Sosem tartoztam azok közé, akiknek a szlalomverseny szó hallatán jóleső borzongás fut végig a hátukon. Nem is mentem el soha egyre sem. Eddig. Mostantól minden másképp lesz.
Egy márkaklubnak számos hasznos funkciója van.
Segít a tagoknak alkatrészt vadászni az autóikhoz, a rutinos
hozzáértők pillanatok alatt megoldják egymás műszaki gondjait, és
persze lehet időről-időre találkozni. A klubtalálkozók alkalmával
lehet beszélgetni, szerelgetni, nézegetni, nevetgélni. Meg még
valamit: beülni a hosszú évek óta bütykölt, kényeztetett, imádott
autóba, amire ráment már
ing-gatya, barátnő és feleség, felhúzni egy bukósisakot,
gonoszul elvigyorodni, és remegő orrcimpákkal kihajtani a lelkét.
És hogy milyen érzés könnyelműen kockára tenni a legfontosabb jármű
testi és szerkezeti épségét némi kétes értékű múló dicsőségért
cserébe? Jó, kérem, nagyon jó.
A Skoda klub tagjainak nem kell magyarázni ezt
az érzést, ismerik ők jól. Találkozóikon
rendszeres program a szlalomverseny, mely önálló
létjogosultságot nyert, és immár a Magyar Nemzeti Autósport
Szövetség által hivatalosan elismert 3. osztályú pályaversenynek
minősül. Ennek megfelelően a nevezés nyitott, természetesen nem
csak Skodák indulhatnak. A kategóriába sorolás alapja a motor
mérete és az autó "építettségi foka", eszerint az N csoport a
széria, az A csoport pedig a speciálisan felkészített autóknak van
fenntartva. A verseny hivatalos neve Szlalom 2000. MNASZ Trophy. A
versenysorozat a tavaszi és az őszi évadban 4-4 fordulóból áll,
ezek közül idén még egy van hátra.
A Szlalom 2000. képét színesítendő párhuzamosan
fut a Párbaj 2000. sorozat, mely mindössze abban különbözik, hogy
itt jelképesen egyes márkák versengenek egymás ellen. Vasárnap a
Bécsi úti ATI pályán
az alapító Skodák és a Ladák mérkőztek meg egymással, de
indult mindenféle más autó is, a párbajon kívül.
Az ATI pálya belső parkolója csordultig megtelt az indulók autóival, a Lada és a Skoda szektor gépei tömött sorokban néznek farkasszemet. Káoszról szó sincs, a szervezés példás. Van profi fotocellás mérőberendezés, az eredményeket azonnal feldolgozó komputerek egy Aleko hátsó ülésein húzódnak meg szerényen. Van továbbá büfé, sőt, a Lada klub jóvoltából DJ pult is, melyről folyamatosan szól a zene.
Ami a gépparkot illeti, mindkét bajvívó fél
becsülettel kitett magáért. Az ügyeskezű sufnituning mellet
gyönyörű épített versenyautók is akadnak, van mire nyálat
csorgatni a márkák rajongóinak. Elvétve előfordulnak olyanok is,
akik valóban csak találkozni jöttek, a versenyen nem viszik a
mészárszékre gondos munkával ápolgatott kedvencüket. Így például
állva marad az a fantasztikus 100-as Skoda is, melynek tündöklő
zöld fényezése még a tulajdonos mobiltelefonjának az előlapján is
visszaköszön - hja kérem, az ördög a részletekben lakik.
Ahány induló, annyi vezetési stílus: vannak,
akik a biztonságra játszanak, igyekeznek nem odaverni az autót és
nem hibázni. Vannak, akik a gyorsaságban bíznak, elvégre az idő
számít, és végül vannak a látványautósok, akik a pálya teljesítése
alatt
a lehető legvastagabb gumiréteget igyekeznek felhordani az
aszfaltra. Élményben mindenesetre nincs hiány, akad is lelkes
néző épp elég.
Horváth Krisztián, a Skoda klub elnöke, a
rendezvény főszervezője, készséggel magyaráz, miközben láthatóan
viszket a tenyere, hogy végre rajthoz állhasson. Sajnos azonban
saját autója éppen készülőfélben, így nincs mivel. Nagy kár, pedig
már percek óta rágom a fülét, hogy vigyen el egy körre. A helyzet
azonban kedvező fordulatot vesz, amikor
az egyik 100-as kolléga hősiesen kölcsönadja saját autóját.
