Végre leesett az első idei hó - járó Lada az útról!
A helyszín most a Bükk. De lehetett volna
bármelyik magyar, hótól kevésbé letakarított erdei útszakasz is,
mivel a hójárók ilyenkor ellepik az ország hegyi útjait. A
szereplők
GEZA-01, Apóca, Magda Robi és
még nagyon sokan mások, akik nem bírtak magukkal a hó láttán. A
kellékek: autók, melyeken minimum téli gumi van, de aki igazán
komolyan gondolja az előadást, azoknál a szöges gumi
elengedhetetlen, ha hátul hajt, nagyobb az élvezet. Az idő: szép
havas, tegnap éjjel...
Mi sajnos egy Fiat Uno 1.7D tipussal érkeztünk
Felsőtárkány széléhez, ahol a megbeszélt randevút kicsit lekésve
iramodtunk a többiek után. A sofőröm Apóca volt (becsületes neve
Szabó Attila, de hát mindenki így ismeri...) Emberem karikalámpás
Zsigával versenyez, amikor olyanja van, ezért most nagyon
prüszkölt, hogy a kézi féket kell egyfolytában rángatnia ahhoz,
hogy előttünk ne az úttest havas mivoltában gyönyörködhessünk,
hanem a fák és cserjék lebegjenek a szemünk előtt, vagy a
szalagkorlát. Hamar sikerült megtapasztalnunk, hogy az elsőkerék
sem mindig húzza ki az embert a bajból, és a jég is ugyanúgy
csúszik alatta, mint máshol.
Ha összegyűlt a csorda, indulhat a menet. Az
alap felállás az, hogy elindul a konvoj felfelé a csúszós úton a
megbeszélt pihenőhelyig. Ha valaki becsúszik az árokba, akkor a
mögötte lévők kisegítik. Ha a fordulóhoz nem ér fel valaki, az
nagyon beesett és nem vették észre. Brahisabbaknak érdemes elöl
menni a csapatban, hogy több segítő kéz tudja visszatenni az útra.
Az elsőkerekes élmények után átültem Kalbantner
Géza (GEZA-01) mellé, aki a szlalomok ördögeként híresült el bordó
kockaladájával. Az autó becsövezve, tele lóerővel, csattogós
váltóval. Emiatt nagy a zaj, csak átbeszélőn keresztül
kommunikálhatunk. Géza kommentálta a történéseket, amikből elsőre
nem sokat ért az ember. Az előzetes ebben a szituációban például
nem az elfogás és az itélethozatal közötti kényszerpihenő, hanem a
kanyar előtt az ellenkező oldalra történő kormánymozdulat, aminek
hatására az autó kicsit megleng és könnyebben tudja a kilincsét
előremutatni.
Néhány megpörgés és kisebb bozótírtás után
megérkeztünk a pihenőhöz, ahol ilyenkor mindenki a sebeit
nyalogatja, meséli a másiknak az élményeket, és az út-jég
viszonyról diskurál. Meglepő volt, hogy a hideg és az éjszakai órák
ellenére - már éjfélen túl voltunk jócskán - nézők voltak a
komolyabb kanyarokban! Nem normálisok és mégis azok! Kijönnek
megnézni, mit művelnek ilyenkor egyesek és tudnak örülni annak, ha
meglátják őket a fárerek, akkor még jobban keresztben mennek az
autók és talán valahol reménykednek abban, hogy pont előttük fog
sok lenni egy kicsit és segíthetnek az útra visszatenni a letévedt
járgányokat.
Géza után Magda Robihoz ültem be, akinek az
autóján már az induláskor sem volt olyan karosszériaelem, amit ne
hajlítgatott volna meg korábban egy fa, árok vagy valami hasonló
tereptárgy. Ebben az autóban is van bukócső és itt is jobbra fent
van az egyes sebességi fokozat, ami a tolókerekes váltók egyik
tulajdonsága. De nem ez a legfontosabb, hanem az, hogy a kuplung
kinyomása nélkül lehet velük váltani egy hatalmas csattanás
kiséretében.
Robival sokkal kalandosabb volt az utunk:
nézelődtünk jobbra-balra, pörögtünk-forogtunk mint ledér nőszemély
a mosakodó edényben. Aztán jött egy jobb visszafordító, ahol a
vártnál is nagyobb volt a jégfelület az úton és a lendületünk is
egy kicsit több volt a kelleténél. Simán felhúztuk magunkat a
korlátra! Igazából örültünk neki, hisz ha nincs ott a korlát, akkor
kilátásban volt egy 20 méteres tolatás, aminél még hátra sem
kellett volna néznünk.
De szerencsére a korlát megfogta az autót.
Kiszálltunk és vártuk, hogy jöjjenek a többiek. Érdekes, amikor
kint vársz a hidegben, a nagy kerekerdő közepén, akkor valahogy
lassabban telnek a percek. Lehet, hogy a hideg miatt a kárcóránk
mutatója lassult le és ezért éreztük így, de csak sokára értek oda
a többiek. És ők is kevesen. Várhattunk együtt tovább, mert az
sejthető volt, hogy annál sokkal nehezebb lesz leszedni az autót,
mint amilyen könnyedén a korlátgyakorlat bemutatódott. Aztán
megérkezett a segítség és úgy gondoltuk, elég jeges már a bükki út
ahhoz, hogy az egészből elég legyen mára.
Hazafelé a kötelező rescue gyakorlat
bemutatásával mozgattuk meg tagjainkat. Egy Trabantos srác
gondolta, hogy ő még nálunk is jobb parkolóhelyet találva
megmutatja, hogy a Trabanttal is lehet függőleges lefelé mozogni.
Aztán néhány gyakorlott ember, egy kötél, egy lada és jó sok
elkoptatott szögesgumi árán a visszafelé út is megvalósult. Mi
pedig megtértünk otthonainkba, kicsit aludni, hogy este megint
mehessünk...
Ezt az élményt nem ajánlom senkinek, hogy
kipróbálja.
Csak annyit tudok mondani, hogy mindenkinek javaslom, hogy
próbálja ki, hihetetlen jó érzés.
DuEn