Aztán meg jött a helikopter, amelyiknek egyrészt a hangja nyomja el a versenyautók dübörgését - szintén levonva az élményből - másrészt ping-pong labdákat szórt a pálya területére, kicsit sem zavartatva magát a ténytől, hogy ott valaki épp próbálna gyorsan autózni.
Rég volt ilyen raliban gazdag hétvége, mint a mostani.
Péntek délután rajtolt a hagyományos augusztusi Budapest rali - már
a 17. a sorban - mezőnye, és ugyanezen a pénteken Finnországban az
53. Finn ralinak vágtak a VB menők. Akiknél már a névválasztás is
profibb, mivel a Finn rali tényleg Finnországban zajlik, míg a
Budapest rali az első napon Eger környékére és a Salgó rali
pályáira küldte a versenyzőket.
A másik különbség, hogy a VB-sek csütörtökön prológoztak, míg
nálunk ez az esemény a pénteki programot jelentette. A tavalyi
helyszínhez hasonlóan
a Duna alsó rakpartján jelöltek ki egy kis keringőzésre alkalmas
területet, a homokos rész - plázs - mellett. Ez a helyszín az
alkalmasságát illetően már tavaly is megosztotta a véleményeket,
ugyanis a kordon mögött álló nézők - akiknek tulajdonképpen a rali
ezen része szól - csak az első sorokból láthatnak bármit is, a
mögöttük állóknak nem sok esélye van a jó szórakozásra.
Aztán meg jött a helikopter, amelyiknek egyrészt a hangja nyomja
el a versenyautók dübörgését - szintén levonva az élményből -
másrészt ping-pong labdákat szórt a pálya területére, kicsit sem
zavartatva magát attól a ténytől, hogy ott valaki épp próbálna
gyorsan autózni. Persze a nézők berohangáltak a labdákért az útra,
így le kellett állítani a futamot, letakarítani a pályát, stb.
Persze lehet, hogy pont ez volt a hirdető célja, akinek feliratát a
labdák viselték, mivel most én is épp erről beszélek. Mindenestre
biztos nem volt véletlen a dolog, mivel a helikopter még fordul
néhányat, újabb labdaszállítmányokkal.
De visszatérve a mezőnyre, nézzük, kik vettek részt ezen az ötös
szorzójú EB futamnak számító versenyen. Kivételesen - bár
valószínűsíthető, hogy nem szabad akaratukból - több külföldi
páros is eljött megméretni magát. Legrangosabb talán az a
Vaclav Pech, aki B prioritásos versenyzőként az 1-es rajtszámot
kapta. Ő EB-ben érdekelt, bár hogy pontosan mennyire, azt nem
tudni, mert az élmezőnytől igencsak le van maradva. A 100 pontocska
sem sokat javítana a helyzetén, amit akkor kapna, ha esetleg
megnyerné a Budapest ralit. De ez ugye nem is valószínű. Inkább a
verseny egyik fő támogatója - aki egyben Pech csapatának is fő
támogatója - kérhette meg, hogy hozzon egy kis színt a már
unalmassá váló hazai versengésbe.
Aztán ott vannak még az ukránok is: a két páros, akik olyan
technikát hoztak ide, amit eddig sehol nem láthattunk.
A Lada 2112 homologizációs procedúrája nemrég zajlott le, a
gépátvételnél szinte megrohamozták az emberek. Hiába, az igazi
ralihangulatot nálunk mindig is a Ladák jelentették.
Azután voltak még más ukránok is, meg románok, meg olaszok. Szóval
szép kis csapat gyűlt össze, hogy nekivágjon a 814 km-es távnak,
melyből 195 km a gyorsasági. Az arány az ötös szorzó ellenére sem
sokat javult, pedig lehet, hogy ha csökkenne a hányados, a
külföldiek maguktól jönnének, nem kellene őket utasítani. A 16
darab gyorsaságiból 12 lett szombatra kitűzve, és 4 vasárnapra.
Az első gyorsaságikon már tisztán látszott, hogy
bajnoki címvédőnk rutinosabban mozog a pályákon, mint a B
prioritásos EB menő, aki már a prológot futoműállítással kezdte
(az első kanyarban eltalálta a járdaszegélyt). Persze később
kiderült, a cseh Fordjában az elektronika rakoncátlankodott, e
miatt nem bírta felvenni Jánosunk tempóját. Aztán még szerelni is
kényszerültek az autón, ami a megengedettnél 11 perccel tovább
tartott, és az ezért kapott 110 másodperces büntetéssel lecsúszott
a negyedik helyre.
Úgyhogy az elején a megszokott sorrend kezdett ismét kialakulni.
Ifj.Tóth János 206 WRC-je - amelynek ez az 50. fellépése a
Schmidt istálló gondozásában - állt az élen, mögötte Benik
Balázsék Focusa, amelynek erre a futamra kicsit berózsaszínesedett
a hátulja, egy új támogató felbukkanása miatt. Aztán Szabó Gergő
Terminátoros Skoda Octaviája következett volna, de az új dizájn nem
hozott szerencsét a csapatnak. A negyedik gyorson becsúsztak a
nézők közé, és több komoly sérülést is okoztak, a versenyből pedig
kiestek. Így aztán Asi A8-as Mitsubishije állt Pech előtt a
harmadik helyen.
