Magyar Survivor

2004.05.24. 13:10

Történelmi magyar rali zajlott a hétvégén. Legalábbis nem emlékszem a korábbiakból olyan hétvégére, amikor egyszerre öt verseny zajlott volna egy helyszínen. Na jó, ez most sem teljesen igaz, mert a Junior mezőny külön napot kapott, tehát nem a többiekkel együtt ment, de ezt már megszokhattuk. De még a négy egyidejű verseny is nagy szám.

csik.jpg

Valószínűleg az ilyen kezdetű beszámolók reményében döntöttek úgy a szervezők, hogy idén nem csak simán hazai OB futamot rendeznek a Fehérvár raliból, hanem mindjárt Európa Kupa futamot is. Ez a sorozat idén alakult, és egyáltalán nem örvend akkora népszerűségnek, mint az FIA-nál gondolhatták. Ebben a sorozatban nem szerepelnek WRC autók, de még csak A8-asok sem, ahogy H csoport sem. Ezek nélkül viszont a nézők sem nagyon érdeklődnek egy ilyen rendezvény iránt, tehát a sportolókon kívül nem sok embernek telik öröme egy EK futamban.

Ez az EK szegről-végről a korábbi Európa Bajnokság folytatása lenne, de több korábbi EB rendező is - a szabályok megismerése után - visszamondta év elején a részvételét, így kicsit csonka-meghurcolt sorozatnak indul az EK. Itt nálunk sem merték meglépni a korábbi Fehérvár rali rendezői, hogy csak pusztán EK -t rendezzenek. Ha viszont beleveszik az EK-ban nem engedett kategóriákat, az már két külön álló futamnak számít, mert nem engedhetik össze a két mezőnyt. Így tehát máris két futamról beszélünk, azzal a különbséggel, hogy az EK mezőnye már a rajtszám osztásnál is teljesen külön vált. Ezért ne csodálkozzon senki, hogy nem az OB bajnoki címvédője indult az 1-es rajtszámmal.

Ha lúd, legyen kövér, hiszen a két futamnál még mindig nem álltak meg a szervezők. Hiszen mit sem ér egy futam - főleg EK - külföldi résztvevők nélkül, és ha már erre az EK-ra nem harapott rá egyetlen nagymenő sem - ahogy a korábbi akárhányszoros EB futamaink sem nagyon csalogatták hazánkba mégcsak a rali kiskirályait sem -, akkor meghirdetik nemzetközi futamnak is. Hoppá, máris három futam zajlik egyszerre. És ez még mindig nem elég, legyen a horvát bajnokságnak is szerves része, így áll össze a négy egyidejű verseny, csütörtöktől szombatig. Vasárnap pedig az OB junior mezőnye kapott néhány - nem is annyira nyúlfarknyi - gyorsaságit, ők lettek a hétvége ötödik versenye. Hogy ez az egész mennyire volt nagy fa a rendezőknek, és volt-e elég nagy fejszéjük hozzá, azt mindenki döntse el a saját maga.

Az előzetes tervek szerint - amik a versenykiírásban is megjelentek - csütörtökön két egymást követő gyorsaságival indult volna a futam. Az igen népes mezőny (144 nevező összesen - kivéve Junior) viszont nem valószínű, hogy végére ér az elsőnek, mikor már a másodiknak kellene kezdődnie, ezért azt törölték a programból. Ez a Dunaújvárosi 100% aszfaltos kör az OB-nak csak prológ, az EK mezőnynek viszont már értékelt gyorsasági volt. Péntektől murvás felületű pályák várták a versenyzőket.

És ez a péntek volt a verseny döntő napja - gondolhatták, akik belelapoztak a programba - hiszen a 14 gyorsaságiból - OB-nak 12 - 8 volt ezen a napon, és 4 - OB-nak 2 - maradt szombatra. Bele is csaptak a fiúk rögtön az elején a kemény kezdésbe, hiszen aki álmosan kezd, már az elején nagyon le tud maradni, és a kőkemény pályákon nem sok esély van a javításra.

A TotalCar ralicsapata kibővült erre a futamra, mivel sikerült rábeszélni Szalay Balázst - a Dakarost -, hogy tegyen egy próbát a raliban is. (A rendezők adminisztratív keménykedése miatt a nevezési listán a két versenyzőpáros nem a TotalCar színeiben szerepelt, de azért mi a magunkénak tudjuk őket, ahogy ők is minket. Erről ennyit.) Dornai Tibi, a TC csapatának eddigi egyetlen tagjának régebbi A5-ös Skoda Favoritját kapta a feneke alá Balázs, hogy kicsit belekóstolhasson, milyen személyautóval menni olyan úton, ahol terepjáróval szokott.

Dornaiék autójában a motor tönkrement az előző futamon, és mostanra sikerült egy teljesen újat készíteni, viszont az első gyorsasági felé menet etapon a difi állt meg, így sajnos csak a prológot pipálhatták ki, máris kiestek. Szalay Balázs utólag elmondta, nagyon élvezte a dolgot, csak a kevés lóerő volt szokatlan. Az OB értékelésben a 4. lett a kategóriában, és azon kevesek közé tartozik, akik teljesítették az EK távot, abban az értékelésben pedig a kategória ezüstérmeseként futott célba alkalmi navigátorával, Rack Györggyel.

De térjünk vissza az elejére, az első gyorsaságin sajnos rögtön történt egy halálos kimenetelű baleset , így azt a mezőny nagy része etapként teljesítette, és a gyorsaságit a második körből is törölték. A sorrend ez első csonka gyors után: Asi állt az élen, mögötte a Skoda WRC-vel, és Ifj.Tóth Janika navigátorával, Tóth Imrével induló Herczigh Norbert; a bajnoki címvédő, Benik Balázs csak a 11. helyen állt.

