Ismét magyarok a sivatagban

2002.04.10. 10:12

 
   
   

Tereprali VB

A hazai Dakar-os különítmény szép csöndben felkészült, és nekivágott a tereprali VB második futamának, a szombaton indult Tunézia Rali-nak. Ezt a versenyt kis Dakarnak is szokták hívni, mert a körülmények roppant hasonlóak egyedül a futam hossza nem három hét, hanem csak egy. Ez a verseny a világbajnokság idei második futama az autósok részére, és az első a motorosoknak. A szombati prológ után áthajóztak Afrikába, és szembeszálltak a már ismerősnek mondható sivataggal.

A mezőnyről annyit érdemes tudni, hogy az élcsapatok közül mindegyik képviselteti magát. Meglepetés, hogy a néhány héttel ezelőtt a gyári Volkswagen-csapathoz igazoló Jutta Kleinschmidt helyére a motorral hatszor nyerő Stéphane Peterhanselt igazolta a Mitsubishi, amely rajta kívül Sinozukát és Fontenay-t veti be Tunéziában. Az ellenfelek közül a nyitófutamon diadalmaskodó Schlesser mellett Henrard kormányoz még Renault Buggyt. A motorosok mezőnyében nevezett a viadalra Meoni, Roma, Sainct, De Gavardo és Despres - szóval a viadal ebből a szempontból is kis Dakarnak tekinthető.

Talán a Dakar magyarországi népszerűsége okozza, hogy ezen a futamon is már nem csak egy, hanem három magyar páros is indulhatott. Szalay Balázs - a már megismert felállásban - nem Palik Lászlóval vágott neki, hiszen Palik külön autóval versenyez. A csapatuk azonban közös, RTL Motorsport Klub. A harmadik páros számára sem teljesen ismeretlen az autósport, hiszen a nyolcszoros autokrossz bajnok, Kis Sándor ül a volánnál, azt azonban be kell látni, hogy számára ez lesz az első találkozás a sivataggal.

"A Chevrolet alaposan összetört a Világkupa első, olaszországi futamán, de mostanra szerencsére sikerült összerakni" - mondta Szalay, akinek ezúttal a hazai bajnokságból ismert Tóth György navigál. - "A szervizcsapat nagyon sokat dolgozott vele, de megérte, mert szebb, mint új korában. És ha már javítgatták, néhány módosítást is végrehajtottak rajta az FIA-szabályokhoz igazodva."

 
   
   

Palik László számárá más a cél: "A legfontosabb, hogy a lehető legtöbb versenykilométert tegyük meg, vagyis, hogy elérjünk a célig. Navigátorommal, Szellem Zoltánnal a sivatagi körülmények között is ki kell próbálnunk magunkat. Ez afféle türelemjáték. Spórolj annyit, hogy az autód végigbírja, ugyanakkor próbálj elfogadható tempót is diktálni. Nem könnyű megtalálni az egyensúlyt."

Kis, alföldi gyerek lévén sokat biciklizett, motorozott, autózott homokos talajon, de a dűnéket még nem próbálta. "A Nissan Patrollal állok rajthoz, nem pedig azzal a Pick-Uppal, amelyet az olasz versenyen vezettem" - mondta Kis. - "Az ok prózai: az Italian Baján négy féltengelyt törtünk el, és az újak még nem lettek kész. Az autó motorja azonban vadonatúj, úgyhogy nagyon örülnék, ha tudnánk tartani a lépést a mezőny első felével."

A prológon Szalay Balázs és Tóth György szerepelt hármuk közülük a legjobban, a 24. helyre kormányozta a Chevrolet Blazert, míg Palik László-ék a 82. helyen zártak a dízel Toyotával. A Kis Sándor - Czeglédi Péter kettősnek pedig meg kellett elégednie a 88. pozícióval. Igaz, ennek a két kilométeres szakasznak a végeredmény szempontjából még abszolút nem volt jelentősége. A motorosok közül (akiknek ez az első Vk-futamuk, mert az olasz viadal az ő pontversenyükbe nem számított bele) Richard Sainct volt a leggyorsabb. Legnagyobb riválisa, a Dakar idei győztese, Fabrizio Meoni más taktikát választott: egyáltalán nem kockáztatott, ezért aztán a 17. helyen zárt.

Aztán a sivatagban már nem ennyire egyszerű az élet. A versenyben lévő magyar párosok közül kedd este mindkettő (a harmadik induló Kis Sándor már egy nappal korábban kiesett) beért a nekrifi célba, igaz, nem egyforma hangulatban. A Palik László, Szellem Zoltán tizenkét helyet jött előrébb az összetettben a dízel Toyotával. Méghozzá úgy, hogy átvészelt egy durrdefektet, és jó néhány percet eltöltött az autó homokból való kiásásával.

Szalay Balázsnak és Tóth Györgynek nehezebb dolga volt, az egyik ugrató után eltört a Chevrolet Blazer első differenciálműve, ezért a célbaérés érdekében ki kellett hagynia két ellenőrzőpontot. Ez elvileg időbüntetést von maga után, ám a versenyvezetőség még nem döntött, Szalayék összetettbeli időeredményéről emiatt nem érkezett hír.

A motoros mezőnyben a Dakaron is remeklő, ám befejezés előtt néhány nappal elbukó Joan Roma volt a leggyorsabb, az összetettben pedig még mindig a kéthengeres KTM-et hajtó olasz pilóta, a Dakar-győztes Fabrizio Meoni áll az élen.

 
   
   

21. Tunézia-rali, a tereprali Világkupa 2. futama
Douz-Nekrif, össztáv: 318 km (ebből szelektív szakasz: 300 km).
Autósok: 1. Peterhansel, Cottret (francia, Mitsubishi Pajero) 3:01:19, 2. Servía, Lurquin (spanyol, Schlesser Kangoo) 3:19 p h., 3. Al Mutaewi, Schulz (arubai, német, Mitsubishi Pajero) 13:44 p h., ...59. Palik László, Szellem Zoltán (magyar, RTL Motorsport Klub, Toyota Landcruiser TD1) 2:03:56 ó h., ...Szalay Balázs, Tóth György (magyar, RTL Motorsport Klub, Chevrolet Blazer) 3:48:42 ó h.
Motorosok: 1. Roma (spanyol, KTM) 3:14:48, 2. Meoni (olasz, KTM) 2:51 p h., 3. De Gavardo (chilei, KTM) 3:16 p h.

Az állás 2 nap után.
Autósok: 1. Peterhansel, Cottret 5:46:13, 2. Servía, Lurquin 4:16 p h., 3. Al Mutaewi, Schulz 13:15 p h., ...62. Palik, Szellem 3:42:08 ó h., ...Szalay, Tóth Gy.
Motorosok: 1. Meoni 6:17:39, 2. De Gavardo 29 mp h., 3. Roma 53 mp h.