Idén szerepelt utoljára a rali VB versenynaptárában a ciprusi futam. Pontosabban jövőre biztosan nem fog szerepelni, de, hogy mit hoz a távolabbi jövő, sosem tudhatjuk. Azt viszont már tudjuk, hogy a hétvégén ismét olyan futam zajlott, aminek minden perce hozott valami meglepetést.
Az alig 1200 km-es össztáv, és a 10 db - összesen 341 km -
gyorsasági még nem jelent egetverő megpróbáltatást a rutinos
rókáknak. Ennek ellenére a verseny során még a legnagyobb ászok is
hullottak, mint a legyek, és utólag simán hasonlíthatjuk a futamot
a már korábban megszűnt Szafari Ralihoz. Az első nap négy
gyorsaságiján még nem sejtettük, hogy mi lesz később, bár szinte
minden csapatnál jelentkeztek gondok. A Peugeot természetesen most
is az élen kezdett. Először Rovanpera, majd Grönholm vezetett. Sőt,
még Panizzi is benne volt az első négyben.
Grönholm az első két szakaszon kicsit bealudt - ahogy Burns is -,
de a második körre már magára talált, és az utolsón vette át a
vezető pozíciót Rovanperától. Azt mondják, hogy ez azért történt,
mert a második körre már letisztult utakon szaladhatott, és ebben
van is valami. Panizzi szereplésére viszont nem mondanak semmit. Az
Akropolisz ralin bemutatott hetedik helyezés után most már neki
való talajon száguldhatott, alig több mint 13 másodpercnyire volt
az első helytől. Burnst a változatosság kedvéért a hidraulika
szívatta már a rajttól kezdve. Csoda, hogy a nyolcadik helyig el
tudott vergődni.
A Subaruk viszont ismét ott voltak. Mivel idén már többször is
bemutatták a tiszavirág fílinget, annyira nem féltek tőlük az
ellenfelek. Pedig Solberg a harmadik helyig lépett, mindössze 10
másodperc hátránnyal. Mäkinen ismét a démonaival küzdött, annak
ellenére, hogy gyorsan vezette az autóját ő is. Ennyire együtt még
nem állt a két versenyző egy versenyen sem. De aztán a pénteki
utolsó gyorson eldőlt a kérdés. Mäkinen alatt elhalálozott a
kormánymű, és a tovább haladás érdekében meg kellett állnia
szerelni. Ezzel a 10 perces plusz idővel a 19. helyre csúszott.
A régebb óta piros francia csapatnál valamiért nem tudtak úgy
haladni a srácok, ahogy azt már megszoktuk tőlük. A Xsara WRC-k
mutatták már sokkal jobb formájukat is, most ketten fértek be az
első hatba. Loeb az ötödik, McRae a hatodik helyen. A bajnokság
második helyén álló Sainz biztosan a hátvéd szerepét játszotta,
mert a kilencedik helyen, másfél perces hátrányból vigyázta a
csapattársak fenekét.
És végül a Fordokról is beszéljünk. Azért végül, mert az előző
futam után szinte minden szem Martin felé fordult, és ilyenkor
hatásos dolog róla beszélni utoljára. Pedig mondanivaló nem sok
van. Az ő autójában is a hidraulika rakoncátlankodott, a hetedik
helyre volt jó. Csapattársa, Duval pedig a váltóval bajlódott,
úgyhogy nem sok babér ígérkezett a Focus WRC-s pilótáknak. Ahogy
szegény hyundaisoknak sem. Pedig annyit teszteltek, mint talán még
soha. Mondhatni a legjobb formáját hozta Schwarz, és Loix is, mégis
a négy gyors után már két perc hátrányban voltak. A harmadik Accent
WRC-ben - Justin Dale - pedig megfőtt a motor.
A Skodások megpróbáltak méltó búcsút venni az Octaviától. Az első
szakaszon Auriol villantott egy harmadik időt, és ezzel már jól is
érezte magát, mert kicsit lepihent. No nem esett ki, csak rendesen
lelassított. Az utolsó pályán öt hellyel csúszott hátrébb, és még
mindig Gardemeister - a másik Skodás - előtt állt a 13. helyen.
