Dakar - teljes magyar erőbedobás

2002.08.27. 01:00

 
   
   

Kedd délelôtt Budapesten a Hyundai Auto Hungary Team bejelentette, hogy 2003. január elsején két verseny terepjáróval, egy szervizkamionnal és egy kísérô terepjáróval nekivág a 25. jubileumi Dakar rallynak.

A korábbi egyéni próbálkozásokkal szemben, a Hyundai Auto Hungary Team csapatot állít ki, a két versenyzô páros így egymás segítségére is számíthat, és egy szakértô műszaki team segíti elôrejutásukat. A két Hyundai Terracan típusú versenyautót egy MAN szervizkamion valamint egy Hyundai Terracan típusú assistance autó kíséri majd.

 
   
   

A remélt siker egyik záloga a csapat összeállítása: a Hyundai Auto Hungary Team tagjai több évtizedes versenyzôi múlttal rendelkeznek, nem csak hazai, hanem számtalan nemzetközi sikerrel a hátuk mögött, összeszokott párosokat alkotnak. A csapat vezetôje Váradi Ernô, míg versenyzô párosai a Benyó Miklós-Maurer Péter, és a Liszi László-Rack György alkotta páros.

Az expedíció technikai hátterét a Hyundai Auto Hungary Kft. biztosítja. A társaság két olyan Hyundai Terracan típusú terepjárót bocsátott a versenyzôk rendelkezésére, melyek a szükséges átalakítások után a Dakar speciális körülményei között is megállják majd a helyüket.

 
  Az autók - Hyundai Terracan "A Föld ura"
 
  TÍPUS : 2.9 Diesel CRDi
MŰSZAKI LEÍRÁS:
Általános:Száraz, egytárcsás tengelykapcsoló, négykerék hajtás, kétkörös hidraulikus szervofék ABS-sel
Keverékképzés: Közös-nyomócsöves turbódiesel intercooler (CRDi)
Sebességváltó: 5 fokozatú manuális
Meghajtott kerekek: A és B tengely
MOTOR:
Hengerűrtartalom: 2902 cm3
Hengerek száma: 4
Hengerek elrendezése: Soros
Furat/löket: 97,1x98 mm
Kompresszió: 19,3
Teljesítmény: 110/150 kW / LE [3800 ford/perc]
Nyomaték: 333 Nm [2000 ford/perc]
Végsebesség: 166 (168) km/h
FOGYASZTÁS: 7,5 liter - Országúton, 90 km/órás sebességnél
MÉRETEK:
Szállítható szem. száma: 5 fô
Hosszúság: 4710 mm
Szélesség: 1860 mm
Magasság: 1795 mm (1840-tetôsínnel) - 255/65R16 kerékkel vagy 1790 mm (1835-tetôsínnel) - 235/75R15 kerékkel
Tengelytáv: 2750 mm
Nyomtáv elöl: 1530 mm - (255/65R16) - 1500 mm - (235/75R15)
Csomagtér mérete-VDA : 1180 (2000) liter
Tüzelôanyag-tartály: 75 liter
TÖMEG:
Saját tömeg: 2043-2155 kg
Megengedett össztömeg: 2590 kg
KEREKEK:
Gumiméret: 255/65R16 vagy 235/75R15
Keréktárcsa: 7.0Jx16 vagy 6.0Jx15
Fordulókör sugara: 5,9 m - (255/65R16) - 5,75 m - (235/75R15)
FELFÜGGESZTÉS:
Elöl: Kettôs keresztlengôkar, torziós rugóval
Hátul: Merevhidas


