Eltűnt a csecsemő

2006.01.23. 09:50

Ha olyan versenyző nyer meg egy futamot, akiről köztudott, hogy nem nagy király azon az útfelületen, amin a versenyt rendezik, továbbá saját maga többször is kijelenti, hogy az a verseny nem tartozik a kedvencei közé, nos, ez nem a versenyzőt minősíti, hanem a versenyt, és annak körülményeit.

Nem fogok siránkozni, nem fogom „bezzeg az én időmben”-ezeséllel a múlt igazi raliversenyeihez hasonlítani az idei Montét – ami egyébként várhatóan a többi idei futamra ugyanúgy igaz lehetne -, mert egy dolgot tudomásul kell venni. A rali VB nem játék. Autógyárak - és olyan csapatok akik közel állnak az autógyárakhoz – által felkészített, semmihez sem hasonlítható versenyautókat vezetnek a világ – remélhetőleg – legjobb versenyzői. Olyan sebességről, látványról van szó, amit sehol máshol nem talál meg az autósportot szerető rajongó.

A technika kívülálló szemmel felfoghatatlan. Hasonlít a számítástechnikához, ahol a boltban jelenleg megkapható cucc a hadi iparban tizenöt évvel korábban dolgozott. A rali VB mindig is egyfajta megfoghatatlan misztikum volt, még azoknak is, akik a közelében voltak. Nem is tudom melyik a helyes szó rá, talán a csodálat, amivel egy VB-s autót, versenyzőt, futamot néztünk. Eddig. Remélem az idei év a mélypont, mert a sok szabálykavarással, és a gazdasági ballépésekkel – most mindegy, hogy direkt vagy sem – sikerült a fürdővízzel kiönteni a csecsemőt is.

2006-ra eljutottunk odáig, hogy a 74 éves múltra visszatekintő Monte-Carlo ralira kettő - azaz kettő, vagyis 1+1, tehát a szám, ami a három előtt és az egyes után van – darab gyári csapat nevezett. Régóta tudjuk, hogy ez lesz idén, de akkor is felfoghatatlan. De hát ez van, ezt kell szeretni. Megígértem, hogy nem fogok siránkozni, de nehéz megállni. Szóval a Subaru és a Ford képviseli az autógyártókat. Persze azért vannak más típusok is, de ők magánkézben vannak. Ami persze nem azt jelenti, hogy nem a gyár fejleszti az autóikat, csak éppen nem verik nagy dobra.

Tehát ennek a két csapatnak két-két autója, a többi WRC autós csapat (Kronos-Citroën, Red Bull-Skoda, Bozian-Peugeot, stb.), a kisebb kategóriák, meg a széria autók együtt összesen 91-en adtak le nevezést, a három napos, 18 gyorsaságit tartalmazó versenyre. A világbajnoki címvédő, Loeb autója nem változott (Citroën Xsara WRC) csak a színe lett teljesen kék, meg – állítólag – a műszaki dolgok benne az idei szabályoknak felelnek meg. Tehát a Kronos csapat meg tudta tenni azokat a módosításokat, amiket a Citroën gyár nem akart, és emiatt idén nem vesz részt a küzdelemben, csak majd jövőre, a C4 WRC-vel. Addig is mindenki vegyen Kronos Xsarát, meg Bozian 307-est, meg Lancer Evo kilencet, hátha sikerül szegény autógyártóknak annyi pénzt összeszedniük, hogy visszatérhessenek a versenysportba.

Péntek reggel egy közúti baleset késleltette a rajtot, a mezőny háromnegyede visszatért Monacóba, és délután újra elrajtoltak. Az időzavar, és az összecsúszások elkerülése miatt a hármas gyorsot törölték a programból. A kezdet ugyan úgy zajlott, ahogy tavaly befejeződött: Loeb más világban autózott, kékszínű autójának csak a hátulját láthatták az ellenfelek. Aztán meg a tetejét, mert az utolsó gyorson kicsit lecsúszott az árokba. Elszállt az első hely, de nem szállt el a verseny. Nem esett ki, a SupeRally szabályok másnap ismét engedték menni, de kapott 5 perc büntetést.

Az első helyet a Fordhoz igazolt Grönholm vette át, aki a motorversenyző korszakában szerzett térdsérülésére panaszkodott. Az új autóban nem volt tökéletes az üléspozíciója, így a nap végére már fájt a térde. Ez a tesztek alatt nem jelentkezett, ezért nem tudtak rá felkészülni. Hogy sikerült-e átalakítani az ülést vagy sem, nem tudom, de az biztos, hogy a következő két nap során Grönholm kizárólag a biztonságos autózással foglalkozott.

Az első napról Solberg kiesését mindenképp meg kell említeni. A nap első felében nem sikerült megfelelő gumikat választania a hol havas, hol jeges utakra, és jelentős hátrányba került. Délután sikerült kicsit javítania, de aztán Imprezájának motorja megadta magát. Lehet, hogy hamarosan a műszaki hiba miatt kiesett versenyzőknek is kitalálnak egy szabályt, csak, hogy versenyben maradhassanak. Nevezhetnék mondjuk ExtraRally-nak, és ha ilyen lenne, akkor lehet, hogy Solberg simán befejezhette volna a versenyt, és még pontot is kaphatott volna. Csak a szerelőknek ki kellett volna cserélniük a motort az éjjel.

