS-REID PEUGEOT 4h55'47"100
5. MÄKINEN-LINDSTROM SUBARU 4h55'52"800
6. ROVANPERA-PIETILAINEN PEUGEOT 4h57'25"200
7. PANIZZI-PANIZZI PEUGEOT 4h57'34"800
8. McRAE-RINGER CITROËN 4h57'45"500
9. AURIOL-GIRAUDET SKODA 5h00'07"700
10. LATVALA-WILLIAMSON FORD 5h05'13"900
11. STOHL-MINOR HYUNDAI 5h05'47"800
12. SOLA-ROMANI CITROËN 5h06'54"000
13. WARMBOLD-PRICE FORD 5h11'34"200
14. PAPADIMITRIOU-HARRYMAN FORD 5h12'46"300
15. GINLEY-KENNEDY FORD 5h14'44"300
16. JEAN JOSEPH-BOYERE RENAULT 5h26'27"700
17. TIRABASSI-RENUCCI RENAULT 5h27'34"000
18. CARLSSON-ANDERSSON SUZUKI 5h28'29"200
19. AAVA-SIKK SUZUKI 5h35'02"700
20. PETALIDIS-SAMARTZIS MITSUBISHI 5h36'36"200
21. STRATISSINO-PAVLI SUBARU 5h38'01"400
22. CANELLAS-AMIGO SUZUKI 5h40'55"200
23. HATZITSOPANIS-KOSMAS RENAULT 5h42'11"000
24. PITSOS-KARAPAPAZIS MITSUBISHI 5h44'03"200
25. APOSTOLOU-KRIADIS MITSUBISHI 5h44'37"400
26. PHILIPPEDES-PAVLI-KORRE MITSUBISHI 5h44'41"000
27. SVEDLUND-NILSSON VW 5h49'22"100
28. PANAYIOTOUNIS-PANAYIOTOUNIS MITSUBISHI 5h50'27"300
29. XANTHAKOS-SAINIS MITSUBISHI 5h52'00"200
30. NIORAS-GOUSSETIS SUBARU 5h54'09"100
31. KAHLFUSS-BAUER MITSUBISHI 5h57'52"800
32. WILKS-PUGH FORD 6h03'08"100
33. CONSTANTACATOS-PALLAS MITSUBISHI 6h04'05"000
34. HONDA-VYCIKOVA CITROËN 6h10'37"100
35. MALLEN-METIFFIOT MITSUBISHI 6h13'50"400
36. GAZETAS-PAPAGEORGIOU TOYOTA 7h10'37"500
37. STAVRIANOUDAKIS-VASSILAKOS PEUGEOT 8h13'12"300
 
  VB állása az Akropolisz rali után
 
  Richard BURNS 37
Carlos SAINZ 32
Marcus GRÖNHOLM 30
Markko MARTIN 23
Petter SOLBERG 19
Colin McRAE 18
Sébastien LOEB 17
Tommi MÄKINEN 15
Francois DUVAL 9
Tony GARDEMEISTER 9
Harry ROVANPERA 8
Gilles PANIZZI 6
Didier AURIOL 4
Cédric ROBERT 3
Alister McRae 3
Armin SCHWARZ 1


PEUGEOT 73
CITROËN 62
FORD 39
SUBARU 37
SKODA 20
HYUNDAI 3