Győzelem nélkül az élen

2003.05.12. 14:20

Argentin rali VB futam. Erről lesz most szó. Nincs túl jó kedvem - hiszen megint Grönholm győzött a Peugeot-val -, de azért elmondom, mi volt ott a hétvégén. A vége nem is érdekes - hiszen megint Grönholm győzött a Peugeot-val - ezért az elejéről kezdem.

 
 

Nem mintha bármi probléma lenne Grönholmmal, vagy a Peugeot-val, csak egyszerűen nálam más a favorit, és eléggé unom már, hogy bármit is tesz a többi csapat, a PSA ezen része akkor is jobb-gyorsabb-szebb és a többi. Bár idén már volt egy kellemes meglepetés, és annak ellenére, hogy ez is francia eredetű volt, mégiscsak vitt valami izgalmat az eseményekbe. Konkrétan a török futamra gondolok, ahol ugye Sainz nyert, és meg kell, hogy mondjam, péntek éjjel elég kellemesen aludtam, annak tudatában, hogy most is Sanyibá vezeti a mezőnyt.

 
   
   

Mivel tavaly, Sainz győzött itt, már-már azt hihetnénk, hogy valami sajátos viszonya van a pampákkal, de az igazsághoz hozzátartozik, hogy eredetileg most is Grönholm állt az élen - szokás szerint -, és csak akkor csúszott hátrébb, mikor a piros 206 WRC bal első kerekét közelebbi kapcsolatba hozta egy termetes sziklával. Sántikálva gurgulázott le a pályáról, és a negyedik helyen találta magát. Sainz pedig a korábban már három megnyert gyorssal a zsebében az elsőn. Nem szabad azonban figyelmen kívül hagynunk a feltörekvő ifjonc különítményt sem. A subarus Solberg - és biztos valami véletlen folytán, de Mäkinen is - és a fordos Martin is nagyon ott volt az élmezőnyben, és ez nem csak az ellenfelek bénázása, vagy éppen műszaki gondja miatt volt.

 
   
 

Citroënéknél pedig már épp örömtáncba kezdtek, hiszen az ezen a futamon először induló Loeb is remekül versenyzett, bár az izzadságosan megszerzett harmadik helyét Burns és Rovanpera elvette tőle. De még az ötödik pozíció is bőven jó lett volna Loebnek, ezt azonban nem engedélyezte neki a 20. gyorsasági, ahol lecsúszott az útról, és ott is maradt mellette. Bár ez az esemény szombaton volt, a csapat előbb említett örömtánca már pénteken vitustáncba csapott, mikor az egyébként sem túl gyorsan haladó Colin McRae - na ő az én kedvencem - autója kigyulladt - sírni tudnék -, és ahhoz eléggé el is égett, hogy ne tudjon tovább menni. Ennek ellenére az első nap első hatjából öt francia autó lett. Sainz, Martin - a kakukktojás -, Burns, Rovanpera, Loeb, és Grönholm.

 
   
   

Ennyi franciázás után most már essék szó a többiekről is. Martin már Új-Zélandon fitogtatta az új Focus WRC erejét, de valami motor probléma nem engedte, hogy beteljesüljön a csapat álma. Na, majd most - gondolták, mikor ez a Martin gyerek két gyorsot megnyerve a második helyen érkezett az első napi célba. És ha figyelembe vesszük, hogy a 9-es gyorson csak három fokozatot tudott kapcsolgatni a váltón... A másik két Focusban Duval és Hirvonen labdába sem tudott rúgni. Előbbi már az első gyorson szem elől vesztette az élen haladókat, utóbbi pedig sorozatos motorproblémákkal - is - küzdött.

