Vakok között

2005.08.09. 08:48

Arra ébredtem, hogy már a második nap megy. Pedig nem is a tv-t néztem... Akkor vajon min alhattam el? Hát persze, a rali-vb-n... már megint.


Újabb fordulójához érkezett a rali-vb. Semmi különös, csak már megint a finnországi futam. Tudják, murva, de olyan mintha aszfalt lenne, és nagyokat lehet ugratni az erdőkben. Alig kaptam észbe, és az első napnak már vége is volt. Annyira tudok visszaemlékezni, hogy - biztos valami véletlen folytán - nem Loeb vezetett. Filmszakadás...

A második nap már kicsit tisztább. Grönholm - további - négy gyorsot nyert meg a hazai pályán, és nagyon úgy nézett ki, hogy sikerül megszereznie ötödik itteni győzelmét 2000, 2001, 2002, 2004 után. Erre a jóslatra alapvetően a második helyen autózó Loeb hátránya adott okot, ami már több mint egyperces ekkor.

A Peugeot 307 WRC - szintén valami véletlen folytán - gond nélkül teljesített, ami ezen a kimagaslóan nagy átlagsebességű versenyen még nagyobb teljesítmény. A csapat felkészültségét nemcsak Grönholm, de a másik versenyautót vezető Martin eredményei is bizonyítják. Ő a második napot a harmadik helyen fejezte be, ami már majdnem bankbetétnek számított, hiszen előnye Solberggel szemben, elég megnyugtatóan nagy volt.


Mármint Martinnak volt megnyugtató, Solberget biztosan idegesítette, hogy az első napi kicsúszása után épphogy lőtávolban tudott maradni. Ó, jaj, már megint elfelejtettem, hogy alig vannak a mezőnyben, így akár egy teljes napot kihagyva is beérkezhet pontszerzőnek az ember. Szóval Solberg negyedik helye úgy, hogy esetleg még akár a harmadik is elérhető, mégsem akkora nagy szám.

Negyven másodpercről van szó. Hazai futamon ennyi különbség az első és a harmincadik helyezett között szokott lenni. Kicsit izgalmasabbak is a futamok, de mindegy. A lényeg, hogy Solberg az utolsó napi négy gyorson már nem sok mindenben reménykedhetett az előrébb jutás terén. Sőt Hirvonen ott lihegett a nyakában, így inkább rá kellett figyelnie.


Na de mi történhetett a rali-vb sumákkerével? Loeb hogyan maradhatott le ennyire? Nincs semmi titok, egyszerűen lassan ment. Az első nap még az autó állítgatásával volt elfoglalva, minek következtében harminc másodpercet beszákolt. Aztán az utolsó gyorson még egy defektet is kapott, így összesen további harminccal került hátrébb. Tehát egy perc, ahogy már említettem, ami ezekben a rali fénykorától igencsak távol álló időkben, simán a második helyet jelenti.


Nem is értem, mi a fenéért kell még mindig tized, sőt század pontossággal mérni az időket? Lassan már órányi távolságban lesznek egymástól a dobogós helyezések, és egyáltalán nem azért, amiért a terepralisok, hanem mert mindössze hárman lesznek versenyben, és az utolsónak elég betolni az autóját a célba, akkor is feszíthet a pontjaival. Az biztos, hogy ekkora hátránnyal Loebnek semmi értelme sem lett volna támadni az utolsó napon, a biztos második hely biztos pontjai úgy is tovább röpítik őt a második világbajnoki cím felé vezető úton.


Valójában Toni Gardemeisterről is itt kellene beszélni az elsők között, hiszen a futam java részében Martinnal küzdött, és nagyon is esélyes volt a dobogóra. A második napon azonban neki is defekt szakadt a nyakába, ami több mint egy percet, és háromhelyezésnyi visszacsúszást jelentett. A hetedikként fejezte be a mindenkinek megerőltető második napot.

