Autóbaleset 2g-vel

2002.03.18. 11:10

 
   
   

Colin McRae a korzikai futamon elszenvedett balesete, ami a verseny feladására kényszerítette, és kézsérülése miatt kórházba is szállították, a külső szemlélők számára nem túl nagy sebességgel történt. A viszonylag alacsony sebesség ellenére óriási erők ébredtek, melyeket Carl Goodman, a Ford csapat mérnöke vizsgált.

Mint a legtöbb csúcsfejlesztésű raliautóban, a Fordban is található talajsebesség-érzékelő. Ez azonban csak menetirányban képes megfelelő adatokat rögzíteni, mikor egy versenyautó keresztben halad, akkor az értékeket csak becsléssel lehet meghatározni. Ennek alapján a balesetnél nagyjából 2g oldalsó erő keletkezett, bár ez még nem a legnagyobb lassulási érték, amire az autó képes. Az ütközés ereje viszont bőven elég volt, hogy a bukóketrecben két rúd is eltörjön, bár a Focus a biztonság terén a legjobbak közé tartozik.

Goodman szerint két dolog fordulhatott elő. Az első esetben az autó sebessége 75 km/h volt, ekkor 20 km/h előre irányuló sebesség dolgozott együtt 72 km/h oldalirányú sebességgel (kopp keresztJ). Ez a valóságban szinte kivitelezhetetlen, ezért nem valószínű, hogy így történt.

A másik, kissé reálisabb esetben a Focus lassabban haladt, nagyjából 52 km/h-val. Ezt a 20 km/h-s előre haladó és 48 km/h-s oldalsó sebességből származtatva és az elvesztett tapadással spékelve kapjuk. Az ütközés egy keskeny szakaszra koncentrálódott - a fa szélessége - így a roncsolás sokkal nagyobb mértékű, mint ha egy szélesebb tárggyal, akár egy másik autóval ütközött volna.

A Ford csapat a Katalán ralin már egy teljesen új fejlesztésű bukóketrecet fog alkalmazni. Ez sokkal jobban merevíti a karosszériát is, de a további fejlesztések miatt valószínűleg csak 2003-tól fogják rendszeresen alkalmazni. Wilson, a csapatfőnök szerint ez a változat már lassan eléri a biztonsági fejlesztések szabta korlátokat.

"Az ajtóknál levő rudakat változtattuk meg, és így talán erősebbé is vált ez a rész, de ezt nehéz előre megmondani. A kormányoszlop környékén nem tudtunk változtatni, mert az A-oszlop korlátokat szab. Folyamatosan törjük a fejünket a jobbnál-jobb megoldásokon, mert a biztonság számunkra a legfontosabb."