A második nap elején még senki nem sejtett semmit. A végén viszont
mindenki tudta, hogy ez a Ciprus nem az a Ciprus, amit tavaly
láttunk. Teljesen más arcát mutatta, és ez csak 20
versenyzőpárosnak tetszett. Ennyien értek be a szombati célba. Az
első gyorson Grönholm rögtön eltörte a kardántengelyét. Megállt,
megszerelte, de még így is csak első kerékhajtással tudott tovább
menni. Ugyanezen a gyorson kiállt mindkét Fordos páros. Az első
hírek szerint mindketten az olajnyomás hiányára panaszkodtak.
Egyértelműen látszott, hogy valami nagyon megváltozott a második
napra.
A címvédő 55 másodperces zsebre dolgozásával Solberg vette át a
vezetést. Végre eljött a Norvég srác ideje. Régóta ott mozog az
élbolyban, de most úgy tűnt minden megérett arra, hogy az élen is
fejezze be a futamot. És az ő szerencséje úgy tűnik ragadós, mert
Mäkinen is kiválóan szerepelt. Sorra nyerte a gyorsokat, de a
hatoson ismét meg kellett állnia szerelni, amivel további hátrányt
szákolt, és a 10-es gyors utáni szervizparkból már ki sem jött,
pedig ekkor már úgy tűnt, minden rendben van az autójával.
De még ne szaladjunk előre. A szombati második gyorsaságin kiállt
Grönholm, és Panizzi is műszaki hibák miatt. Burns autójában ismét
előjött a váltóbetegség, és Loix is kiállt. Ekkor Solberg előnye
már 10 másodpercnyire hízott Rovanperával szemben. A kilences
gyorson Gardemeister kiütött egy fát a helyéről, így ő is kiállt.
Aztán elérkezett az ominózus 10-es gyors. Ez sokaknak jelentette a
végállomást. Itt állt ki végleg Burns - megfőzött motorjával -, és
Auriol is a generátor elromlása miatt. De még Colin McRae is
éppcsak eljutott a szerelőkig az eltört felfüggesztésével. Mäkinent
már említettük.
A első két helyen álló mögött már elég nagy hátrányban voltak a
többiek ahhoz, hogy ne is próbálják támadni őket. Ezt úgy értem,
hogy a harmadik helyen álló Loeb már két és félpercnyire volt
Solbergtől. Mögötte pedig szinte percenként álltak egymás után a
többiek. Szóval a két első között még csak-csak lehetett volna
valami harc - 13 másodperc különbség még akármit hozhat -, de
mögöttük már nincs értelme senkinek rákapcsolni.
Így aztán a harmadik nap elején nem izgultunk, Solberg nyerte a
szakaszokat, Mögötte Rovanpera, és Sainz is egyre jobban
beerősített. Aztán egyszercsak Rovanpera nem bírta a feszültséget -
és még a sebességváltó sem volt tökéletes -, megütötte a 206 WRC-t.
Több mint 1 perces hátrányt gyűjtött be, ahogy a sérült bal első
kerékkel levánszorgott a pályáról. És a szervizpark még egyel odébb
volt. Ezért aztán a következőn kapott még egy percet.
Tulajdonképpen már az előzőn elszállt, de az utolsó előtti gyors
után már mindenképp azt kell mondanunk, hogy győzelmi esélye a
nullával lett egyenlő. Épphogy meg tudta tartani második helyét.
Hátránya Solberg mögött már 4 perc fölött, előnye Loeb előtt
mindössze 2,8 másodperc.
Ezek az események bizonyultak a verseny során érdekesnek, de a
verseny utáni érdekességek mellett sem szabad elmenni. A görög
futam után egyértelművé vált, hogy a Peugeot kemény ellenfélre
talált Martin személyében. Aztán most meg itt van ez Solberg fiú -
bár ő már tavaly Angliában nyert egy VB futamot, így nem szűz -,
aki ismét lenyomta őket. Jó, tudom, műszaki problémák, meg minden.
Mégis azt kell mondanom, hogy a Peugeot-dominancia - és most a
korbácsokat meg a lakkruhákat tegyük félre - kezd megtörni. Ez már
csak azért is érdekes, mert itt nálunk, a magyar OB-ben is valami
ilyesmi van kialakulóban. Véletlen? Persze. Mi más is lehetne.
A VB következő futama egy hónap múlva Németországban lesz. Itt a többiek mellett már a Skoda új fegyverét, a Fabia WRC -t láthatjuk majd.
|
|
|