Mostanra már úgyis tudja, akit érdekel: nem lesz idén Dakar

2008.01.04. 20:15

30 éven át, nyomorban tudatlanságban, számítógépek nélkül volt Dakar. Most itt a jólét, a gazdagság, és mégsincs dakar. Ne mondja senki, hogy mindössze néhány sivataglakó gondolta úgy, hogy fenyegetőzik. Tuti, hogy nagyobb indokok állnak a háttérben.

Egy ideje előre látható, mégis sokaknak, még versenyzőknek is váratlan fordulatot vett a 2008-as Dakar-rali már a rajt előtt. Január negyedikén, délben Étienne Lavigne, a verseny igazgatója rendkívüli sajtótájékoztatott hívott össze, ahol hivatalosan bejelentette, elmarad az idei sivatagi kaland. A hírt döbbent csend kísérte, mert bár napok óta ment a találgatás a mauritániai helyzet megoldására, erre a merész lépésre senki nem számított.

A decemberi mauritániai mészárlás - melyben négy francia turista veszítette életét, egy pedig súlyosan megsebesült - olyan lavinát indított el, mely úgy tűnik, magával sodorta a teljes Dakar-ralit. A verseny szervezői még a múlt héten elutaztak Mauritániába, hogy tárgyaljanak az ottani kormánnyal és a hadsereggel a kialakult helyzetről. Már akkor felmerült, hogy esetleg módosítani kell szakaszokat a viadalon, de emellett a kormány garantálta a szervezőknek a versenyen részt vevők biztonságát.

A francia kormány tegnap mégis kiadott egy közleményt, miszerint francia állampolgároknak nem javasolják a Mauritániába történő utazást, mert nem fogadják el a mauritániai kormány biztosítékait a versenyre vonatkozóan. Mégis a megszokott mederben kezdték az adminisztratív és technikai átvételeket. De pénteken délelőtt 10 órakor hirtelen lezárták az átvételeket, kiürítették annak helyszínét.

A szervezőség azzal magyarázza a döntést, hogy a Dakar mezőnyét közvetlen terrorfenyegetés érte, és ebben az esetben nem tehettek mást, mint hogy törlik a versenyt.

A francia külügyminisztériummal történt egyeztetés után úgy határoztunk, nem rendezzük meg a Lisszabon-Dakar-ralit, áll a szervező közleményében. Ahogy fogalmaztak: a terroristák egy év kemény munkáját tették tönkre azzal, hogy miattuk nem rajtolhatott el a világ leghíresebb tereprali-versenye.
"A Dakar szimbólum, és senki sem teheti tönkre a szimbólumokat. A mostani döntés nem befolyásolja a Dakar jövőjét" - mondta Étienne Lavigne.

"Sajnálom, hogy a politika beleszól a versenybe, és hihetetlenül csalódott vagyok, hogy nem versenyezhetek" - mondta Szalay Balázs. "Azonban egyetértek a rendezők azon döntésével, hogy nem rendezik meg a versenyt, mert ha egy kicsit is fennáll a fenyegetettség veszélye, ez az egyetlen helyes döntés. A jövőről egyelőre korai lenne beszélni, elképzelhető, hogy még az idén rendeznek egy másik versenyt, de az biztos, hogy jövő januárban ismét megszervezik a Dakart."

A versenyzők egy része egyetért a szervezők döntésével, hiszen óriási felelősség lett volna nyolc teljes napon át egy olyan országban tartani a mezőnyt, ahonnan emberéleteket veszélyeztető, konkrét fenyegetést kaptak. Márpedig a terroristák a múlt héten bebizonyították, hogy nem a levegőbe beszélnek. Óriási felelősséget jelent ilyen méretű döntést hozni, hiszen milliárdokban mérhető az a veszteség, amely csak a szervezőket érinti. Bár részleteket senki nem tud arról, milyen információkkal rendelkeznek a szervezők a fenyegetettségről, egy ilyen horderejű döntéshez nagyon alapos indokra van szükség. Így valószínűleg komolyabb dologról lehet szó, mint amelyekről a híradásokban találgatnak.

Sokan gondolják úgy, hogy ezeket a szakaszokat módosíthatták, vagy törölhették volna, vagy esetleg óriási repülőgépekkel (ahogy pár évvel korábban) átszállíthatták volna az egész mezőnyt biztonságosabb területekre. Mivel azonban ez a Dakar 30., jubileumi futama lett volna, éppen a nyolc mauritániai homokos szakasz adta volna meg a nehézségi szintnek azt a fokát, ami ilyen nívós versenyhez dukál. Ekkora szakaszt pedig képtelenség módosítani, az már szinte egy új verseny szervezését jelentette volna.

Elhiszi, hogy a terror miatt maradt el a verseny?

Hogy milyen veszteségek érik a versenyzőket? A kár a csapatoknál több tízmillió forintra rúghat, hiszen a csapatok nevezési díjat fizettek a versenyre, szállást, repülőjegyeket foglaltak, emellett felmerülnek a már befizetett szállítási költségek, jogdíjak, biztosítási díjak és természetesen az újításokra, fejlesztésekre, tesztelésekre fordított összegek, de sorolhatnánk a végtelenségig. Nem beszélve arról, hogy egész éves munkájuk fekszik a résztvevőknek a Dakarban, és az erről szőtt álmuk egy nappal a rajt előtt romba dőlt.

A magyar csapatok Lisszabonban már a hazaútjukat tervezik, ha minden jól megy, szombat délutánra itthon is lesznek.

forrás: dakar.hu