A szükséges átalakítások Ahhoz, hogy autónk valóban a sivatag ura is lehessen, komoly módosításokat kell rajta végrehajtanunk. Ezekre részben a speciális sivatagi, sziklás-homokos "pálya" körülményei miatt van szükség. Másrészt a Dakar szervezôbizottsága egyre nagyobb hangsúlyt fektet az egyenlô esélyekre és a versenyzôk fokozott biztonságára. Az átalakítás végeztével autóink értéke a szériaautó értékének négyszerese lesz.
A motor: A Hyundai gyár 2.9 literes turbódiesel common rail motorja a helyén marad, azon pusztán az élettartamot növelô módosításokat hajtunk végre. A turbófeltöltôt nagyobb teljesítményűre, a levegôszűrôt a sivatagi homoknak is ellenállóra, a hűtôt pedig kétszer akkora alumínium hűtôre cseréljük.
A váltómű: A terepváltót lecseréljük, a gyári kuplungot egy saját fejlesztésű váltja fel.
A futómű: Az autót kerekenként két-két lengéscsillapítóval látjuk el, a rugóutak elöl a gyári 13 cm-rôl 19 cm-re, hátul 19 cm-rôl 27 cm-re nônek. A felniket extra könnyű, ugyanakkor rendkívüli szilárdságú magnézium felnikre cseréljük, melyekre a kôsivatagban való száguldásra is alkalmas, erre a célra fejlesztett, megerôsített abroncsokat szerelünk.
A súly: Természetes cél, hogy minden autó a lehetô legkönnyebb legyen, hiszen ez a fogyasztásra is jelentôs hatást gyakorol. Az esélyegyenlôség biztosítása érdekében azonban a versenyszabályzat a 4x4 kerék meghajtású autók esetében 1900 kg-os - versenyzôk, üzemanyag, pótalkatrészek és szerszámok nélküli - minimális súlyt ír elô, mely szintén korlátozza a konstruktôrök lehetôségeit.
A fogyasztás és az üzemanyagtartály: A Hyundai Terracan 7,5 liter /100 km-es országúton mért fogyasztása sivatagi versenykörülmények között 20-25 literre szökik fel. Az elôírások szerint a leghosszabb szakaszhoz igazodva az autóknak egy tankolással 880 km megtételére kell alkalmasnak lenniük. Ennek biztosítása érdekében autóinkat egy a repülôgépeken is használatos, gumiból készült, kifejezetten versenycélra homologizált 240 literes tankkal szereljük fel, mely az autó hátsó terének jelentôs részét elfoglalja.
FIA biztonsági elôírások:
- bukócsô rendszer
- biztonsági, gumi üzemanyag tartály
- 6 pontos biztonsági öv rendszer
- beépített tűzoltó rendszer, amely egy csôhálózaton át az autó bármely pontjára oltóanyagot juttat, automatikus vagy kézi vezérléssel
- fékcsövek, olaj- és üzemanyagcsövek cseréje a repülésben használatos biztonsági csövekre
- minimális belsô tér, fej-kormány távolság meghatározása
- annak biztosítása, hogy a versenyzôk saját oldalukon 7, míg a másik oldalon 12 másodperc alatt el tudják hagyni az autót.
 
  A kamion - MAN (10225)
 
  A MAN egy speciális terepjáró teherautója, megerôsített kivitelben, légkondicionálóval felszerelve


Saját tömeg: 10 tonna
Teljesítmény: 225 LE
- hátsókerék meghajtású
- az öszkerékmeghajtás, a központi differenciálzár és a hátsó differenciálzár kapcsolható
Az elsô fokozat "kúszó fokozat"-ba állítható, amely az elsô fokozatot felezi, így lehetôvé teszi a lassú haladást a homokbuckákon.
 
   
   

A verseny 2003. január elsején rajtol a Franciaország Bouches du Rhone régiójából, és az egyiptomi Vörös-tenger partján lévô Sharm el Sheikh városában ér célba január 19-én. Az öt országot érintô útvonal összesen 15 (2 európai és 13 afrikai) szakaszból áll, melyek közül kettô lesz maratoni, egy pedig körverseny. A versenyzôk és a navigátorok képességeit várhatóan alaposan igénybe veszi majd az a két sivatagi szakasz, ahol egyáltalán nem használhatnak GPS-t (Global Positioning System), vagyis műholdas helyzetmeghatározót. A mezôny négy napot tölt Európában, 16-ot pedig Afrikában, amelybôl egy pihenônap.

 
   
   

A Dakar Szervezôbizottságának elnöke, Hubert Ariol nyilatkozata szerint a szervezôk a jubileum alkalmából olyan útvonalat állítottak össze, amely tovább növeli a legnagyobb maratoni rally tekintélyét.

 
  Hmmm
 
  A nevezés határideje 2002. november 15.
A nevezési díj versenyzôk részére 11.700 euro, a szervízcsapat tagjai részére 8.000 euro fejenként.


A műholdas navigációs berendezés (GPS Global Positioning System), amely kizárólag a szervezôirodától bérelhetô, csak korlátozott szolgáltatásokat nyújt (napi 5-15 tájékozódási pontot jelöl ki), annak érdekében, hogy a versenyzôk tájékozódási képességei is szerephez jussanak a rali végeredményének kialakulásában. A 2003-as Dakar során a szervizkamionok, melyeken 2-3 szerelô utazhat, illetve az ún. assistance autók, melyeken 2-4 szerelô utazhat, minden korábbinál szigorúbb feltételekkel vehetnek csak részt a versenyen. A szervezôk ezen járművek esetében is szinte a versenyen induló autókra érvényes biztonsági feltételeket írták elô, mivel ezúttal a verseny több szakasza is olyan érintetlen tájakon zajlik majd, ahol nem léteznek a versenyútvonallal párhuzamos, biztonságos, járt utak.