Sőt, még jobb javaslatom van. Ezentúl legyen elég az utolsó nap elindulni, akkor is csak az utolsó gyorson. Mennyi időt meg lehetne spórolni, és főleg mennyi pénzt. Most úgyis az a divat, hogy a takarékosság jegyében módosítgatják a szabályokat. Nem kell ide Super1600, meg Super2000, meg N csoport. Nem kellenek navigátorok sem, a versenyzők csak végigbicikliznek a pályán. Na?

De egyelőre nincs még ilyen. Solberg kiesett, Loeb viszont nem. Solberg nem kap pontot, Loeb viszont másodikként fejezte be a versenyt – Grönholm biztonsági autózása bejött, és az előnye is kitartott -, így ő igen. Az, hogy közben micsoda drámák zajlottak, meg, hogy volt rajtuk kívül még jó néhány versenyző – akik előtt le a kalappal, maximális tiszteletem az övék is – nem érdekes. Rendes rali versenyen, ahol vannak ellenfelek, ott labdába sem rúgott volna senki.

A rali VB nem játék. Rendes versenyautókat az alig húszéves srácok el sem tudnának vezetni. A mostani számítógép vezetette autóknál csak vér kell a pucába és kész. Azok már rég elmenekültek, akik még tudták milyen szervókormány nélkül versenyezni. Az utánpótlásnak meg nincs min felnőnie. Egyből nyomják alájuk a nagyvasakat, de mivel kevesen vannak, akik ezt meg is tudják fizetni, így pontszerző lehet, aki csak célba ér. A Ford és a Subaru pedig nem gondolkodott. Nekik sem kellene a gyártók kétfős harcába beszállni. Magáncsapatok mögé bújva rengeteg lóvét megspórolhatnának, amiből futná rendes gumikra, meg talán több tesztelésre, és akkor nem fájna a versenyző térde, és talán lenne olyan is, aki észreveszi, hogy semmi nem maradt a kádban. A vízzel tényleg mindent kiöntöttek.

Na, jól kihőbörögtem magam. Alig maradt hely az eredménylistának. Nem baj pont befér ide, úgyis olyan rövid.

Végeredmény

1. GRONHOLM / RAUTIAINEN FORD Focus RS WRC 06 A8 04:11:42.1
2. LOEB / ELENA CITRÖEN Xsara WRC A8 04:12:43.9
3. GARDEMEISTER / HONKANEN PEUGEOT307 WRC A8 04:13:05.2
4. STOHL / MINOR PEUGEOT 307 WRC A8 04:13:24.4
5. SARRAZIN / PREVOT SUBARU Impreza WRC 2006 A8 04:15:02.3
6. ATKINSON / MACNEALL SUBARU Impreza WRC 05 A8 04:16:44.5
7. HIRVONEN / LEHTINEN FORD Focus RS WRC 06 A8 04:18:01.6
8. SORDO / MARTI CITROEN Xsara WRC A8 04:18:57.3
9. PONS / DEL BARRIO CITRÖEN Xsara WRC A8 04:19:25.0
10. PANIZZI / PANIZZI ŠKODA Fabia WRC A8 04:20:51.9
11. KOPECKÝ / SCHOVÁNEK Škoda Fabia WRC A8 04:24:01.2
12. BURRI / HOFMANN PEUGEOT307 WRC A8 04:25:54.1
13. AIGNER / WICHA ŠKODA Fabia WRC A8 04:29:27.3
14. TSJOEN / CHEVALIER FORD Focus RS WRC 04 A8 04:32:00.1
15. WILSON / ORR FORD Focus RS WRC 04 A8 04:32:42.8
16. MAC HALE / NAGLE FORD Focus WRC A8 04:34:19.6
17. NUTAHARA / BARRITT MITSUBISHI Lancer Evo IX N4 04:37:57.3
18. MAC HALE / MURPHY FORD Focus WRC A8 04:38:08.6
19. ROUX / JORDAN PEUGEOT 206 WRC A8 04:41:20.8
20. PROKOP / TOMÁNEK CITROEN C2 1600 A6 04:41:45.4
21. HIGGINS / BUTLER MITSUBISHI Lancer Evo VII N4 04:44:29.1
22. CSERHALMI / HŮLKA MITSUBISHI Lancer N4 04:44:58.7
23. BOLAND / REGAN FORD Focus WRC A8 04:38:46.5
24. AL-ATTIYAH / PATTERSON SUBARU Impreza N4 04:55:11.4
25. CHVOJKA / CHVOJKOVA MITSUBISHI Lancer Evo VIII N4 05:05:53.1
26. MARRINI / SANDRONI MITSUBISHI Lancer Evo VIII N4 05:08:47.3
27. LATVALA / ANTTILA SUBARU Impreza WRX Sti N4 05:12:06.7
28. ERRANI / CASADIO ŠKODA Octavia WRC A8 05:36:54.7