Argentin rali VB futam. Erről lesz most szó. Nincs túl jó kedvem - hiszen megint Grönholm győzött a Peugeot-val -, de azért elmondom, mi volt ott a hétvégén. A vége nem is érdekes - hiszen megint Grönholm győzött a Peugeot-val - ezért az elejéről kezdem.
Nem mintha bármi probléma lenne Grönholmmal, vagy a Peugeot-val,
csak egyszerűen nálam más a favorit, és eléggé unom már, hogy
bármit is tesz a többi csapat, a PSA ezen része akkor is
jobb-gyorsabb-szebb és a többi. Bár idén már volt egy kellemes
meglepetés, és annak ellenére, hogy ez is francia eredetű volt,
mégiscsak vitt valami izgalmat az eseményekbe. Konkrétan a
török futamra
gondolok, ahol ugye Sainz nyert, és meg kell, hogy mondjam, péntek
éjjel elég kellemesen aludtam, annak tudatában, hogy most is
Sanyibá vezeti a mezőnyt.
Mivel tavaly, Sainz
győzött itt, már-már azt hihetnénk, hogy valami sajátos viszonya
van a pampákkal, de az igazsághoz hozzátartozik, hogy eredetileg
most is Grönholm állt az élen - szokás szerint -, és csak akkor
csúszott hátrébb, mikor a piros 206 WRC bal első kerekét közelebbi
kapcsolatba hozta egy termetes sziklával. Sántikálva gurgulázott le
a pályáról, és a negyedik helyen találta magát. Sainz pedig a
korábban már három megnyert gyorssal a zsebében az elsőn. Nem
szabad azonban figyelmen kívül hagynunk a feltörekvő ifjonc
különítményt sem. A subarus Solberg - és biztos valami véletlen
folytán, de Mäkinen is - és a fordos Martin is nagyon ott volt az
élmezőnyben, és ez nem csak az ellenfelek bénázása, vagy éppen
műszaki gondja miatt volt.
Citroënéknél pedig már épp örömtáncba kezdtek, hiszen az ezen a
futamon először induló Loeb is remekül versenyzett, bár az
izzadságosan megszerzett harmadik helyét Burns és Rovanpera elvette
tőle. De még az ötödik pozíció is bőven jó lett volna Loebnek, ezt
azonban nem engedélyezte neki a 20. gyorsasági, ahol lecsúszott az
útról, és ott is maradt mellette. Bár ez az esemény szombaton volt,
a csapat előbb említett örömtánca már pénteken vitustáncba csapott,
mikor az egyébként sem túl gyorsan haladó Colin McRae - na ő az én
kedvencem - autója kigyulladt - sírni tudnék -, és ahhoz eléggé el
is égett, hogy ne tudjon tovább menni. Ennek ellenére az első nap
első hatjából öt francia autó lett. Sainz, Martin - a kakukktojás
-, Burns, Rovanpera, Loeb, és Grönholm.
Ennyi franciázás után most már essék szó a többiekről is. Martin
már
Új-Zélandon
fitogtatta az új Focus WRC erejét, de valami motor probléma nem
engedte, hogy beteljesüljön a csapat álma. Na, majd most -
gondolták, mikor ez a Martin gyerek két gyorsot megnyerve a második
helyen érkezett az első napi célba. És ha figyelembe vesszük, hogy
a 9-es gyorson csak három fokozatot tudott kapcsolgatni a váltón...
A másik két Focusban Duval és Hirvonen labdába sem tudott rúgni.
Előbbi már az első gyorson szem elől vesztette az élen haladókat,
utóbbi pedig sorozatos motorproblémákkal - is - küzdött.
Félelmetes lehetőséget rejt az új Impreza - mondták a kék csapat
pilótái. A számtalan balszerencsés hónap után most végre tényleg
kellemesen autózhattak a csipás szemű Imprezával - Mäkinen még
gyorsot is nyert -, és bebizonyíthatták, hogy tényleg nem csak
dobálóztak a nagy szavakkal. Aztán jött az ötödik szakasz, ahol
Solberg - a második helyen állva - megperdült, és mindjárt
elévágtak vagy tizenketten. És ugyanez a szakasz került be
feketével BigMak naptárába, mivel nála meg a váltó kezdett
rakoncátlankodni. Így most már tényleg csak a megbízhatóságon kell
javítaniuk ahhoz, hogy a szerencse távolmaradására tudják fogni a
győzelem késlekedését.
