Végre a Subaru is pofoz

2003.06.23. 11:20
Idén szerepelt utoljára a rali VB versenynaptárában a ciprusi futam. Pontosabban jövőre biztosan nem fog szerepelni, de, hogy mit hoz a távolabbi jövő, sosem tudhatjuk. Azt viszont már tudjuk, hogy a hétvégén ismét olyan futam zajlott, aminek minden perce hozott valami meglepetést.

 
 

Az alig 1200 km-es össztáv, és a 10 db - összesen 341 km - gyorsasági még nem jelent egetverő megpróbáltatást a rutinos rókáknak. Ennek ellenére a verseny során még a legnagyobb ászok is hullottak, mint a legyek, és utólag simán hasonlíthatjuk a futamot a már korábban megszűnt Szafari Ralihoz. Az első nap négy gyorsaságiján még nem sejtettük, hogy mi lesz később, bár szinte minden csapatnál jelentkeztek gondok. A Peugeot természetesen most is az élen kezdett. Először Rovanpera, majd Grönholm vezetett. Sőt, még Panizzi is benne volt az első négyben.

 
   
   

Grönholm az első két szakaszon kicsit bealudt - ahogy Burns is -, de a második körre már magára talált, és az utolsón vette át a vezető pozíciót Rovanperától. Azt mondják, hogy ez azért történt, mert a második körre már letisztult utakon szaladhatott, és ebben van is valami. Panizzi szereplésére viszont nem mondanak semmit. Az Akropolisz ralin bemutatott hetedik helyezés után most már neki való talajon száguldhatott, alig több mint 13 másodpercnyire volt az első helytől. Burnst a változatosság kedvéért a hidraulika szívatta már a rajttól kezdve. Csoda, hogy a nyolcadik helyig el tudott vergődni.

 
   
 

A Subaruk viszont ismét ott voltak. Mivel idén már többször is bemutatták a tiszavirág fílinget, annyira nem féltek tőlük az ellenfelek. Pedig Solberg a harmadik helyig lépett, mindössze 10 másodperc hátránnyal. Mäkinen ismét a démonaival küzdött, annak ellenére, hogy gyorsan vezette az autóját ő is. Ennyire együtt még nem állt a két versenyző egy versenyen sem. De aztán a pénteki utolsó gyorson eldőlt a kérdés. Mäkinen alatt elhalálozott a kormánymű, és a tovább haladás érdekében meg kellett állnia szerelni. Ezzel a 10 perces plusz idővel a 19. helyre csúszott.

 
   
   

A régebb óta piros francia csapatnál valamiért nem tudtak úgy haladni a srácok, ahogy azt már megszoktuk tőlük. A Xsara WRC-k mutatták már sokkal jobb formájukat is, most ketten fértek be az első hatba. Loeb az ötödik, McRae a hatodik helyen. A bajnokság második helyén álló Sainz biztosan a hátvéd szerepét játszotta, mert a kilencedik helyen, másfél perces hátrányból vigyázta a csapattársak fenekét.

 
   
 

És végül a Fordokról is beszéljünk. Azért végül, mert az előző futam után szinte minden szem Martin felé fordult, és ilyenkor hatásos dolog róla beszélni utoljára. Pedig mondanivaló nem sok van. Az ő autójában is a hidraulika rakoncátlankodott, a hetedik helyre volt jó. Csapattársa, Duval pedig a váltóval bajlódott, úgyhogy nem sok babér ígérkezett a Focus WRC-s pilótáknak. Ahogy szegény hyundaisoknak sem. Pedig annyit teszteltek, mint talán még soha. Mondhatni a legjobb formáját hozta Schwarz, és Loix is, mégis a négy gyors után már két perc hátrányban voltak. A harmadik Accent WRC-ben - Justin Dale - pedig megfőtt a motor.

 
   
   

A Skodások megpróbáltak méltó búcsút venni az Octaviától. Az első szakaszon Auriol villantott egy harmadik időt, és ezzel már jól is érezte magát, mert kicsit lepihent. No nem esett ki, csak rendesen lelassított. Az utolsó pályán öt hellyel csúszott hátrébb, és még mindig Gardemeister - a másik Skodás - előtt állt a 13. helyen.

 
   
 

A második nap elején még senki nem sejtett semmit. A végén viszont mindenki tudta, hogy ez a Ciprus nem az a Ciprus, amit tavaly láttunk. Teljesen más arcát mutatta, és ez csak 20 versenyzőpárosnak tetszett. Ennyien értek be a szombati célba. Az első gyorson Grönholm rögtön eltörte a kardántengelyét. Megállt, megszerelte, de még így is csak első kerékhajtással tudott tovább menni. Ugyanezen a gyorson kiállt mindkét Fordos páros. Az első hírek szerint mindketten az olajnyomás hiányára panaszkodtak. Egyértelműen látszott, hogy valami nagyon megváltozott a második napra.

 
   
   

A címvédő 55 másodperces zsebre dolgozásával Solberg vette át a vezetést. Végre eljött a Norvég srác ideje. Régóta ott mozog az élbolyban, de most úgy tűnt minden megérett arra, hogy az élen is fejezze be a futamot. És az ő szerencséje úgy tűnik ragadós, mert Mäkinen is kiválóan szerepelt. Sorra nyerte a gyorsokat, de a hatoson ismét meg kellett állnia szerelni, amivel további hátrányt szákolt, és a 10-es gyors utáni szervizparkból már ki sem jött, pedig ekkor már úgy tűnt, minden rendben van az autójával.

