Kedd délelôtt Budapesten a Hyundai Auto Hungary
Team bejelentette, hogy 2003. január elsején
két verseny terepjáróval, egy szervizkamionnal és egy kísérô
terepjáróval nekivág a 25. jubileumi Dakar rallynak.
A korábbi egyéni próbálkozásokkal szemben, a
Hyundai Auto Hungary Team csapatot állít ki, a két versenyzô páros
így
egymás segítségére is számíthat, és egy szakértô műszaki team
segíti elôrejutásukat. A két Hyundai Terracan típusú
versenyautót egy MAN szervizkamion valamint egy Hyundai Terracan
típusú assistance autó kíséri majd.
A remélt siker egyik záloga a csapat
összeállítása: a Hyundai Auto Hungary Team tagjai több évtizedes
versenyzôi múlttal rendelkeznek, nem csak hazai, hanem számtalan
nemzetközi sikerrel a hátuk mögött, összeszokott párosokat
alkotnak. A csapat vezetôje Váradi Ernô, míg versenyzô párosai
a Benyó Miklós-Maurer Péter, és a Liszi László-Rack György alkotta
páros.
Az expedíció technikai hátterét a Hyundai Auto
Hungary Kft. biztosítja. A társaság két olyan Hyundai Terracan
típusú terepjárót bocsátott a versenyzôk rendelkezésére, melyek
a szükséges átalakítások után a Dakar speciális körülményei
között is megállják majd a helyüket.
Az autók - Hyundai Terracan "A Föld
ura"
|
TÍPUS : 2.9
Diesel CRDi
MŰSZAKI LEÍRÁS:
Általános:Száraz, egytárcsás
tengelykapcsoló, négykerék hajtás,
kétkörös hidraulikus szervofék
ABS-sel
Keverékképzés:
Közös-nyomócsöves turbódiesel
intercooler (CRDi)
Sebességváltó: 5 fokozatú
manuális
Meghajtott kerekek: A és B
tengely
MOTOR:
Hengerűrtartalom: 2902 cm3
Hengerek száma: 4
Hengerek elrendezése: Soros
Furat/löket: 97,1x98 mm
Kompresszió: 19,3
Teljesítmény: 110/150 kW / LE
[3800 ford/perc]
Nyomaték: 333 Nm [2000
ford/perc]
Végsebesség: 166 (168) km/h
FOGYASZTÁS: 7,5 liter -
Országúton, 90 km/órás sebességnél
MÉRETEK:
Szállítható szem. száma: 5 fô
Hosszúság: 4710 mm
Szélesség: 1860 mm
Magasság: 1795 mm
(1840-tetôsínnel) - 255/65R16
kerékkel vagy 1790 mm
(1835-tetôsínnel) - 235/75R15
kerékkel
Tengelytáv: 2750 mm
Nyomtáv elöl: 1530 mm -
(255/65R16) - 1500 mm - (235/75R15)
Csomagtér mérete-VDA : 1180
(2000) liter
Tüzelôanyag-tartály: 75 liter
TÖMEG:
Saját tömeg: 2043-2155 kg
Megengedett össztömeg: 2590
kg
KEREKEK:
Gumiméret: 255/65R16 vagy
235/75R15
Keréktárcsa: 7.0Jx16 vagy
6.0Jx15
Fordulókör sugara: 5,9 m -
(255/65R16) - 5,75 m - (235/75R15)
FELFÜGGESZTÉS:
Elöl: Kettôs keresztlengôkar,
torziós rugóval
Hátul: Merevhidas
A szükséges átalakítások
Ahhoz, hogy autónk valóban a
sivatag ura is lehessen, komoly
módosításokat kell rajta
végrehajtanunk. Ezekre részben
a speciális sivatagi,
sziklás-homokos "pálya"
körülményei miatt van szükség.
Másrészt a Dakar
szervezôbizottsága egyre
nagyobb hangsúlyt fektet az
egyenlô esélyekre és a
versenyzôk fokozott
biztonságára. Az átalakítás
végeztével autóink értéke a
szériaautó értékének
négyszerese lesz.
A motor: A Hyundai gyár
2.9 literes turbódiesel common
rail motorja a helyén marad,
azon pusztán az élettartamot
növelô módosításokat hajtunk
végre. A turbófeltöltôt nagyobb
teljesítményűre, a levegôszűrôt
a sivatagi homoknak is
ellenállóra, a hűtôt pedig
kétszer akkora alumínium hűtôre
cseréljük.
A váltómű: A terepváltót
lecseréljük, a gyári kuplungot
egy saját fejlesztésű váltja
fel.
A futómű: Az autót
kerekenként két-két
lengéscsillapítóval látjuk el,
a rugóutak elöl a gyári 13
cm-rôl 19 cm-re, hátul 19
cm-rôl 27 cm-re nônek. A
felniket extra könnyű,
ugyanakkor rendkívüli
szilárdságú magnézium felnikre
cseréljük, melyekre a
kôsivatagban való száguldásra
is alkalmas, erre a célra
fejlesztett, megerôsített
abroncsokat szerelünk.