 
   
 

Félelmetes lehetőséget rejt az új Impreza - mondták a kék csapat pilótái. A számtalan balszerencsés hónap után most végre tényleg kellemesen autózhattak a csipás szemű Imprezával - Mäkinen még gyorsot is nyert -, és bebizonyíthatták, hogy tényleg nem csak dobálóztak a nagy szavakkal. Aztán jött az ötödik szakasz, ahol Solberg - a második helyen állva - megperdült, és mindjárt elévágtak vagy tizenketten. És ugyanez a szakasz került be feketével BigMak naptárába, mivel nála meg a váltó kezdett rakoncátlankodni. Így most már tényleg csak a megbízhatóságon kell javítaniuk ahhoz, hogy a szerencse távolmaradására tudják fogni a győzelem késlekedését.

 
   
   

A hamarosan nyugdíjba vonuló Octavia WRC-vel versenyző Gardemeister mindjárt büntivel kezdte a futamot. A nagy kapkodásban elfelejtették beszerelni az autójába a GPS-t, ami ugye már egy ideje kötelező. Ezzel aztán jócskán hátulról, a 45. helyről kezdte meg a felzárkózást. És majdnem olyan jól ment a verdával, mint Szabó Gergő a magyar bajnokságban Miskolcon egy ugyanilyennel. Péntek estére már a tizenegyedik volt, közvetlenül előtte a másik Skodával Auriol állt, aki egész nap Schwarz hunyadijával küzdött. A vicc az egészben, hogy Schwarz is ugyanazzal az autóval küzdött, csak ő a kormány mögül szemlélte a bosszantó hibákat, amik nem engedték kibontakozni a koreai csapatot. Merthogy Loix már elég korán kiesett műszaki problémák miatt.

 
   
 

A második nap a nézők elleni harccal kezdődött. Az első gyorsra annyian zarándokoltak ki, hogy azt biztonsági okokból mindjárt el is törölték. De nem kell félteni a csalódott rali fanokat, mert szép nyugodtan átslattyogtak a soron következő gyorsasági szakaszra. Így itt meg átlagolt időket kaptak a versenyzők, tehát a helyezések még mindíg nem változtak az előző estihez képest. Természetesen ekkor már csúszás is volt a programban, közel két órás, ami azt jelentette, hogy az utolsó két gyors már sötétben zajlana. Erre azonban nem készültek a csapatok, így nem kis nyomást gyakoroltak a rendezőségre, akik végül beadták a derekukat. Figyelem! Kiváló döntést hoztak. Nem törölték ezt a két szakaszt, nem átlagolták az időket, hanem egyszerűen áttették a következő napra. Szóval így is lehet, pedig ez VB futam...

 
   
   

Délelőtt 11 körül aztán végre a húrok közé csaphattak a felzaklatott versenyzők. Ilyenkor derül ki igazán, hogy ki bírja tovább hidegvérrel, ki tud nyugodt maradni. Sainz volt az aki higgadtan leosztotta a mezőnyt a 16. gyorson. Grönholmnak talán már az ebédje járt a fejében, mert közel másfél másodpercet kapott a Xsara WRC-től. Sainz rettentően erőlködött, hogy maga mögött tartsa az üldözőit. És mi szokott ilyenkor történni? Vagy semmi, és akkor mindenki örül; vagy nagy esés, és akkor mindenki szomorú. De most egyik sem. Hanem egyszerűen Marti - Sainz navigátora - elnézte a mutatókat az óráján, és túl korán küldte be spanját a 19. gyors utáni szervízparkba, amiért két perc büntetést kaptak. Ezzel a negyedik helyre csúsztak, két perc hátránnyal Grönholm mögött. A vezetést Martin vette át. És hideg vér ide, vagy oda, a következő, utolsó gyorson - merthogy a maradék kettő átcsúszott vasárnapra - Grönholm - ismét - retteneteset ment. Hat másodpercet adott Sainznak, aki a második lett, és ezzel a kettejük közti különbség ugyan nőtt, de az abszolútban mindketten előrébb tudtak lépni. Így a nap végi eredmény Martin, Grönholm, Sainz, Burns, Rovanpera, Solberg lett, az első hatot tekintve.