 
   
 

De még ne szaladjunk előre. A szombati második gyorsaságin kiállt Grönholm, és Panizzi is műszaki hibák miatt. Burns autójában ismét előjött a váltóbetegség, és Loix is kiállt. Ekkor Solberg előnye már 10 másodpercnyire hízott Rovanperával szemben. A kilences gyorson Gardemeister kiütött egy fát a helyéről, így ő is kiállt. Aztán elérkezett az ominózus 10-es gyors. Ez sokaknak jelentette a végállomást. Itt állt ki végleg Burns - megfőzött motorjával -, és Auriol is a generátor elromlása miatt. De még Colin McRae is éppcsak eljutott a szerelőkig az eltört felfüggesztésével. Mäkinent már említettük.

 
   
   

A első két helyen álló mögött már elég nagy hátrányban voltak a többiek ahhoz, hogy ne is próbálják támadni őket. Ezt úgy értem, hogy a harmadik helyen álló Loeb már két és félpercnyire volt Solbergtől. Mögötte pedig szinte percenként álltak egymás után a többiek. Szóval a két első között még csak-csak lehetett volna valami harc - 13 másodperc különbség még akármit hozhat -, de mögöttük már nincs értelme senkinek rákapcsolni.

 
   
 

Így aztán a harmadik nap elején nem izgultunk, Solberg nyerte a szakaszokat, Mögötte Rovanpera, és Sainz is egyre jobban beerősített. Aztán egyszercsak Rovanpera nem bírta a feszültséget - és még a sebességváltó sem volt tökéletes -, megütötte a 206 WRC-t. Több mint 1 perces hátrányt gyűjtött be, ahogy a sérült bal első kerékkel levánszorgott a pályáról. És a szervizpark még egyel odébb volt. Ezért aztán a következőn kapott még egy percet. Tulajdonképpen már az előzőn elszállt, de az utolsó előtti gyors után már mindenképp azt kell mondanunk, hogy győzelmi esélye a nullával lett egyenlő. Épphogy meg tudta tartani második helyét. Hátránya Solberg mögött már 4 perc fölött, előnye Loeb előtt mindössze 2,8 másodperc.

 
   
   

Ezek az események bizonyultak a verseny során érdekesnek, de a verseny utáni érdekességek mellett sem szabad elmenni. A görög futam után egyértelművé vált, hogy a Peugeot kemény ellenfélre talált Martin személyében. Aztán most meg itt van ez Solberg fiú - bár ő már tavaly Angliában nyert egy VB futamot, így nem szűz -, aki ismét lenyomta őket. Jó, tudom, műszaki problémák, meg minden. Mégis azt kell mondanom, hogy a Peugeot-dominancia - és most a korbácsokat meg a lakkruhákat tegyük félre - kezd megtörni. Ez már csak azért is érdekes, mert itt nálunk, a magyar OB-ben is valami ilyesmi van kialakulóban. Véletlen? Persze. Mi más is lehetne.

A VB következő futama egy hónap múlva Németországban lesz. Itt a többiek mellett már a Skoda új fegyverét, a Fabia WRC -t láthatjuk majd.

 
  A verseny végeredménye
 
  1. SOLBERG-MILLS SUBARU 5h09'12"600
2. ROVANPERA-PIETILAINEN PEUGEOT 5h13'26"600
3. LOEB-ELENA CITROËN 5h13'29"400
4. McRAE-RINGER CITROËN 5h13'57"900
5. SAINZ-MARTI CITROËN 5h14'54"800
6. HIRVONEN-LEHTINEN FORD 5h18'11"300
7. SCHWARZ-HIEMER HYUNDAI 5h22'41"600
8. GINLEY-KENNEDY FORD 5h33'09"900
9. ARAI-SIRCOMBE SUBARU 5h39'13"700
10. ROWE-AGNEW SUBARU 5h42'56"700
11. BLOMQVIST-GONI SUBARU 5h45'30"100
12. LIGATO-GARCIA MITSUBISHI 6h00'26"800
13. TIMOTHEOU-CHRISTODOULIDES MITSUBISHI 6h04'12"200
14. COLSOUL-COLSOUL MITSUBISHI 6h10'50"700
15. HARTOUPALOS-CONSANTINOU MITSUBISHI 6h27'30"700
16. ARMEFTIS-LAOS MITSUBISHI 6h45'57"000
17. ERRANI-CASADIO MITSUBISHI 6h46'12"800
 
  VB állása a Ciprus Rali után
 
  Richard BURNS 37
Carlos SAINZ 36
Marcus GRÖNHOLM 30
Petter SOLBERG 29
Sébastien LOEB 23
Markko MARTIN 23
Colin McRAE 23
Harry ROVANPERA 16
Tommi MÄKINEN 15
Francois DUVAL 9
Tony GARDEMEISTER 9
Gilles PANIZZI 6
Didier AURIOL 4
Cédric ROBERT 3
Alister McRAE 3
Mikko HIRVONEN 3
Armin SCHWARZ 3
Alister GINLEY 1


PEUGEOT 81
CITROËN 73
SUBARU 47
FORD 43
SKODA 20
HYUNDAI 6