A jelenleg futó Párizs-Dakar (ami most valójában Marseille-Sharm el Sheikh, Egyiptom) sivatagi terepjáró versenynek hat magyar páros vágott neki, plusz egy motoros is. Azonban továbbra is Szalay Balázs neve az, ami először eszünkbe jut, ha a verseny magyar vonatkozását nézzük. Ezen nincs is miért csodálkozni, hiszen Balázs 1996 óta - mondhatni - rendszeres résztvevője a Dakarnak, amelyet harmadik nekifutásra, 2000-ben teljesíteni is tudott. A tavalyi erőpróbán Palik László navigálásával vett részt, de sajnálatos módon a sebességváltó hibája miatt kiállni kényszerült. Az idei Dakaron azonban még rosszabbul járt.
Pedig most aztán felkészültek váltóval rendesen, mégse jutottak el
a sivatagig sem. Igazából a gondok már akkor elkezdődtek, mikor a
rajtnál felgördültek a dobogóra. A motor hűtővize ugyanis már akkor
melegebb volt a kelleténél, de senki sem gondolta, hogy ez halálos
kimenetelű lesz. Aztán jó szokás szerint a meleg víz forró lett,
majd megfőzte a motort. A versenyzők közben természetesen nem sokat
teketóriáztak, hanem haladtak a számukra előírt útvonalon, bár
jelentősen visszavéve a tempóból. Az esti-éjszakai szerelések
alkalmával pedig csak barkácsolni tudtak egy kicsit, mivel a
visszatérő hiba okát nem tudták megállapítani.
Rejtélyes vízügy
Közvetlenül a behajózás előtt - hajó viszi át a jónépet Európából Afrikába - még egy gépműhelyt is meglátogattak Spanyolországban, ahol a hengerfejet vették kezelés alá. Az utolsó pillanatban ugrottak fel a kompra a hengerfejjel a hónuk alatt - az autót már korábban felvontatta a szerviz kamion. Ott azonban tilos a szerelés, ezért egy idégtépő nap következett, mikor inkább pihenniük kellett volna. Tuniszban, a kikötés után rögtön nekiláttak az összeállításnak, de a hiba nem ott volt. A tuti jó hengerfejjel is rögtön fölforralta a vizet a motor, sőt a hűtővíz erőteljes benzinszagot árasztott_ Valószinűleg a motor belsejében van repedés_ Laklóth Aladár, a navigátor rögtön vissza is mászott a kompra a versenyautóval, és visszatért Marseille-be.
Balszerencse csőstől
Balázs a szervízautóval a kamion kíséretéül szegődött, hogy legalább az jusson el a célig, a csapat színeit képviselve. Nem jutott. A líbiai sivatag közepén egy hármas bukkanó sor végére annyira belendült a súlyos gép, hogy több tíz méteres ugratással érkezett a talajra. Ebben a földetérésben megsérült az egyik francia szerelő gerince, akit helikopterrel szállítottak kórházba. S bár a kamion üzemképes volt, de csak két versenyzővel haladt tovább a napi cél felé_ a szabályok pedig hármat írnak elő, így kizárták őket.
A versenyautó jelenleg egy Marseilles-i szervízben várja a sorsát, Laklóth Aladár hazatért, a kamion mellékutakon repeszt Sharm El Sheik, a cél fel. Szalay Balázs pedig jön a TotalCar szerkesztőségébe, hogy válaszoljon az olvasók kérdéseire. Aztán ő is visszatér Egyiptomba, hogy a befutón legalább nézőként ott legyen...
|