Téligumi-szezon

2006.10.11. 09:06

Nem kötelező versenyezni.

A hétvégén az utolsó előtti fordulójához érkezett a Rallye2-bajnokság a Várpalota környéki futammal, mely a bajnokság egyetlen murvás versenye is egyben. És ez a murvás dolog ismét felszínre hozta az egész évben jelenlevő gumiproblémát. Év elején a bajnokság kiírása után született meg a szabály, hogy csak a névadó szponzor által gyártott versenygumikat használhatják a versenyzők. Aztán később mégis adtak engedélyt ettől eltérni, de csak a szezon első felében. Így akiknek maradt az előző évekről más márkájú gumija, az elhasználhatta.

No, de murvás verseny nem volt az év első felében, így néhány versenyzőben felmerült, hogy akkor esetleg megengedik majd, hogy a tavalyi gumikat használhassák az év egyetlen murvás versenyen, a Palota Ralin. De nem engedték, szigorúan ragaszkodott a vezetőség a Matador gumik használatához. Ez viszont többeknek okozott problémát, amiknek már a puszta felmerülése is megkérdőjelezi, a névadó szponzor jelenlétének ésszerűségét.

Először is, akiknek így az év végére elfogyott a rendelkezésre álló pénzmennyiség. Ne feledjük, a bajnokság kiírása után derült ki, hogy még azoknak is kell majd gumikat is vásárolniuk, akiknek maradt tavalyról. Nem biztos, hogy megtehették, hogy megvásárolják az előírt gumikat - az a kedvezmény amit a versenyzők kapnak, több mint nevetséges -, így máris hátrányba kerülhettek. Azok, akik nagy autóval versenyeznek, még ha akartak volna sem tudnának vásárolni előírt gumit, mivel a gyártó 15-ös méretnél nem készít nagyobbat. Puff.

Azok, akik pedig kis autóval versenyeznek - mondjuk Magyar Suzukival -, versenyguminak nevezett utcai, téli gumikat kaptak, némi oldalerősítéssel. Már korábban is felmerült, hogy miért csak balos forgásirányú gumikat árulnak aszfaltra, de azt megmagyarázták, hogy az így jó. Így ennek példáján, most megtudhattuk, hogy a téli gumi is jó murvás versenyguminak, elég ha az oldala erősebb. Ennek ellenkezőjét csak azok állítják, akik versenyeznek ezekkel a gumikkal, nem pedig árulják. De az ő véleményük meg kit érdekel? És akkor nem is említem, hogy akik mentek már más márkájú versenygumikkal, azoknak mi a véleménye erről.

Szóval ismét teljes gumis tanácstalanságban utazott a mezőny a Várpalota-Veszprém környéki, legendásan autógyilkos pályákra. Abban bízva, hátha az utolsó pillanatban - volt már ilyenre példa - mégis engednek a gumihasználati kérdésen. De nem engedtek. Annyit súgtak a versenyzőknek, akik mást raktak az autójukra, és ha megóvják e miatt, akkor ki kell zárni őket. Ha nem óvnak, akkor minden rendben. Ez aztán a politikus döntés, egymásnak ugrasztani a versenyzőket!

Ezt leszámítva minden simán zajlott egyébként. A verseny előtti esély-mérlegelésnél nagy kérdés volt, hogy ki hogyan alkalmazkodik majd a laza talajú pályákhoz, ki lehet az, aki esetleg a laza talajon igazi meglepetéssel, kiugró eredménnyel tud szolgálni. A murvás talajon talán az autók közötti lóerő különbségeknek sincs akkora jelentősége mint a versenyzők vezetéstechnikai képességeinek. Az A,N csoportban ezeken a pályákon nagyon élhetnek majd a Ladák, a Peugeot-k, Suzukik az inkább aszfaltra termett Hondákkal szemben. Az F csoportban viszont vélhetően nem lesz kérdés, hogy a négykerék-hajtásúaknak fekszik majd legjobban a pálya.

A múltkori igen nehéz és küzdelmes mecseki futamon még nem dőlt el a bajnoki cím sorsa, az abszolút értékelésben ifj. Bihari Péterék futamgyőzelmükkel megtörték a bajnoki címvédő Szommerék eddig töretlennek látszó menetelését. Az F csoportban a Bedő-Bedő kettős csak a szerencsének köszönhette, hogy az utolsó gyorsasági szakaszon az ölükbe hullott a futamgyőzelem.