Az élen nem is történt változás. Ami persze érthető, hiszen
Janika kinyomta a Peugeot szemét is, mögötte azonban Benik nem
kockáztatott, hiszen neki elég a második hely, hogy év végén
bajnok legyen. Asi szintén hozta a formáját, még gyorsot is nyert,
de most valahogy nem ment a WRC verés, ami régebben már sikerült,
sőt Pech egyre jobban a nyakára jött. A legutolsó gyorsasági előtt
Asinak 5,2 másodperc előnye volt, de akkor kapott Pech-től 6,5-öt,
így ő került a negyedik helyre. A cseh fiúnak sem kell
szégyenkeznie, mert a dobogóra állhatott. Az A8-ban a második
helyre a WRC-ből visszalépett Szilágyi-Domonkos kettős lett,
szintén Mitsubishivel.
A mezőny hátsó harmadában viszont olyan csaták folytak, hogy az ember csak kapkodta a fejét. Először is megemlíteném Vas Zoltánt, akinek neve egy Nissan Almera mellett szerepelt a listán. Ettől még nem estünk hasra, aztán amikor 55-ös rajtszámmal abszolút 5.-6. időket autózott, már kezdünk nyomozni utána, de semmit nem sikerült megtudni. Rögtön az F2 élére lépett, és Bútor Robi előtt lassacskán 3 másodperces előnyt gyűjtött, ekkor jött a hetedik gyors. Itt szintén baleset miatt leállították a versenyt - sérülés nem történt, csak sokáig tartott a mentés -, és a mezőny hátralévő része átlagidőt kapott. Ez Vas-ék esetében közel 1 perccel volt rosszabb, mint amit futottak volna, így jelentősen hátrébb csúsztak. Az F2-ben például a negyedik helyre. A kilences gyorson aztán valószínűleg műszaki hiba miatt ki is álltak.
Így az A6/F2 a papírformát hozta - Bútor-Herczig - a harmadik
helyre pedig az A7 győztese, a szintén rettentő gyorsan,
abszolútban is mérhető időket autózó Tárnok-Herr-Renault Megane
trió futott be.
Az ukránok egyik Ladája - Jr.Oleksandr Salyuk/Oleksandr Gorbik -
az A6 harmadikja lett, a másik a 17. Az N4-ben is folytak az
izzadságcseppek rendesen. Tulajdonképpen elég sokáig, úgy nézett
ki, hogy Spitzmüller szerzi meg az első helyet, de aztán az autó
elvesztett néhány lovat a ménesből, így a végig a nyakukban lihegő
Oroszlán testvérek futották le a leggyorsabban a 195 kilcsit, és
teljesen megérdemelten győztek a kategóriában. Az N3 viszont
meglepetést hozott.
A bajnokságban vezető Krózser beugratta egy árokba a Honda Civicet,
és az autó olyan szinten sérült meg, hogy a versenyzők már a futam
feladására gondoltak, de
a szerelők egy utcai autó alkatrészeit felhasználva talpra
állították a gépet, ami be is gurult Hadikék Opelja mögött az
N3 második helyére. A pontversenyben azonban Krózser előnye
behozhatatlan, így a 2003-as bajnokság első helye már a zsebében is
van.
Az A5 körül valami kavarodás történt, mert Janzerék Skoda
Felicia Kit-Car-ja - amire a Suzuki GTi-ről váltottak - végzett az
élen, több mint 3 perccel Szokolaiék Skodája előtt, de Janzer a
célban azt mondta, hogy ők A6-ban indultak. Ennek ellenére
mindenhol az A5-ben jegyzik őket. Tehát vagy az A6 negyedik helyét,
vagy az A5 első helyét szerezték meg, ez lapzártáig sem
tisztázódott. Így azonban lehet, hogy a Szokolai testvérek nyerték
az A5-öt. Az N2-ben ismét bizonyított a Radó Iskola. A
Hostyánszki-Rózsa kettős az első helyre hozta be a Hondát.
A H csoportban induló Ladások közül valószínűleg a
bajnokságot vezető Pethőék aludták a legkevesebbet a hétvégén. A
VFTS vadiúj, brutálisnak mondott motorja még péntek este
elhalálozott, így éjszakai szerelés várt a csapatra. Hajnalig
tartott, mire gatyába rázták a verdát, és utána indulhattak Egerbe,
mivel a szombati napot ott kezdte a mezőny. Hajnali 4-re értek oda.
Nem csoda ezek után, hogy a literszámra magukba öntött enegiaitalok
ellenére is "csak" a negyedik hely környékén autóztak. Az élen
Matics egyre jobban elhúzott mindenkitől. Később aztán Osváth, és
Hodula is kiesett, így Pethőék a második helyre futottak be,
továbbra is megőrizve vezető pozíciójukat a H csoportban.
A magyar bajnokságban a verseny 1,5-es szorzóval számított - biztos
amiatt a 9 kilométer miatt, amivel hosszabb volt, mint a Veszprém
rali -, így sok kategóriában vízválasztóként jegyezhették.
Benikék előnye kicsit csökkent, de a bajnoki címhez bőven
elég, ha a többi versenyen továbbra is másodikként végeznek.
Janikáék felzárkóztak a második helyre, de a címvédés már nem csak
rajtuk múlik. Következő futam a másodosztálynak szeptember közepén
lesz Veszprémben - ha nem marad el ez is -, a teljes OB-ra pedig a
Mecsek rali vár szeptember végén.
|