Hirvonen mindent visz

2007.02.19. 23:26

A franciáknak esélyük sem volt.

Azt tudtuk, hogy a Citroën és Loeb nem követi el a gumizásos hibát még egyszer, de azt is tudtuk, hogy franciaként nem sok esélyük van a győzelemre sem Svédországban, sem Norvégiában. Ennek megfelelően aztán nem is gumizták el magukat, és Loeb nem is nyert.

A tőle szokatlan vezetői hiba miatt került nagyon-nagyon messze a dobogótól, a második nap nekicsapódott autójával egy hókorlátnak és nyolc percébe telt, mire ki tudta szabadítani autóját. És bár a legtöbb gyorsaságit nyerte, a végén csak a 14. helyre tudott felzárkózni. A csapat másik pilótája, Dani Sordo a második nap első gyorsasági szakaszán esett ki, mikor egy balkezes kanyarban autója fara kicsúszott, s mikor ellenkormányzott és fékezett nekicsapódott egy hókorlátnak és belement az árokba - de a SupeRally szabálynak megfelelően a harmadik napon is elindult a 37. helyről.

A vb-szinten idén debütáló futam másik érdekessége, hogy az 1979-es Új-Zéland-rali óta most először fordult elő, hogy az első három helyen Fordok álljanak. Ezekből most kettő ráadásul gyári csapat is, így érdemes megtekinteni alul a pontverseny állását…

Mikko Hirvonen megszerezte az első norvég rali-győzelmet, megelőzve csapattársát, a szintén finn Marcus Grönholmot. A bronzérmet a helyi hős, Henning Solberg csípte el miután öccse, Petter Solberg 16,5 másodperccel lemaradva ért célba mögötte a negyedik helyen. Az igazsághoz az is hozzá tartozik, hogy az utolsó napot még Solberg kezdte a hamradik helyről, viszont az előző napokon elhasználta gumikészlete javát. A maradékkal nem tudta felvenni a versenyt bátyjával, aki nemcsak rögtön megelőzte őt az első gyorson, de aztán az előnyét növelni is tudta, vele szemben.

Érdemes megemlíteni a körülményeket is, hiszen a korábban havasnak tartott svéd futamhoz képest, a versenyzők most tudták meg igazán, mit is jelent a havas verseny. Norvégiában is vastag hótakaró borította utak várták a világbajnoki ralimezőny tagjait. A péntek este kezdődő enyhe időjárás (0 fokos hőmérséklettel) havazást hozott, így helyenként akár 10 centis hó borította az utakat. De legalább jelentős hófalak szegélyezték őket, amire lehetett támaszkodni.

Ahogyan várható volt, az északi pilóták havas tapasztalata ismét felülmúlhatatlan volt. Az első tíz helyezettből nyolc észak-európai származású. Egyedül a hatodik helyezett olasz Gigi Galli és a nyolcadik cseh Jan Kopecky tudott beférkőzni a skandinávok közé. A norvég rali hőse a két helyi pilóta, Rune Dalsjo és Andreas Mikkelsen volt, akik az első tíz helyezett sorát zárták. Mikkelsen teljesítménye különösen kiemelkedő, hiszen a tizenhét éves pilóta újoncnak számít, és még vezetői engedélye sincs Norvégiában. A norvég miniszterelnök külön engedélyével tudott a versenyen rajthoz állni.

A következő világbajnoki futam három hét múlva, március 9. és 11. között lesz Mexikóban. Ez lesz az idei első murvás és meleg éghajlatú rali, ahol a minden évben visszatérő oxigénhiány jelent majd gondot (a motoroknak javarészt). Emellett magyar vonatkozás is lesz, a kétszeres magyar bajnok, Benik Balázs most Bunkóczy László navigálásával lép fel a versenyen, egy kissé szokatlan autóval. Mármint Benik Balázsnak és a hazai közönségnek szokatlan. Egy N csoportos Mitsubishiről van szó. Nem ér találgatni…

A 2007-es norvég rali végeredménye:

1. Hirvonen, Ford Focus, 3:28:17,0
2. Grönholm, Ford Focus, 3:28:26,5
3. H. Solberg, Ford Focus, 3:32:01,6
4. P. Solberg, Subaru Impreza, 3:32:18,1
5. Latvala, Ford Focus, 3:33:47,7
6. Galli, Citroën Xsara, 3:35:22,2
7. Carlsson, Citroën Xsara, 3:37:40,7
8. Kopecky, Skoda Fabia, 3:40:06,9
9. Dalsjo, Subaru Impreza, 3:41:48,8
10. Mikkelson, Citroën Xsara, 3:42:45,7

A vb állása

1. Grönholm 24 pont
2. Hirvonen 20 pont
3. Loeb 18 pont
4. H. Solberg 11 pont
5. P. Solberg 8 pont
Sordo 8 pont
7. Carlsson 6 pont
Atkinson 6 pont
9. Gardemeister 5 pont
10. Latvala 4 pont

A vb állása - csapat

1. Ford 44 pont
2. Citroën 28 pont
3. Stobart 16 pont
4. Subaru 15 pont
5. OMV Kronos 14 pont