Subaru teszt, a finn rally előtt
Exkluzív beszámoló magyar versenyzők finnországi Subaru
teszteléséről:
Egy héttel a finn VB futam előtt volt szerencsém részt venni egy teszten, melyen a Prodrive szeretett volna elkápráztatni bennünket az új N csoportos versenyautójával. A magyar különítményt Tagai Tamás (2000-ben N csoportos bajnok) és Tobak Zoltán rallyversenyzők alkották.
Az egész sztori jól kezdődött, hisz
helyszínül a finn dombokat választotta az angol tuningcég,
amely felelőse a sokcsillagos Subaru márka VB szereplésének is.
Helsinkitől 220 km-re északra (mivel Helsinkitől délre nincs
Finnország), Jyvaskyla lesz a központja a VB futamnak, így a
tesztet is ide helyezték. Ez egy kisváros, amin kívülről még semmi
jel nem mutatott arra, hogy egy hét múlva sok-sok szines gyorskocsi
miatt felpezsdül az élet. Ide várt bennünket is a
Prodrive és a
szálloda előtt már megcsodálhattuk a tréleren álló kékséget, szalon
állapotban.
A Neste Rallye műsorfüzete szerint a
város körül vannak a VB futam pályái, így természetesen nem
hagyhattuk ki, hogy a sokáig világos finn estét ne arra használjuk,
hogy a 0 km-es bérautónak megmutassunk egy két gyorsasági
szakaszt... A dísztárcsákat előrelátóan még az indulás előtt a
csomagtartóba száműztük, minek terhelni a bérlés költségeit
elveszett műanyag alkatrészek árával is.
Kezdtük a pályabejárást a legközelebbi
szakasszal, a
város szélén található ügetőpályával. Nem tévedés, tényleg
ügetőpálya, némi átalakítással (egy kis hidat építettek mellé)
tökéletesen alkalmas arra, hogy jól belátható szinkronpályaként
szolgálja ki a sok ezer néző por és látványigényét.
De az igazi finn szakaszok sem maradtak ki az utunkból. A térkép alapján könnyen megtaláltuk a pályákat, elindultunk és elképzeltük, hogy egy hét múlva itt ugrál majd 20-30 métereket Mäkinen vagy itt nyomja el stiften McRae... A finn földutak sajátossága, hogy kb. másfél nyomtáv szélesek és hibátlan minőségűek, utcai autóval is nyugodtan lehet 100 feletti sebességgel közlekedni rajtuk maradandó károsodást nem okozva a felfüggesztésnek. Gondoltuk, addig megyünk, amíg ránk nem esteledik. Kicsit bebuktuk, végülis nem a sötétedés, hanem a hányinger kergetett haza bennünket éjfél előtt, hisz a finn estékre nyáron 11 körül még nem borul rá az éj leple, viszont két órát utazni a hátsó ülésen felért egy hullámvasútbérlettel, és ezt már nem bírta a gyomrom.
Reggel a Prodrive-osokat követve kiautóztunk a
teszthelyre. A VIP kamion szerénytelenül hangoztatta, hogy komolyan
gondolják a kápráztatást. Két bukócsöves
Imprezát hoztak,
az egyiket kiglancolták, hogy tudjunk mit fotózgatni, a másikkal
egy tesztpilóta ment néhány kört a beállítások miatt a lezárt
pályán. Ez nem volt más, mint egy 4 km-es szakasz két tanya között.
Jó pálya kiválasztása arrafelé nem nagy művészet,
gyakorlatilag bármelyik útszakasz tökéletesen alkalmas egy
jó kis tesztvezetésre.
Az egész teszt arról szólt, hogy meghívtak
versenyzőket (két napra kb. 15-öt),
akiket a teszpilóta vitt egy susogós menetet a pályán, majd
a versenyzők beülhettek a balosba és kipróbálhatták, mit tud a
2002-es fejlesztésű Impreza,
aminek az lenne a feladata, hogy megtörje a Mitsubishik
egyeduralmát az N csoportos küzdelmekben. Ennek megfelelően a
két hangériendrájver felvette kezeslábasát és bukósisakkal a hóna
alatt várta, hogy betuszkolják először a jobb oldali ülésbe. Tagai
Tomi manapság egy Subaru WRC-t terelget a hazai bajnokságban, így a
márka ismerős lehetett neki, és összehasonlítási alapja is van,
hisz korábban Mitsubishivel szerezte meg az N csoportos bajnoki
címet. Miután levezette a maga 4 oda 4 vissza kilométerét,
elismerően nyilatkozott az autóról.