A hamarosan nyugdíjba vonuló Octavia WRC-vel versenyző
Gardemeister mindjárt büntivel kezdte a futamot. A nagy kapkodásban
elfelejtették beszerelni az autójába a GPS-t, ami ugye már egy
ideje kötelező. Ezzel aztán jócskán hátulról, a 45. helyről kezdte
meg a felzárkózást. És majdnem olyan jól ment a verdával, mint
Szabó Gergő a magyar bajnokságban
Miskolcon egy
ugyanilyennel. Péntek estére már a tizenegyedik volt, közvetlenül
előtte a másik Skodával Auriol állt, aki egész nap Schwarz
hunyadijával küzdött. A vicc az egészben, hogy Schwarz is
ugyanazzal az autóval küzdött, csak ő a kormány mögül szemlélte a
bosszantó hibákat, amik nem engedték kibontakozni a koreai
csapatot. Merthogy Loix már elég korán kiesett műszaki problémák
miatt.
A második nap a nézők elleni harccal kezdődött. Az első gyorsra
annyian zarándokoltak ki, hogy azt biztonsági okokból mindjárt el
is törölték. De nem kell félteni a csalódott rali fanokat, mert
szép nyugodtan átslattyogtak a soron következő gyorsasági
szakaszra. Így itt meg átlagolt időket kaptak a versenyzők, tehát a
helyezések még mindíg nem változtak az előző estihez képest.
Természetesen ekkor már csúszás is volt a programban, közel két
órás, ami azt jelentette, hogy az utolsó két gyors már sötétben
zajlana. Erre azonban nem készültek a csapatok, így nem kis nyomást
gyakoroltak a rendezőségre, akik végül beadták a derekukat.
Figyelem! Kiváló döntést hoztak. Nem törölték ezt a két szakaszt,
nem átlagolták az időket, hanem egyszerűen áttették a következő
napra. Szóval így is lehet, pedig ez VB futam...
Délelőtt 11 körül aztán végre a húrok közé csaphattak a
felzaklatott versenyzők. Ilyenkor derül ki igazán, hogy ki bírja
tovább hidegvérrel, ki tud nyugodt maradni. Sainz volt az aki
higgadtan leosztotta a mezőnyt a 16. gyorson. Grönholmnak talán már
az ebédje járt a fejében, mert közel másfél másodpercet kapott a
Xsara WRC-től. Sainz rettentően erőlködött, hogy maga mögött tartsa
az üldözőit. És mi szokott ilyenkor történni? Vagy semmi, és akkor
mindenki örül; vagy nagy esés, és akkor mindenki szomorú. De most
egyik sem. Hanem egyszerűen Marti - Sainz navigátora - elnézte a
mutatókat az óráján, és túl korán küldte be spanját a 19. gyors
utáni szervízparkba, amiért két perc büntetést kaptak. Ezzel a
negyedik helyre csúsztak, két perc hátránnyal Grönholm mögött. A
vezetést Martin vette át. És hideg vér ide, vagy oda, a következő,
utolsó gyorson - merthogy a maradék kettő átcsúszott vasárnapra -
Grönholm - ismét - retteneteset ment. Hat másodpercet adott
Sainznak, aki a második lett, és ezzel a kettejük közti különbség
ugyan nőtt, de az abszolútban mindketten előrébb tudtak lépni. Így
a nap végi eredmény Martin, Grönholm, Sainz, Burns, Rovanpera,
Solberg lett, az első hatot tekintve.
Igen, jól látjuk, Martin állt az élen. Ilyen se volt még.
Egyértelművé vált, hogy az új Focus WRC nagyon gyors autó, nagyon
jó kezekben van Martinnál, és egyáltalán: reszkess PSA. Most már
csak azon a nyomáson kellene csökkenteni, ami ilyenkor a versenyző
vállait nyomja, de erre még nem találták fel a legális megoldást.
Illegális szerekre pedig most nem is volt szükség, mivel vasárnap
az első gyorson megszökött az olajnyomás Martin autójából, így ez a
kérdés el is dőlt, Martin kiesett. Az élen ismét Grönholm, én meg
ismét sírni tudnék. Mögötte pedig nem sokat változott a helyzet.
Sanyi végül is begurult másodiknak. Burns a harmadik helyével
gyűjtött pontot rendesen, így alakulhatott ki az a helyzet, hogy
versenyt ugyan nem nyert idén, mégis ő vezeti továbbra is a
bajnokságot. Ja, igen, és Mäkinen szombat este beadta a kulcsot,
vagyis a menetlevelét, így a váltógondok okozta 14 perces hátrányt
le is tudta.
A VB következő futama a júniusi görög (Akropolisz) verseny lesz.
|
|
|