A remény akkor látszik végleg kihunyni, amikor az időközben
megázott pályáról néhány perc múlva lógó spoilerrel érkezik vissza
a kölcsönautó. A tulajdonos arca jól láthatóan elkínzott és
megnyúlt, ahogy a sérülést vizsgálja, de nincs harag,
bajtársiasságból indokolt a csillagos ötös.
Ahogy elnézem a frissen törött autót, hálát adok a józan eszemnek, hogy nem mentem ki a sajátommal a pályára. Nincs az a kísértés, amiért én ilyesminek tenném ki a saját jószágomat. Krisztián megkönyörül: beültet maga mellé utcai használatú 120-as Skodájába, és elvisz egy körre. Ahogy a rajtnál állunk, az első dolog, ami feltűnik, hogy a 120-asban nincs belül rendes kapaszkodó. Nehéz perceknek nézek elébe. Jobb híján az ülés oldalát markolom. Nagyon erősen.
Sofőröm nem kíméli a kocsit, a széria 120-as
távolról sem versenyautó, de az élmény nagyon is versenyszagú. A
Skoda rettenetesen billeg, a feneke sodródik, a motor
méltatlankodva berreg, a váltó pedig panaszosan reccsen bele az
egyesekbe. Kicsit meggyötörve szállok ki az alig másfél perces kör
után, és közben újra megveregetem a vállam, amiért én ilyen
okosan nem indulok, és nem teszem tönkre az autóm. Szinte
nem is értem, hogy miféle ördög beszél belőlem, amikor egy
pillanattal később arról igyekszem meggyőzni Krisztiánt, hogy
segítsem nekem nevezni, és legyen a navigátorom.
Az első kör csak pályabejárás, abból baj nem
lehet. Az első kanyar után rögtön a padkáról kell visszahozni a
Nissan fenekét. Krisztián
nagyjából most bánhatta meg, hogy hajlandó volt beülni
mellém. Újabb éles balos után jön egy trükkös szűk
fordító-szlalom-fordító kombináció, aztán egy 180 fokos emelkedő
kanyar egy dombra, utána lejtő, a lejtő után egy hihetetlenül szűk
hajtű balra, egy meredek emelkedő, aztán egy sárga keramittal
burkolt csúszóspályás szakasz, utána egy szűk ívű teljes forduló,
majd vissza a keramitra, újból a hajtű, csak most az emelkedőről
lefelé érkezve, egy sima balos, egy egyenes, a végén egy lassító S,
aztán még egy balos és a célegyenes.
Újból beállunk a rajthoz, de ez most élesben
megy. Felveszem a kötelező bukósisakot, és nekivágunk. A hangulat
elképesztő. A turbó végig fütyül, fordulat 4000 alatt soha, érezni,
ahogy az első gumik elfekszenek a szűk fordulókban. A sisakban
hallom a saját - meglehetősen szapora - légzésem, mind a négy
végtag állandóan mozog, ahogy igyekszem ura maradni az elöl-hátul
csúszó autónak. Az agy teljesen üres, minden csak az autóról és a
pályáról szól, meg a jóleső adrenalinról a vérben. Behallatszik a
közönség üvöltő biztatása,
feltartott hüvelykujjak amerre járunk. Függő lettem.
A kör után ellenőrzöm az időt: szerencsére harmatgyenge, mehetek még egyet. Most már kicsit ismerem a pályát, minden jobban sikerül. Az eredmény is kellemesebb. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy itt ennél sokkal gyengébb autókkal szokás sokkal jobb időket elérni, így aztán van még hova fejlődni.
Valaki kitalálja, mit csinálok két hét múlva vasárnap?
Következő verseny: 2000 november 19, vasárnap, 10:00, Mogyoródi úti ATI tanpálya Nevezési díj : 3000 Ft
A párbaj eredménye:
A csoport: Ifj. Érdi Tibor (Lada)
Lidi Zsolt (Lada)
Erős Csaba (Lada)
N Csoport: Szabó Attila (Skoda)
Nagy Péter (Lada)
Tálas Károly (Skoda)
Ezt a párbajt a Ladák nyerték, az összesítésben azonban még a
Skoda tábor vezet.