Tobak Zoli még indulás előtt kijelentette, ha
lehet, szóljunk a finneknek, hogy
készüljenek, mert ő tetőre teszi a vasat. Izgult a srác,
hisz eddig még csak kóstolgatta a négykerekes versenyautókat. De
persze nem történt baj, pedig a hangok alapján, amik az erdőből
jöttek, arra lehetett következtetni, hogy Kobi nem kímélte a
Subarut.
Amikor mindkét emberünk lefutotta a körét, a Prodrive mérnökei beültették őket a kamion légkondis tárgyalójába, és alaposan kikérdezték, mi a véleményük a megújult autóról. Sokkal alaposabban beszámolhattak volna a részletekről, ha egy kicsit többet tudnak menni a pályán, vagy esetleg korábban megmutatják nekik, hol lesz a teszt, és felírhatjuk magunknak a technikás szakaszt. Mert a pár perces tesztvezetésen csak arra tudtak figyelni, hogy vajon milyen kanyar jön a bukkanó után, és nem az Imprezára összpontosítottak. Így azon kívül nem tudtak mit mondani, hogy az autó nagyon jól vezethető, nagyon kezes, de ugyanakkor motorikusan kicsit gyengécske (egy jól felkészített Mitsubishihez képes). Ezután kicsit még fényképeztünk a finn kánikulában (24 fok volt...), aztán megint délután lett, és volt még általunk bejáratlan VB szakasz, felkerestük tehát őket.
A tervek szerint másnap délelőtt indultunk
volna haza, de egy nem annyira sajnálatos körülmény keresztúlhúzta
a számításokat. Az történt, hogy a szállodában reggeli közben egy
kék ruhás emberke szaladgált a müzlis tál körül, aztán mikor
már látszott rajta, hogy nagyon mennie kell, akkor vettük észre,
hogy
Petter Solberg az, a Subaru csapat kettes számú pilótája.
Egy szolid rákiálltással megakasztottuk a tevékenységében, nagyon
közvetlen volt, azonnal odaállt mellénk mosolyogva egy fotó
erejéig, és azt is elárulta, hogy tesztelni megy.
Ezt nem hagyhatjuk ki mi sem. Igaz, titkos a
teszt, még a tegnapi Prodrive-os ürgéink sem tudták megmondani
pontosan, hol rója a köröket a norvég, de mi nem adtuk fel. Mivel
hozzávetőlegesen el tudták mondani merre lehet, bolyongtunk a
megadott helyen, minduntalan megálltunk, leállítottuk az autót,
hátha meghalljuk a turbó fütyülését vagy az ALS
durrogását... de semmi. Bekergettek minket az erdőbe, a
félinformációk a rossz felüket mutatták. A mindenhol ott lévő Rolf
Schmidt (ő szállítja többek közt Ifj.Tóth János Peugeot-ját a hazai
versenyekre, most egy másik pártfogoltjával jött a tesztre) azonban
tudott segíteni. Ismert valakit, aki reggel kapott egy SMS-t,
amiben pontosan le volt írva a teszt helye... Mint a mesében. A jók
elnyerik jutalmukat, megtaláltuk a Subaru tesztet.
Ha előző nap elkábultunk a felhozatalon, akkor
a mostani előadás mindenek feletti volt. Egy autó körül
szaladgált 8-10 ember, a pilóták nem szálltak ki a kocsiból, amíg a
mérnök leszedte az adatokat az autó computeréről, 4 garnitúra gátló
várta, hogy mikor juthat szerephez, és annyi gumi, hogy a teljes
magyar bajnoki mezőny éves murvagumi szükségletét ki tudták volna
belőle elégíteni. A 3 km-es pályának minden kicsi turistaútját
rádiós ember védte, nehogy hívatlan nézők, vagy helyi gombaszedők
tévedjenek ki a pályára.
Ahol mi azt képzeltük, hogy
5. félgázon fordul el Solberg, ott 6. fúrón nyomta el, és
szórt be bennünket kövekkel. Elmondhatatlan, milyeneket ugrott,
milyeneket fordult. Az ott lévő két versenyző kisgyerekhez
hasonlóan szaladt a pályán, hogy minél jobb helyről láthassa a
negyedóránként elszáguldó kollégát, szinte minden ismerőst
felhívtunk közben, hogy "hallgasd, most húz el mellettünk Petter
Solberg".
Szívünk szerint nagyon maradtunk volna még egy
hetet, hogy megnézhessük, ahogy a VB mezőny tép el hasonló
tempóban, követ szórva a fanatikus nézőkre, de mindkét versenyzőnek
szereplése van
a VB futammal egyidőben lezajló Budapest Rallye-n. Reméljük,
jövőre nem üti egymást a két versenynaptár, mert akkor mindenképp
itt kell lennünk.
DuEn
|