A súly: Természetes cél,
hogy minden autó a lehetô
legkönnyebb legyen, hiszen ez a
fogyasztásra is jelentôs hatást
gyakorol. Az esélyegyenlôség
biztosítása érdekében azonban a
versenyszabályzat a 4x4 kerék
meghajtású autók esetében 1900
kg-os - versenyzôk, üzemanyag,
pótalkatrészek és szerszámok
nélküli - minimális súlyt ír
elô, mely szintén korlátozza a
konstruktôrök lehetôségeit.
A fogyasztás és az
üzemanyagtartály: A Hyundai
Terracan 7,5 liter /100 km-es
országúton mért fogyasztása
sivatagi versenykörülmények
között 20-25 literre szökik
fel. Az elôírások szerint a
leghosszabb szakaszhoz igazodva
az autóknak egy tankolással 880
km megtételére kell alkalmasnak
lenniük. Ennek biztosítása
érdekében autóinkat egy a
repülôgépeken is használatos,
gumiból készült, kifejezetten
versenycélra homologizált 240
literes tankkal szereljük fel,
mely az autó hátsó terének
jelentôs részét
elfoglalja.
FIA biztonsági elôírások:
- bukócsô rendszer
- biztonsági, gumi üzemanyag
tartály
- 6 pontos biztonsági öv
rendszer
- beépített tűzoltó rendszer,
amely egy csôhálózaton át az autó
bármely pontjára oltóanyagot
juttat, automatikus vagy kézi
vezérléssel
- fékcsövek, olaj- és
üzemanyagcsövek cseréje a
repülésben használatos biztonsági
csövekre
- minimális belsô tér,
fej-kormány távolság meghatározása
- annak biztosítása, hogy a
versenyzôk saját oldalukon 7, míg a
másik oldalon 12 másodperc alatt el
tudják hagyni az autót.
|
|
|
A kamion - MAN (10225)
|
A MAN egy
speciális terepjáró teherautója,
megerôsített kivitelben,
légkondicionálóval felszerelve
Saját tömeg:
10 tonna
Teljesítmény: 225 LE
- hátsókerék meghajtású
- az öszkerékmeghajtás, a
központi differenciálzár és a
hátsó differenciálzár
kapcsolható
Az elsô fokozat "kúszó
fokozat"-ba állítható, amely az
elsô fokozatot felezi, így lehetôvé
teszi a lassú haladást a
homokbuckákon.
|
|
|
A verseny 2003. január elsején rajtol a
Franciaország Bouches du Rhone régiójából, és az egyiptomi
Vörös-tenger partján lévô Sharm el Sheikh városában ér célba január
19-én. Az öt országot érintô útvonal összesen 15 (2 európai és 13
afrikai) szakaszból áll, melyek közül kettô lesz maratoni, egy
pedig körverseny. A versenyzôk és a navigátorok képességeit
várhatóan alaposan igénybe veszi majd az a két sivatagi szakasz,
ahol
egyáltalán nem használhatnak GPS-t (Global Positioning System),
vagyis műholdas helyzetmeghatározót. A mezôny négy napot tölt
Európában, 16-ot pedig Afrikában, amelybôl egy pihenônap.
A Dakar Szervezôbizottságának elnöke, Hubert
Ariol nyilatkozata szerint a szervezôk a jubileum alkalmából olyan
útvonalat állítottak össze, amely tovább növeli a legnagyobb
maratoni rally tekintélyét.
Hmmm
|
A nevezés
határideje 2002. november 15.
A nevezési díj versenyzôk
részére 11.700 euro, a
szervízcsapat tagjai részére 8.000
euro fejenként.
A műholdas
navigációs berendezés (GPS
Global Positioning System),
amely kizárólag a
szervezôirodától bérelhetô,
csak korlátozott
szolgáltatásokat nyújt (napi
5-15 tájékozódási pontot jelöl
ki), annak érdekében, hogy a
versenyzôk tájékozódási
képességei is szerephez
jussanak a rali végeredményének
kialakulásában.
A 2003-as Dakar során a
szervizkamionok, melyeken 2-3
szerelô utazhat, illetve az ún.
assistance autók, melyeken 2-4
szerelô utazhat, minden korábbinál
szigorúbb feltételekkel vehetnek
csak részt a versenyen. A szervezôk
ezen járművek esetében is szinte a
versenyen induló autókra érvényes
biztonsági feltételeket írták elô,
mivel ezúttal a verseny több
szakasza is olyan érintetlen
tájakon zajlik majd, ahol nem
léteznek a versenyútvonallal
párhuzamos, biztonságos, járt
utak.
|
|
|