A következő gyors már teljes hosszában ment végig, és a hírhedt 0-pont környéke szedte az áldozatait, ahogy az várható volt. Asi tartotta első helyét, Tagaiék, és Benikék azonban beerősítettek, így ők kerültek az összetettben Asi mögé. Az EK-ban Spitzmüller volt a villám, de Bútorék Saxója - egyáltalán nem meglepetés - is nagyon keményen haladt. Az OB-ban 13-an estek ki ezen a gyorson, az EK-ban 9-en.

A következő pályán baleset miatt ismét etapként, átlagidőt kapva gurult át a mezőny második fele. Ahogy az az utánin is. És máris elérkeztek a második kör elejére, ami a reggeli balesetes gyors volt, amit töröltek. A futam félidejénél a mérleg: 7 gyorsból 2 törölve, 3 pedig etap, 15 kieső az EK-ban, 27 az OB-ban. No comment.

A maradék háromba becsúszott még egy etap, és még többen hagyták bent kerekeiket, futóművüket, vagy egyéb alkatrészeiket a pályákon. Az OB élmezőnye folyamatosan átalakult, egyedül Asi első helye maradt. Az esti szervizbe 8,8 másodperces előnnyel gurult be Benik Balázsék előtt. Az EK-ban Spici állt az élen, mögötte Bútorék, akik a komplett négykerék meghajtású mezőnyt - és mindenki mást is - maguk mögé utasították, ami a murvás pályákon nem kis teljesítmény.

Szombatra az OB-nek kettő darab gyorsasági jutott, és aki úgy gondolta - és a kategóriája is megengedte - mehetett még kettőt ugyanazokon a pályákon, és akkor az EK-ban is értékelték. Ezek a pályák a régebbi Kisbér ralikról ismert hántai katlan, és az ászári szőlős voltak. Az elsőn Benikék rögtön átfordították 8,8 másodperces hátrányukat 14 másodperces előnyre, így átvették a vezetést. A másodikon tovább tudták növelni előnyüket, így megnyerték a versenyt, Asiék a második helyen értek célba. Az EK mezőnye 25 fősre apadt mire befutottak a célba. A győztes Spici lett, második Bútor.

 
  Néhány versenyzői hozzászólás:
 
  Benik: Végig azt tapasztaltuk, hogy a nézők nagyon sokszor nagyon veszélyes helyekre állnak, és rengeteg alkalommal csak a véletlenen múlik, hogy nem lesz belőle komoly baj. A mai napon történt egy szomorú tragédia és rengeteg baleset. Sokkal jobban oda kellene figyelni, és nem vállalni értelmetlen kockázatot. A megsérült nézőnek jobbulást kívánok!

Herczigh: Pénteken úgy feküdtünk le, hogy másodikok vagyunk, mire felkeltünk a negyedik helyen voltunk egy sajnálatos átlagolás miatt. Kakuszi: A balesetek kicsit hátráltattak, mi is elgondolkoztunk egy-két dolgon, próbáltunk biztonságosan végigmenni a pályán. Hántán katasztrófa volt a mély homok, talán egy jó kis lovaskocsi-versenyt lehetne ott rendezni. Tagai: Pénteken az utolsó előtti gyorson bejött elénk egy mentőautó, mögötte autókáztunk nagyon sokat, a beíróban akkora szemekkel néztek ránk, nem is tudták, mit keres mentőautó a pályán. Spici: Botrány, dráma, minden egyszerre. A pályák borzasztóak. A rendezés és a nézők borzasztóan fegyelmezetlenek. Sportbírók rohangásznak előttünk, komplett család gyerekkel, ezen már meg sem lepődök. Fej nagyságú kövek az úton, döntsük el, véletlenül vagy direkt. Az autókban olyan mértékű károkat okoznak a pályák, ami szerintem teljesen felesleges. Bútor: Az utolsó előtti gyorson egy hatalmas kő volt az úton, a Spici is és mi is hatodik üvegen nekimentünk, megrongálta a kartervédőt, ez elbizonytalanított a gyorson. A váltót kicsit feljebb nyomta, néha kidobálta a sebességet.

Vasárnapra a juniorok kaptak négy gyorsaságit. Lehet ezt a versenyt is kettőnek tekinteni, mivel náluk meg az F csoportot kezelik teljesen külön. Az elején A-N-esek között Kovács Gergelyék A6-os Honda Civicje volt a leggyorsabb. Mögötte Kondor, szintén Civiccel, majd Ábrahám a Skodával következett. Négy szakasz nem a világ, így aki az elején lemaradt annak nem sok esélye volt a sikerre. Ezt gondolták Nagy Krisztiánék is az N2-es Citroёn Saxóban, mivel a kategória második helyén, jócskán a vezető Szommer mögött álltak. Az F-esek között pedig Ifj.Érdi vezetett a négykerék hajtású Mazdával, mögötte Nemes Csaba mutatta meg - ilyen összevetést persze nem szabad tenni -, hogyan lehet Lada VFTS-el Hondát verni.

Aztán persze fogytak a juniorok is rendesen, Nagy Krisztiánék pedig lecserélték a törött kerekeket, és vadi új gumikat raktak fel a második körre. Így a következő két gyorsaságit kiválóan teljesítették - még egy abszolút idő is befigyelt -, végül az abszolút, és az N2 élén fejezték be a versenyt. Az F csoportban Nemesék megelőzték Ifj.Érdit, így most a kétkerék diadalmaskodott a négyk fölött.

A részletes eredménylista, és különféle statisztikák megtekinthetők a TotalCar támogatásával üzemelő Yokohama Rally Live oldalon.. Következő hazai futam a Szombathely Rallye lesz az OB számára június 17-19 között.