Aztán a versenyen eldőlt minden, és felkerült a korona a hazai ralisport második vonalának legjobb párosának a fejére. Pontosabban nemcsak, hogy fölkerült, hanem inkább ott maradt, mivel Szommer István és Hosszu Zoltán tavalyi bajnoki címüket megvédve már másodszor nyerik el ezt a címet. A 2006-os bajnokpáros nagyszerű évet tudhat maga mögött. Ahogyan az az autósportban örök törvény és örök vágy, mindenki mindig egy kicsit jobban, egy kicsit gyorsabban, mindig egy kicsit újabb, gyorsabb és erősebb autóval szeretne versenyezni. A Szommer-Hosszu kettős sincs ezzel másképpen. Ezért az év elején a tavalyi bajnoki versenygépet egy egyel újabb sorozatú Honda Civic Type-R-re cserélték. Ez az autó az első osztályban korábban már bizonyított az N3-as kategóriában ezért bajnokaink is bíztak benne, hogy az újabb típus jó partner lehet a bajnoki címvédésben

Taktikusan versenyezve, fölöslegesen nem kockáztatva oldották meg a murvás feladatot. Ráadásul mindezt nem vártan jó helyezéssel párosítva. A viszonylag rövid, de annál keményebb versenytáv végén ugyanis az abszolút értékelés második helyén gurulhattak át a célon tizenöt pontot és egyben a 2006-os Rallye2-es bajnoki címet is bezsebelve.

A bombatölcsérekkel gazdagon tüzdelt szegélyű pályákon egyébként sokan elvéreztek. Voltak sorozatos defektek és kicsúszások miatt jelentős anyagi kárt okozó autótörések. Az biztos, hogy erre a versenyre sosem szabad lekezelően tekinteni. Sokan ismerik már a helyi viszonyokat, így nem csoda, hogy alig 47 versenyzőpáros adta le a nevezését, javarészt akiknek még volt esélye a bajnokságban bármire, és a pontokért szálltak harcba. A végeredményt és a célba érkező autók állapotát tekintve felmerült a kérdés, hogy megérte-e. Többnek nem, mint ahánynak igen.

A Palota Rali nem hivatalos végeredménye

1. Ifj.Bihari Péter-Konyári Zoltán, Honda Civic Vti
2. Szommer István-Hosszu Zoltán, Honda Civic Type-R
3. Ifj.Kanyik Antal-Endrész István, LADA 21074
4. Pintér Kristóf-Musitz László, Suzuki Swift Gti
5. Gál András-Berger Richárd, Suzuki Swift Gti
6. György Tamás-Róka Tamás, Suzuki Swift Gti
7. Hevesi István-Bauer Attila, Suzuki Swift
8. Pádár Alfréd-Holtner István, Honda Civic Vti
9. Telek Zoltán- ,Suzuki Swift
10. Molnár Tamás-Szerepi Róbert, Lada 21074
11. Szombath Zoltán-Szőke Zoltán, Lada 21074
12. Kurtos Róbert-Repka Róbert, Suzuki Swift
13. Gál Attila-Lencsés Tamás, Suzuki Swift Gti
14. Szőke László-Tóth Róbert,
15. Hoffer Zsolt-Vass Barnabás, Honda Civic
16. Szalay Iván-Farkas István, Opel Cosa Gsi
17. Nagy Lajos-László István, Suzuki Swift
18. Serbán Sándor-Szabó Beatrix, Lada 21074
19. Monostori Ákos-Vig Richárd, Suzuki Swift
20. Fróna János-Tóth "Döme" Zsolt, Suzuki Swift Gti
21. Rózsahegyi Márk-Zentai Kornél, Opel Manta

A Palota Rali nem hivatalos végeredménye, F csoport

1. Szilvássy Dénes-Szebényi Dávid, Subaru Impreza
2. Bedő Gábor-Bedő Miklós, Toyota Celica GT4
3. Horváth Tibor-Tolnai János, Subaru Legasy
4. Eran Friedman-Őry Tamás, Subaru Impreza
5. Tajmel Tibor-Kiss József, Opel Ascona
6. Kiss Róbert-Kiss Péter, Lada VFTS
7. Varga Norbert-Faragó Richárd, Lada 21074
8. Osváth Balázs-Réthalmi Tímea, Lada 2105
9. Juhász Zoltán-Szentkuti Tamás, Lada VFTS
10. Kulcsár Csaba-Ottehel Attila, Mazda 323 GTX
11. Skoda Gábor-Skoda Gáborné, Lada VFTS

Következő, a bajnokság utolsó futama október végén Kiskőrösön lesz, és ismét jöhetnek a balos gumik, mert csak aszfaltos pályák várják az autókat.

A képekért köszönet DuEn-nek. Részletes eredmények a TotalCar támogatásával üzemelő RallyLive oldalon találhatók.