 
   
 

Igen, jól látjuk, Martin állt az élen. Ilyen se volt még. Egyértelművé vált, hogy az új Focus WRC nagyon gyors autó, nagyon jó kezekben van Martinnál, és egyáltalán: reszkess PSA. Most már csak azon a nyomáson kellene csökkenteni, ami ilyenkor a versenyző vállait nyomja, de erre még nem találták fel a legális megoldást. Illegális szerekre pedig most nem is volt szükség, mivel vasárnap az első gyorson megszökött az olajnyomás Martin autójából, így ez a kérdés el is dőlt, Martin kiesett. Az élen ismét Grönholm, én meg ismét sírni tudnék. Mögötte pedig nem sokat változott a helyzet. Sanyi végül is begurult másodiknak. Burns a harmadik helyével gyűjtött pontot rendesen, így alakulhatott ki az a helyzet, hogy versenyt ugyan nem nyert idén, mégis ő vezeti továbbra is a bajnokságot. Ja, igen, és Mäkinen szombat este beadta a kulcsot, vagyis a menetlevelét, így a váltógondok okozta 14 perces hátrányt le is tudta.

A VB következő futama a júniusi görög (Akropolisz) verseny lesz.

 
  A verseny végeredménye
 
  1. Gronholm-Rautiainen Peugeot 4h14'45"000 89.3 km/h
2. Sainz-Marti Citroen 4h15'11"600
3. Burns-Reid Peugeot 4h15'57"800
4. Rovanpera-Pietilainen Peugeot 4h17'04"300
5. Solberg-Mills Subaru 4h17'56"400
6. Auriol-Giraudet Skoda 4h22'43"500
7. Gardemeister-Lukander Skoda 4h23'18"700
8. Duval-Prevot Ford Focus 4h26'40"300
9. Arai-Sircombe Subaru 4 4h34'46"700
10. Raies-Perez Toyota 4h34'48"400
11. Warmbold-Price Ford 4h35'36"800
12. Sola-Romani Mitsubishi 4h36'56"300
13. Singh-Oh Proton 4h38'13"300
14. Manfrinatto-Condotta Mitsubishi 4h39'11"900
15. Villagra-Villagra Mitsubishi 4h48'16"300
16. Hirvonen-Lehtinen Ford 4h51'37"400
17. Ignacio-Rojes Mitsubishi 4h52'16"700
18. De Dominicis-Bernacchini Mitsubishi 4h59'51"000
19. Lloyd-Gullick Mitsubishi 5h01'12"900
20. Font-Amblas Mitsubishi 5h04'55"100
21. Pardo-Velit Subaru 5h05'44"400
22. Trivino-Gonzalez Mitsubishi 5h16'14"300
23. Odriozola-Chioli Mitsubishi 5h30'50"000
24. Errani-Casadio Mitsubishi 5h31'12"300
25. Kobayashi-Otake Mitsubishi 5h37'23"200
26. Angeloni-Roa Seat 5h37'38"100
27. Kopousshian-Lobbe Seat 5h37'39"400
28. Ledesma-Gonzalez Seat 5h48'34"000
29. Castelli-Bulaccio Seat 6h10'55"700
30. Aguirre-Levalle Renault 6h12'55"500
31. Bottazzini-Coronel Honda 6h26'20"800
32. Dechecchi-Alvarez Renault 6h33'42"600
33. Simonetta-Mussano Seat 6h33'54"800
 
  VB állása az Argentin rali után
 
  Richard BURNS 32
Marcus GRÖNHOLM 30
Carlos SAINZ 24
Sébastien LOEB 17
Colin McRAE 17
Petter SOLBERG 13
Markko MARTIN 13
Tommi MÄKINEN 11
Francois DUVAL 9
Tony GARDEMEISTER 9
Harry ROVANPERA 5
Gilles PANIZZI 4
Didier AURIOL 4
Cédric ROBERT 3
Alister McRae 3
Armin SCHWARZ 1


PEUGEOT 65
CITROËN 52
FORD 29
SUBARU 27
SKODA 19
HYUNDAI 3