A futottak még kategóriában - természetesen pontszerzőkről beszélünk - Rovanpera Mitsujának a váltója akadozott az első nap, aztán a második nap már csak az autó állítgatásával foglalkozott. Persze a hatodik helyet azért még birtokolta. Galli a másik Mitsuval a SuperRally miatt térhetett csak vissza, hiszen még az első nap elköszönt. Most a második leggyorsabb volt a második gyorson, aztán megint lecsúszott az útról.


A Skodánál Touhino feladata minél többször beférni az első tízbe. Ez nagyjából sikerült is, tizedikként gurult be szombaton. Schwarznak nem sikerült, mert ő utána következett. Azt hiszem megint elvesztettem a fonalat. Mi értelme ennek az egésznek? Az élmezőnyben szereplők jövőre nem lesznek sehol. Tudom, a dicsőséges visszavonulás meg ilyesmi... de akkor is minek szórják ki erre a sportra két kézzel a pénzt, miért hitegetik az embereket, ha a tapasztalataikat úgysem használják fel jövőre. A mezőny végén kullogók, meg már évek óta csak készülnek a nagy dobásra, de valahogy mindig csak az állítgatás marad. Középen meg... hagyjuk. Két csapat nem hoz nyarat.


Az utolsó nap kemény négy gyors várta a versenyzőket. Grönholm nem csinált rajtuk semmi butaságot, az autója is kiváló volt, így megérdemelten zsebelhette be idei első futamgyőzelmét. Ahogy Loeb is az idei első második helyét. A Peugeot pedig vitustáncot járhatott, hiszen Martin is dobogóra hágott, és ezzel a kettős pontszerzéssel visszatért a gyártók versenyének elejébe.

Loeb továbbra is vezet a bajnokságban. Most két ponttal csökkent ugyan az előnye - Grönholmhoz képest -, de a maradék 28 pont - Grönholm előtt - még így is több, mint sok. A másik Xsarával repesztő Duval nem sok tapasztalattal rendelkezik Finn ralin, így lassabb tempója mellé a célbaérést kapta feladatul, természetesen pontokkal. Ki is pipálhatta vasárnap délután a To Do List megfelelő sorában, mikor nyolcadiknak begurult.


Solberg terve, hogy csökkentse a különbséget a bajnokságban Loeb és saját maga között, némileg sikerült. Ha nem is csökkent, de legalább nem annyival nőtt, mint amennyivel nőhetett volna, bár ez nem rajta múlt, inkább Grönholmon. Az Impreza nem volt tökéletes ezekre a pályákra, az erőltetett menet pedig vezetési hibákat hozott. Végül negyedikként célbaért, de még az utolsó kilométereken is küzdenie kellett ezért a helyért. Hirvonen végig támadta, és végül alig néhány másodperccel marad le mögötte.

Aminek az ő csapatánál még így is örültek. Egy újabb véletlen folytán őt is nevezték a gyártók pontversenyébe pontot szállító versenyzők közé, és az ötödik helyével - utolsó nap még egy gyorsaságit is megnyert - a legjobb fordos lett. Gardemeister a nagy hátrányával nem sokat tudott kezdeni, és bár Rovanperát még megelőzte, "csak" a hatodik lett.


Rovanpera a már említett technikai gondokkal autózta végig a hétvégét. A többi résztvevő hiányában így a hetedik lett. Ha több versenyző lenne - mint régen - a raliban akkor biztos nem is beszélnénk most róla, annyira hátul végezne, de hát ez van. A hetedik lett, ami szép eredmény. Galli a verseny legelső gyorsán kiesett. Szombaton visszatért, villantott egy szép időt, majd megint kiesett. De rá érdemes figyelni, ha lesznek még csapatok, és lesznek versenyautók, és lesz rali-vb, ő biztosan fog még az élmezőnyben autózni.

Következő futam augusztus vége felé lesz, Németországban.